Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)  (gelezen 46922 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, Corel 1:100
« Reactie #15 Gepost op: december 31, 2013, 14:00:33 pm »

Titel: Re: Prins Willem
 Bericht door: beagle op september 09, 2010, 09:59:33 am

ik weet wel dat je de batavia als ref neemt;
 doch als ik even de eigentijdse regeltjes neem
 dan zou het wanttouw een omtrek meten hebben van  8 duim of een diameter van 2,5 duim  = +/- 5 cm.

en dan is de diameter van het jufferblok 15 "  ofte +/- 40 cm.

en als ik dan de foto's bekijk van de batavia heb ik toch sterk de indruk dat de  wanttouwen en de jufferblokken  veel smaller. kleiner zijn.

Bericht door: beagle op september 09, 2010, 10:08:06 am

Als witsen of ketting  10 wandtouwen opgeven dan zal het wel  juist zijn.  Daar ga ik dan niet over redetwisten.
 Toch heb ik de visuele impressie dat jouw wanttouwen te veel gespreid zijn t.o.v.; van de afbeeldingen en de foto's van de eigentijdse modellen. De hoek in zien tussen eerste en laatste wanttouw is veel kleiner  dan op jouw PW.

Kijk ik naar jouw model en trek een denkbeeldige lijn van het eerste jufferblok aan BB en het eerste jufferblok aan SB  dan moet die denkbeeldige lijn door het middenpunt van de mast gaan.  Bij de batavia zie je dat ook duidelijk. doch op jouw PW heb ik de indruk dat die denkbeeldige lijn achter de mast ligt. ( Kan zijn dat het juist is door perspectief van foto)

Algemeen heb ik een visuele indruk dat er iets niet juist is. Tot heden hebben mijn ogen en mijn perspectief perceptie me nog nooit bedrogen  dus ...

Bericht door: amateur op september 09, 2010, 10:17:06 am

Citaat van: beagle op september 09, 2010, 10:08:06 am

Als witsen of ketting  10 wandtouwen opgeven dan zal het wel  juist zijn.  Daar ga ik dan niet over redetwisten.
 Toch heb ik de visuele impressie dat jouw wanttouwen te veel gespreid zijn t.o.v.; van de afbeeldingen en de foto's van de eigentijdse modellen. De hoek in zien tussen eerste en laatste wanttouw is veel kleiner  dan op jouw PW.

Kijk ik naar jouw model en trek een denkbeeldige lijn van het eerste jufferblok aan BB en het eerste jufferblok aan SB  dan moet die denkbeeldige lijn door het middenpunt van de mast gaan.  Bij de batavia zie je dat ook duidelijk. doch op jouw PW heb ik de indruk dat die denkbeeldige lijn achter de mast ligt. ( Kan zijn dat het juist is door perspectief van foto)

Algemeen heb ik een visuele indruk dat er iets niet juist is. Tot heden hebben mijn ogen en mijn perspectief perceptie me nog nooit bedrogen  dus ...

Hoi Erik,
 Niets mis met jouw ogen: de lijn ligt bij de grote mast iets achter de mast. Ik heb daarin Ketting gevolg, die tekent hem ook net achter de mast. Maar ik heb in de maatvoering van het want de tekening van Ketting gevolgd (juist omdat Corel apert onjuist is), en ik wilde me daar verder ook maar aan gaan houden. Dus wat je nu ook nog opmerkt over (on)juistheid van een en ander: ik zal het lezen, van een commentaar voorzien, maar me vervolgens houden aan mijn tekening. Ik zal eens een keer een foto van de tekening plaatsen. Dan weet je waar je je op voor meot bereiden :-)

Bericht door: amateur op september 09, 2010, 10:24:34 am

Het verschil in die hoeken zit hem er in dat de mast een 5 graden achterover valt. ketting zet de voorste wanttouw net achter de loodlijn vanuit de mars, bij Batavia hebben ze hem op de mastvoet gezet. Het gevolg is dat bij Ketting alles een eindje verder naar achter staat dan bij Batavia.

(Overigens staat bij Dik het voorste hoofdtouw ook net een fractie achter de mast, maar omdat de mast niet ze sterk valt, valt het daar niet zo op. Net zo bij de Emke/Hoving tekening van de ZP.)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: december 31, 2013, 14:01:27 pm »
 Bericht door: amateur op september 09, 2010, 15:20:27 pm

En nog een geplukt uit Dirks verhaal over een pinas;

Ook daar zie je dat het voorste span wanttouwen ruim achter de grote mast valt.
 (Maar dan weer wel voor de masttop....)

Jan

Bericht door: beagle op september 09, 2010, 15:38:05 pm

dat is dan het verschil tussen theorie, de tekeningen, de teksten en het zeiltechnische.

Bekijk ik het zuiver zeiltechnisch.
 Een dwarsgetuigd schip moet ongeveer tot halve wind kunnen varen. ( ttz de werkelijke wind komt dan dwars op het schip (90° t.o.v de scheepsas). Trek daar de zeilinvalshoek af , bij ideaal getrimde zeilen  ( 20-22°)  en dan nog eens de hoek van de schijnbare wind. ( hangt af van de snelheid van het schip ( 5-10°)  en je zit al wel snel met een hoek die je ra moet maken met de scheepsas van  +/-70°.  Tegenwoordige dwarsschepen zoals de Mir - Europe  etc.  slagen erin een dwarshoek van 80° te maken.
 Met de ra's minder dan 60 ° konden ze dan vroeger amper juist voor de wind zeilen en hadden ze o.a. ook bijna nooit de oversteek naar Australie kunnen maken op de "Roaring 40" Dus ik veronderstel dat men toen ook wel ongeveer 60° ra hoek kon halen.

Bericht door: amateur op september 09, 2010, 15:44:18 pm

Ter hoogte van het draaipunt van de ra liggen mast en voorste span touwen vrijwel in een vlak.
 Kortom: zeiltechnisch zou die Corel versie van PW uitsluitend voor de wind kunnen zeilen in een rechte lijn....
 Er staat inderdaad ergens genoteerd dat het een slechte zeiler was, maar dat het zo erg was  :grin:
 Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: december 31, 2013, 14:03:15 pm »
 Bericht door: amateur op september 10, 2010, 16:46:50 pm

Maar dan nu weer naar het model. De beloofde foto waarop de stand van de wanttouwen beter te zien is. Heb geprobeerd om ter hoogte van de grote mast haaks op de rom te fotograferen zodat vergelijking met de ketting-tekening mogelijk is. Het voorste span wanttouwen staant net achter de grote mast op de rust (vergelijkbaar met de tekening van Ketting). De aftsand van de touwen volgt niet helemaal de ketting-variant, omdat de plaatsing van de ronde geschutspoorten niet conform de ketting-tekening is.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: december 31, 2013, 14:03:49 pm »
 Bericht door: wim500 op september 10, 2010, 17:33:55 pm

Jan, met mijn lekenoog kijkend krijg ik de indruk dat het want van je model meer naar rechts zit dan op de tekening.

Bericht door: amateur op september 10, 2010, 17:44:19 pm

Jongens, jongens, wat zijn jullie toch wantrouwend en ongelovig.
 Als ik een lijn trek tussen de beide voorste wanttouwen (daar waar ze op de rust vast zitten), dan loopt die lijn precies achter de mast langs (net nog gecontroleerd met een touwje  :wink:)
 Bij de tekening van Ketting valt het hele jufferblok achter de mast. mijn voorste span zit dus ongeveer 2.5 mm verder naar voren dan Ketting tekent (namelijk het halve jufferblok).

Dat achterste snap zit bij Ketting gemonteerd net onder de gilling. En dat is dus ook de plek waar hij bij mij zit. Verstorende factor in deze is de plaats van de achterste ronde poort. Die is door Corel een flink stuk naar voren geplaatst ten opzichte van het model in het Rijksmuseum. (vergelijk het maar met de positie van de achterste geschutspoort op het verdek: daar volgde ik Ketting.
 Als er dus al een afwijking is tov Ketting, is het de lengte van de rust, die loopt bij Ketting nog door achter het achterse wanttouw, en bij mij houdt hij al eerder op....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: december 31, 2013, 14:04:14 pm »
Spreeworst heet dat ding.
 Als je goed kijkt op mijn foto, zie je hem in het fokkewant al zitten.
 Voor de grote mast komt dat er ook nog in, maar dat gaat makkelijker als eerst alle wanttouwen er in zitten. Die spreeworsten maken wel dat het opspannen van het want eenbeetje lastig wordt: als je de spanning op het achterste touw te hoog maakt, trekt die recht. Daardoor duwt hij alle andere touwen naar voren. Beetje zoeken naar de optimale spanning dus.
 In het echt waren het geklede touen, maar omdat ze nog al wat spanning te verwerken krijgen
 (en dan geen trekspanning, maar juist de andere kant op), heb ik ze van een 0.5 mm meesingdraadje gemaakt, keurig gekleed met de beruchte guttermann, en je ziet er (bijna) niets meer van dat het geen touw is. (twee pagina's terug zie je dat ding voor de fok in wording, daar zie je goed dat het messingdraad is)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: december 31, 2013, 14:04:30 pm »

Bericht door: amateur op januari 03, 2011, 11:55:32 am

De productie van een hele kerstvakantie  :(.....

Mocht je denken: dat zag ik al eerder: dat klopt, maar dat was de fokkemars, dit is de grote mars.

Het schiet niet zo op.....
 Maar ja, dit marsklusje was in totaal 20 knopen voor de spreeworsten, en 3 'seizings' voor elk van die 10 puttingwanten.
 Ik maak ze inmiddels bijna met mijn ogen dicht, maar helaas nog steeds niet snel.....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: december 31, 2013, 14:04:48 pm »
 Bericht door: amateur op januari 03, 2011, 12:32:53 pm

En daarna alle losse eindjes afknippen valt ook niet altijd mee: ik knip ook wel eens een knoopje door: kan ik het nog een keer doen  om extra ervaring op te doen :wink:
 Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: december 31, 2013, 14:06:41 pm »

Citaat
Citaat

Mocht je denken: dat zag ik al eerder: dat klopt, maar dat was de fokkemars, dit is de grote mars.

Wel, je kunt iig goed voorspellen. Was idd mijn 1ste reaktie  :D

Je maakt het voor mij erg leerzaam met al die benamingen, daar ga ik straks zeker mijn voordeel
 mee doen.

Een totaalplaatje van het schip zou ik ook niet zo heel erg vinden  :wink: :wink:

Jack

Bericht door: amateur op januari 05, 2011, 12:22:44 pm

Speciaal voor Jack:

Het valt niet mee een totaalplaatje te schieten waar ook nog iets op te zien is.....

enne...
 Niet om jullie jaloers te maken, maar de kerstman is langs geweest (gelukkig hoefde ik niet zelf te betalen :mrgreen:) Die dikkerd onderop is onze vriend Nicolaes.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: december 31, 2013, 14:09:49 pm »
 Bericht door: amateur op maart 05, 2011, 19:57:13 pm

Maar naast dat ik heel Dik een keer doorgegaan ben (en Hoving) omdat Erik zo graag wil weten aan welke korvijnnagel hij z'n touwtjes moet knopen, heb ik zelf ook nog wat gedaan....
 Het werk van een zaterdagmiddag: ik had vijf keer nodig voordat het ding een beetje naar behoren zat.
 Misschien laat ik hem zo, misschien morgen nog een zesde keer  :?

Op naar het volgende knoopje.

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: december 31, 2013, 14:10:26 pm »
 Bericht door: amateur op maart 06, 2011, 15:08:49 pm

En het werk van de afgeklopen twee weekeinden, maar nu netjes afgeknipt.
 Ik wacht met smart op een beetje aangename buitentemperatuur: ik ben door mijn gekleurde touw heen, moet dus een paar meter in een potje beits stoppen, en dat mag ik niet binnen aan de huiskamertafel doen  :)

En volstrekt niet informatief, maar ik vind vioolblokken zo mooi  :D

Voor de geinteresseerden: bovenblok voor de talie van de pardoen van de fokkemast (die naar de top van de steng, aan stuurboord). Blokje is 7 mm lang
 Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: december 31, 2013, 14:10:56 pm »

Bericht door: amazone op maart 06, 2011, 16:23:32 pm

mooi jan maar is dat nu stof dat op je touwen ligt ?  het heeft een aparte kleur  zo op de foto te zien.

Bericht door: amateur op maart 06, 2011, 16:48:03 pm

Dat kleurtje is het gevolg van een foto maken onder een gewone lamp, met eenmacro-lens zonder flitser. Dan kleurt het flink richting geel/oranje...

Wat ze ziet is een heel klein beetje 'pluisvorming' op het touw. Ik heb het gekleurd, daarna in de was gezet. Als ik het nu iets te vaak door een blokje heen haal, dan beginnen de buitenste vezeltjes een heel klein beetje omhoog te staan. Valt met het blote ook niet zo op, maar onder die macro-lens lijkt het nog al dramatisch.

En ja, als je ergens een tienjaren project van maakt, dan komt er her en der wel wat stof te liggen  :D

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: december 31, 2013, 14:11:26 pm »
 Bericht door: amateur op maart 06, 2011, 22:13:10 pm

De knutsel van vanavond: Fokkebramstengstag

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: december 31, 2013, 14:12:11 pm »
Titel: Re: Prins Willem, Corel 1:100
 Bericht door: amateur op mei 21, 2011, 17:39:44 pm

Het is niet veel werk, maar psychologisch een grote stap:
 PW is nu eindelijk een driemaster:

Ik heb nog wel heel veel te doen, en in dit tempo denk ik dat ik zo ter hoogte van mijn pensioen (over een jaartje of 25) een heel eind ben  :mrgreen:

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #28 Gepost op: december 31, 2013, 14:13:00 pm »
 Bericht door: amateur op juni 02, 2011, 11:31:25 am

Ik begrijp dat ik naar de motteballen moet met mijn tempo  :mrgreen:

De ellende is: ht op spanning brengen van wanbttouwen laat zich op een foto niet zo vangen.
 Dan krijg je dus dit soort plaatjes van knoopjes in talrepen, en vastgezette takels.

(Volgende maand de andere kant  :mrgreen:)

Bovendien: werk, kinderen, tuin, PC (net vier dagen bezig geweest om dat kreng weer aan de praat te krijgen), forum lezen, dromen over Friesland, Heemskerck, Scheepje van Barentz.
 Bovendien net weer een nieuw boekwerkje aangeschaft (Oorlogsbrik Irene van Petrejus). Heb helemaal geen tijd om te knopen...

Kortom: verwacht vandaag geen update. (morgen ook nietwant dan ben ik lekker andere dingen aan het doen)
 Misschien zondagmiddag? (Maar dan moet het niet te warm worden op zaterdag, want dan krijgt de tuin weer voorrang)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: december 31, 2013, 14:13:53 pm »
 Bericht door: amateur op juni 02, 2011, 13:17:46 pm

Petrejus, nederlandse versie, eerste druk.
 Lag op internet voor 45 euro.
 Heel veel van wat er in staat is inmiddels ook wel elders te vinden, maar het blijft eenleuk boek.

Dat metaalwerk:
 dat is het betere buigwerk met een koperdraadje. (Gewoon op het oog, want een malletje bleek het niet te doen: de draad veerde teveel terug in zijn oorspronkelijke model. Alleen de onderste schakel is om een malletje gedaan, de lange schakel is wel om een mal gebogen, maar de lengte is 'op het werk' bepaald, want vanwege de schuinstand hebben ze echt allemaal een andere lengte. Bovenste en onderste schakel zijn gesoldeerd (zachtsoldeer), de middelste schakel is alleen maar dichtgebogen.
 De soldeernaad bij de onderste schakel zit onder de spijker, Bij de bovenste schakel is de zaak tegen elkaar gelegd, gesoldeerd, en daarna met de slijpschijf (pas op de vingers :mrgreen:) op dikte en model gezet.

Ik heb geen foto van het productieproces, alleen van het eindresultaat:

De spijker zit vastgesoldeerd in de onderste schakel. Daarna het hele zaakje op het schip, en tot slot de afdeklijst over de rusten heen (waardoor de bovende schakel vast komt te zitten, want de uitsparingen zijn zo ondiep mogelijk genomen).

Voor de zaken op de mars een iets ander procede (hier getoond voor een 3mm jufferblokje):

Dit bevalt me niet helemaal, want het oogje zit alleen maar dichtgebogen om de juffers heen. Bij het op spanning brengen begint dat een beetje te kraken (her en der een druppeltje CA nodig om de zaak bijelkaar te houden.) Heb wel geprobeerd om het zaakje dicht te solderen, maar dat lukte niet omdat er dan geen ruimte meer was om de blokken in de ogen te zetten.

Het ijzerwerk is niet gewart, maar gewoon geverfd (je weet wel: Revell nr 6, matt)

Jan