Auteur Topic: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)  (gelezen 20304 keer)

Rob Wierenga

• Gast
Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)
« Gepost op: november 12, 2013, 13:30:10 pm »
Hierbij de start van mijn Topic van de bouw van de friesland van Mamoli, ik ben al enkele maanden bezig en heb niet continue foto's gemaakt, maar wat ik heb zal ik delen met jullie, vanaf nu zal ik al mijn stappen fotograferen en vele vraagstukken bij jullie neerleggen. Mijn eerste vraag is ik wil de boot graag een meer doorleefd uiterlijk geven, dus als hij af is hoeft hij er niet gloednieuw eruit te zien, mijn vraag is hoe kan ik de romp het beste afwerken, ik heb gehoord van het schip insmeren met oplos koffie en daarna aflakken, of in de was zetten, ik vindt dit zelf nogal eng, omdat je natuurlijk niet zoveel werk in een avond wil verpesten hoor ik graag wat jullie er van vinden of nog andere suggesties hebben.

Varen over de groene baren

De vorderingen tot nu toe

Het schilderwerk, ik wil dit nog afwerken met een mengsel van 95% terpentine met zwart en burned siena olieverf, heeft hier iemand ervaring mee?

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Friesland Mamoli Schaal 1:75
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2013, 13:52:17 pm »
Hey Rob, Lek dat je een topic hebt geopend. Mooi schip die Friesland. Als ik zo naar dat berghout kijk valt mij op dat het wat vreemd geplaatst lijkt. Aan de boegzijde behoorlijk ver onder de geschutspoorten en aan de achtersteven gedeeltelijk over een geschutspoort heen. Wellicht is het overeenkomstig met je bouwtekening, maar ik vind het niet erg logisch eruit zien. Bij de boeg loopt ze ook wat op. Die nageltjes erin vind ik wel tof. Over verf kan ik je niet adviseren.
Jan

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2013, 14:08:24 pm »
Hoi Jan, het berghout hoort zo in ieder geval andere bouwers van de friesland hebben dit ook, ik had hem zelf ook liever gelijk gehad aan de schutspoorten dat was wel iets eenvoudiger.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2013, 14:54:44 pm »
De beplanking zit er netjes op, maar zoals Jean opmerkt zijn er een aantal dingen die niet kloppen.

Bij nieuwe leden stellen we altijd eerst de vraag: Wil je ook wat steviger kritiek krijgen op je werk om het zodoende te kunnen verbeteren, of wil je gewoon volgens de beschrijving de standaard kit bouwen ?
Je kan dit aangeven door achter je topic titel [OOB] (Out Of Box) of [VERB] (verbeteringen) te zetten.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Rob Wierenga

• Gast
Re: Friesland Mamoli Schaal 1:75 (VERB)
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2013, 15:48:54 pm »
Hoi Arjan, getwijfeld maar toch maar VERB ik zie wel, als het me te gortig wel schaal ik wel af  :P

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2013, 15:52:41 pm »
Hallo Rob,

Hout verouderen, daar weet ik niets van.
Dat schilderwerk ziet er wel heel mooi uit. Waar heb je dat mee gedaan?
En die berghouten. Tja, die discussie hebben we hier (volgens mij ook over die Friesland) al eerder gehad. Ik weet niet of je het al ergens tegenkwam, maar Mamoli heeft voor deze kit gekeken (maar net niet goed genoeg) naar de tekeningen die bij het boek 'Der Hollandische Zweidecker, 1660-1670' (van Heinrich Winter) zitten. Vergeleken met die tekeningen zitten de berghouten een beetje te laag, waardoor de poorten boven het berghout blijven.

Ergens op een andere site zette iemand de twee plaatjes naast elkaar:

Zoek de verschillen. Je loopt het risico dat als je [verb] achter je kit zet, dat je voortdurend met deze tekening van Winter achtervolgd gaat worden  :wink:.
Niet dat dat model zaligmakend is, maar toch....

Jan

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2013, 16:17:54 pm »
Hoi Jan ik zie het verschil, het is nu te laat om het nog aan te passen, heb het boek al besteld als het goed is krijg ik dat eerdaags. Dan zou ik die naast het project houden, en zover kan deze aanhouden. Vind de tekeningen van Mamoli toch al heel summier. En ben blij met alle forums en voorbeelden van bv. Hans en Arend anders werd het wel heel ingewikkeld.

Offline luc

• Officier
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2013, 17:15:38 pm »
Ga je het onderwaterschip verven, of blijft de houtstructuur zichtbaar?
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2013, 17:39:33 pm »
Hoi Luc, dit heeft ook al de nodige hoofdbrekers opgeleverd, ik was er uit en had besloten de onderkant te schilderen omdat dit historisch zo hoort, al twijfel ik hier aan omdat ze mij verteld hebben dat vroeger de schepen betimmerd werden met een zachter houtsoort om wormpje in te laten eten en deze om de 4 jaar te vervangen. Maar alle grote modelbouwers verven hem gewoon en als dit historisch anders was spijkerde die er ook vast wel een extra laag op. Misschien weet iemand hier iets meer van. Maar ik wou hem in ieder geval ook wit maken van onderen omdat dan het accent meer op de bovenkant van het schip komt te liggen en daar gaat het natuurlijk om. Maar ik vindt het latten werk onderaan goed gelukt en kijk er regelmatig trots naar en vindt het jammer om het onder een verflaag te stoppen, ook hebben we een kast gekocht in de kamer waar hij in komt te staan (regeren is vooruit zien) en deze heeft een witte achtergrond, dus denk dat het dan mooier is om hem weer naturel te houden. Ook heb ik overwogen om onder de waterlijn hem donkerder te lakken zodat het net leek of hij in het water gelegen heeft, maar heb dit idee verworpen omdat dit sowieso niet hoort. Dus heb de beslissing nog maar even uitgesteld.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2013, 18:40:21 pm »
Je kan natuurlijk ook de ene kant wit schilderen en de andere blank hout laten. Dan kan je hem af en toe eens omdraaien voor de variatie  :mrgreen:

Mooi schilderwerk trouwens, dat was ik bijna vergeten te melden

Rob Wierenga

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2013, 18:57:25 pm »
Tjonge dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, had me een boel denkwerk gescheeld, zo zie je samen kom je verder

Offline luc

• Officier
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2013, 19:11:34 pm »
Rob, ben je ook nagels aan het aanbrengen in de huidbeplanking , want zo te zien heb je de planken om de andere laten verspringen.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2013, 19:11:41 pm »
Niemand leest het graag, maar het is hierboven al ergens geschreven.  Je eerste berghout zit fout.
achternaam zit het te laag. hert moet doorsneden worden door de geschutpoorten, doch vooraan , aan de boeg hoort het helemaal anders.
Je berghout moet daar veel hoger oplopen, maar je moet ook zorgen  dat het , als je vlak vooraan kijkt dat het bijna horizontaal loopt.
niet schuin weg naar boven.
Op het forum hier vind je daar meerdere voorbeelden van. Als voorbeeld hoe het ook kan zou ik je deze topic aanraden.
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,27.0.html

zo hoort het dus niet :

maar wel zo moet het worden.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2013, 19:16:48 pm »
Hoi Jan, het berghout hoort zo in ieder geval andere bouwers van de friesland hebben dit ook, ik had hem zelf ook liever gelijk gehad aan de schutspoorten dat was wel iets eenvoudiger.

Hoi Rob
Dit is nu niet echt ge goede houding voor een modelbouwer...  :lol: :lol:
Omdat anderen het ook verkeerd doen, moet je dat niet navolgen.
Bekijk eerst eens wat verschillende bouwverslagen van Hollandse tweedekkers.  Friesland,; Prins Willem, de 7 Prov en lees even de commentaren.
 het zal je helpen in de verdere bouw.

PS dan zal je ook zien dat afbreken hier bij sommigen echt een gewoonte is.. beter afbreken en het goed maken dan niet afbreken en later in de problemen komen, omdat het niet meer gaat passen. hout kan je nu eenmaal wel in één richting buigen plooien, doch als het in twee vlakken moet, komt het vroeg of laat verkeerd uit.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2013, 19:25:09 pm »
Wat Erik schrijft over de berghouten was mij ook opgevallen.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan om dit aan te passen, maar het is misschien een goede uitdaging om de lat wat hoger te leggen. Je kan het nu nog vrij makkelijk doen omdat de bovenbouw nog niet beplankt is.