Auteur Topic: 2017  (gelezen 24111 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: 2017
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2014, 15:32:27 pm »
dat zou mooi zijn henk als je daar info  over hebt
op de prent de vermeestering van de katteburg kan je het net niet zien. wat wel spijtig is.

en dat zijn ijgelijk ook al de oude prenten die ik gevonden heb

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2014, 16:31:09 pm »
eagter van het andere forum heeft het gevonden op wikipedia

Het vierkante magazijn heeft vier vrijwel identieke buitengevels. Oorspronkelijk had alleen de voor- en achtergevel twee met timpanen bekroonde middenrisalieten. In de frontons zijn gebeeldhouwde figuren te zien.

In 1740 verkeerde het magazijn in slechte staat. Door het gewicht van de kanonnen begon het gebouw te verzakken, waarna het door een thans nog bestaande zware gemetselde beer rondom werd gesteund. Niet alleen door de steunberen werd het gebouw verstevigd, ook werden er aan de zijkanten middenrisalieten gebouwd, waardoor het gebouw een nog symmetrischer uiterlijk kreeg.

tog wel leuk dat er zoveel mensen mee helpen zoeken  :wink:  en weet nu ook dat het geen fout is van de tekenaar
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2014, 17:04:15 pm »
Blz. 727. Beschrijving van het magazijn.
Beschryvinge van Amsterdam: zynde een naukeurige verhandelinge van desselfs ...
1726.

http://books.google.nl/books?id=-HBUAAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=Beschryvinge_van_Amsterdam&hl=nl&sa=X&ei=qsAMU8fzMIaf0QXGhIDgDw&redir_esc=y#v=onepage&q=Beschryvinge_van_Amsterdam&f=false

Ik zal mijn eerdere post verwijderen.  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2014, 17:56:15 pm »

thx henk zeer waardevolle info.  ook blz 729 die gaat over ( scheepstimmerwerf ) moet je eens lezen.

en er staat wel degelijk een grote smitse in het midden zoals ik ook dacht  :mrgreen:

ook het hokje voor de pakhuizen had ik goed geraden dat daar potten met teer in stonden voor het touw te teren 

de onderste band van de pakhuizen zou zwart geteert zijn dus ook dat is goede info.

zal zeker nog wel eens verder lezen  8)

het scheepsvaart muzeum  220x200 voet  8)

op 9 maanden gebouwt  :shock:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2014, 18:46:02 pm »
Het zijn er niet zoveel maar wel bruikbaar:

http://www.depsite.eu/Artitec-60006-Zeelieden-17e-eeuw-187/-H0

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: februari 26, 2014, 18:29:23 pm »
ik zoek een goede howto dakpannen maken op ho schaal.
niet pan voor pan a.u.b  of ik ben binnen 10 jaar nog bezig  :lol:

moest je iets tegen komen laat het gerust weten  :wink:

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #21 Gepost op: februari 26, 2014, 19:41:29 pm »
nog nooit gezien, ik zou zeggen in een plaat frezen...

of een buis in de lengte doorzagen en dan in stukjes stukjes, die kunnen dan om en om bolling omhoog / omlaag stapelen half overlappend.

(hmm is weer onbegrijpelijk vermoed ik... )
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2014, 19:53:50 pm »
waarom toch weer het rond wiel gaan uitvinden Dirk.
Wij stelden schaal 1.87 voor omdat daar zowat alle bouwmateriaal zoals muren,daken in alle vormen en in alle steen- en pannensoorten  te kopen is en dat het ineens ook mooiogend is. Nu alles zelf gaan doen... ???

Zeg nu eerlijk die  zelfgemaakte muur in baksteen dat is het toch niet...!!!
moet je toch eens wat op trein forum gaan kijken of zoek eens op naar "Vollmer en bekijk die afwerking van de huisjes eens.
als je het zelf wil doen... dan moet jouw afwerking er ook uitzien zoals dat gekocht materiaal..
Een beetje getrouwheidsgevoel moet er toch wezen in die Dio, als je er mee wil uitpakken in een museum. Dan zal je echt de lat een stukje hoger moeten leggen in kwaliteit afwerking..

PS morgen  om 10.00  gaat het mes erin....!!!!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2014, 19:55:16 pm »
Citaat
ik zoek een goede howto dakpannen maken op ho schaal.

Je  kan ook kant en klare dakplaten krijgen op H0 schaal. Die hebben een dakpan patroon. Een stuk van 10x20cm kost bij Conrad 1,20 euro.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/214749?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=CKK1xca-6rwCFQkFwwodgkwAgQ&WT.srch=1

Als je er daar eentje van bestelt kan je er zelf meer maken door er een gietvorm van te maken  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: februari 26, 2014, 20:47:45 pm »
dat kan inderdaad erik maar wie gaat er dan een pakhuis willen bouwen ?
als ik arjan zijn prijs pak kom je al op 40 euro voor enkel de dakpannen doe daar nog eens 40 bij voor de muren + wat prullen zit je al snel aan 100 euro per pakhuis dit maal 5 pakhuizen en een kleine smitse.

ik geloof nooit dat er iemand is die dat wil bouwen om later op zolder te zetten want je kan er ijgelijk niets meer mee doen dan bij houden als aandenken.

dan zit je ook nog met de kleuren van de muren en pannen.

als ik de muren en pannen prepareer en schilder kan ik het dan aan een bouwer doorgeven die het inelkaar wil steken, loodglas voor de ramen  het dak er op maken en deuren maken waar nodig. en dan nog gaan er niet veel toe happen.

90% van de modelbouwers kan zelf niets maken en alles moet uit een doosje komen  als er dan iets niet past zetten ze het weg en beginnen aan iets nieuw.
als ik ga vragen om een pakhuis te bouwen van gemiddeld 1 meter lang en je moet alles kopen  dan weet ik nu al hoeveel mensen er gaan mee doen.

ik zit mischien nog niet zolang in het modelbouw wereldje maar tog al lang genoeg om te weten dat daar niemand aan begint.

ik zal mijn uiterste best doen om de muren in iedergeval zo goed mogelijk te krijgen als ik kan en de testjes die ik gedaan heb, zijn zeker van een niveau .

de pannen heb ik nog tijt voor .

thx voor de link arjan , zelf gieten is mischien een mogelijkheid om de prijs te drukken.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2014, 00:44:18 am »
In 1:87 is zo veel materiaal te krijgen.
En het kost echt geen drol.

Niet al te moeilijk doen qua gebouwen, maar meer concentreren op de schepen :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: februari 27, 2014, 12:14:01 pm »
over schepen gesproken zijn er die mischien een schip of werf willen bouwen stuur me dan een pb 

Offline luc

• Officier
« Reactie #27 Gepost op: februari 27, 2014, 19:26:39 pm »
ben nog aan het twijfelen, die vlakbouw is moeilijk maar ik wil het wel eens proberen + ik weet niet welk schip.

heb hier de plannen van de heemskerk,maar een schip moet me echt aanstaan, anders begin ik er niet aan.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #28 Gepost op: februari 27, 2014, 19:37:31 pm »
over schepen gesproken zijn er die mischien een schip of werf willen bouwen stuur me dan een pb
Zijn er al bouwers die definitief besloten hebben een model te bouwen?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: februari 27, 2014, 21:18:15 pm »
We hebben het nu ook weer over vlakbouw. Maar zelfs het eerste schip op de werf heeft alle buikstukken en spanten al. Daarmee heeft het niet echt zin meer om eerst vlakbouw te doen en dan toch de spanten erin te zetten. Of heb ik het nu helemaal mis? Anders om lijkt me toch echt makkelijke bouwen. Anderzijds is de vlakbouw toch een van de zeer karakteristieke onderdelen van het hele verhaal. Dan is het voor het eerste schip op de werf waarschijnlijk mooier om af te wijken van de prent de er een model te plaatsen in het stadium, boeg vlak hek?

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS