Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 31916 keer)

amazone

• Gast
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #165 Gepost op: september 01, 2014, 18:35:05 pm »
 :mrgreen: ja dat mag wel  :wink: 

één ding weet ik wel, dat dit wel één van de moeilijkste schepen is die je kan bouwen want zolang je euro niet valt blijft het gokken.
4 keer aanleggen om zijn kont goed te krijgen en dan denk je dat je het geklaard hebt en dan ga je ergens anders in de fout.
hoe wel  het me al een paar keer vertelt is tijdens de bouw dat het niet helemaal goed was , als je het zelf niet ziet kan je het ook niet veranderen in iets anders.

gelukkig is de euro gevallen  :mrgreen: en hij zal waarschijnlijk nog lang na klinken in mijn hoofd.

ga mijn vrouwtje morgen naar de winkel sturen om wat spulletjes zodat ik hem deze week kan bij werken, zal eerst een foto plaatsen voor ik terug begin te beplanken ergens deze week .

ik heb er weer zin ingekregen om te bouwen

amazone

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: september 02, 2014, 17:01:23 pm »
om dat fotos meer zeggen dan ik kan typen.
ik heb 1 kant gedaan zoals ik denk dat het goed is

laat maar horen   :wink:

Arjan68

• Gast
« Reactie #167 Gepost op: september 02, 2014, 17:22:46 pm »
Het is zeker een stuk beter zo. De basisvorm van het achterschip klopt nu

Maar ik zie toch nog wat dingen die niet lijken te kloppen.
Op de foto met het boven aanzicht zie ik dat de romp naar achter toe breder wordt. Of is dat vertekening van de foto ? Het moet juist een klein beetje smaller worden.

De lijn van het rahout klop ook niet. Van opzij gezien zit er een slinger in die daar niet hoort. Eigenlijk klopt de hele zeeg van de bovenbouw niet. Die volgt een heel andere lijn dan de berghouten terwijl alles juist de zelfde vloeiende lijn moet volgen.

Ik hoor ook graag de mening van Ab, maar ik zou zelf adviseren om toch maar de romp weer af te breken tot aan de berghouten en het opnieuw te doen.

Als je een fluitschip wilt bouwen ter ere van Witsen dan voldoet dit gewoon niet. Sorry dat ik het moet zeggen.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #168 Gepost op: september 02, 2014, 17:30:38 pm »
Tja, het is al een stuk beter dan wat je eerst had, maar ik ben bang dat ik het met Arjan eens moet zijn: je krijgt hier bijna niet meer de gespannen vorm in die het schip hoort te hebben. Maar experimenteer vooral op deze manier door en vergelijk je model met originele afbeeldingen. Ik denk dat je jezelf een plezier doet door het achterschip er inderdaad maar af te zagen en nog een poging te wagen. En dan wel met medeneming van de bruikbaarheid van de binnenruimte.
Ik kijk graag met je mee.
Ab

Kees

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: september 02, 2014, 17:45:18 pm »
Het probleem met het achterschip is volgens mij het feit dat je hier nooit een beplanking op kan maken die parallel loopt.
De berghouten en beplanking liepen voor zover ik weet altijd gelijk op.
Bij jou model zal het altijd uitwaaieren omdat er te veel "kont" zit in het achterschip.

Dit is inderdaad een van de moeilijkste rompvormen om na te maken.
Vreemd dat ze dat vroeger 1:1 blijkbaar zo makkelijk konden doen :shock:

amazone

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: september 02, 2014, 17:46:12 pm »
hmm dat lijkt me nu wel erg drastisch.

ik ga eerst tog nog wet verder doen, het raahout er ook af gooien , de overgang naar de fortuning wat beter maken.

eerst maar eens zien wat er nog kan, de zaag er in zetten kan nog altijd  maar dan is dit wel de laatste keuze die ik wil maken.

hier moet ik tog nog eerst eens over na denken  :wink:

ze is achteraan niet breder dan in het midden dat weet ik wel heel zeker .

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #171 Gepost op: september 02, 2014, 19:13:10 pm »
In je allereerste posting hier laat je zien welk schip het moet worden. In die plaat van die houthaler laat witsen ook wat spantvormen zien. Kunje die spanten als contramal maken en tegen het schip aanhouden? Dat helpt wellicht om te zien of er nou in de kont te veel, of juist ter hoogte van het rahout te weinig volume is.

Ergens tussen kont en opbouw klopt iets niet: het een staat los op het ander, het is net alsof het niet zo bij elkaar hoort.......

Jan

amazone

• Gast
« Reactie #172 Gepost op: september 02, 2014, 19:59:45 pm »
had ik niet aan gedacht jan maar ga ik morgen zeker doen  zien we direct waar het schoentje wringt  :wink:

Arjan68

• Gast
« Reactie #173 Gepost op: september 02, 2014, 20:06:52 pm »
Citaat
ze is achteraan niet breder dan in het midden dat weet ik wel heel zeker .

Dan lijkt het zo doordat de foto van dichtbij is genomen. Dat vermoedde ik al omdat ik het op eerdere foto's niet had gezien. Je weet hoe kritisch mijn oog altijd is  :wink:

Ik kan je hier ook niet echt verder helpen Dirk. Ik zie dat het niet klopt maar kan niet zeggen wat er precies mis is.

Het belangrijkste is dat de lijn van rahout en berghouten vanuit alle hoeken vloeiend is. Recht van opzij gezien moeten ze ook allemaal parallel lopen. Dat is nu even belangrijker dan de regeltjes van Witsen.

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
« Reactie #174 Gepost op: september 02, 2014, 20:48:00 pm »
ik onthou mij wel van commentaar,  leer hier met iedere posting weer wat bij.

Vraag mij wel af , welke kennis of ervaring ze 300 jaar geleden moeten gehad hebben om zulke vormen te kunnen maken en blijkbaar zonder al te veel problemen, gezien de hoeveelheid van  fluitschepen er gebouwd zijn geweest.
Moest het echt speciaal geweest zijn, veronderstel ik dan wel dat zowel Witsen als Vanyk daar meer aandacht aan gegeven zouden hebben.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Arjan68

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: september 02, 2014, 22:37:02 pm »
Citaat
Vraag mij wel af , welke kennis of ervaring ze 300 jaar geleden moeten gehad hebben om zulke vormen te kunnen maken en blijkbaar zonder al te veel problemen, gezien de hoeveelheid van  fluitschepen er gebouwd zijn geweest.

Een goede vraag Erik. Het goede antwoord kan ik je niet geven, maar ik kan je wel vertellen wat mijn eigen bevindingen zijn nu ik maanden lang fluitschepen heb bestudeerd en ontworpen.

Het Ghost Ship zo als we dat nu hebben ontworpen is gebaseerd op slechts een handje vol regels uit Witsen. De verhouding tussen lengte, breedte en holte is de belangrijkste. De juiste positie van de berghouten en het rahout is ook erg belangrijk. En dan hebben we ook nog de zeeg. Alle andere verhoudingen zijn hier in principe uit af te leiden, of zijn er niet van afhankelijk.

Mijn eerste tekeningen van de spanten waren gebaseerd op bovenstaande regels in combinatie met de tekeningen van Eriksson. Dit gaf mij 5 tot 6 referentiepunten per spant die ik moest verbinden met een logische en vloeiende lijn. Het blijkt dan dat er niet zo veel variatie mogelijk is en dat de juiste  vorm van de romp bijna vanzelf ontstaat.

Achteraf kan ik zeggen dat mijn eerste set tekeningen al voor zo'n 75% klopte. Alleen bij de achtersteven (het moeilijkste deel van een fluit) hebben we echt grote aanpassingen moeten doen.

Om een lang verhaal kort samen te vatten: Op basis van een paar regels en verhoudingen kun je al een geloofwaardig fluitschip ontwerpen. Ik denk dat de kennis en ervaring van de scheepsbouwers vooral van belang was voor de kleinere details die de vaareigenschappen van het schip bepalen. Denk daarbij aan de vorm en afmetingen van het vlak en de positie van de masten.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #176 Gepost op: september 03, 2014, 06:29:10 am »
En watje nietmoet vergeten, jullie zitten iets te proberen wat al een eeuw of wat volstrekt onbekend is. Die schepsbouwers van toen leerden het vak als leerlingbouwer bij iemand die al zijn hele leven van die schepen bouwde. Ze hadden het dus veel makkelijker: hoefden alleen maar goed op teletten tijdens de les. Jullie moeten die les eerst zelf bedenken.... Is veel moeilijker.

Jan

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #177 Gepost op: september 03, 2014, 10:26:43 am »
Ik vermoed dat het deels ook komt omdat er niet genoeg vanuit het standpunt van de scheepsbouwer wordt geredeneerd. Je moet je fysiek voorstellen hoe de verschillende fasen van de bouw in elkaar zaten. De scheepsbouwer hield zich niet bezig met de bovenbouw zolang het onderste dek er nog niet in lag, want dan had hij niks om op te staan. Daarom is bijvoorbeeld die discussie over de drempels van poorten zo onzinnig. Natuurlijk liepen die parallel aan het bijbehorende dek. Waarom zou de scheepsbouwer in vredesnaam moeizaam parallellogram-vormige poorten maken als hij gewoon op het dek stond. Natuurlijk werden die poorten dan afgemeten vanuit het dek. Welk kanon is er mee gediend om een poort te hebben die aan de ene kant hoger is dan aan de andere?

Ik weid een beetje (te veel) uit over deze kwestie omdat de vraagstelling voortkomt uit een gebrek aan inzicht in de manier waarop werd gebouwd. Datzelfde zien we hier bij de bouw van deze houthaler (waarom trouwens houthaler? 't is gewoon een fluit). Nadat (een aantal van) de oplangen waren opgericht werden de balkwegers aangebracht en na voltooing van alle oplangen werden de dekbalken in de wegers geplaatst. Kon je daar eenmaal op staan, dan kon de bouwer verder met de stutten. Dat ging heel eenvoudig met een paar identieke stutten op verschillende plaatsen van het schip, waarna er met latten een strokende vorm werd gemaakt. Bij fluiten liep met name het rahout sterk naar binnen, vergeleken met de rest van de romp. Dat was een prima vorm, maar de ruimte die je met je stutten afschoot moest wel nuttig kunnen worden benut. Als die meteen aan het dek al sterk naar binnen liep, zoals Dirk hier heeft gedaan, kon je er niet eens fatsoenlijk een wegeringsplank aan spijkeren, laat staan dat je zo'n ruimte nuttig kon maken. Dus die stutten kregen een dramatische S-bocht. Eerst recht omhoog, dan 90 graden naar binnen en weer omhoog. Daar werden speciaal bomen voor getuid, dwz tijdens de groei met een kabel krom getrokken. Het bovenstuk richtte zich gewoon weer op, waardoor je na verloop van een aantal jaren een S-vormige boom had. Kromhout leverde veel op, dus die moeite nam men graag.

Het problematische van de fluitvorm was dat er geen gelijke afstanden waren tussen berghouten en rahout. Daar hikken we als modelbouwers enorm tegen aan, omdat we gewend zijn onze modellen te beplanken met rechte latjes, van voor naar achteren. Dat kan natuurlijk niet. Elke plank die aan een schip werd gezet had enigermate een bocht. Dat kon ook eenvoudig, omdat elke boom van onderen breder is dan boven, dus die speling had de bouwer wel. Tussen rahout en onderliggende berghouten was de ruimte in het achterschip groter dan in de midscheeps. So what? de ruimte werd gewoon zo voordelig mogelijk dichtgeplankt, eventueel door een extra plank tussen te voegen. Dat gaat niet als je werkt met rechte latjes, maar wie z'n gat verbrandt moet op de blaren zitten. Dan moet je maar authentiek beplanken....

Ab

amazone

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: september 03, 2014, 18:34:17 pm »
denk wel dat ik weet waar de fout zit de laatste oplang heb ik schuin naar voor gezet ( rode pijl ) en deze moet nu bekeken gewoon ook recht staan ( rode lijn )

dan houd de ronding veel langer aan naar achter terwijl ik nu invallende heupen heb zou dat dan nooit geweest zijn.

de ronding die witse tekend komt nu aardig in de buurt . morgen zet ik wel een foto want de pil is juist plat na het trekken dus eerst baterij opladen

Arjan68

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: september 03, 2014, 18:51:22 pm »
Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn van de verkeerde vorm.

Probeer ook eens een foto te maken recht van opzij. Het liefst van wat grotere afstand met gebruik van de zoom functie. Dan kunnen we goed zien of de berghouten, het rahout en de verschansing allemaal mooi de zelfde lijn volgen.

Citaat
de pil is juist plat na het trekken

:lol: Dat is nou weer zo'n voorbeeld waar vlaams en nederlands heel verschillend zijn. Maar ik begrijp wat je bedoelt  :wink: