Auteur Topic: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb] ---> Voltooid  (gelezen 42122 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb]
« Reactie #15 Gepost op: februari 08, 2014, 20:04:08 pm »
wil je toch ergens min of meer rechte vlakken bij het zagen, dan is het niet met een lintzaag dat je rechte sneden maakt maar wel met een cirkelzaag.
om een tafelblad van +/- 3 cm dik te verzagen heb je niet veel aan die proton minizaagjes, Dat is enkel geschikt voor een houtdikte van 1- 12 mm.

Bij een lintzaag  hoort normaal gesproken een schaafmachine om minstens de gezaagde kant rech
 te maken.
Onze vriend Dirk is daar veel meer in bekwaam om een exacte uitleg te geven dan ik. hij is tenslotte houtbewerker van beroep.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #16 Gepost op: februari 08, 2014, 20:56:24 pm »
Erik,

Ik heb dit fenomeen bij gebruik van verschillende boren van verschillende fabrikanten.
Ik zal even verder ingaan op het product van Dremel en dan met name boorstandaard 220.
Eerst even een foto:

Op de boorstandaard zitten 2 borgingen voor de hoek waaronder de boormachine zijn werk kan doen.
Een klein soort blauw vleugelmoertje aan de achterkant van de kantelgroep (linksboven op de onderste foto) plus een grotere zwarte driehoekige aandraaimogelijkheid aan de rechterzijde van deze groep (midden op de bovenste foto en onder op de onderste foto).
Het kleine vleugelmoertje fixeert heel simpel de hoek waaronder de boormachine wordt geplaatst.
Met de zwarte driehoekige aandraaimogelijkheid wordt de horizontale as van het hoekinstellingshuis (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) nog eens vastgezet aan het achterste deel van dit 'huis'. Vraag mij niet waarom.
Gebruik ik alleen het kleine blauwe vleugelmoertje dan is er een zeer geringe afwijking naar rechts, waar ik wel mee kan leven/werken.
Draai ik echter ook de zwarte driehoekige moer aan (voor gevoelsmatig meer stabiliteit), dan ontstaat een veel grotere afwijking naar rechts.
Dat laatste komt doordat de bout van deze laatste moer tegen de zijkant van genoemde horizontale as drukt. Hierdoor wordt het hoekinstellingshuis in een afwijkende richting gedrukt, met als gevolg een dito afwijking voor de machine en de daarin bevestigde boor.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken.
Van boorstandaard tot machine bestaan de volgende overgangen: metaal - plastic - plastic - metaal - plastic - plastic. Mijn conclusie is: plastic op metaal werkt niet stabiel.
Mijn andere aversies tegen de handmachine model 300 zijn:
- instabiel toerental; dit loopt qua stationair draaien steeds hoger op (met bijbehorende onnodige herrie);
- bij een beetje weerstand valt het toerental enorm terug, soms zelfs tot stilstand.

V.w.b. de bouwdoos van het vikingschip dat ik aan het maken ben, ontdek ik net dat Billing Boats daar in de loop der tijd twee versies van heeft uitgebracht; namelijk bouwdoos 456 waarmee in één keer een hele romp wordt gebouwd o.b.v. 'plank on frame', en bouwdoos 703 waarmee de romp in twee delen wordt gebouwd o.b.v. een soort 'plank on frame' en vervolgens samengevoegd.
Leuke info voor degenen die overwegen zo'n model te gaan bouwen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2014, 21:09:20 pm »
Waarom niet van het door BB geplande pad gaan en gewoon de 1x volle romp bouwen?

Beetje scratchen en aanpassen kan toch geen kwaad 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #18 Gepost op: februari 10, 2014, 14:13:19 pm »
Eerder schreef ik dat die huidplanken 1 mm dik triplex waren, maar dat blijkt 0,8 mm te zijn.
Het materiaal is overigens wel erg zacht, waardoor bij snijwerk heel snel spaanders ontstaan. Ook even niet opletten bij schuren is direct zichtbaar. Dat is dus les 1.

De eerste plank, zeg maar zandstrook, liet zich nog niet zo makkelijk aanbrengen.
De hulpspanten hadden nog behoefte aan enig bijsnijden, want de eerste huidplank vertoonde wat butsen rond de voorste en achterste hulpspanten. Dat is lesje 2.

Volgens de bb moeten de uiteinden van deze plank tegen de stevens geplakt worden en later bijgeschuurd worden tot één vloeiend geheel.
Ik vrees dat dat bijschuren te ver kan gaan, waardoor het hoekige uiteinde verandert in een ronde vorm. En dat wil ik niet.
Daarom heb ik de hele plank 'ingewerkt' in de kiel (rabet heet dat geloof ik). De uiteinden werk ik ongeveer 0,3 millimeter in de kiel. Naar mijn mening is dit goed gelukt. Als ik dan ga schuren, blijft het hoekige uiteinden gewoon bestaan.

De 2e plank bestaat uit één stuk en loopt van voor- tot achtersteven. Uiteraard eerst een paar uur laten weken en vervolgens in vorm gedroogd.
Ook van deze plank heb ik de delen die de stevens raken, daar 0,3 mm ingewerkt.
Het hele te lijmen vlak is 68 cm lang. Best lastig bij een correctietijd voor de lijm van maximaal 10 minuten. Maar het is gelukt met veel klemmetjes, knijpers etc..
Na het drogen van de lijm al die klemmaterialen verwijderd. Toen bleek de zuinigheid van “Billing Boats” zich te wreken.
De plank vertoonde tussen de hulpspanten tekens butsen/golven; kennelijk veroorzaakt door het gewicht van de klemmetjes.
De afstanden tussen de hulpspanten bedragen namelijk 74 en 104 mm; eigenlijk veel te groot, ofwel te weinig hulpspanten. Geen wonder dat dat dunne materiaal doorzakt naar binnen.
Daarom moet e.e.a. wat meer support krijgen. Ik heb een paar enigszins buigbare plastic strips tegen de buitenkant geklemd, waardoor de plank nu gefixeerd is in een vloeiende vorm. Dat zal nu in droge toestand niet veel blijvend effect hebben.
Als straks de volgende (3e) plank erop komt om te drogen en tegelijk die strips er tegenaan gaan, dan zal alles wel een beetje gecorrigeerd worden. Bij het vervolgens plakken van die plank komt alles pico bello in vorm. Dat is dan weer het voordeel van dun materiaal.

Een paar foto's van dit moment:
voorsteven:

midden:

achtersteven:

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #19 Gepost op: februari 11, 2014, 13:24:38 pm »
In totaal komen 6 planken uit op de punten van de voor- en achterstevens, en wel boven op elkaar.
Dat betekent daar dus totale dikte van 6 x 0,8 = 4,8 mm.
Waar deze 6 planken gezamenlijk eindigen moeten in het verlengde daarvan 2 driehoekige stukjes van 2 mm dikte op elkaar worden geplakt; dus 4 mm dik.
T.o.v. de stapel huidplanken resteert dus een verschil van 0,8 mm.
Vervolgens moet e.e.a. in de richting van de punten van de stevens egaal schuin worden afgeschuurd.
Wat is echter het geval?
Zowel van het 0,8 mm als van het 2 mm triplex hebben de buitenste lagen een lichte kleur en zijn de binnenste lagen veel donkerder.
Ga ik nu alles volgens de bb op elkaar plakken en vervolgens schuin wegschuren, dan kom ik een schoonheidsprobleempje tegen.ga je al die verschillende laagjes zien, maar dan wel uitvergroot.
Zie het bovenste deel van mijn tekeningetje; links 'en face' en rechts 'en profile'.
De donkerder laagjes het ik grijs gekleurd.

De verhoudingen kloppen niet helemaal, maar het gaat erom het idee te schetsen.

Bij genoemd schuren volgens de rode lijn ga je 'en profile' al die verschillende laagjes zien, maar dan wel uitvergroot.
Dat is geen gezicht.
Ik heb daar het volgende voor bedacht; zie het onderste deel van mijn tekeningetje:
De 0,8 mm dikke huidplanken ga ik telkens waar ze op elkaar liggen, een klein beetje in elkaar weg laten zinken. De totale dikte aan de uiteinden van de 6 planken moet zodoende worden teruggebracht tot circa 4 mm.
De twee driehoekige stukjes van 2 mm dikte ga ik tevoren al wat schuin afwerken en met de afgeschuinde vlakken tegen elkaar en op de stevens plakken.
Als ik vervolgens alles netjes volgens de rode lijn ga schuren in de richting van de stevenpunten, dan zou grotendeels slechts het lichtkleurige hout zichtbaar moeten zijn.
Lijkt me veel netter.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline luc

• Officier
« Reactie #20 Gepost op: februari 11, 2014, 17:58:27 pm »
Moet de boot niet donker gebeitst worden?

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #21 Gepost op: februari 11, 2014, 18:46:22 pm »
Natuurlijk krijgt hij een donkerder tintje. Ik weeet nog niet wat het wordt. Moet nog wat proefjes doen.
Maar dan is het wel zo aangenaam als de ondergrond ook een beetje van dezelfde kleurstelling is en niet met allerlei drukke verschillen.
Anders blijf je die verschillende laagjes extra duidelijk zien.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: februari 11, 2014, 20:15:43 pm »
Flip, had je het bouwverslag van het oserberg vikingschip hier al gezien ? Ook een billings kit met soortgelijke constructie.

http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,468.0.html
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #23 Gepost op: februari 11, 2014, 20:54:52 pm »
Bedankt voor de link, Arjan.

Een tijd geleden heb ik dat verslag wel eens gelezen.
Die bouwdoos bevat volgens mij kwalitatief betere materialen dan de doos die ik heb,
Overigens is dat een echte plan-on-frame bouw, terwijl ik eerst 2 halve rompen moet maken en vervolgens tegen elkaar plakken. Vervolgens moet ik er nog wat ribben/spanten in aanbrengen. Het is de vraag of die een beetje gaan passen.
Ik heb het verslag weer globaal doorgenomen. Het bevat interessante items bij, waar ik wel wat mee kan.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #24 Gepost op: februari 12, 2014, 15:40:53 pm »
Even een tussentijds beeld van de vorderingen.
Inmiddels is de 6e plank aangebracht; de lijm moet nog uitharden.

Om te controleren of er spanning op de halve romp komt te staan, maakte ik de fixaties even los. Weinig spanning c.q. krom trekken gezien. Dat valt me mee.
Nog 2 planken te gaan, dan is de rechterzijde van de romp klaar.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: februari 12, 2014, 17:51:12 pm »
Een klein beetje krom trekken is haast niet te voorkomen met deze constructiemethode. Bij normale kits doe le om en om een plank aan stuurboord en bakboord zodat de krachten elkaar compenseren.

MAar de echte vikingschepen waren ook alles behalve stijf hoor  :wink: Door de flexibele, overnaadse bouwmethode konden ze stormen op zee doorstaan zonder dat de boel aan stukken brak. Alles boog en tordeerde gewoon mee.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #26 Gepost op: februari 12, 2014, 18:06:40 pm »
het blijven mooie schepen deze vikingschepen.
geeft me altijd weer een goede herinnering aan een vakantie in Denemarken waar we een keer in een replica gezeild hebben.
moet eens zoeken naar wat foto's  daarvan, maar is al weer 8 jaar geleden

hier heb je alvast de website http://www.vikingeskibsmuseet.dk/
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #27 Gepost op: februari 12, 2014, 20:31:11 pm »
Hoi Jan,

Het lijkt me een hele ervaring om op zo'n Vikingschip mee te mogen varen.
Op Youtube heb ik wat filmpjes gevonden over o.a. de vaareigenschappen van hedendaagse modellen linkje.
Indrukwekkend wat die schepen konden hebben.
Ook hier nog een paar filmpjes.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #28 Gepost op: februari 12, 2014, 21:05:18 pm »
heb zelfs nog even achter het roer gezeten. was een heel leuke tochtje van ca 0,5 uur, de haven uitgeroeid en daarna zeil gezet. er stond toen maar een bescheiden windje van kracht 3 (boven kracht 4 werd daar niet gevaren  :mrgreen:)
was wel wat toeristisch maar dat neem je dan wel voor lief.
opvallend was dat de gids als echte Deen het vertikte om Duits te praten en wij als enige goed Engels spraken. :lol:

ik zou zeggen een leuk idee voor een vakantietrip naar Denemarken
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline wim500

• Officier
« Reactie #29 Gepost op: februari 12, 2014, 21:42:43 pm »
Machtig mooie schepen dit...ga dit met plezier verder volgen.
Ben wel heel benieuwd hoe de 2 helften gaan passen....maar daar is al iets over gezegd.