Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)  (gelezen 47120 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, Corel 1:100 (amateur)
« Reactie #240 Gepost op: december 14, 2015, 18:14:15 pm »
Dan kun jij beter fotograferen dan ik :)

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #241 Gepost op: december 14, 2015, 18:18:41 pm »
De kwaliteit van de camera maakt ook heel veel verschil. Mijn telefoon van een half jaar oud maakt bij lamplicht scherpere en betere foto's dan mijn Nikon camera van 5 jaar oud.
De laatste foto's van mijn Berbice zijn allemaal bij lamplicht genomen (mix van ledlamp en spaarlamp)
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #242 Gepost op: december 14, 2015, 18:58:16 pm »
Nee, maar mijn camera zou het welmoeten kunnen hebben :)
Probleem is meer dat mijn bootje groter is dan het verlichte vlak van mijn lampje. Dat geeft een heel raar effect. (Correct belicht in het midden, niet zo graai langs de randjes, of juist andersom.
Daglicht is dus echt nodig.....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #243 Gepost op: december 21, 2015, 10:09:43 am »
Heren,

Ik ben op zoek naar inspiratie voor de bewapening van mijn PW.
Ik heb eens zitten meten en rekenen: uitgaande van een standaardbewapening van 18-ponders, en een schaal zo rond de 1:100/1:90, zou het kanon ongeveer 8/9 millimeter uit de romp moeten steken.
De totale lengte van het insteekkanon, zou dan 8+12 (de diepte van het u-profiel achter de beplanking) moeten zijn. Nu kent Corel twee mate insteekkanon die in aanmerking komen eentje met een looplengte van 14,4 mm (en een van 18) Die van 18 is bijna goed, maar die heel een loopdiameter van 5,3 mm. Dat is zelfs voor een 36-ponder op deze schaal nog te groot. De loop met een lengte van 14,4 is beter: die geeft 4,5 mm (nog steeds een beetje te zwaar, maar OK). Maar ja, dan kom ik 5/6 mm in de lengte te kort. Ik dacht aan het plaatsen van een tussenringetje, maar die 6 mm is precies de lengte van die insteekpin.
Bovendien heb ik geen idee hoe vast die profielen zitten, maar grootschalig verbouwen is niet echt een optie.....

Iemand een werkbare suggestie?

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #244 Gepost op: december 21, 2015, 11:44:50 am »
Kun je het insteekkanon in een blokje ter grootte van de geschutsopening en zo'n 6 mm dikte lijmen en het totaal dan in de opening lijmen. Als je dat blokje zwart maakt ziet niemand dat toch? Zijn er nergens anders insteekkanons te koop met de juiste maten? Zelf draaien misschien?
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #245 Gepost op: december 21, 2015, 12:46:12 pm »
Ik heb nog enkele insteekkanons liggen die zijn 25mm en ongeveer 4,5 mm in doorsnee. Deze zouden toch dicht in de buurt van jouw wensen komen. Ik heb ze destijds in Nieuwegein gekocht, maar die tent is allang dicht. Maar wellicht zijn er toch anderen die deze maat verkopen.
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #246 Gepost op: december 21, 2015, 14:01:10 pm »
Hallo Jean,

Dank voor het meedenken.
Zelf draaien is geen optie: heb geen draaibank, en om er nou 20 uit de losse hand met een boormachine te doen, dat gaat vast niet lukken.
ik heb wat rond zitten kijken, en wat er aan losse insteekkanons te krijgen is, dat houdt niet zo over. Eigenlijk zijn die van Corel wel mooi. maar ja, iets te kort, het gaat waarschijnlijk die blokjes optie worden. Beetje lastig om ze netjes te lijmen, want die u-profielen zitten dik in de matzwarte verf. Aan de andere kant: die blokjesoptie geen weer de mogelijkheid om iets van een loopwagen te suggereren....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #247 Gepost op: december 22, 2015, 15:17:56 pm »
Prototype: 20 mm lang, steekt ca 9 mm uit,
monding ca 3,5 mm breed, kaliber 2 mm, mondingsverdikking, 2 mm lang.
Het kan allemaal nog iets kleiner, maar ik ben er geloof ik wel tevreden mee.
Nu nog 20 exemplaren plakken, en zwart maken :)

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #248 Gepost op: december 24, 2015, 14:50:07 pm »
Ziet er toch prima uit zo. Hebe die zelf gemaakt van hout?
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #249 Gepost op: december 24, 2015, 15:03:42 pm »
Papier :)

Soms voel ik me een sukkel: heb ik net de laatste hanepoten aan de grote mars gemaakt. Eerste keer: touwtje 5 cm te kort, tweede keer: touwtje aan de verkeerde kant van het knoopje afgeknipt. Derde keer: ga ik nu aan beginnen. 't is niks, maar per keer toch weer zo'n 45 minuten gedoe....

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #250 Gepost op: december 25, 2015, 15:31:35 pm »
Afijn, ben inmiddels weer waar ik gistermorgen ook was :)
Heb intussen ook zitten stoeien met het "ontwerp" van de heklantarens, want ik vind die Coreldingen echt drie keer niks. Rood "glas", en eigenlijk vind ik dat 'hoedje' bovenop ook niet echt geweldig.
Kortom: dat wordt geen OOB-ding. Meer, een VERB-exemplaar.
In ieder geval iets hoger dan het Corelding, en ik denk ook iets breder, en zeker GEEN rood plastic als glas.....
Ik zoek nog inspiratie voor de stijlen. In het rijks staat een lantaren met van die gebeeldhouwde figuren, maar dat lijkt me op 1:100 te veel gevraagd. Aan de andere kant, gewoon een ijzerdraadje (suggestie Corel) is ook zo saai. Ketting tekent gedraaide stijlen, van die spiraaldingen, maar ja, hoe maak je dat nou weer....

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #251 Gepost op: december 25, 2015, 15:53:54 pm »
Denk aan je kerstdiner...
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #252 Gepost op: december 25, 2015, 17:32:49 pm »
.???? Daar wil ik bestaan demken (was lekker, namelijk), maar ik geloof dat ik je punt mis

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #253 Gepost op: december 25, 2015, 20:19:59 pm »
op het Vasa forum (waar jij ook geregeld vertoefd) loopt een topic over de lantaarn. mogelijk even wachten op de uitkomst van die discussie (een paar maandjes meer of minder maakt ook niet meer uit toch :) )
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #254 Gepost op: december 26, 2015, 10:04:25 am »
Ja, maar die discussie gaat vooral over de vraag hoe hij er uit gezien zou kunnen hebben.
Ik zit meer in het stadium; hoe maak ik het. Ik had mooi helder plastic voor de glaasjes, maar dat spul laat zich niet zo plakken. En als dat PVC-materiaal is alleen maar in megahoeveelheden te krijgen.

Jan