Auteur Topic: 2017 Een Kat  (gelezen 13638 keer)

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: 2017 fluit
« Reactie #15 Gepost op: maart 14, 2014, 23:30:45 pm »
een fluit is ongeveer 100 voet lang.
als ik weer snel even reken 100 x 11 X 26 =  28600 mm.
Op 1:87 =  max 328 mm. lang.
dat is twee maal de lengte van je klemmen die je nu gebruikt.
Is dit de vermoedelijke romplengte of inclusief boegspriet?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: maart 14, 2014, 23:36:38 pm »
gemiddelde romplengte over de stevens Kees
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: maart 14, 2014, 23:45:55 pm »
Dirk,

Ik citeer even een klein stukje uit een email discussie die ik met Ab heb gehad over fluitschepen. Misschien brengt dit je op andere gedachten ?

Citaat
het allerergst die Fleute Derfflinger. Zelden heb ik iemand de plank zo mis zien slaan als in dat laatste geval.

Dit gaat dus over het schip dat je nu aan het bouwen bent  :wink:
Je wilt iets maken waar Witsen trots op zou zijn. Als je met dit schip doorgaat draait hij zich om in zijn graf........
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: maart 15, 2014, 00:25:07 am »
gemiddelde romplengte over de stevens Kees
Dan denk ik dat Dirk qua lengte aardig in de richting zit.
Afgaande op z'n foto's en dat is altijd moeilijk in te schatten...
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #19 Gepost op: maart 15, 2014, 11:21:01 am »
snap niet goed waar je dat ziet erik   ik heb ze  34.5 cm over de stevens lang gemaakt  wat maakt dat je een schip van 106 voet hebt.

mischien gebruik jij een ander soort klemmen dan ik erik die langer zijn  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #20 Gepost op: maart 15, 2014, 11:41:09 am »
Heeft ab ook gezegd waar de plank is misgeslagen?

Alles, de romp, tuigage ?
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2014, 14:11:35 pm »
Die derflinger van Hoeckel is een "reconstructie" uit het begin van de 20e eeuw, op basis van een zeer beperkt aantal bronnen. Daar valt vast het een en ander op af te dingen op basis van de moderne wetenschap.

De meeste van die Hoeckel-reconstructies (hij heeft er nog een stuk of wat meer gemaakt/gepubliceerd) hebben (met name in het onderwaterschip) de zaak helemaal fout: Hoeckel had de onbedwingbare neiging om het grootspant bijna als een halve cirkel te tekenen, en eigenlijk geen vlak te maken.
Maar aan de andere kant: juist omdat hij de meeste schepen bijna tot een karikatuur maakte, zijn ze wel prima herkenbaar (de meest bekende uit die reeks is de golden hind/revenge/mayflower: zo'n engels drie of viermast galjoen met die mooie kleurtjes: niets van waar, wel heel decoratief. Ligt zo'n beetje aan de basis van alle modellen van dat schip.)

Euromodel heeft een kit die de tekening vrij aardig volgt. Als je naar de foto's van het model kijkt, zie je wel dat het als totaalbeeld net niet klopt, alhoewel de gemiddelde leek het nog steeds wel als fluit zal herkennen, dat dan weer wel.....

http://www.euromodel-ship.com/eng/derfflinger-2.html#axzz2w2Q3EjQZ

Witsen geeft tekeningen op blz 161 (plaat LX) en  op blz 242 (plaat XCIII) waar je kunt zien dat een fluit veel minder valling in de stevens heeft dan Hoeckel tekent, en veel 'vierkanter is, (in alle aanzichten: zij, boven en vooraanzicht) (vgl ook de reconstructie die Emke geeft van de Roode Leeuw in Scheepshistorie 14)

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2014, 16:41:01 pm »
Prima uitgelegd Jan. Geen woord aan toe te voegen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2014, 17:47:52 pm »
dat er verschillen op zitten dat is wel zo jan maar een halve ronde kan ik tog echt niet terug vinden hoor.

hier het spantenplan + het spantenplan van de zeehean

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2014, 18:30:05 pm »
Ik zie daar toch flinke verschillen. De Zeehaen is veel vierkanter gebouwd, het vlak ligt platter en het schip is in verhouding breder en lager.
Bij de Roode Leeuw zie je ongeveer het zelfde als de Zeehaen:

Allemaal typische kenmerken van 17e eeuwse hollandse schepen en die ontbreken bij de Derfflinger.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2014, 18:52:06 pm »
Een van de karakteristieken die Hoving noemt van het spantenplan van een fluit is dat de 'spantlijnen' van meer naar achter gelegen spanten de lijnen van de meer naar voren staande spanten snijden:
Je kunt dat verschil heel goed zien als je zeehaen en Derflinger naast elkaar zet: links in de spanten van Zeehaan is het lastig om te zien 'wat bij wat ' hoort: bij derflinger is er geen misverstand mogelijk.
Derflinger lijkt wat dat betreft veel meer op een jacht dan op een fluit. (hoe verder naar achteren, hoe 'kleiner' het spant.)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: maart 17, 2014, 12:02:37 pm »
mailtje van ab gehad met veel opheldering  8)

ga nog ff op het antwoord wachten wat ik met dit betreffend schip kan doen, als het kan tenminste 

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: maart 17, 2014, 12:43:29 pm »
ok dit fluitschip gaat wel gebouwt worden maar in een afgebrande versie van een fluitschip, dit in overleg met ab

was tog al van plan de blusboot in het dio te laten zetten maar dan kan ik hem nu ook gebruiken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: maart 18, 2014, 23:37:44 pm »
heb kees zijn woorden tog maar eens overwogen en de romp door midden gezaagt op de waterlijn.

een schip ziet er dan ineens helemaal anders uit dan als je het ziet met een voledige romp

zal eens zien of ik er iets van gemaakt krijg

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: maart 18, 2014, 23:47:37 pm »
Goeie keuze Dirk, maakt het gelijk makkelijker om het in de diorama te plaatsen.
Lijkt me trouwens goed geslaagd :wink:

Zo hebben ze het ook bij de rede van Texel gedaan.

groetjes, Kees