Auteur Topic: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb] ---> Voltooid  (gelezen 42099 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb]
« Reactie #30 Gepost op: februari 16, 2014, 14:11:48 pm »
Inmiddels is de rechterhelft van de romp 'beplankt'.
Ik moet alleen de afschuining/samenloop van de planken bij de stevenpunten nog in orde maken.

Van de linkerhelft van de romp zijn de kieldelen samengevoegd en de eerste twee huidplanken aangebracht. Niet zo bijzonder om daar ook nog foto's van te plaatsen.

Voor het waterbadje dat de huidplanken krijgen voordat ze richting romp gaan, heb ik een leuk middel gevonden.
Ik zag links en rechts wat jigs/tricks met stukken rioolpijp en dakgoten.
Bij rioolpijpen blijven n.m.m. de bovenste punten van het te weken hout altijd droog. Hout heeft immers de natuurlijke gewoonte te gaan drijven.
De halve dakgoten zijn over het algemeen half rond van vorm en hebben daardoor de neiging om te rollen. Daar moet dus weer een voetje aan gemaakt worden.
In de bouwmarkt zag ik tadaaa dakgoten van 7 cm breed met een recht ondervlak (deel van zeg maar een 8-hoek).
De rechte onderkant dient tevens als voet; twee eindstukken geplakt tegen een deel van die dakgoot (ik had behoefte aan een badje van 60 cm) en klaar is Flip.
Het staat behoorlijk stabiel, is op elke lengte te maken, en kost maar een paar euro.

De stalen lineaal ligt erin om de latjes onder water te houden.
Het restant van de dakgoot gebruik ik voor opslag van langere stukken hout en andere materialen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: februari 16, 2014, 14:26:50 pm »
Ziet er goed uit Flip.

Is het niet lastig om aan de andere zijde de zelfde kromming in de planken te krijgen?

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #32 Gepost op: februari 16, 2014, 15:28:20 pm »
Hoi Robert,

Gelijke krommingen zijn wel aardig te verwezenlijken.
De latten zijn in vorm (zie foto 4 in het badje) voorgesneden (laser); de langste is zo'n 58 cm.
Eerst een paar uur badderen en vervolgens in vorm drogen op de hulpspanten (links en rechts zijn goed gelijkvormig) en de stevens. Dan kan ik alles in de juiste richting drukken; de krommingen komen er makkelijk in.
Daarna moet ik snel werken om een lat over zo'n lengte goed te lijmen. Lijm is niet lang corrigeerbaar.
Op de stevens en op elke plank staan stippellijnen waarlangs de (volgende) plank aangebracht moet worden.
De huidgangen op de beide helften zullen niet precies synchroon lopen, maar het is niet anders. Bij het in vorm drogen en lijmen kijk ik wel tekens naar de reeds gemaakte helft.
Er is geen bouwdoos zonder handicaps. :mrgreen:
Wat dat betreft lijkt het mij makkelijker bij gelijktijdig links en rechts bouwen om synchroon plankverloop en dus gelijke helften te krijgen. Maar dat ervaar ik wel bij mijn volgende project.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #33 Gepost op: februari 19, 2014, 19:05:47 pm »
De linkerhelft van de romp is inmiddels ook klaar.
Wim500 vroeg zich af hoe het mij zou bevallen bij het samenvoegen van de twee romphelft.
Nou, heel slecht dus.
Bij de stevens bleken de helften in de bovenste planken ongelijk uit te vallen.
Het zijn maar milimeters, maar met zeer in het oog springende verschillen. Geen gezicht.
Bij het aanbrengen van de bovenste 3 planken van de linkerhelft wilde ik iets uitproberen, namelijk het schuin afschaven van de bovenzijde van de onderliggende plank, zodat er meer contactvlak met de aan te brengen plank ontstaat. Inderdaad een betere hechting en sluiting van de planken.
Dit blijk je dus niet ongestraft te kunnen doen op één romphelft. Dat leverde m.i. genoemde verschillen op.
Bij nameten bleken de op de planken getekende lijnen voor de volgende plank soms behoorlijk te verschillen tussen links en rechts. Een millimeter uit positie geeft in een kromming van de plank een groot verschil. De planken op zich waren links en rechts wel congruent.

Zo'n rompopbouw uit twee helften is dus verre van ideaal. Ik zal er ook nooit meer aan beginnen.

Maar goed, de zaak moet wel opgelost worden.
Gelukkig kon ik de punten van de planken bij de stevens met enige moeite los van elkaar krijgen, en wel zonder al te veel schade.
Midscheeps bleek alles (te) goed vast te zitten.
Ik ben nu bezig de planken bij de stevens beter te positioneren, met uiteindelijk een vrijwel gelijk verloop op links en rechts.
Als alles gelukt is (waar ik niet aan twijfel) en de twee helften zijn samengevoegd zal ik foto's plaatsen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #34 Gepost op: februari 19, 2014, 19:08:26 pm »
succes ermee
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2014, 20:19:27 pm »
Het herstel van de romphelften, of eigenlijk het met elkaar in overeenstemming brengen, is zo'n beetje klaar.
Doordat ik, om richting stevenpunten de de planken samen te laten vloeien, de planken telkens een beetje in elkaar heb laten verzinken, ontstonden bij het losmaken en in hogere posities herbevestigen, de nodige oneffenheden. Dit m.n. Aan de bakboord achtersteven.
Om dit zo min mogelijk zichtbaar te maken, heb ik wat dunne stripjes (circa ¼ van 0,8 mm triplex) tussengevoegd en zo glad mogelijk afgewerkt. Een paar uiteinden heb ik compleet vervangen.
Er blijft wel wat zichtbaar, maar daar moet ik het maar mee doen. Ik zie deze bouw nog steeds als een proeftuintje.
Anderzijds is het een reminder om voortaan nog beter op te letten.

Een paar foto's:
De 'beruchte' helften:

Tijdelijk samengeklemd:

Te zien is ook dat een puntje van stuurboord voorsteven is afgebroken.
De huiskat die er zijn tanden inzette, heeft een heel andere waardering voor het model dan ikzelf. Zeg maar: bouwen met een extra handicap.
Het is gelukkig best te herstellen.

Hier zijn de verschillen in het verloop van de planken goed te zien:

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #36 Gepost op: februari 22, 2014, 22:08:36 pm »
Valt toch allemaal zeer goed mee zo te zien.

Zeer mooi gedaan.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: februari 22, 2014, 22:19:53 pm »
Heel netjes geworden Flip.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: februari 24, 2014, 13:51:56 pm »
Voor dat soort verschilllen zou ik het doen :)
Die vikingen deden het zelf met gekloofde boomstammen, dus dat zal ook niet helemaal links/rechts gelijk geweest zijn

http://www.vikingeskibsmuseet.dk/en/exhibitions/previous-exhibitions/from-wreck-to-reality/flexible-planks/

Jan

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2014, 20:59:29 pm »
Bedankt voor de complimenten, mannen.

Gisteren op de modelbouwbeurs in Goes een model (scratch) mogen bewonderen dat erg veel leek op hetgeen ik probeer te verwezenlijken. Ik meen van 'Vaargroep Vicwijs'.
Circa 1.5 x zo groot als mijn model en gedetailleerd tot in de perfectie. Wat een genot om naar te kijken!
Geen wonder dat daarmee in Duitsland een vette medaille werd behaald.

De volgende foto laat de 'schade' zien die resteerde na het verplaatsen van de aanhechtingen van planken bij de achtersteven:

Hier is aan het hout van de steven ook duidelijk de slechte kwaliteit van het multiplex te zien.

Omdat ik er nu nog goed bij kon, heb ik eerst de twee delen van grootspant in de beide helften aangebracht:

Op deze foto is duidelijk te zien hoeveel er zichtbaar blijft van de laagjes waaruit het triplex is opgebouwd. Bepaald geen fraai gezicht zo.
Dit noopt mij ertoe om het hele model van een vrij donkere beitslaag te voorzien. Hopelijk maskeert dat het e.e.a..

De twee romphelften zijn inmiddels samengevoegd:

Hier is het samenvloeien van de planken bij de achtersteven goed te zien:

Volgens de bouwbeschrijving moet ik nu t.h.v. de grootspant een latje van exact 133 mm aanbrengen tussen de bovenste huisgangen:

Ik heb dit geprobeerd, maar moest veel druk naar buiten uitoefenen om die lengte ertussen te krijgen. Gevolg: een van de aangebrachte halve spantjes brak.
De gezamenlijke hulpspanten op die plek waren namelijk 127 mm breed.
Die 6 mm verschil lijken niet veel, maar het maakt dus wel veel uit. De stevenpunten voor en achter  worden dan zelfs iets naar elkaar toe getrokken.
Vreemd dat ze je eerst op 127 mm laten bouwen naar een spaningloze romp en je vervolgens opdragen om er 133 mm tussen te persen.
Ik snap de logica niet en denk erover om dat laatste niet te doen, en een latje van 127 mm te hanteren.
Mochten hierdoor in de toekomst ergens knelpunten ontstaan, dan pas ik dat wel weer aan. Uiteindelijk zal dan misschien een onderdeel ingekort moeten worden; i.i.g. niet verlengen of uitbreiden.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #40 Gepost op: februari 28, 2014, 20:17:58 pm »
Het 'spreidingslatje' midscheeps heb ik na wat passen en meten toch op 127 mm gemaakt en bevestigd.

Wat is dit toch een kromme bouwmethode, want de volgende actie is het aanbrengen van spanten.
Deze zijn lasergesneden, inclusief inkepingen voor de overnaadse planken aan de binnenzijde van de huid.
Die inkepingen komen absoluut niet overeen met de posities van de huidplanken; dus veel aanpassen c.q. vijlen en schuren.
Er blijven gaten zichtbaar tussen spanten en huidplanken; maar goed . . . het hoort erbij, zeg ik maar.

Richting voor- en achtersteven moeten 2 driehoekige spanten, ofwel schotten worden aangebracht van de kielbalk tot de bovenzijde van de bovenste huidplanken; dus ook hier weer met inkepingen voor de huidplanken.
Je zou toch verwachten dat die schotten enigszins de vorm hebben van de plaats waar ze moeten komen.
Niets blijkt minder waar bij het spant/schot aan de achterzijde:

Rechts op deze foto het lasergesneden onderdeel.
Links op de foto een profielvoeler met de contouren van de huidplanken t.h.v. de positie waar dit onderdeel moet komen.
De verschillen zijn significant, wat vooral te zien is op de volgende foto:

Hier heb ik het onderdeel gelegd op genoemde contouren.
Hieruit blijkt dat ik het benodigde smalle onderdeel niet eens kan fabriceren uit het lasergesneden onderdeel.
Dat wordt dus freubelen met reststukjes triplex.

Groetjes,
Flip.

Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #41 Gepost op: februari 28, 2014, 20:51:21 pm »
Hallo Flip,
Laat je niet ontmoedigen door die paar stukjes triplex. Je zult het model toch niet met geweld gaan ontwrichten?  :wink:
Volg je eigen strategie  :idea: en maak ze zelf, dat geeft vast een beter resultaat, gezien jou kennis en kunde bij je Hoogaars.
Succes

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #42 Gepost op: maart 01, 2014, 08:39:48 am »
Hoi Andries,

Ik laat me absoluut niet ontmoedigen, hoor. Het zijn allemaal uitdagingen voor het bedenken en realiseren van oplossingen.
Ik verbaas me echter keer op keer over de knulligheid waarmee deze bouwdoos is samengesteld. Dat ze dat ooit vol trots hebben durven verkopen ...
Ik ga het model wel afmaken, en wel zoveel als mogelijk met de materialen die de bouwdoos bevat.
Ik heb genoemd probleempje daarom getracht te tackelen door in het midden van het onderdeel een wig/driehoek te verwijderen en de twee buitenste delen weer tegen elkaar te plakken. Hierdoor komen de bovenste uiteinden dichter bij elkaar te staan. Het middelste gat is hierdoor wel verdwenen. De drie gaten dienen om de as van het roer met touw te fixeren. Ik zie nog wel hoe ik dat ga aanpassen; of wellicht lukt het ook met twee gaten.
Nu eerst het onderdeel voorzien van inkepingen onder juiste hoeken t.b.v. de overnaadse huidplanken. Blijft een lastig klusje.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #43 Gepost op: maart 01, 2014, 10:41:36 am »
gij hebt toch veel bouwplezier van uw geld zo te zien.  :lol:   :lol:

Citaat
Ik verbaas me echter keer op keer over de knulligheid waarmee deze bouwdoos is samengesteld. Dat ze dat ooit vol trots hebben durven verkopen ...

Doen ze nog altijd, kits stellen echt niet veel voor.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: maart 01, 2014, 12:17:25 pm »
mischien als je met het middenste spant begint en van daar naar voor en achter werkt dat de rop zig wel zet naar de spanten.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself