Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)  (gelezen 48342 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, Corel 1:100
« Reactie #30 Gepost op: december 31, 2013, 14:14:30 pm »

Titel: Re: Prins Willem, Corel 1:100
 Bericht door: amateur op juni 02, 2011, 19:47:52 pm

Om Erik te vriend te houden, een paar (bijzonde slechte) fotootjes van het werk vandaag:
 Talie van de fokkebramstengestag:

Talie van de grotestenge stag:

En tot slot de bevestiging van de pardoenen van de fokkemast (moet je goed kijken, want een goedgoop toestelletje, in de macrostand met een flitser levert fotografische rommel)

Morgen geen update, want geen knopen. Lekker wandelen op de Hoge Veluwe  :D

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: december 31, 2013, 14:15:22 pm »
 Bericht door: amateur op juni 02, 2011, 20:11:16 pm

De puttingwanten trekken het want een beetje open. Ht is minder dan het hier lijkt, omdat de spreeworsten er voor zorgen dat er een knik in de voorste wanttouwen zit. Daardoor lijkt het vreselijk ver opengetrokken te worden, en dat valt wel mee. Ik ga geen zwichtings plaatsen. Ik schreef al ergens eerder in mijn verhaal dat ze er nauwelijks tussen passen, en omdat Anderson schrijft dat ze in die tijd nog niet gebruikt worden, en omdat Hoving ze niet tekent op de Heemskerck, laat ik het maar zo. (Ik ga de ra's toch niet brassen)

Hier kun je het een beetje zien: ter vergelijking: het touw dat binnendoorloopt is de takel (die op de rust ietsje naar binnen staat tov de wanten)

Ja, dat touw is een wonder van pluis. Gelukkig valt het zonder die macrostand wel mee, maar mooi is anders. Probleem is dat de dunnere versie er meer last van heeft dan de dikke, dus vanaf nu kan het alleen maar erger.  :( Maar ik heb geen zin om te gaan zoeken naar wat anders. Overigen sheeft de Corel versie er net zo'n last van als de Amati- versie van mijn touw. (gelukkig, want ik gebruik ze door elkaar  :))

En ja, de weeflijen komen bij mij na de (bak)stagen: ik heb zo weinig ruimte dat de talies voor de stagen tussen de wanttouwen door benaderd moeten worden. Dan zitten die weeflijnen dus in de weg. Misschien dat ik er spijt van ga krijgen, maar dat zien we dan wel weer.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #32 Gepost op: december 31, 2013, 14:15:57 pm »

De update van vandaag: de kniestag van de bovenblinde.

De truc wordt om deze touwen zo te knopen dat de stag min of meer op zijn plaats blijft.
 De spanning op de stag is maximaal: de stagblokken zitten tegen elkaar aan.
 Verder opspannen zal dus problemen opleveren. (ook omdat ik dan de boegspriet omhoog/naar achter ga trekken. Bij de batavia hebben ze het probleem opgelost door deze kniestag helemaal los te zetten. Dan zakt eea door het gewicht van de blokken wel strak. Dat gaat op deze schaal dus niet gebeuren: het blok heeft geen gewicht ten opzichte van het touw....

Je vraagt je wel af hoe veel slijtage ze voreger op dat stuk touw hadden: het staat strak langs de stag. IN later jaren zetten ze de boveenste vast op de fokkestengestag, maar dat is niet wat er ten tijde van PW gebeurde (zegt Ketting/Dik/Anderson)
 Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: december 31, 2013, 14:16:47 pm »
 Bericht door: amateur op juni 05, 2011, 19:46:17 pm

Voorlopig weer even de laatste update (de werkweek komt er weer aan)
 Puttingwant grote bramsteng:

De camera had geen zin in de autofocus  :mrgreen:

De draadjes van gisteren afgeknipt:

En een stukje dat me meer tijd kostte dan ik ingeschat had:

Dit ding kostte me het grootste deel van de middag: touwtje kleden, oogje splitsen, juffer inbinden, vastzetten, en twee klampjes er over heen om het ding op zijn paats te houden als er straks spanning op komt.

En maar even geen fotootje van gemaakt: al knopend de vlaggemast van de bezaan flink geraakt. Krak zei de vlaggestok (ik zei iets anders  :police:) Inmiddels zit er een beetje lijm tussen, maar ik kan die mast niet meer zien zonder aan die breuk te denken....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #34 Gepost op: december 31, 2013, 14:17:42 pm »
De stagblokken op de fokkestag zitten te dicht tegen elkaar aan.
 Wat betreft dat kleuren, daar kwam ik later ook achter. Probleem is: als ik er nu nog zwarte of donkerbruine verf tegenaan smeer, dan trekt dat misschien ook mijn touwwerk in. Ik weet niet of ik dat aandurf.

Overigens: bij batavia zijn de blokken ookn iet geteerd (wel donker, maar ik weet niet of dat verwering is, of gevolg van een potje verf)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: december 31, 2013, 14:18:17 pm »

Bericht door: amateur op juni 06, 2011, 11:45:08 am

Ja, en straks zeggen jullie ook dat
 - pluizig touw afbreuk doet aan de uitstraling,
 - de hommer op de grote steng te lang is, waardoor het lijkt alsof het puttingwant te hoog zit,
 - de fokkestag naar buiten wordt getrokken (alhoewel op MSW een ex-opvarende van de Batavia zei dat dat bij het origineel dus ook een probleem was)
 - de oogjes in het dek voor de blokken te groot zijn,
 - de kleur van het lopend want te licht is,
 - de variatie in diktes van mijn touwwerk te beperkt is,
 - .....

en als ik jullie dan in alles jullie zin ga geven, ben ik de komende dertig jaar nog wel bezig .

Maar ik zal zien wat ik nog voor jullie kan kwasten  :mrgreen:
 (want eigenlijk ben ik het wel met Erik eens  :D)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: december 31, 2013, 14:18:54 pm »

Bericht door: beagle op juni 06, 2011, 12:18:16 pm

he ik zeur alléén over witte blokken .... :lol:

de rest haal je er zelf bij, met alle gevolgen van dien    :mrgreen: :marine:

Bericht door: beagle op juni 06, 2011, 12:20:15 pm

Citaat van: amateur op juni 06, 2011, 11:45:08 am

- de fokkestag naar buiten wordt getrokken ( is een probleem  bij alle zeilschepen.   Je kan nooit een touw zo strak spannen. Zou je dat wel doen dan breekt het bij de minste extra belasting zoals --> zeegang.

Titel: Re: Prins Willem, Corel 1:100 (die van jan/amateur)
 Bericht door: amateur op juni 11, 2011, 17:31:02 pm

Heren, ik heb een vraag.

Het gaat over tienden van milimeters, dus misschien moet ik niet zeuren....
 Mondfeld zegt dat de weeflijnen op 25-30 cm zitten (in mijn geval dus 2.5-3 mm)
 Ketting tekent iets volstrekt onregelmatigs, en hij maakt verder geen duidelijk statement, maar zijn tekeningen suggereren zo'n 45-50 cm (in mijn geval 4.5-5 mm).
 Dik als altijd reutelt iets over bronnen zonder ze te melden, en zegt 15-16 duim. Uitgaande van een duim van zo'n 2.6 cm, levert dat een bandbreedte van 39-42 cm op, in mijn geval dus 4 mm.
 Corel, voor de gemakzuchtigen tekent iets dat lijkt op 5.5. mm tussenruimte, met uitloop naar 6 mm (in werkelijkheid dus 60 cm, zou ik niet graag opklimmen....)

Kort en goed: 4, 4.5 of 5 mm? (Scheelt toch al snel een stel knoopjes)

En dan de tweede vraag: HZ-model heeft geen marsen op de bramstengen staan, en dus ook geen weeflijnen,
 Ketting tekent geen weeflijnen op de bramstengen, de kruissteng en de blinde steng. Dik zet ze niet op de bramstengen, maar weer wel op de kruis en blinde steng....
 Vanwege het aantal knoopjes ben ik geniegd Ketting te volgen, maar .......]
 (Nee, die boeken van Hoving heb ik niets aan: die schepen zijn zonder bramstengen en bovenblinde  :mrgreen:)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: december 31, 2013, 14:19:25 pm »
 Bericht door: amateur op juni 11, 2011, 17:55:45 pm

Ik heb zojuist drie mastworpjes gemaakt (5 minuten per stuk)
 Ik heb besloten voor de 40mm te gaan  :mrgreen:
 Zonder gekheid, ik hoop dat er sprake is van een ervaringseffect....

edit: er is een ervaringseffect: de laatste drie namen samen dezelfde tijd als de eerste knoop.

Onderlinge afstand 4 mm, en voordat je naar het draad vraagt: gutermann machinegaren ( de dunste die ze hadden). Nog 3500 te gaan, om gek van te worden...

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: december 31, 2013, 14:20:08 pm »
 Bericht door: amateur op juni 13, 2011, 14:06:05 pm

Welke foutjes Jack??

Overigens, om Erik -en mezelf -een plezier te doen:

Ja, de macro is onverbiddelijk, maar dat herstelde ik al.

Viel trouwens nog niet mee, want blokken stonden flink in de lijm, en ook de was uit de stagen was een flink eind het hout in gegaan, en dan werkt waterverdunde acryl niet echt heel lekker  :)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: december 31, 2013, 14:20:49 pm »
 Bericht door: amateur op september 11, 2011, 17:41:27 pm

Ik besta nog!

Ook de bezaan komt vooruit.....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: december 31, 2013, 14:21:28 pm »
 Bericht door: amateur op september 26, 2011, 11:10:55 am

Zojuist er door Erik op gewezen dat oog altijd aan stuurboord moet zitten, en de muis aan bakboord.
 Jammer dat hij dat naar aanleiding van deze foto's niet eerder gezegd heeft...

Nu zit er aan eht andere eindje namelijk een heel groot blok vast, dat niet meer door het mangat van de mars kan. (knoopjes zijn ook al gezekerd met een flinke dot lijm).

Tja, daar gaat mijn tempo.....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: december 31, 2013, 14:22:08 pm »
 Bericht door: amateur op oktober 22, 2011, 19:20:48 pm

Toch is die extra spreiding die die spreeworst levert niet ongebruikelijk: kijk maar naar de tekeningen die Ketting en Hoving geven. Ik denk zelfs dat de naam van dat ding afkomstig is van het feit dat deze "worst" (het was een touw) zorgt voor spreiding van de wanttouwen.

Het koste mij behoorlijk wat moeite om het min of meer volgens de tekeningen van Ketting te krijgen.
 De spanning in de voorste wanttouwen is heel veel groter dan in de achterste (het is namelijk de spanning in de achterste 3/4 touwen die zorgt voor het naar voren trekken van die spreeworst.)

Ik zou niet weten of het boek van Peterson dat betrekking heeft op engelse schepen van rond 1800 (1798 om precies te zijn) van toepassing is op een hollands schip van rond 1670. Ik denk zelfs van niet. (appels en peren, enzo).

Maar dat al lost het probleem helaas niet op. Je zou kunnen proberen om nog wat met de spanning van de voorste en achterste twee/drie wanttouwen te spelen (als je tenminste die nog niet afgehecht en met CA-lijm geborgd heb  :wink:) Mijn ervaring is dat een klein beetje extra spanning op de voorste en een beetje minder op de achterste het probleem al een heel stuk verminderd.
 Omdat je voorste span touwen zo op de foto gezien voor de mast begint, gaat in jouw geval het probleem niet helemaal opgelost worden.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: december 31, 2013, 14:24:03 pm »
 Bericht door: amateur op oktober 23, 2011, 17:02:35 pm

Ik zit al de hele middag (voor zover ik niet zit te typen) te knopen.
 Na enig experimenteren ben ik er achter gekomen dat de weeflijnen (ook op het onderwant) toch echt met de allerdunste garens moeten. Kortom: lang leve de gutermann machinegarens.
 Probleempje is wel: tamelijk glad, dus de knoopjes hebben wat moeite om te bljven zitten. Ben benieuwd of ik ze straks netjes gezekerd krijg op de buitenste touwen: die zitten in de was (en dat plakt niet zo goed) en de weeflijnen zijn poyester, en dat plakt ook al niet zo goed.....)

Dunne garen heeft nog een nadeeltje: mijn mastworpjes hebben de neiging om bij aantrekken haaks op de touwen te gaan staan. Omdat ze schuin staan, levert dat een wat golvend patroontje van de weeflijnen op. Hoop dat ik dat tzt met een beetje water (met een klein drupje lijm) nog uit krijg.

En wat betreft de afstand: Ik was begonnen op 4 mm, en dat oogde te wijd. Nu heb ik zitten schuiven tot iets dat beter oogde. Daarna de afstand gemeten, en zit me nu te verbazen. Ik snap niet waarom het verschil zo zichtbaar is: de onderlinge afstand is nu 3.8mm. Kan iemand mij uitleggen waarom 0.2mm met het blote oog zo zichtbaar is?

En ja, nu ik de foto zie: her en der klopt er iets niet (en het is niet eens een macro :( ): de weeflijnen golven (en dat suggereert te veel ruimte), maar de buitenste wanttouwen trekken 'naar binnen', en dat komt door te veel spanning. Wordt nog boeiend om dat recht te krijgen....

En als je gaat roepen dat ze niet parallel lopen met de spreeworst: dat klopt. Maar als ik ze helemaal parallel laat lopen, heb ik er vanwegen de flinke zeeg van onze Willem een stuk of drie weeflijnen die niet van voor naar achter doorlopen. Dat vind ik te veel. Ik volg ook hier de Ketting-variant. Ik laat de weeflijnen een heel klein beetje uitwaaieren zodat ik onderaan maar 1 weeflijn heb die niet van voor naar achter loopt.
 Ketting laat ze zo ver 'scheef' gaan dat de onderste weeflijn bij hem precies boven de juffers uitkomt.
 Dat vind ik dan weer te scheef. Kom je uit op de tussenvariant die ook te zien is op het HZ model: de onderste weeflijn loopt alleen over de achterste vier/vijf wanttouwen, de rest gaat over alle wanttouwen.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: december 31, 2013, 14:25:33 pm »
 Bericht door: amateur op december 18, 2011, 15:09:00 pm

Kijk nou, een update  :mrgreen:

Zoek de verschillen met de vorige.....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #44 Gepost op: december 31, 2013, 14:25:52 pm »
 Bericht door: amateur op december 18, 2011, 16:30:11 pm

nog steeds, ja.
 Schiet niet op....maar het begint er op te lijken.
 Ik merk nu dat dat foutieve verloop van de achterste wanttouwen nog een probleem geeft. Er staat daardoor
 relatief weinig spanning op, waardoor er (toch vrijwel afwezige) spanning van de weeflijnen het achterst e wanttouw naar voren trekt. Het ierde keer weer zoeken naar de juiste spanning maakt het een traag werkje.... nog maar 8 lijnen te gaan, en dan is de eerste kant van de fokkemast klaar. Misschien lukt me dat dit jaar nog wel  :mrgreen:

Jan