Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)  (gelezen 46876 keer)

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)
« Reactie #255 Gepost op: december 26, 2015, 10:38:29 am »
Jan ik zou daar geen glaasjes inzetten, een geraamte maken van gesoldeerde koper draad , kan je ook gedraaide stijltjes mee maken, voor de kap dun messing die je met de schaar kan knippen, papier kan ook voor de kap.
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #256 Gepost op: december 26, 2015, 15:45:38 pm »
Die kant heb ik ook zitten knutselen.
Er zijn glaasjes nodig (zonder is geen gezicht). Ik ben zelf niet zo'n held met de soldeerbout, dus het zal wel een samenstel van hout, koperdraad en plastic worden. Mijn prototype ziet er redelijk (maar niet gewelidg) uit. Vooral het symmetricsch krijgen en houden is lastig nij zo'n zeskantig ding. Je ziet afwijkingen voordat je ze meet....

Jan

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #257 Gepost op: december 26, 2015, 16:29:19 pm »
Probeer het eens op deze manier: Van boven naar beneden:
1.De 'koperen' kap, gedraaid of zeskantig gesneden uit hout. Goudkleurig geschilderd, evenals
2. Een plaatje, gemaakt van 1 mm dik triplex, zeskantig, dat aan de hoeken ruim buiten de kap uitsteekt.
3. De ruitjes: geknipt uit doorzichtig plastic, bijvoorbeeld van de verpakking van een nieuw overhemd, m.n. van het boordje, ingekrast als ruitjes, ingesmeerd met gele verf en afgeveegd, zodat de verf in de groefjes blijft zitten.
4. Nog een zeshoekig plaatje, kleiner dan de bovenste. Hou voldoende ruimte over buiten de onderkant van de ruiten.
5. De basis. Hout, gedraaid of zeskantig gesneden, met een gaatje onderin voor de draagstang. Samen met de voet goudkleurig.

Boor dan gaatjes bovenin de kap en op de uitstekende hoeken van de bovenste zeshoek en steek daar ingevijlde eindjes koperdraad in.

Draai tenslotte twee eindjes koperdraad strak in elkaar, knip ze op lengte in zes stukken en lijm dat op de hoeken van de ruitgedeelte.

Heeft voor mij altijd heel bevredigend gewerkt.
't Is maar een suggestie.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #258 Gepost op: december 26, 2015, 17:39:00 pm »
Ja, dat was inderdaad mijn denkrichting. Als ik nu ook nog weet hoe ik die venstertjes vast zet tijdens dit hele proces, dan ben ik er...het lijmgeklieder dat ik nu in mijn hand heb, dat durf ik jullie niet te laten zien :)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #259 Gepost op: december 26, 2015, 18:09:19 pm »
Nou ja, vooruit dan:

Probleem is
1. dat ik die ruitjes niet netjes vast krijg aan boven en onderzijde,
2. dat die twee zeskantjes (ja, te dik, ik weet het) ook net niet helemaal netjes zitten ten opzichte van elkaar,
3. en vooral, dat de CA-lijm waarmee ik die koperen spijltjes lijmde ogenblikkelijk van die witte uitslag geeft op de lantarenvenstertjes (aan de binnenkant uiteraard.:(....)

Maar het idee klopt wel, en levert een resultaat dat er volgens mij overtuigender uitziet dan dat kit-spul van Corel.

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #260 Gepost op: december 26, 2015, 18:22:29 pm »
Probeer eensUHU Hart lijm ipv ca lijm.
Verder ziet het er goed uit. Ik volg je zeker even voor dit deel.
Ik heb ook zo een "onding" van Corel liggen.

Voor het glas moet je eens verpakkingen bekijken in de winkel.
Heb indertijd zo wat bruin geel plastic gevonden (alleen weet niet de verpakking meer)
En heb geen restant meer helaas
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #261 Gepost op: januari 02, 2016, 18:14:16 pm »
Zomaar wat plaatjes van touwtjes.
Je wordt er gek van: je kunt er maar nauwelijks bij, en ieder keer blijf je weer ergens achter hangen.
Problematisch zijn die weeflijnen die los komen als je achter de wanttouwen blijft hangen met je dikke vingers....
gepruts achter de grote mast:

topje van de bezaan, met de brassen van de bovenmarszeilen (ik hield mijn toestel schuin, de mast staat recht :) )

niet scherp: de brassen van de begijnera

(Ik was even bang dat die dingen de pardoenen zouden raken, maar ze blijven er mooi vrij van)

Zit nu verder te puzzelen op de brassen schoten en halzen van de blinde, fok en grootzeil.
Op die PW zitten die dingen net niet helemaal volgens het boekje, en ik weet ook niet hoe betrouwbaar Ketting is wat dat tuigplan betreft. Kortom het gaat weer zoals het altijd gaat: meer denken dan knopen.   

Jan

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #262 Gepost op: januari 02, 2016, 18:41:03 pm »
Een mirakel dat je tussen al die spinnewebben van touwtjes nog steeds kan begrijpen waar elk hoort te zitten :shock:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #263 Gepost op: januari 03, 2016, 19:56:58 pm »
Respect Jan voor hoe je het allemaal doet. Ziet er mooi en indrukwekkend uit. Ik heb er jammergenoeg zelf geen sj... verstand van. Alles is te leren zeg ik maar.  :D

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #264 Gepost op: januari 04, 2016, 08:19:42 am »
Knap dat je er na al die jaren nog steeds mee bezig blijft. Het wordt een pra chtschip en waarschijnlijk komt ze ooit af...
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #265 Gepost op: januari 04, 2016, 15:23:13 pm »
Vast wel :)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #266 Gepost op: april 17, 2016, 20:11:49 pm »
Nog net niet in de motteballen.
Ik vandaag maar weer eens even onder het stof gekeken, en warempel, hij stond er nog.
Na lang wikken en wegen is er weer eens wat gesneuveld: de hanoten op de onderste marsen zijn weg. Na een flinke discussie op een duits forum over het moment waarop die dingen in gebruik genomen zijn, zijn ze op mijn pw gesneuveld ( kent er iemand een afbeelding van een hollander met die dingen van rond 1650, dan plak. Ik ze er weer op :) )
Het tweede twijfelpunt zijn de bakstagen op de kruissteng, en de bramstengen. witsen noemt ze in zijnboek, maar zelfs grote schepen zoals de ZP hebben ze niet. Het PWmodel in Amsterdam heeft ze wel, maar ja, dat is interpretatie van Ketting, en die had volgens mij bij lange na niet de info die wij nu met zn allen bijelkaar gevondn hebben op het web....
Ofwel: misschien gaan mijn bakstagen er ook nog wel af. Voordeel: daar hoef ik geen foto's van te maken, fotos van het schip zonder bakstagen heb ik twee jaar geleden al gemaakt   :lol: :lol:

Jan

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #267 Gepost op: april 17, 2016, 21:01:06 pm »
Wat zijn toch hanoten? Ik denk dat je te snel getypt hebt en het woord hanepoten wilde schrijven.
In ieder boek over modelbouw van schepen staat dat toch afgebeeld?
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #268 Gepost op: april 18, 2016, 06:22:49 am »
Ik ben niet zo goed in foutloos typen op een touchscreen.
Hanepoten, dus.
En ja, ze staan in alle boekwn, maar op geen enkele prent uit de tijd van de prins willem (1650)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #269 Gepost op: april 18, 2016, 10:22:27 am »
zeil technisch gesproken , zou het mij sterk verwonderen mochten de Hollanders in 1650 geen hanenpoten hebben.

Ze moeten ervoor zorgen dat juist de zeilen niet kapot gaan of blijven haken in al die haken, blokken etc, onder de mars.

PS G.c. Dik vermeld ze uitdrukkelijk ook in zijn boek over de 7P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik