Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 26200 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #30 Gepost op: april 02, 2014, 16:22:09 pm »
amaai  het heeft hard gekraakt vanboven vandaag, ook de grote zaag er nog eens ingezet en weet ijndelijk hoe het in elkaar zit en hoe ik de brete er in moet krijgen met een vlakbouw.

nu maak je me echt nieuwsgierig,,  foto's foto's .... dat wil ik zien   en probeer ons dan ook eens wijs te maken waar dat het vroeger mis ging.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #31 Gepost op: april 02, 2014, 17:00:42 pm »
Even met je tekening aan het werk in DS

Kijk eens of dit achterschip in de buurt komt?

Als je de L B en holte hebt kan de benadereng nog beter

Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: april 02, 2014, 17:12:38 pm »
voor fotos ga je moeten wachten want heb alles terug afgebroken  :mrgreen:

dat het niet juist was zag ik ook wel maar als er geen antwoord komt hoe het wel moet, ben ik daar dus ook niets mee en blijf je verkeert doen tot de moed je helemaal in de schoenen zakt en er mee stopt.

spanten zetten is een oplossing maar dat doe ik dus liever niet want daar leer je ook niets mee , dan kan ik beter een kid kopen en daar latjes tegen lijmen en klaar.

het probleem is dat je begint met een lat en dan elke keer een dag moet wachten voor de volgende lat, en als de week om is zie je dat het niet goed is , erg frustrerent is dat.

ik had nu op 10 cm van het achtersteven de latten doorgezaagt en begonnen met seconde lijm , ben  3x  opnieuw begonnen omdat het niet goed was en dan telkens iets anders proberen.
de derde keer was het wel goed en dan is het ook erg makelijk om breder en ronder  te gaan zonder dingen te maken die in het echt ook niet kunnen want daar probeer ik wel een beetje rekening mee te houden.

heb veel gevloekt vandaag maar nog meer bijgeleert en dat kan ook wel eens deugt doen als er wel eens iets lukt dat al zoveel keer mislukt is.  hier zit weer een gelukkig man  :D

komt goed rené  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: april 02, 2014, 17:48:08 pm »
Citaat
spanten zetten is een oplossing maar dat doe ik dus liever niet want daar leer je ook niets mee , dan kan ik beter een kid kopen en daar latjes tegen lijmen en klaar.

je hebt het weer niet verstaan...

De spanten moet je niet zetten. het is enkel een stukje gereedschap om te kijken of je vlakbouw binnen de maten valt.

Een beetje zoals een winkelhaak, die zet je toch ook niet vast  in een meubel, maar je gebruikt hem om te kijken of het haaks is. Wel jouw spanten zijn jouw winkelhaak.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: april 02, 2014, 17:53:30 pm »
Citaat
dat het niet juist was zag ik ook wel maar als er geen antwoord komt hoe het wel moet, ben ik daar dus ook niets mee en blijf je verkeert doen tot de moed je helemaal in de schoenen zakt en er mee stopt.

Wij hoeven niet te zeggen waar het fout is. wij kijken naar een voorbeeld foto  en zien dan ook wat jij ervan maakt en bemerken dat de vorm niet hetzelfde is. Wij proberen je raad te geven,  wij proberen niet zelf aan vlakbouw te doen. Dus kunnen wij ook niet zeggen welke plank nu verkeerd ligt.  Maar iedereen kan wel zien dat de vorm niet is zoals op de andere foto die je hebt als voorbeeld of dat er een knik inzit. Dat zouden normaal gesproken jouw ogen je ook moeten vertellen.
Dat is de kunst van virtueel in 3D te kunnen kijken... Beeldhouwers kunnen dat wondermooi.) Ruimtelijk zien..

Maar  al goed dat je het nu ziet wat er is.. Bedenk wel dat het onderwaterschip van een fluit niet hetzelfde is als het onderwaterschip van je pinassen..( Ook daar zit je soms te scherp en met een knik).
Dus gebruik de tip; maak telkens een 4 tal spanten en gebruik die zoals een winkelhaak om te kijken of het goed is...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: april 02, 2014, 17:56:42 pm »

Rene  ik denk niet dat dit een fluit is ....

de achtersteven moet niet  bol zijn maar vertoont een sterke holte ...  breed in het midden ,  dan een cirkel -waar het middenpunt buiten het schip valt , niet in de romp..

iets meer zoals de rode lijnen aangeven als spantvorm.

nog eens een algemeen  spantenplan

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: april 02, 2014, 19:00:26 pm »
Rene laat de huidplanken onder een hoek van veel minder dan 90 graden aan de steven komen, z'n achterschip is scherp in plaats van bol.

Maar dat krijgt hij er nog wel rechtgetrokken. Volgens mij zien we hier de aanzet tot een 3D-fluit, zodat we straks onderdeel voor onderdeel de fluit en de pinas kunnen vergelijken :)

Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #37 Gepost op: april 03, 2014, 20:33:22 pm »
Erik dat is wel een heel andere spantvorm dan de houthaler.
Het was vooral het onderwaterschip waar het me om te doen was.
Zal je spanten eens inbrengen en de planken onder een hoek van 90 ° op de spiegel laten aansluiten.
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: april 04, 2014, 14:39:31 pm »
laatste plank van het boeisel gaat er vandaag tegen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: april 04, 2014, 20:15:22 pm »
Ben benieuwd naar het resultaat......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #40 Gepost op: april 05, 2014, 09:41:32 am »
Ey Dirk, ik ben op zoek naar de bouwwijze van de fluit. Ik vraag mij af of men in die dagen wel een fluit kon bouwen volgens de vlakbouwmethode en zie het ook niet in Witsen staan. Heb jij daar wat info over?

Groet Henk.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: april 05, 2014, 10:08:15 am »
er zijn prenten waar fluiten op de werf liggen henk in vlakbouw. zal eens proberen om er één te vinden want veel prenten zijn er bij mijn weten niet, maar er zijn er wel.
de bouwwijze staat denk nergens beschreven ook niet, enkel bestekken . en natuurlijk de tekening van witsen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: april 05, 2014, 10:47:41 am »
Ik denk niet dat alle fluitschepen volgens de vlakbouw zijn gemaakt. Ze zijn in het hele land gebouwd gedurende een periode van ruim 150 jaar.
Zeker in de 18e eeuw zal er spantenbouw zijn toegepast, en ook bij de fluiten het zuiden van het land.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #43 Gepost op: april 05, 2014, 11:15:51 am »
als jij het zegt arjan.

het vlak + het boeiselderkimmen.

nu ga ik eerst alle buikstukken plaatsen + de knieén daarna = de scheerstrook aan de beurt

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #44 Gepost op: april 05, 2014, 11:21:44 am »
Ja, nu heb je de juiste vorm er in Dirk!  8)  Dit lijkt op een echte fluit