Auteur Topic: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)  (gelezen 20305 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)
« Reactie #15 Gepost op: november 12, 2013, 19:35:08 pm »
Maar het betekent wel dat alles onder het berghout er ook af moet....
Dat is een flinke ingreep. Niet iets wat je eventjes besluit. Volgens mij moet je Rob niet te veel onder druk zetten (dan durft hij hier nooit meer iets te laten zien :) )
Bovendien: als je kijkt hoeveel moeite Jack gehad heeft om die berghouten en poorten goed te krijgen... Vooral die laatste, daar kun je bij die kit niets meer aan doen zoda je eerste beplanking er op zit, want de geschutspoortraampjes zitten vast in de spanten. De positie van de geschutspoorten is dus vast, en daar kun je niets meer aan doen.

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: november 12, 2013, 19:39:31 pm »
Citaat
Volgens mij moet je Rob niet te veel onder druk zetten

Dat is helemaal niet mijn bedoeling. Het blijft nog steeds een prachtig schip als je het zonder modificaties bouwt. Rob gaf echter bij zijn introductie al aan dat hij zijn werk graag iets extra's geeft.

En met de handtekening die hij heeft kan het in de praktijk alleen maar meevallen  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: november 12, 2013, 19:50:26 pm »
 :lol:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: november 12, 2013, 20:39:44 pm »
Citaat
Maar het betekent wel dat alles onder het berghout er ook af moet....

jan , je zou het ook anders kunnen bekijken.  andere optie : je legt het berghout op de goede plaats , teken af op de beplanking die er is en snij het overtollige weg zodat het berghout dan op de goede plaats komt.

En wij leggen de lat nu niet ineens hoog.  We vellingen ook niet dat hij  het niveau van "Hamadal" moet halen.
Wat zeker is, als Rob zo voort gaat met de beplanking, boven de  berghouten komt hij vast en zeker in de problemen als hij aan het bakdek komt. Daarom dat ik verwijs naar het verslag van Jack... hoe moeilijk het is , als je het niet ineens goed doet.

Maar beter het ineens goed vertellen of ineens de goede raad geven...  i.p.v.  "mooi,"  "ok"   enz... Dat hebben we hier in het verleden ook gedaan en velen  hebben daarmede al veel betere modellen gemaakt.

en bekijk ik het eerste werk van Rob, dan denk ik wel dat hij tot veel meer instaat is.  :lol: :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: november 12, 2013, 20:41:56 pm »
Ja, maar volgens mij moet het berghout omhoog, (in ieder geval bij de spiegel, maar ook in de bocht bij de bak. Alleen tegen de steven aan moet hij omlaag.) Ik vermoed dat dat niet kan volgens de route aftekenen en wegsnijden. Ik ben bang dat het ook 'er bij plakken wordt'.

Offline luc

• Officier
« Reactie #20 Gepost op: november 12, 2013, 22:07:54 pm »
Viola rob, genoeg hints, nu is het aan u om een beslissing te nemen waar we ons natuurlijk bij neerleggen want gij zijt de bouwer, wij niet.

Misschien nog 1tip.

Laat het eventjes bezinken, en dan merk je meestal dat het je toch begint te irriteren en dan breekt je het af.

En anders gewoon doordoen. Het verweren is toch pas later.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: november 12, 2013, 22:48:46 pm »
Citaat
Het verweren is toch pas later

Dat is simpel. Gewoon een jaartje buiten in de tuin zetten en het gaat vanzelf  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: november 13, 2013, 01:25:53 am »
Heren ik kwam vanavond thuis en ik dacht voor dat ik naar bed ga eens even kijken of mijn vriendelijke forumgenoten nog wat geschreven hebben, dat was even schrikken volgens mij zat ik aardig op de goede weg had alles keurig met de schuifmaat uitgerekend, maar snap helemaal wat jullie bedoelen, ik had het volgens tekening met de schuifmaat uitgerekend vanaf de bovenste schutspoortjes hier het berghout langs heen gelegd en niet geforceerd, zie nu dat hij voor veel te ver omhoog loopt, ook is het zo dat de bovenste schutspoortjes volgens maatvoering precies kloppen maar dat de onderste geschutpoortjes te laag zitten, terwijl dit een vast gegeven was omdat dit al in de spanten voorgewerkt zit. Ik ga me nu bezinnen hoe ik dit aan ga pakken. Slopen is een optie maar ben er nog niet van overtuigd dat ik dan misschien zoveel schade aanricht dat dit ten goede komt aan het eind resultaat, ook het hout onder het berghout weg zagen kan ik niet garanderen dat dit een mooie nette snijlijn wordt. Ik zal morgen kijken wat de opties en eventuele problemen zijn als ik verder ga. Al met al had ik beter me eerder kunnen aanmelden bij dit forum en was dit probleem eerder getakeld, hieronder nog enkele foto's met de maatvoering van de bovenste poortje ter vergelijking van de onderste poortjes en dan nu maar eerst slapen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #23 Gepost op: november 13, 2013, 09:10:19 am »
Rob..

Vergeet niet dat papier geduldig is.. en dat er altijd een verschil zal zitten tussen theorie en werkelijkheid.
m.a.w.  wat jij bouwt , maakt, zal Steeds iets anders zijn dan op papier.
je moet niet zo nauwkeurig zijn met een schijfmaat maar je moet meer met je ogen leren kijken..
Hoe loopt dat latje,  heeft het een vloeiende lijn.??   Kijk naar wat je hout wil doen en niet wat er op papier staat.

Met deze kit ga je compromissen moeten maken. Je hebt juist dezelfde moeilijkheden als je voorgangers door die voorgemaakte geschutsopstellingen. Kijk dus hoe zij het opgelost hebben.

Citaat
Al met al had ik beter me eerder kunnen aanmelden bij dit forum en was dit probleem eerder getakeld
Een waarheid als een koe... :lol: :lol: :wink:
maar nu eerst vragen, dan antwoorden afwachten, even wikken en wegen  en dan pas lijmen.... :lol:

enen vergeet niet. jij bent de bouwer, jij beslist wat je bouwt , niet wij !   Bij ons kan je enkel goedgemeende raad krijgen..

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: november 13, 2013, 09:23:18 am »
kijk  wat ik  bedoel naar waar je moet kijken en niet meten.

ik heb even met rode lijntjes aangeduid naar waar je moet kijken. !!
Je geschutpoort  en waar het tweede berghout aan de geschutpoort moet aanliggen.
Dit is een ref punt op je romp.

Dan nu naar je schip zelf.

ook hier geef ik met rode lijnen het zelfde ref. punt weer .  zie je waar het mis loopt. en daar heb je geen schuifmaat voor nodig.

Nu moet je zelf aan de voorkant zulk merkwaardig punt zoeken.
en als het kan ook een punt op de grootste breedten je schip. t.t.z. op ongeveer 1/3 van de lengte vanaf de voorkant.  kijk op je plan waar de tweede barkhout daar loopt.

zet op je romp die punten even af door  er een  speld in te steken. neem nu een voldoende lang soepel en vooral recht latje en laat dat latje zijn natuurlijke gang gaan en kijk of je de drie ref punten kan raken? is dat zo, dan is dit de lijn die een natuurlijke vloeing geeft en wat je tweede barkhout moet volgen.

Ken he de glooiing van het tweede barkhout dan leg je daar twee huidlatjes onder  ( zonder verjongen) en dat weet je waar je eerste barkhout moet komen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: november 13, 2013, 09:25:55 am »

Ook hier kijken. je tweede barkhout ligt onder de geschutpoort  en niet erover. je tweede barkhout moet de onderkant aan de rechterkant van je geschutpoort raken. bij jou heb je er een stukje moeten uitzagen.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: november 13, 2013, 09:40:41 am »
en nog wat foto’s van je voorganger met de friesland, die spijtig genoeg zijn  foto’s uit zijn postings heeft gehaald,
[mod-mode] Foto's verwijderd op vraag van  eigenaar ervan.

hoe de zandstrook in de kiel zit.

hoe huidgangen moesten lopen.

en een foutje in de beplanking.

de verbinding

De discussie over verloop van barkhout in 2D tekening. de drie aanzichten.

de oude barkhouten.

en nog eens de voorkant met de plaats van ander onderdelen en de gaten voor het ankertouw.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: november 13, 2013, 12:15:07 pm »
nog even een andere opmerking.

Ja wij zien ongeveer alles hoor.

Op deze foto zie ik dat je de nageltjes uit de kit hebt gebruikt om je huidplanken vast te zetten.

het is ook een van de punten die wij aan beginnende bouwers afraden...
Die nageltjes splijten het dunne hout. je gaat later bij de tweede beplanking steeds een niet homogene ondergrond krijgen en die nageltjes gaan werken  later met de temperatuur wissel. wil je hout fixeren in modelbouw , doe het dan ook met hout.

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #28 Gepost op: november 13, 2013, 12:24:12 pm »
Mooi uitgelegd Eric,met wat je moet zien met de ogen ipv meten.

Ps: denk eraan, je papier is 2dim, je schip 3dimensies.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: november 13, 2013, 14:07:25 pm »
Ik moet jullie zeggen deze discussie heeft me tot nadenken gezet, als ik het over moest doen zou ik zeker de voorkant anders laten lopen. Maar ik heb het zo gedaan dat ik ben gaan meten vanaf de onderkant van de bovenste schutspoorten omdat dit volgens mij een vast punt was waar het dek ligt en alles wat daarboven komt ook een vaste hoogte is. heb op de zijkant van de romp de meetpunten gezet van het onderste berghout, heb een notenhout lat gepakt en deze langs de meetpunten laten lopen zonder deze te forceren (omhoog of omlaag) vastgezet en ben hieronder gaan beplanken. Door mijn beperkte ervaring wist ik niet hoe hij voor het oog moest lopen, heb vele forums gelezen maar hier eigenlijk geen acht op geslagen hoe dit voor het oog loopt, als ik op de doos kijk is het voorbeeld schip van mamoli ook niet echt het juiste voorbeeld. Het enige voordeel van hoe ze nu zitten is dat als ik nu verder na boven toe door beplank het wel goed uitkomt. De rare punten aan de voorkant zitten achter dat rek (hoe heet dat eigenlijk?) dus denk dat ik het nu maar laat zo, slopen ben ik ook heel angstig voor weet niet wat ik allemaal kapot trek. Dit is zeer zeker een punt dat me bij een volgend schip nooit meer zal gebeuren zo zie je dat een dag forum al een heleboel kennis heeft opgebracht, ik hoop niet dat jullie mijn beslissing zo fout vinden dat jullie denken zoek het maar uit met je schip, hebben jullie nog tips waar ik nu op moet letten nu ik verder ga. En hoe zouden jullie het nu oppakken als je verder moest zonder te slopen.