Auteur Topic: 2017  (gelezen 30465 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: 2017
« Reactie #60 Gepost op: augustus 06, 2015, 20:49:10 pm »
die glazenmaker  of beter die "glas-in-lood zetter"  zou ik maar snel afdanken.. :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #61 Gepost op: augustus 07, 2015, 11:52:04 am »
Misschien is dit een idee voor het maken van daken? Lang geleden maakte ik een maquette van een Romeinse villa in Pompeï. Op schaal 1 : 100. Het dak bestaat uit vlakken triplex, al volledig aangebracht op het model, met daar op gelijmd  (ook over de nok) vlak naast elkaar gelegen dunne touwtjes onder de  bollingen van de pannen. Als die touwtjes vast zitten dan daar overheen reepjes papieren plakband. Ook de nokken kun je op die manier afwerken. Het is een gepruts maar het kan heel goed. Nu heb je tweezijdig kleefband, dus dat zou ik nu als ondergrond gebruiken. Als je dan de touwtjes er overheen spant zitten ze meteen vast. Het plakband bleek te dun, dus eerst plakte ik eerst twee lagen over elkaar (op een glazen ondergrond) alvorens ze op maat af te snijden en te bevestigen.
Ik hoor/zie het wel. succes.
Constant

amazone

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: augustus 07, 2015, 12:21:59 pm »
thx constant  maar voor de pannen heb ik een evergreen pannendak besteld en dit moet als mal gaan dienen voor de overige daken te maken, hopelijk gaat het alemaal lukken zoals ik gepland heb want -12m dakpannen maken is een heel karwij, ik moet ff wachten op een telefoontje want het is bestelt 1 plaatje 10x20 cm kost 10 euro  je kan zelf wel uitrekenen als je daar 12 m van nodig hebt wat het kost , dat ga ik  dus niet doen.

je pannen zien er erg goed uit , moest het me niet lukken zal ik je zeker nog eens aanspreken  :wink:

voor de nokken ga ik zeker eens proberen zoals je  gedaan hebt lijkt me  goed te doen en ziet er ook netjes uit  8-o

amazone

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: augustus 08, 2015, 11:48:07 am »
ik ga de grote poorten van het eerste huis open laten  en heb daarom aan de binnenkant een klein beetje werk gedaan moest er toch eens iemand  zijn neus in krijgen 

binnenkant zicht tegen het plafond

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #64 Gepost op: augustus 08, 2015, 13:18:17 pm »
Goed bezig Dirk,  :wink:
Groetjes

René

amazone

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: augustus 08, 2015, 18:06:46 pm »
thx

even een overzicht er moeten nog juist de deuren ingehangen worden maar dat is voor morgen ze zijn nog aan het drogen

kant van de scheepswerf

voorkant tegen de straat

en nu wachten op de daktegels

BertUS

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: augustus 08, 2015, 22:57:46 pm »
ziet er al heel herkenbaar zo

amazone

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: augustus 09, 2015, 07:27:05 am »
thx bertus  ik breng het zeker mee naar brouwers  dag hopelijk kan ik wat mensen warm maken voor het aankleden van de katteburgstraat :)

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
« Reactie #68 Gepost op: augustus 09, 2015, 11:42:36 am »
toch knap; zeker als je bedenkt dat het op 1:87 is .
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

amazone

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: augustus 10, 2015, 15:55:04 pm »
vandaag een70 muurankers gemaakt en het 2 de gebouw ingevoegd.

dan heb ik nog een vraag hoewel ik ze nog  niet op een tekening ben tegen gekomen zou het kunnen dat men op de werf een malle jan gebruikte om het zware hout mee te versassen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #70 Gepost op: augustus 12, 2015, 08:38:31 am »
Ik denk het niet: volgens mij ging het hele zooitje gewoon als vlot vanuit duitsland naar de Zaanse schans om verzaagd te worden. Ik vraag me af of er op die werf in Amsterdam wel zoveel onverzaagd hout aanwezig was.
Houtvlotten waren volgens mij de meest gebruikelijke manier van transporteren. (of dat ook voor het verzaagde hout gold, dat weet ik eigenlijk niet, maar verzaagd hout verplaats je weer niet zo makkelijk met een mallejan)

Jan

amazone

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: augustus 12, 2015, 11:38:14 am »
je kunt zeker wel gelijk hebben hoor jan  ik heb deze jongen ook nog nergens tegen gekomen op een prent  maar het leek mij best wel een makelijk tooltje om  (spanten) en buikstukken te verslepen  want dat zijn best  grote jongens.

voorlopig zet ik deze malle jan ff op niet maken maar moest iemand  hem ergens  zien dan hoor ik het natuurlijk graag.

Offline Beagle

• Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
« Reactie #72 Gepost op: augustus 14, 2015, 06:43:33 am »
ik dacht dat de boomstammen per vlot aankwamen aan die rivier daar in NL waar al die molens staan.... en dat daar het hout al werd verzaagd en dan pas naar de werf gebracht...

Grtz Erik

amazone

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: augustus 14, 2015, 09:24:05 am »
waarschijnlijk wel erik, maar dan zit je met je buikstukken en kiel  die moeten versleurt worden, als je die alle maal op hun plaats moet sleuren met een kaapstander lijkt mij dit een reuze zwaar werk.  en toen moesten de uren ook betaald worden  :lol:

ik kan hem altijt nog maken moest er  opeens iets uit de lucht vallen maar voorlopig niet. het was meer een denk piste van mij om de zware stukken makelijker over de werf te slepen.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #74 Gepost op: augustus 14, 2015, 11:06:19 am »
Witsen beschrijft zelfs de spijkers op de werf, hij zou zo'n ding toch zeker genoemd hebben als het gebruikt werd.
Er zal toch wel een tekening van een werf zijn waar een paar sjouwers op staan?

Jan