Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 31888 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #45 Gepost op: april 05, 2014, 12:19:15 pm »
Héé   dat is het.... wat ik mij van oude prenten kan voorstellen.

Maar je hebt nog nooit op de vraag geantwoord wat er nu verkeerd was met je vorige werkbouw methode ....

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

amazone

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: april 05, 2014, 13:27:45 pm »
ik weet wat ik fout deed maar weet niet of het nu echt wel juist is.

als ik naar het fluitschip van willem vos kijk zie ik weer totaal iets anders.

en mischien zit hij wel dichter tegen de waarheid dan ik. wie zal het zeggen.

amazone

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: april 05, 2014, 13:32:46 pm »
als je zijn achter schip bekijkt zit ik weer helemaal fout

kijk ik naar ab dan zit ik wel redelijk goed

Arjan68

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: april 05, 2014, 13:37:41 pm »
Het fluitschip van Willem Vos moet je niet als voorbeeld nemen Dirk. Een mooi model, maar het schijnt niet echt historisch verantwoord te zijn.
Dit heeft Ab mij verteld, maar ook iemand van het fries maritiem museum waar het model nu staat. Die had ik gemaild om te vragen of ik foto's mocht maken als ik het kwam bekijken. Ik ben dus niet gegaan  :wink:

En hoezo zit je helemaal fout ? Ik zie niet zo veel verschillen......

amazone

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: april 05, 2014, 13:46:37 pm »
hoe hij het net gedaan heeft zie je niet goed maar er lijkt eerst een soort spie van 3 planken te zijn gemaakt en daarna komt de doorlopende beplanking. ik denk dat zijn vierde plank aan het achtersteven de zandstrook is.  het is zo een beetje beplankt zoals de meeste kidbouwers beplanken.

maar zoals ik zij je ziet het niet goed en ik ga er dus ook geen oordeel over vellen want daarvoor ken ik er te wijnig over.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #50 Gepost op: april 05, 2014, 15:35:21 pm »
Arjan: Ik denk niet dat alle fluitschepen volgens de vlakbouw zijn gemaakt. Ze zijn in het hele land gebouwd gedurende een periode van ruim 150 jaar.
Zeker in de 18e eeuw zal er spantenbouw zijn toegepast, en ook bij de fluiten het zuiden van het land.

Reactie:
Wat een eigenaardig standpunt. Wat heb je voor aanwijzingen om dat te denken? Als fluiten frame-first zouden zijn gebouwd zouden er tekeningen of op zijn minst mallen moeten bestaan waarmee de bouwers op voorhand de vorm van de spanten konden bepalen. Lees bijvoorbeeld "In Tekening gebracht'.
Het zijn juist de fluiten die, overigens net als alle andere schepen uit de 17de en 18de eeuw 'op het oog' en zonder tekening werden gebouwd. Als iemand bewijzen van het tegendeel heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen.

Arjan68

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: april 05, 2014, 16:56:05 pm »
Bedankt voor de correctie Ab.

Dat is het nadeel als je veel hoort en leest: je weet niet welke dingen waar zijn en welke niet. Ik had begrepen dat de vlakbouw aan het eind van de 17e eeuw in ongebruik raakte, en ook dat de vlakbouw zich vooral beperkte tot de noordelijke weven rond amsterdam en de zaanstreek. Als dit niet klopt dan vergeten we het dus maar snel  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: april 05, 2014, 19:08:31 pm »
Hallo Dirk,

En nu heb je nog steeds niet verteld wat je nu anders gedaan hebt dan eerst.
Het lijkt er nu een stuk beter op, dus blijkbaar heb je iets goed gedaan. En nu willen we graag weten wat  :)

Jan

amazone

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: april 05, 2014, 20:56:34 pm »
ijgelijk niet zoveel jan maar het heeft wel lang geduurt voor ik het door had ( 3 jaar  :mrgreen:     )
het zit hem in de vierde plank , in plaats van deze recht in het achtersteven te zetten moet deze schuin staan.
dat is ijgelijk alles  :lol: alleen zag ik het niet.

éénmaal je door hebt hoe het moet is het kinderspel om zo breed en rond te gaan als je wil, je moet zelvs oppassen dat je niet overdrijft of je komt veel te breed uit.

voor mij is de bouw dus al meer dan geslaagd want heb ijndelijk het raadsel kunnen ontsijferen  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: april 06, 2014, 11:41:55 am »
ben je mij nu aan het vertellen dat het verschil enkel de kromming is /was van de vierde huidplank ?

Iets snap ik nog niet..

Hoe zit dat dan met de aansluiting op  de derdeplank.??
3e plank recht?
4e plank krom ?
hoe zit het dan op de voeg tussen die twee.??
moet dan de derde plank ook niet meer getordeerd worden.?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #55 Gepost op: april 06, 2014, 13:20:10 pm »

Is dit misschien behulpzaam?

Arjan68

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: april 06, 2014, 14:18:44 pm »
Dat is toch weer anders als wat dirk nu heeft. Het vlak ligt platter en bij de achtersteven is de bolling op deze hoogte minder (maar die twee zaken hebben met elkaar te maken denk ik).

Wat me ook opvalt is dat hier bij de boeg de beplanking een zeer sterke zijwaartse kromming heeft. Heel anders dan op de foto van Ab's werk waar het recht loopt. Ik neem dus aan dat beide methodes werden toegepast ?

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #57 Gepost op: april 06, 2014, 15:42:49 pm »
Ja, dit is natuurlijk een afbeelding van de pinas. Maar het maakt weinig uit of je voor een fluit of voor een pinas de planken naar de steven leidt. De lijn kan volgens mij nooit erg bol zijn, want dat levert wervelingen op langs het roer. Het verloop moet vloeiend zijn. Ook bij een bol schip.
Wat de beplanking van het voorschip betreft, beide methoden kwamen voor en vooral bij de vol gebouwde fluiten met hun platte bodem werden de vlakplanken recht gehouden.

amazone

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: april 06, 2014, 17:25:06 pm »
Citaat
ben je mij nu aan het vertellen dat het verschil enkel de kromming is /was van de vierde huidplank ?

Iets snap ik nog niet..

Hoe zit dat dan met de aansluiting op  de derdeplank.??
3e plank recht?
4e plank krom ?
hoe zit het dan op de voeg tussen die twee.??
moet dan de derde plank ook niet meer getordeerd worden.?

het zit hem enkel in de  vierde plank erik.
de derde recht en de vierde krom dit heb ik tog opgevangen door ze achteraan aan het steven een kleine knik mee te geven rigting steven,  mischien was dit wel niet nodig want je kan denk perfekt van recht naar plat gaan zonder dat je een kier krijgt: mischien iets voor een volgende fluit om te proberen .

denk ook wel dat je het eerst eens gemaakt moet hebben voor je het echt snapt hoe het juist inelkaar loopt.

amazone

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: april 07, 2014, 16:11:33 pm »
de buikstukken en knieén