Auteur Topic: Voorstellen  (gelezen 1904 keer)

Ad Bakker

• Gast
Voorstellen
« Gepost op: december 13, 2013, 19:54:29 pm »
Hallo,

Mijn naam is Ad Bakker, 67 jaar en sinds mijn emeritaat als werktuigbouwkundige/materiaalkundige 8 jaar geleden actief met modelbouw bezig. Dit zijn niet alleen klassieke schepen maar ook schepen als de Rotterdam V (scratch, nog niet klaar), de Amerigo Vespucci (Mantua Panart) en een raderboot (Mantua Sergal) en momenteel ook nog in aanbouw een varend model van een stoom radersleper uit het begin van de vorige eeuw.

De klassieke zeilschepen die ik heb gebouwd zijn de America van Mamoli, die ik recent opgeknapt heb en aangepast aan onderzoek dat ik gedaan heb naar haar geschiedenis. Op wat afsluitend werk na (zeilen inhangen en optuigen) is die wel klaar. Daarnaast heb ik de HMS Victory van Caldercraft gebouwd. Die is eerlijk gezegd wel aan een opknapbeurt toe (evenals de Vespucci trouwens), enerzijds om stof op te ruimen en anderzijds (voornamelijk bij de Vespucci) het bouwpeil op te krikken. Het tuigwerk van de Vespucci is echt beginnerswerk, dat van de Victory is al weer veel beter maar die heeft tijdens enkele schoonmaakbeurten wel wat averij opgelopen (nog net geen Trafalgar, maar toch..... :oops:).

Vorig jaar kon ik voordelig een heel oude bouwkit van Euromodels van de Friedrich Wilhelm zu Pferde overnemen. Daar was ik enthousiast mee gestart maar al snel bleek dat het zaagwerk abominabel slecht was, en na wat gepruts heb ik dat opgegeven. Wellicht dat ik dat nog een keer oppak omdat ik met de bouw van de eerdergenoemde radersleper (die overigens elektrisch aangedreven gaat worden) ervaring heb opgedaan met het laseren van spanten en dergelijke. Het tekenwerk daarvoor gaat me goed af, en ik heb het geluk dat ik niet ver woon van het Stadslab bij de Hogeschool Rotterdam (vlakbij het Maritiem Museum) waar je tijdens speciale "vrije inloop" periodes gratis gebruik kunt maken van de 2 aanwezige lasers. Dus wellicht ga ik nog een keer een nieuwe start maken.
Momenteel is mijn productie door medische ongemakken vrij laag, maar ik besteed wel veel tijd aan tekenwerk (vandaar ook die radersleper) en research. Zo ben ik me ook aan het verdiepen in de constructie van de 7 Provinciën uit 1665, maar loop daarbij wat vast bij het vinden van het lijnenplan dat meest in de buurt komt van de huidige inzichten.

Een bouwverslag starten zal voorlopig nog niet gebeuren. Ik ben lid geworden om wel alle faciliteiten beschikbaar te hebben, en wellicht hier en daar te kunnen reageren op bouwactiviteiten.

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Geslacht: Man
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: Voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2013, 20:05:55 pm »
Welkom Ad, waar ben ik je nog tegen gekomen  :wink:.
Je zit hier zeker op de goede plaats om info te verzamelen, iedereen deelt ook met veel plezier zijn eigen ervaringen.

Foto's van je projecten in aanbouw gaan ons zeker veel plezier doen  :)
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2013, 20:40:54 pm »
welkom ad en verdiepen doen we allemaal graag  voor de ene gaat het al wat verder als voor de andere ( niet iedereen heeft even veel tijt voor zijn hobby )

restoratie van het touw werk zien we natuurlijk graag  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2013, 22:30:16 pm »
Hallo Ad,

Welkom op het forum, en laat de goede tips maar komen, die kan ik als beginner altijd gebruiker.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2013, 22:56:58 pm »
Welkom op het forum Ad.
Ik hoop dat je toch een bouwverslag wilt openen, daar zijn we liefhebbers van :wink:

En vooral veel foto's van wat je gemaakt hebt.

Hoe dan ook veel plezier op het forum 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline luc

• Officier
« Reactie #5 Gepost op: december 13, 2013, 23:08:38 pm »
Welkom Ad,

Blij je hier ook te mogen begroeten.

Kijk gerust rond en je zal merken dat na een tijdje, je ook zin krijgt om hier je bouwperikelen neer te zetten.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Ad Bakker

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2013, 09:52:18 am »
Dank allen voor de hartelijke ontvangst.

Ik zou best een verslag willen maken, maar zoals eerder gezegd ben ik momenteel door medische ongemakken beperkt in modelbouw activiteiten. Met name stof moet ik uit de weg gaan, en dat is natuurlijk bij houtbouw nauwelijks te voorkomen.
Zolang dat duurt probeer ik me achter de computer zoveel mogelijk te vermaken met modelbouw gerelateerde zaken. Voor een collega modelbouwer ben ik nu bezig om een zo accuraat mogelijk spantenplan van de 7 Provinciën te maken en geschikt te maken om uit te laseren. Daarbij loop ik tegen wat problemen op, en daarover zal ik in het tekeningen gedeelte wel een discussie openen.

Dick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 14, 2013, 14:34:58 pm »
Welkom hier Ad, leuk dat ik je hier ook tegen kom.

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2013, 14:14:23 pm »
Ad,
ook namens mij nog van harte welkom hier.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Gep

• Scheepsjongen
  • *
    • Homepage van Gep
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2013, 22:01:09 pm »
Hallo,

Mijn naam is Ad Bakker, ............................
ik heb het geluk dat ik niet ver woon van het Stadslab bij de Hogeschool Rotterdam (vlakbij het Maritiem Museum) waar je tijdens speciale "vrije inloop" periodes gratis gebruik kunt maken van de 2 aanwezige lasers. .........
Hallo Ad,
Bedankt voor de hint!

Ik ben gisteren eens bij dat Stadslab in Rotterdam langs geweest met een eenvoudig bestandje voor de 3D printer op zak.
Leuke tent en heel laagdrempelig: Je kan daar op dinsdagmiddag en donderdag de hele dag terecht; dus óók "vreemdelingen". Zie: http://stadslabrotterdam.nl/
Maar wel wachten op je beurt, en dat kan lang duren. Maar ik had geluk: er waren 2 printers vrij.
De beide lasersnijders, de vinylsnijder, en 3-D printers kan je op die dagen gratis (!!!) gebruiken, alleen de materiaalkosten betalen.
Waarschijnlijk hebben ze er binnenkort ook een 3-D scanner voor wie er een kloon van z'n tuinkabouter wil maken.
Ik werd er heel vriendelijk met raad en daad te woord gestaan.
Het was mijn eerste ervaring met een 3-D printer en meteen een succes.
De tekening had ik gemaakt in TurboCad en op m'n memorystick opgeslagen als .STL.
Ik was door mijn 3-D printje EU 1,40 armer, dus een pint minder die dag (de foto is van een paar weken geleden).
Dat 3-D printen opent weer een hele nieuwe dimensie in het leven: Vandaag een nieuwe houder voor m'n navigator in de auto getekend, en die zal ik dus binnenkort eens in plastic omzetten.
Het heeft natuurlijk niets te maken met hout-modelbouw, maar wel leuk!
Ten slotte wens ik jullie allen prettige feestdagen en een gezond en productief 2014!
Gep

Elke week een plankje.... maakt een schip in een mensenleven. 
http://home.kpn.nl/gep2/
https://www.youtube.com/user/kragge2