Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 26151 keer)

Offline pauwels

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #15 Gepost op: maart 30, 2014, 21:07:31 pm »
Ok, ik zie 't.

En als je zover bent als op de foto worden er dan spanten in geplaatst? of delen van spanten.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #16 Gepost op: maart 30, 2014, 22:04:47 pm »
Aha, dat is dus de truc, er gaat een wereld voor me open.

Had je dit zelf al eerder zo toegepast op een model Dirk?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: maart 31, 2014, 01:06:29 am »
ja had het al eens op een 1:45  fluit gedaan  dus aan het voorsteven heb ik geen schrik om het te maken , ik kwam telkens in de problemen achteraan en hoop dat ik nu goed bezig ben

als het vlak ligt komen er buikstukken in  5 of 6  en daar komen dan  ook knieén tegen zodat ik het boeisel ook kan maken. dat moet ik eerst nog eens juist lezen.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: maart 31, 2014, 09:03:18 am »

dit was het vlak en boiesel van de  zeehaen 1:45
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #19 Gepost op: maart 31, 2014, 19:04:43 pm »
nog wat fotos

dan de 3 onderste planken die vertikaal tegen het achtersteven zitten en aan de rode pijl een knik kregen.
dit om de 4de plank die wel in de sleuf moet anders krijg je een gat tussen de 2 planken. ik hoop dat het nu duidelijk is waarom de knik daar zit

bij een pinas is dit niet nodig omdat daar de huidgangen gewoon vertikaal tegen het achtersteven blijven lopen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: maart 31, 2014, 19:21:50 pm »
Volgens mij zou het achteraan nu al veel ronder moeten lopen. Vergelijk maar eens met de foto van Ab's werk. Daar heeft het een heel andere vorm.

Hoe je dat moet doen zou ik ook niet weten, maar ik denk dat je fillers nodig gaat hebben.
Misschien kan Ab  zelf wat hints geven ?

Ik denk dat je bij de achtersteven vanaf de 4e huidgang weer meer naar buiten moet torderen om de volle achtersteven te krijgen.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: maart 31, 2014, 19:34:32 pm »
van af nu kan het wel sneller breder worden hoor arjan.
je kan ijgelijk maar beginnen met naar buiten gaan op de  vierde plank.
op de foto van ab zit ook het boeisel er al op  dus zit ik nog maar net in de helft met mijn planken tegen over de foto van ab.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: maart 31, 2014, 19:47:12 pm »
Het is ook lastig te zien aan zo'n enkele foto. Waarschijnlijk gebruikte Ab bredere huidgangen waardoor ik me verkeek  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: april 01, 2014, 09:48:34 am »
nog meer van het zelvde .

het vlak is klaar

nu moet het boeisel der kimmen nog gedaan worden , dit zijn 3 planken die de ronding vormen onder aan het schip.
als ik naar witsen zijn tekening kijk is het de lijn waar de pijl bij staat

als je deze lijn opmeet naar het model zit ik aan het achtersteven al breed genoeg en hoef niet meer breder te gaan.
de rest moet nog wel breder worden maar dat kan nog makelijk aangezien ik nog 3 planken moet leggen.

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #24 Gepost op: april 02, 2014, 06:42:50 am »
Nee Dirk, wat jij aanwijst is volgens mij de bovenkant van de verschansing.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: april 02, 2014, 08:35:03 am »
ja je hebt gelijk. ik dacht echt dat dit de brete was van het boeisel, dan ga ik dat eerst  terug moeten aanpassen.

tog een vreemd schip een fluit het lijkt helemaal niet lochis te zijn opgebouwt of wel ben ik zo gewoon geworden van naar fluitschepen te kijken die helemaal niet stroken met de werkelijkhijd.

geen nood ik ga het aan het achtersteven veranderen.

thx om mee te kijken  ab anders zat ik al dik in de pros .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: april 02, 2014, 11:22:39 am »

Je grootste breedte en dus ongeveer je onderste berghout is die rode lijn volgens mij. Je bent veel te scherp bezig met je vlak aan de achtersteven...

zie maar naar de doorsnede. links van de lijntekening.
Bijna vlak tot achter.  grootste breedte ter hoogte van  barkhouten en dan helemaal invallend tot bijna niets op het bovendek. zeker voor de kampagne.

zie ook maar naar de spanten lijn op post 110 voet en 90 voet.
Ik heb er ook even de midschiplijn bijgetekend. dan heb je een idee hoe de spanten ervoorstaan.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: april 02, 2014, 12:22:54 pm »
Erik heeft wel een punt denk ik.
IN zijn boek over de schepen van Tasman schrijft Ab dat de fluit in de eerste fase van de bouw heel veel lijkt op een grote Hoeker± rond van voren en rond van achteren, met een breed vlak.
Je ziet ook in de foto van de eerste fase dat aan de achterzijde het schip vrij breed uitloopt.

Iets anders± het valt me bij vergelijking met deze foto op dat jij relatief smalle planken gebruikt (Ab heeft er een stuk of 4-5 nodig voor het vlak, jij zit al op zeven en je moet nog een eindje voordat je bij je kimmen bent.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: april 02, 2014, 15:23:45 pm »
amaai  het heeft hard gekraakt vanboven vandaag, ook de grote zaag er nog eens ingezet en weet ijndelijk hoe het in elkaar zit en hoe ik de brete er in moet krijgen met een vlakbouw.

geen wonder dat het de 4 vorige keren niet gelukt is want deed steets het zelvde verkeert. en niemand van jullie die iets zegt hoe het moet  :mrgreen:

allee ik ga terug een heel stuk afbreken en dan begin ik terug opnieuw.

jan ik heb 5 planken in het vlak en 3 voor de kimmen zoals voorgeschreven :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: april 02, 2014, 16:19:26 pm »
geen wonder dat het de 4 vorige keren niet gelukt is want deed steets het zelvde verkeert. en niemand van jullie die iets zegt hoe het moet  :mrgreen:

:angry: :vlag:

Dat hebben Arjan en Ik zal zeker *tig keren geschreven dat er volgens ons  iets niet in orde was met je vlakbouw, dat er een knik inzat of dat het te scherp was..

Zelf als je echt vlakbouw doet, de kennis en het inzicht van die oude scheepsmeester hebben wij niet. Dus is het steeds nuttig, zelf bij vlakbouw van steeds ergens wat spanten doorsnede bij de hand te hebben. alleen al als controle van wat ze vroeger wisten en wij nu niet meer weten..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik