Auteur Topic: 2017 Een Kat  (gelezen 13674 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
2017 Een Kat
« Gepost op: maart 14, 2014, 14:55:34 pm »
ik ben begonnen aan een fluit volgens het spantenplan van de delfterling

gisteren spanten uitgezaagt en inelkaar gelijmt.
vandaag fillers geplaatst en spanten vijlen.

nu moet ik eerst de kiel en stevens maken voor ik verder kan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: 2017 fluit
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2014, 15:33:21 pm »
Je had de admiraliteitswerf af, en je wilde weer eens wat anders? :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2014, 16:09:24 pm »
nee dat niet jan maar als er niet meer mensen schepen gaan maken moet ik niet gaan lanterfanten of er komen maar 2 schepen op het dio.

moet tog op de verf wachten want die was op hier bij de modelboer dus heb ik maar wat bestelt om de 2 en de 3 laag te spuiten. de gebouwen hebben ook niet zo een haast die zullen makelijk op tijt kunnen afgemaakt worden.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2014, 16:35:13 pm »
Citaat
ik ben begonnen aan een fluit volgens het spantenplan van de delfterling

Dat schip ken ik niet. Wie heeft de tekeningen gemaakt ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2014, 18:09:20 pm »

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2014, 19:14:01 pm »
Dirk, dat is de Derfflinger en niet de Delfterling  :wink:

En dat betekent dat je hem kunt weggooien en opnieuw beginnen. Dit is een van de eerste reconstructies van een fluitschip en eigenlijk klopt het van geen kant. Dit heb ik niet van mijzelf maar van Ab.

Er zijn veel betere tekeningen van fluitschepen beschikbaar

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2014, 19:17:17 pm »
Is het niet handiger om er gelijk een waterlijnmodel van te maken?
Het is toch een model voor een diorama...
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2014, 20:18:30 pm »
mischien wel kees maar heb er helemaal geen ervaring mee.

en al zeker niet met een fluit, dus deze ga ik tog maar helemaal maken.

het onderwaterschip komt tog verzonken in het dio en zie je tog niets van.

ik kan later nog altijt de lintzaag nemen en het onder water gedeelte er af zagen maar dat zie ik dan wel: en waarschijnlijk zal ik dat ook wel doen maar om zo op een recht stuk te beginnen zie ik voorlopig nog niet zitten daar heb ik echt te wijnig kaas van gegeten.

arjan/ dan moet je alle kids van NL schepen uit de 17 eeuw in de vuilbak kieperen   :marine:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2014, 20:38:37 pm »
Citaat
arjan/ dan moet je alle kids van NL schepen uit de 17 eeuw in de vuilbak kieperen 

Ja, maar wat wil je nou Dirk ? Ik neem aan dat het een historisch verantwoord dio moet gaan worden ?
Als je dan al begint met een duits schip dat maar weinig op een echte fluit lijkt dan gaat je dat niet lukken !

Altijd probeer je Witsen op de letter te volgen, en nu je iets ter ere van hem wilt maken kom je met een kit die gebaseerd is op tekeningen van bijna een eeuw geleden, voordat er veel onderzoek naar fluitschepen was gedaan.......

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2014, 22:32:34 pm »
mischien wel kees maar heb er helemaal geen ervaring mee.

en al zeker niet met een fluit, dus deze ga ik tog maar helemaal maken.

het onderwaterschip komt tog verzonken in het dio en zie je tog niets van.

ik kan later nog altijt de lintzaag nemen en het onder water gedeelte er af zagen maar dat zie ik dan wel: en waarschijnlijk zal ik dat ook wel doen maar om zo op een recht stuk te beginnen zie ik voorlopig nog niet zitten daar heb ik echt te wijnig kaas van gegeten.

arjan/ dan moet je alle kids van NL schepen uit de 17 eeuw in de vuilbak kieperen   :marine:
Daar heb je toch geen ervaring voor nodig, gewoon op de spanten en kiel een lijn op dezelfde hoogte zetten en alles afzagen en egaliseren.
Zo kan je het model overal op een diorama plaatsen.

Verder heb ik het gevoel dat je Witsen een beetje onrecht aan doet met deze kit tekening van een fluit :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2014, 22:58:04 pm »
ok arjan  sins jij tog de expert  van fluitschepen bent moet je mij eens zeggen wat er niet goed aan is.

de lengte  brete hoogte verhoudingen kloppen voledig met witsen. mischien moet je het eens lezen voor je iets onzinnig zegt

en onderzoek ? wie waar wat ?  er is 1 fluit gevonden  en  denk niet dat daar al iets van gepubliseert is dus  er is enkel gis werk naar fluiten.

nu moet je mij eens juist vertellen wat er niet goed aan is anders heb ik liever dat je niets zegt  . het enige dat we van fluiten weten is  de lengte brete en hoogte maten.

fluiten die ingezet werden naar denemarken zweden waren meestal 100 voet of kleinder ( houthalers ) de grotere fluiten die naar india gingen waren groter hadden meestal een galjoen en waren licht bewapent .

ik gebruik enkel het spanten plan omdat het wel volgens witsen zijn maatstaven is , ik weet ook maar bitter wijnig over fluiten net zoals iedereen  en heb ook al 3 pogingen gedaan om er 1 te maken en telkens faal ik  gewoon omdat er niets of bijna niets van te vinden is,  als ik dan een spanten plan vind dat volgens de maatstaven juist is  kom jij af dat het helemaal niet juist is.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2014, 23:01:04 pm »
Dirk Dirk .....
wat doe je nu. ????
je wil iets bouwen ter Ere van Witsen..... zou je dan ook niet iets maken zoals ze het in die tijd mieken en geen kit van een niet bestaand , volledig uit de duim gezogen tekening, die nergens enige historische aanleuning heeft met Amsterdam , de VOC werf en Witsen.

en  ben je wel zeker dat de afmetingen kloppen op 1:87. dit schip lijkt mij veel te groot voor die schaal.

en voor de tekeningen;; ik geloof dat er wel goede tekening zijn van C.Emke met medewerking van Ab. Trouwens in een van de 16 volumes van scheepshistorie staat er een heel artikel over Nederlandse fluiten. even naar de bib lopen !!!  als je die scheepshistorie uitgaven niet zelf hebt.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: maart 14, 2014, 23:14:42 pm »
de zeehean word al gebouwt erik  en vond het een beetje gek om er 2 te bouwen.

zal me morgen nog eens in het boek storten maar vrees dat ik er niet veel wijzer uit ga worden  , zal proberen een goed bestek te vinden .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: maart 14, 2014, 23:17:25 pm »
een fluit is ongeveer 100 voet lang.
als ik weer snel even reken 100 x 11 X 26 =  28600 mm.
Op 1:87 =  max 328 mm. lang.
dat is twee maal de lengte van je klemmen die je nu gebruikt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: maart 14, 2014, 23:26:01 pm »
Citaat
sins jij tog de expert  van fluitschepen bent moet je mij eens zeggen wat er niet goed aan is

Als je mijn reatie goed hebt gelezen dan weet je dat ik die kennis over de Derfflinger niet van mij zelf heb.

Citaat
mischien moet je het eens lezen voor je iets onzinnig zegt

Ik geef een goedbedoeld advies, en jij vindt dat onzinnig. Dat zegt meer over jou dan over mij

Citaat
nu moet je mij eens juist vertellen wat er niet goed aan is anders heb ik liever dat je niets zegt  . het enige dat we van fluiten weten is  de lengte brete en hoogte maten.

Uit dit antwoord blijkt dat je lang niet alles weet over fluitschepen. Als je eens verder kijkt dan Witsen dan is er veel meer informatie te vinden