Auteur Topic: fluitschip houthaler 1/87  (gelezen 26199 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
fluitschip houthaler 1/87
« Gepost op: maart 27, 2014, 17:16:15 pm »
dit keer wel een fluit  :mrgreen:

en deze uit nicolas witsen zijn boek

http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/OHR01:45

zal gebouwt worden in vllakbouw
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: fluitschip houthaler 1/87
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2014, 17:43:05 pm »
om dit scheepje zomaar te bouwen uit nicolas zijn boek is mijn kennis van fluitschepen  echt niet goed genoeg .
ik heb de laatste weken dan ook heel wat met ab gemaild en hij heeft me echt wel van veel info voorzien om deze fluit te maken, anders had ik het zeker ook niet aangedurft.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2014, 18:40:22 pm »
Fluitschepen zijn zeker niet makkelijk door hun aparte rompvorm. Om die reden durfde ik de zelf de bouw van de Roode Leeuw nog niet aan (maar die komt na de Halifax)

Dirk, ik hoop dat je ons met dit schip gaat laten zien dat je echt iets kunt bouwen dat het waard is om in een museum te zetten !
Werk ieder onderdeeltje nu eens helemaal strak af en zorg dat er mooie lijnen en vormen in het schip komen. Je kan het   :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2014, 13:45:07 pm »
doe ik altijt arjan  :wink:

het voor achtersteven en de kiel  en heb al wel gemerkt dat je  op deze schaal niet veel met machienes bent , de sleuf in de kiel frezen dat ging nog wel maar het voor en achtersteven heb ik met een snijmes moeten uitsnijden want ben nog niet van plan om mijn vingers kwijt te geraken in een machiene.

de bouwplank staat er achter  deze gemaakt dat het voor en achtersteven goed recht gehouden kan worden door er langs 2 kanten een driehoekje tegen te maken waar je een klemmetje op kunt zetten. ook maak ik de bouwplank redelijk smal omdat je met je klemmetjes op de kiel moet kunnen geraken, de kiel zit tussen 2 plankjes zodat hij recht blijft

de eerste planken die er ingaan zullen de zandstroken zijn langs elke kant 1

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2014, 17:14:12 pm »
Die voor- en achtersteven lijken verdacht veel op de Roode Leeuw  :wink:

Een tip voor tijdens je vlakbouw: Zaag ook de spanten uit ter hoogte van de dwarsdoorsnedes op de tekening. Die kun je dan gebruiken om de vorm van het vlak te controleren.

Het moet een volle boeg worden dus dat is nog een hele uitdaging.

Offline luc

• Officier
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2014, 17:16:23 pm »
Dirk, kan je er wat maten bij vermelden van bv de kiel , spanten, enz. kwestie om ergens een gedacht te hebben als ik begin aan de fluit gebaseerd op de plannen van ab hoving.

Merci
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2014, 19:13:21 pm »
zal ik volgende keer doen luc dan heb je een richtlijn maar denk dat de zeehaen iets kleiner is dus  het zou kunnen dat de maten ietsjes verschillen maar veel kan het wel niet zijn op deze schaal.

ben ook iets niew aan het proberen achter aan de beplanking omdat ik  vorige keren steets in de problemen kwam en witsen spreekt over het uitbreken van de gangen aan het achtersteven.

de zandstrook op 3 plaatsen

de verandering achteraan

mischien lijkt het niet veel maar het is het wel , waar de pijl staat heb ik de huidgang getordeerd , dit zal bij de eerste 3 huidgangen gebuiren zodat de 4 huidgang die in de sleuf van het achtersteven komt te zitten goed aansluit op deze huidgangen.  anders als je dat niet doed  ga je ineens van een rechtstaande plank naar een kromme plank en dit kan je nooit dicht gebreewt krijgen in een echt schip en ook krijg je een spleet van meer dan 1 mm op het model wat niet de bedoeling kan zijn.  ik vermoed dat dit het uitbreken van de huidgangen is .

als ik wat verder ben zal het wel duidelijker worden zeker als de 4 de huidgang er op zit ga je zien waarom ik nu denk dat de plank getordeerd moet zijn.
( het is dus nu nog teorie maar hoop die  tog te kunnen overzetten op het model.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2014, 19:30:35 pm »
Ik begrijp je uitleg niet helemaal, want de zandstrook tordeert toch altijd van bijna horizontaal naar vertikaal ? Ik wacht je volgende updates wel af, dan wordt het hopelijk duidelijk.

Probeer om het iets vloeiender te laten gaan. Nu zit er een knik in de zantstrooken en dat kan in het echt nooit zo geweest zijn.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2014, 19:44:55 pm »
ze tordeert normaal atijt arjan daar heb je zeker gelijk in dat is bij een pinas ook zo.

tog bij een fluitschip moet je aan het achtersteven van niets naar heel breed gaan , bij een pinas blijft het gewoon recht tot waar de spiegel begint.

je kan het dan gewoon laten torderen zoals bij een pinas maar je hebt bij een fluit  net op deze plaats de tortatie nodig om de 4 de huidgang recht in het achtersteven te krijgen zonder dat er een opening ontstaat tussen de derde en vierde huidgang.

is natuurlijk moeilijk uit te leggen maar ik hoop het te kunnen tonen als de 4 de gang er op zit, en dan zie ik zelf ook of het klopt of ik gewoon wat zit te brabbelen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2014, 20:11:16 pm »
Nu snap ik wat je bedoelt  :wink:

Is dit schip gebaseerd op de Rode Leeuw ? Zo ja, kijk dan eens goed naar het lijnenplan op blad 5. Al op 40 voet vanaf de achtersteven begint het vlak langzaam te torderen. Hoe verder naar achter, hoe sterker de draai wordt. Daardoor krijg je van boven af gezien vanzelf die ronde vorm.

Daarna wordt het inderdaad een lastig stuk want dan moet je in een paar huidgangen naar een bolle acgtersteven......

Het is dat ik aan de Halifax bezig ben, anders ging ik nu uit nieuwsgierigheid ook aan de leeuw beginnen.......

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2014, 20:19:56 pm »
Ik moet beter lezen  :oops: Dit is niet de Leeuw, maar gebaseerd op Witsens boek.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2014, 23:37:27 pm »
nee je hebt wel gelijk het begint op 40 voet maar achteraan aan het steven moet het nog eens gebeuren om de vierde plank in het rabat te krijgen  dit komt omdat de 3 onderste planken helemaal tot de achterkant steven lopen.

straks zal het allemaal wel duidelijker worden denk ik eenmaal als ik er ben op 40 van achter zit je met de stuurlast

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2014, 12:21:59 pm »
1 ste huidgang naast de zandstrook

huidgangen 5 mm breed als ook de zandstrook

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2014, 15:17:07 pm »
Ey Dirk, even een vraag van een fluit-leek, waarom is de voorkant van de zandstrook en de 2e gang recht?

Groet Henk. :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2014, 17:21:17 pm »
zegt de ene leek tegen de andere omdat het een fluit is  :mrgreen:

ik volg  ook maar de grootmeester  :wink: