Auteur Topic: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb] ---> Voltooid  (gelezen 42163 keer)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb] ---> Voltooid
« Gepost op: februari 04, 2014, 20:26:33 pm »
Beste mensen,

Het is de laatste tijd maar stilletjes op ons forum. Gelukkig kan ik nu een nieuw bouwverslag openen.

Bij het afsluiten van mijn bouwverslag over de Tholense hoogaars “TH6” gaf ik aan dat mijn volgende project een 'OOB' zou worden.
Dat zorgde bij sommigen voor wat gefronste wenkbrauwen, blijkbaar vanwege mijn vertoonde skills op scratchgebied.
Ik heb beloofd uitleg te geven omtrent mijn keuze voor 'OOB'. Daarbij spelen de volgende factoren een rol.

Bouwervaring:
Feitelijk heb ik 'slechts' een antiek model gemodificeerd en wat dek-attributen toegevoegd.
Daarvóór heb ik een dwarsdoorsnede van de “Victory” (Corel, 1:98) gemaakt. Dat had eigenlijk weinig te maken met de bouw van een scheepsmodel. Ik heb hierdoor wel leren plakken en knopen en creatief te denken.
Maak ik de balans op, dan heb ik nog nooit een scheepsromp gemaakt.
Op het gebied van materiaalkennis, bouwwijzen etc. kom ik kennis en zeker ervaring tekort.
Daarom wil ik deze items uitbouwen door een bouwproject middels een kit te beginnen.

Toen diende zich de vraag aan: “Wat voor soort of model schip gaat dat worden?”

Wat wil ik vooral niet:
Ik neem mijn petje af voor mensen die grote oorlogsschepen bouwen met tig kanonnen aan beide zijden, bijvoorbeeld naar Britse of Nederlandse origine. Ik zou gek worden van het maken van de zoveelste kanonspoort.
Qua bouw van 16e- of 17e-eeuwse modellen zou ik me helemaal vergalopperen aan het volgen van eerder gelezen opmerkingen over bijvoorbeeld het verloop van berghouten, al dan niet doorsneden door geschutspoorten, de aanhechting van touwtjes aan zeilen en de belegposities hiervan. Het zijn allemaal interessante details, al dan niet historisch verantwoord volgens 'bijbels' van bijvoorbeeld Zu Mondfeld, Witsen, Van Yk en anderen.
Ik wil op z'n minst 1 zeilschip bouwen, dus geen mechanische voortstuwing.
Dan resteren (grofweg) handels-/onderzoeks-/patrouilleschepen met minimale bewapening, werkschepen, vissersschepen en dergelijke.

Werkruimte/machinepark:
Qua handvaardigheid zou ik best aan scratchbouw durven beginnen; van eventuele foutjes kan ik alleen maar leren.
Maar voor scratchbouw is toch een minimaal machinepark nodig: kolomboormachine, cirkelzaagmachine, schuurmachine, figuurzaagmachine en draaibank.
Gebruik daarvan levert een hoop stof en troep op in de kantoorruimte annex logeerkamer die ik nu gebruik. In en buiten mijn 4 kamer appartement is een echte hobbyruimte in bijvoorbeeld een kelder of garage uitgesloten. Vanwege de (logische) afspraak met mijn eega dat ik 's avonds alles opruim, zou dit toch probleempjes opleveren.
Het enige dat ik nu gebruik is een Dremel 300 handmachine met wat extra's in de vorm van een boorkolom/standaard, flexibele as en bankschroef/klem. Verder alleen maar handgereedschapjes en een soldeerstation. En daar heb ik toch wel leuke dingen mee gemaakt.

Schaal:
Mijn 1:98 ervaring met de “Victory” vond ik op sommige punten frustrerend. Zou je de bijgeleverde emmertjes 1:1 bekijken, dan kom je uit bij bakken van zo'n 80 cm hoog; met water gevuld niet te tillen. Blokjes van 4 mm rond de kanonnen en in de tuigage zouden 1:1 zo'n 40 cm groot zijn. Totaal niet realistisch.
Op modellen rond 1:100 kom je aan dek vaak niet meer tegen dan (al dan niet getuigde) kanonnen en veel opgebonden (maar feitelijk veel te korte) touwen, terwijl er aan dek veel meer te doen en te zien moet zijn geweest. En ik houd van dergelijke details.
Het echt op maat knutselen binnen mijn “TH6”-project (1:16) gaf mij optimale voldoening.
Daarom heb ik mijn limiet gesteld bij schaal 1:50.

Initiële keuze:
Dan resteert een beperkt aantal kits; bijvoorbeeld kustwacht- of douanekotters, (walvis)sloepen, vikingschepen, dhow, handelsschepen.
De “Lancia Armata 1803” van Panart in 1:16 komt op mij over als een krachtige en robuuste aanvalssloep met heel veel details en gebruiksvoorwerpen. De POB-methode en 2 – en op sommige plaatsen 3 lagen beplanking bieden voldoende mogelijkheden om bouwervaring op te doen.
De qua touwwerk volledig uitgevoerde opstelling van het kanon spreekt mij zeer aan.
That's what I like.

Dus deze kit online besteld bij 'De Kombuis'.
Dat leverde een uiterst negatieve ervaring op: weinig of geen communicatie over de leverbaarheid.
Uiteindelijk de bestelling geannuleerd en vervolgens nog 3 weken moeten zeuren om mijn geld terug te krijgen.
Zij onderschatten het belang van heldere en tijdige communicatie met de klant; of de zaak groeit hen boven het hoofd.
Mocht ik ooit nog iets bij hen willen bestellen, dan zal ik mij er eerst van vergewissen dat de artikelen op voorraad – en direct leverbaar zijn.

Uiteindelijk via een lokale hobbywinkel vernomen dat deze kit tijdelijk niet leverbaar was; overname van Panart door Mantua zou de reden zijn geweest.
Ik heb daar nu een bestelling van de 'Lancia Armata' uitstaan, maar heb geen idee hoe lang de levering op zich laat wachten.

Na zo'n 4 maanden duimen draaien wil ik wel weer eens aan de slag.
Via Marktplaats.nl heb ik tegen een zeer redelijk bedrag een bouwdoos van de 'Roar Ege' van Billing Boats (1:25) kunnen kopen; vandaag ontvangen.
Het gaat om een overbekend Vikingschip-model voor de 'gevorderde beginneling'. Nu ben ik zo'n 35 jaar geleden ook met eenzelfde bouwdoos bezig geweest, maar dat model (of wat ik daarvan gemaakt heb) vond een droef einde in de vuilnisbak. (Kliko's bestonden toen nog niet.) Er bestond nog geen internet om info op te zoeken en/of ervaringen en adviezen uit te wisselen. Ik heb wel altijd een liefde voor dit model behouden.
Op het WWW heb ik diverse bouwverslagen en andere info over dit model verzameld. Ik heb al wat ideeën voor verbeteringen; dus vandaar de kreet (verb) in topic-titel.

De inhoud van de doos (de bijgevoegde kassabon dateert uit 1997) is volgens mij hetzelfde als van mijn eerdere exemplaar en is compleet.
Eerste indruk: Het bijbehorende touw is links- ofwel S-geslagen, dus dat wordt i.i.g. vervangen.
Voor het onderstel / de standaard zijn een paar plastic onderdelen beschikbaar. Dat is een no-go.
Het hout vertoont wat krommingen van de verkeerde soort en richting, dus dat moet middels een lekker badje in de juiste vorm gebracht worden.

Nu eerst de tekeningen en bouwbeschrijving eens grondig doornemen en aantekeningen omtrent verbeteringen tussenvoegen.
Wordt absoluut vervolgd met veel tekst/foto's en wellicht vragen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Robert1965

• Bootsman
Re: Roar Ege (Billing Boats), schaal 1:25, [verb]
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2014, 20:34:23 pm »
Succes met de bouw Flip we gaan het volgen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2014, 20:41:38 pm »
succes met je bouwplannen.
toch wil ik ten sterkste iets tegenspreken...
nml.
Citaat
Maar voor scratchbouw is toch een minimaal machinepark nodig: kolomboormachine, cirkelzaagmachine, schuurmachine, figuurzaagmachine en draaibank.
50 jaar geleden bouwden wij ook zulke schepen met een figuurzaagde, een handboormachine,  een houtbeitel en een zaagje .
Zelf snijmesjes zoals nu bestaan  bezaten wij niet.
Je heeft geen elektrisch machine park te bezitten om iets uit scratch te bouwen. dat is enkel een 21° eeuwse  misvatting.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2014, 20:42:58 pm »
Succes Flip en ben benieuwd naar hoe jij de bouwbeschrijving van BB vind.

en ik moet eric gelijk geven, een machinepark maakt alles gewoon gemakkelijker

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2014, 09:23:36 am »
Met de bouwbeschrijving was ik heel snel klaar. Dat lijkt nergens op; er worden slechts grote lijnen aangegeven.
Dus worden de tekeningen van groter belang. Die zijn gelukkig wel goed. Ik zal in eerste instantie de nummertjes maar volgen. Wel kritisch blijven denken en waar nodig zaken en volgorden aanpassen.

Omtrent een machinepark(je) voor scratch bouwen . . . dat is i.d.d. niet noodzakelijk of onmisbaar.
Maar het vergemakkelijkt veel zaken wel en men kan op sommige punten nauwkeuriger werken dan bij puur handmatige aanpak.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan heel fijn freeswerk of het op maat zagen (vooral in de lengterichting) van planken.
Bij de inkijk die sommigen (ook gij, Erik :D) in hun werkplaats hebben gegund, waren de machines - en soms veel meer - te zien die ik voor mij  'minimaal' noem.

Ik denk dat ik mijn Dremel 300, flexibele as en boorstandaard, waar ik inmiddels niet meer zo content mee ben, maar eens ga vervangen door Proxxon-spul.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2014, 12:48:23 pm »

Bij de inkijk die sommigen (ook gij, Erik :D) in hun werkplaats hebben gegund, waren de machines - en soms veel meer - te zien die ik voor mij  'minimaal' noem.

Groetjes,
Flip.

Ja maar ik heb er ook 50 jaar over gedaan om het te verzamelen... :wink: en hert meeste is dan nog bekostigd door de kl*n
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2014, 12:51:43 pm »
Citaat
Ik denk dat ik mijn Dremel 300, flexibele as en boorstandaard, waar ik inmiddels niet meer zo content mee ben, maar eens ga vervangen door Proxxon-spul.

Als je dit overweegt  ; denk dan eens even niet aan hobbyspul !!! maar ga ineens voor iets degelijker. bv.  "Foredom" of Dergelijke...
heb je gelijk gereedschap voor de volgende 50 jaar inluis  en de  handgrepen van Foredom zijn veel kleiner en handzamer dan dat hobbyspul.

o.a. http://www.bickwebshop.eu/a-24355391/machines/foredom-hangmotor-met-voetpedaal-traploos-regelbaar-toerental-en-44t-handstuk/

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2014, 15:23:59 pm »
veel suc6 met je vikingschip flip.

tools voor scrachtsbouw, zijn nodig als .....
er is wel een grote als aan natuurlijk , je kan ook losse latjes bij de modelbouw winkel gaan halen van verschillende diktes en brete.
wil je het maken van planken kan je gewoon niet zonder een machiene park van zaag schaaf en schuur machiene. maakt niet uit welke schaal je bouwt je moet het dan gewoon hebben.
het meest gebruikte tool is tog wel het wipzaagje en het schuur machiene dat zijn de 2 dingen die je absoluut niet kan missen  de rest kan je wel missen. natuurlijk ga je er dan wel wat meer tijt insteken om het te maken maar het kan wel.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2014, 20:44:34 pm »
Om te beginnen een plaatje van de doos:

Ik ben van start gegaan; te beginnen met een bouwplank van dik mdf.
Daarop moeten halve rompen (in de lengterichting) gebouw worden. Later worden de twee helften tegen elkaar geplakt tot een hele romp. Dit schijnt Billing Boats wel vaker te doen.
In de (2e hands) kit ontbraken twee tekeningen, namelijk van de 1:1 gespiegelde helften van de kiel + stevens en de opstelling van hulpspanten. Deze moeten op de bouwplank(en) geplakt worden, waarna de halve hulpspanten erop gemonteerd worden.
In de kit zat gelukkig nog een andere 1:1 tekening. Deze was ook bruikbaar, dus eerst gewoon – en gespiegeld gekopieerd op A-4-tjes en deze vervolgens weer tot 2 tekeningen samengevoegd.

Ten eerste moeten per halve romp 3 kieldelen op de bouwplank worden aaneengeplakt tot een totale kiel (inclusief de stevens) + een deel van de mastvoet. Dit gebeurt uit 2 mm dik triplex van zeer zacht materiaal.
De kiel wordt dus uiteindelijk 2 x 2 = 4 mm dik en de mastvoet 4 x 2 = 8 mm breed.
Geen afmetingen voor een 1:25 model denk ik.
Bij Billing Boats houden ze kennelijk van triplex, want ook de 1 mm dikke huidplanken zijn triplex-materiaal.
Ik zal het ermee moeten doen. Het is tenslotte voor mij een oefenproject.

De 2  gelaserde kieldelen bleken zo krom als een hoepel. Zelfs na een langdurig bad en plat drogen willen ze nog steeds enigszins hun eigen richting uit.
Daarom maar goed opgesloten op de bouwplank gefixeerd en vervolgens middels het plaatje voor de mastvoet aan elkaar geplakt.

Ik hoop dat na het aanbrengen van alle huiddelen de halve romp een recht geheel vormt. Zo niet, dan moet alles in orde komen bij het samenvoegen van de 2 rompdelen.
De halve hulpspanten met onderlinge verbinding zijn inmiddels ook aangebracht.

Tijdens deze en volgende handelingen werd en word ik nauwwlettend in de gaten gehouden door mijn mascotte en werfbaas “Bram”.

Het is een Smurf met oranje-achtig haar en sik en een bruin mutsje; het zou dus een Viking kunnen zijn.
Of hij op maat is voor mijn model weet ik niet, want niemand kent de afmeting van een 'echte' Smurf.

Volgende stap is het aanbrengen van de onderste huidplank, een soort zandstrook.
Ik moet echter eerst nog een badje van voldoende lengte maken, zodat de huidstroken na enkele uurtjes zwemmen in vorm kunnen drogen.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline profiel

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2014, 21:17:47 pm »
Die halve boten is een tricky aangelegenheid.
Ik heb ooit de Bluenose van Billing Boat op die manier gebouwd. Ondanks alle voorzorgen en verstevigingen bleek er bij het samenvoegen aan de boeg toch een spleet van bijna 1 cm te zijn ontstaan. Dus kennelijk toch kromgetrokken.
Gr.

Henk

Offline luc

• Officier
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2014, 14:27:56 pm »
Bij mijn colin archer beginnersboot werd er ook gewerkt met 2 aparte helften en inderdaad hetzelfde probleem als je de 2 helften samenvoegde .
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2014, 15:58:52 pm »
Ik zie wel hoe het verloopt met mogelijk krom trekkende romphelften.
Mocht het echt een mislukking worden, dan is het een leuk experiment en leerproces geweest voor een zeer schappelijk prijsje.
Gelukkig heb ik er niet de volle mep voor betaald.

Ik las dat Billing Boats onderaan bungelt in de ranking van de bekende merken.
Bij een eventuele volgende bouwdoos van dit merk toch eerst even een goede indruk zien te krijgen van de inhoud.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2014, 19:03:07 pm »
Hallo Flip.

Even niet in de gelegenheid geweest om te bouwen of anderen te volgen. Leuk om zo'n vikingschip te gaan maken.
Je laatste opmerking over Billing Boats is ook de mijne. Anderen zoals Artesia latina of Mantua zijn van een hoger plan, dat weet ik nu uit ondervinding.
Proxon gereedschap is soms makkelijk, maar niet altijd noodzakelijk. Ik heb onlangs de lintzaag gekocht. Achteraf had ik liever de zaagtafel genomen.
De lintzaag mist een aanleg om b.v. latjes te zagen. Dat los je dan wel op met een duimstok, latje en klemmen, maat 't is behelpen.
Wellicht kom ik tot die conclusie doordat ik voor de hoogaars gebruik maak van een oud eiken tafelblad.
Succes verder
Groeten
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2014, 19:17:05 pm »
Hoi Andries,

Ik denk dat zo'n lintzaag wel geschikt is om een tafelblad te kortwieken.
Of dat met een kleine zaagtafel als van Proxxon ook zou lukken . . . ik weet het niet.
Voor kleiner zaagwerk is zo'n lintzaag m.i. minder geschikt dan een zaagtafel.
Mijn reden om over te willen stappen op Proxxon is dat ik met mijn Dremel handmachinetje i.c.m. de boorstandaard nog geen zuiver verticaal gaatje kan boren.
Die standaard is grotendeels van plastic en daardoor weinig stabiel. Zodra de boor het te boren materiaal raakt, loopt hij iets naar rechts weg. Niet goed voor het boortje maar ook niet voor de lagers (of wat er ook in mag zitten) van de Dremel.
Voor handmatig werk of met de flexibele as is er niets aan de hand.
Verder wil ik wat meer mogelijkheden hebben om te frezen of een verticale schuurkolom te kunnen gebruiken.

Groetjes,
Flip.
Groetjes,
Flip.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2014, 19:59:31 pm »
Citaat
Die standaard is grotendeels van plastic en daardoor weinig stabiel. Zodra de boor het te boren materiaal raakt, loopt hij iets naar rechts weg. Niet goed voor het boortje maar ook niet voor de lagers (of wat er ook in mag zitten) van de Dremel.

even een ander opmerking. en het heeft niets met het werktuig te maken, maar slecht geslepen boren hebben altijd de neiging om naar rechts  weg te lopen. 
Komt doordat het middendeel van de boor geen goede hoek maakt.

Dus voor je de dremel gaat verwijten van ..... kijk eerst een naar je boren.... onder welke hoek zij ze geslepen?
90% kans dat de oorzaak bij je boor zit en niet bij je machine.
Voor hout of voor metaal , of voor alu of voor messing of voor brons.  Elk verschillend materiaal vraagt een andere boorhoek  en is de boorhoek goed dan heb je nog de vrijloop hoek/ meestal 5 °. :wink:

Grtz Erik