Auteur Topic: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)  (gelezen 20306 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)
« Reactie #30 Gepost op: november 13, 2013, 14:40:44 pm »
heel moeilijke vraag.

Hoe ga je een huis verder bouwen , als de fundatie krom en scheef staat. !!!

Wil je niets veranderen, ok. maar dan moet je nu gewoon verder bouwen.
 en verder de BB volgen vanaf het punt waar je nu bent.
en hopelijk komt alles nog min of meer goed.
 maar dat horen en lezen wij dan wel ...

in ieder geval.. lees nu veel op de ander topic's.  het staat hier vol van tips  en hou met die opmerkingen wat rekening.
en vergeet niet te blijven posten.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: november 13, 2013, 15:43:18 pm »
Ik zal in ieder geval blijven posten en hoop hier en daar wel dat jullie me met tips blijven bestoken

Offline luc

• Officier
« Reactie #32 Gepost op: november 13, 2013, 15:54:25 pm »
Viola, beslissing genomen.

Je moet doen waar je,je goed mee voelt en waarbij je plezier blijft houden in het bouwen.

Meeneempunten voor de volgende boot!

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: november 13, 2013, 15:57:10 pm »
heel moeilijke vraag.

Hoe ga je een huis verder bouwen , als de fundatie krom en scheef staat. !!!

Toch is de toren van Pisa een bezienswaardigheid, en niemand klaagt er over dat hij scheef staat. :)

Bij verder bouwen moet je wel opletten dat de foutjes niet gaan optellen: als je nu vanaf het onderste berghout omhoog gaat, en het daar sluipen ook kleine afwijkingen in, dan kom je bovenaan helemaal niet uit, en dan heb je boven aan de verschansing, juist op de plek waar het ook 'niet kenners' opvalt als het scheef zit, een probleem...

Jan

PS Dat hekwerk van voren noemen we meestal galjoen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: november 13, 2013, 17:41:27 pm »
Ik zal in ieder geval blijven posten en hoop hier en daar wel dat jullie me met tips blijven bestoken

mag je van overtuigd zijn. Er zijn er hier met argus ogen die  het minste op een foto opmerken.. :P :wink:

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #35 Gepost op: november 13, 2013, 18:18:34 pm »
maar denk eraan, je krijgt opbouwende kritiek, en af en toe ooh's en ah's
mvg Luc

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #36 Gepost op: november 13, 2013, 19:02:46 pm »
Hi Rob,

Erik heeft het al gezegd, jij bouwt jouw schip, houd dat in je achterhoofd. Als je hier een log bijhoud kan hier een hele berg leren. En ook dit is al gezegd, soms lijkt het commentaar een beetje hard maar het is altijd goed gemeend. Als de voorzichtige formuleringen en beleefdheidsvormen uitblijven is dat niet uit disrespect maar gewoon right to the point een effectief. Uiteindelijk heb je daar meer aan dan alle "prachtigs" van alle andere fora bij elkaar. Ik kijk uit naar je verdere vorderingen.

Veel plezier,
Michiel

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: november 13, 2013, 22:01:25 pm »
Ik zal jullie eerlijk zeggen dat ik afgelopen Zaterdag Dick ontmoet heb en hem verteld heb dat ik mijn schip niet op een forum zette omdat ik niet wist of ik het wel leuk zou vinden als er veel kritiek op mijn schip kwam. Nou de vuurdoop heb ik in ieder geval gehad en heb er nu al veel van geleerd en hopelijk ook andere beginnende bouwers die deze topic lezen, ik ben blij met alle kritieken en als ik er op het moment na mijn idee beter geen veranderingen in kan brengen (al ben ik nog steeds aan het kijken of het niet mogelijk is) dan neem ik het in ieder geval mee in m'n rugzak voor het volgende schip wat er vast en zeker gaat komen omdat ik weet dat het beter kan.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #38 Gepost op: november 13, 2013, 22:07:47 pm »
Lekker door bouwen Rob, het belangrijkste is dat je plezier blijft houden in je hobby, want dat is het toch?

En vergeet ook niet dat je van je fouten heel veel kan leren.
Volgens mij is er nog niet 1 modelbouwer op dit forum geweest die echt tevreden was met z'n project.
Maar we gaan wel allemaal door en worden steeds beter 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline luc

• Officier
« Reactie #39 Gepost op: november 13, 2013, 22:35:17 pm »
Kijk maar eens naar amateur zijn topic, al 12jaar bezig en hij is nog niet content.

Ik vermoed als hij kon dan begon hij opnieuw.
mvg Luc

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: november 14, 2013, 08:55:58 am »
:)
Nou, een groot deel van de 12 jaar is gewoon tijdgebrek.
Ik heb relatief weinig afgebroken en weer opnieuw gemaakt.

Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #41 Gepost op: november 14, 2013, 18:19:36 pm »
Ik moet zeggen dat ik, na commentaar op het forum hier, al enkele keren zaken heb afgebroken en weer opnieuw gemaakt.
hierdoor pas ik nu alleen nog maar wateroplosbare houtlijm toe, dat maakt het wat makkelijker.

sommige zaken zijn echter niet meer te herstellen zonder te veel nevenschade, hetgeen ook voor jouw situatie nu geldt, vind ik tenminste.
een van de voordelen van dit forum is dat je (meestal) tijdig gewezen wordt op foutjes, of dreigende foutjes cq zaken die niet historisch verantwoord zijn.
laat je dit commentaar zeker niet ontmoedigen en waardeer de opmerkingen op hun waarde, ook al moet je af en toe wel eens tot 10 tellen :roll:
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: november 18, 2013, 20:17:42 pm »
Na gestaag verder bouwen, ben ik erachter gekomen dat de voorkant er niet uitzag ook kon ik geen goede aansluiting maken met de beelden, heb de beitel toch maar ter hand genomen, en heb de voorkant eraf gebikt, ik heb het gedaan vanaf de plek waar straks een heel zwart vlak komt voor bescherming van het anker, hier klopt hij ook nog met de afstand, ook kan ik over de lelijke naad de donkerbruine bescherming maken, dus hoop dat je er straks niets meer van ziet. maar in het midden snap ik niets van het lijkt wel of de kanon poorten te laag zitten want nu ik verder naar boven werk vanaf het berghout komt het precies goed uit bovenaan. De tip van Jan is niet zo'n verkeerde om met water oplosbare houtlijm te lijmen, want lijm nu met constructie lijm en dit zit wel heel vast.

Zo zag het eruit met die rare punten.

Na het beitelwerk

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: november 18, 2013, 20:33:09 pm »
dat is de geest, niet jammeren afbreken en opnieuw. Je zult er geen spijt van krijgen.

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: november 18, 2013, 20:39:08 pm »
zet nu even je romp waterpas en met de kiel op de taferl. leg links en rechts van de romp wat  steun bv. wat boeken zodat de romp vast ligt.
Meet dan onder de eerste geschutpoort de hoogte vanaf de onderkant  van het onderste balkhout tot op het grondvlak.
Maak je zelf even een hoogte maat.  ( Blokje hout  met een potlood erop)  en zet de punt van je potlood gelijk met de onderkant van het onderste barkhout aan je eerste geschutpoort. Loop nu met he hoogtemaat naar de steven en teken een lijn op je romp.
Dan heb je een idee waar je onderste barkhout ongeveer moet lopen.

Het tweede barkhout ligt  evenwijdig met het eerste en de ruimte tussen beiden is normaal 2 à 3 huidplanken.

Grtz Erik