Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)  (gelezen 47045 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)
« Reactie #270 Gepost op: april 18, 2016, 11:00:40 am »
Is bij Jan het volgende boek bekend: "Der holländische Zweidecker von 1660-1670". Het gaat om een zeer groot model, lang bijna 3 meter lang, dat zich nu ergens in Berlijn bevindt. Het werd in de 17e eeuw gebouwd. Het leed schade in de oorlog bij een bomtreffer maar is weer helemaal gerestaureerd. Het boek gaat over het schip en de daarin afgebeelde voortreffelijke zwart/wit foto's zijn van voor de schade in de oorlog. Heel veel detailopnamen ook van de marsen. Het boek werd uitgegeven in 1985 (4e druk, zonder ISBN) en geschreven door Heinrich Winter, die ook de restauratie uitvoerde.
Constant

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #271 Gepost op: april 18, 2016, 12:07:19 pm »
Het gaat om een zeer groot model, lang bijna 3 meter lang, dat zich nu ergens in Berlijn bevindt. Het werd in de 17e eeuw gebouwd. Het leed schade in de oorlog bij een bomtreffer maar is weer helemaal gerestaureerd.
Constant

Dat boek is hier bij zowat ieder lid van het forum bekent...  Dat het model nog zou bestaan en volledig gerestaureerd zou zijn, is ons totaal onbekend...
mag ik vragen waar jij die info vandaan hebt...  mocht het nog bestaan zou  dat een van de reden  kunnen wezen om eens een W.E Berlijn te doen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #272 Gepost op: april 18, 2016, 12:42:21 pm »
Die info heb ik van het boek zelf. Dat zit in mijn bibliotheek. Waar het zich in Berlijn bevindt dat vermeldt het boek niet.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #273 Gepost op: april 18, 2016, 12:58:06 pm »
Het boek is er wat onduidelijk over. Als ik het goed lees is het model na een bombardement in Berlijn beschadigd. Daarna werd het verplaatst naar een veiliger gedachte plek, waar het toch op het eind van de oorlog alsnog door bommen volledig werd vernietigd.
Het boek beschrijft de restauratie na die eerste beschadiging. Er zijn talloze foto's van het schip bekend die gemaakt werden door de restaurateur. Op die foto's zijn allerlei details van de marsen goed waarneembaar.
Ik had het iets beter moeten lezen, maar de tekst is wat verwarrend.
Jammer!
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #274 Gepost op: april 18, 2016, 15:18:38 pm »
Hallo Constant,

Dat boek kan ik dromen.  En inmiddels een flink deel van die foto's ook.
Dat model is door Winter alleen maar (nou ja, alleen maar, mort een flinke klus geweest zijn) gefotografeerd en opgemeten. Het model heeft, voor zover kan worden nagegaan, de oorlog niet overleefd.

Wat winter zelf gefotografeerd heeft, en waar hij ander materiaal gebruikt heeft is niet helemaal duidelijk, maar wel kun je zien dat bv de kanonnen niet op alle fotos op dezelfde plek staan.
Ook niet altijd duidelijk: de fotos zijn zwaar geretoucheerd, dus op de originelen ( ergens in een berlijns archief, zellf nooi gezien) is mer te zien dan op die in het boek
Er is maar een model dat vergelijkbaar is qua omvang en uitstraling,en dat is het model van het bijlokemuseum in gent. Dat is echter in de loop der jaren een aantal keren gerestaureerd, en kan dus niet meer als historisch bewijs dienen, fe foros van winter kunnen dat wel, maar daar is niet alles zichtbaar. Bovendien zijn de tekenngen die gemaakt zijn op basis van winters metingen niet overal in overeenstemming met de fotos.

En als het gaat om tuig: bij HZ geen hanepoten, en geen pardoenen op de bramstengen en de kruissteng.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #275 Gepost op: augustus 10, 2016, 11:42:40 am »
Nog steeds geen lekker alternatief gevonden voor picasa.....
Maar ondertussen wel wat geknoopt en gedaan. volgens mij zit in principe alles aan bakboord er nu op. De schoten en brassen van fok en grootzeil zijn een beetje behelpen: het spul is te zwaar om netjes door te hangen, ondanks het feit dat ik het al een paar keer nat gemaakt heb om de grootste kronkels er uit te helpen.... En om dat hele spl nu strak aan te halen, dat zit er ook niet zo fraai uit.
De plek waar de grootschoot en de bras achter vastgemaakt moest worden was ook nog even een puzzeltje.
De variant van Ketting werkte niet (voorde poorten langs), Dik deed het ook niet, dus heb ik zelf maar wat bedacht. Zl vast niet verantwoord zijn, maar ik laat het zo, de enige waar ik misschien nog wat aan ga doen, is de plek waar de talie van de blinde-schoot vast zit op de romp (zit nu samen met de fokkeschoot op dezelfde ring in een berghout. Die gaat er denk ik nog eentje omhoog (aan een eigen ringetje.)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #276 Gepost op: augustus 11, 2016, 01:48:38 am »
Nog steeds geen lekker alternatief gevonden voor picasa.....

je bent niet de enige....
ik was op de site van SS. Hercules  naar hun foto's aan het kijken  en kwam daar ook voortdurend een 404 tegen( page not found) met een link naar picasa ...... etc.
enkel de foto's van 2015-2016 zijn nog zichtbaar
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #277 Gepost op: augustus 12, 2016, 17:57:49 pm »

test....

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #278 Gepost op: oktober 17, 2016, 16:04:47 pm »

Om te voorkomen dat ik in de motteballen geraak :)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #279 Gepost op: februari 08, 2017, 06:06:20 am »
Het was hier al geen wonder van snelheid, maar de komende maanden gaat er zeker niets gebeuren.
We hebben een huis gekocht, dus er moet verkocht en verhuisd worden.
Allle 'rommel' gaat voor de komende maanden in een doos.....
En nee, het nieuwe huis heeft geen kamer over waar een mooie werkplaats in gemaakt kan worden :(

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #280 Gepost op: februari 08, 2017, 15:31:25 pm »
Succes met de verhuizing Jan, bij ons staat de overdracht a.s. woensdag gepland en dus al het nodige ingepakt.
jammer dat je geen aparte ruimte voor de modelbouw hebt weten te onderhandelen  :o maar als straks alles achter de rug is vind je daar vast wel een oplossing voor.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)