Auteur Topic: HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:80)  (gelezen 17385 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:45)
« Reactie #15 Gepost op: november 13, 2013, 19:56:58 pm »
Met die kleinere schaal ga ik later nog eens experimenteren.

@Erik: Ik heb alles nog eens heel nauwkeurig nagemeten, en de Constructo kit is ongeveer 1:47. Dus om van je gezeur af te zijn maken we er 1:48 van  :mrgreen:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:48)
« Reactie #16 Gepost op: november 13, 2013, 21:35:54 pm »
Ik zat er aan te denken om mijn "doorkijk" Halifax in schaal 1:192 te maken.
Een klein beetje in navolging van die artiesten in 1:micromodelschaal.

Maar dat is voor mij nog toekomstmuziek. Voordeel is dat je project minder ruimte in beslag neemt.
Een noodgedwongen overweging voor mij :wink:

Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: november 13, 2013, 21:56:17 pm »
Citaat
Ik zat er aan te denken om mijn "doorkijk" Halifax in schaal 1:192 te maken.

Weet je het zeker ?
Bij 1:192 is de romp 10cm lang en moet je spanten van 1mm dik maken. De dek en huidplanken zijn hooguit 2mm breed

Ik denk dat rond de 1:150 het maximaal haalbare is voor zo'n klein scheepje

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: november 13, 2013, 22:02:42 pm »
Weet je het zeker ?
Bij 1:192 is de romp 10cm lang en moet je spanten van 1mm dik maken. De dek en huidplanken zijn hooguit 2mm breed

Ik denk dat rond de 1:150 het maximaal haalbare is voor zo'n klein scheepje
Ja, ik had de berekeningen al gemaakt en dacht de spanten van op elkaar geplakte fineer strookjes te kunnen maken.
Maar zoals gezegd, toekomstmuziek. Ben wel een beetje geïntrigeerd door die micromodellen.

Laat je niet door mijn opmerkingen van je pad brengen :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: november 14, 2013, 09:17:00 am »
Ken jij het boek van Philip Reed: "Building a miniature navy board model"?
Alles op schaal 1:192.....
Of Modelling saiing men-of-war. Ietsje groter (1:144), maar dan wel weer met de hele tuiage (ncl zeilen) en in een diorama-achtige setting gezet.

Ik zie al een Gouden Leeuw of een ZP als ik naar die plaatjes kijk, maar ik aarzel nog flink: Reed gebruikt relatief veel exotische materialen (plastic, epoxy-klei, seconden-lijm) maar ook een aantal houtsoorten die hier niet voor het oprapen liggen.

Je zou lindenhout kunnen gebruiken, maar ik vraag me af of dat hard genoeg is om op die schaal die kleine onderdelen voldoende 'scherp' te houden. het woord "boxwood" valt bij die mini-jongens wel heel erg vaak.

McNarry doet het wel een keer: een 'admirality model' van HMS Royal Escape, een sloepje met vier stukken, in de schaal 16'-1" levert een rompje van 4 inch. (McNarry, shipmodels in miniature, blz 43). Maar ja, McNarry was dan ook zo'n beetje de grootmeester in dit soort modellen.
Heel fraai vind ik ook zijn admirality versie van de Prince, in schaal 32'-1" (1:384....)

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: november 14, 2013, 14:43:24 pm »
Bouwen op microschaal vereist inderdaad andere materialen en technieken. Daarom wil ik niet beginnen met een schoener maar zal het eerder een sloepje of iets dergelijks worden. Je met niet proberen te rennen voor je kunt lopen  :wink:

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2013, 22:13:17 pm »
Misschien ga ik Evergreen gebruiken, het is verkrijgbaar in tienden van millimeters en ik heb er best wel veel ervaring mee :)

En laten we wel wezen; in het verleden werden er schaalmodellen van been en visgraat gemaakt die nu honderd duizenden euro's waard zijn :wink:

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: november 16, 2013, 19:22:52 pm »
De bouw begint waarschijnlijk pas rond de feestdagen. Momenteel heb ik even te veel andere dingen te doen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: november 22, 2013, 22:01:26 pm »
In navolging van Robert met zijn 1:200 Victory en Kees die op 1:87 gaat bouwen heb ik besloten om het toch ook maar een maatje kleiner te gaan proberen.

Bij de Halifax is 1:200 niet te doen omdat ze veel kleiner is dan de Victory (minder dan een derde van de lengte en breedte). De romp zou dan maar zo'n 9cm lang zijn en de meeste details zouden moeten worden weggelaten. Ik heb dus eens wat zitten meten en rekenen en de kleinste schaal waarop ik nog bijna alles kan weergeven is 1:80. Alle onderdelen zijn dan minimaal 1mm en dus nog net weer te geven. Bijkomend voordeel is dat veel afmetingen ook nog eens netjes een heel aantal mm zijn. Ik hoef dus niet af te ronden.

Erik zal nu wel weer gaan mopperen dat ik me niet aan de 'klassieke'schalen hou, maar waarom zou ik ? Het is logischer om een schaal te kiezen die bij je model past dan andersom  :wink:

De afmetingen bij schaal 1:80 zijn als volgt:

lengte over de stevens = 23,5cm
lengte kiel = 19cm
grootste breedte = 7cm
de beplanking zal voor het grootste deel bestaan uit 3mm brede latjes

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: november 22, 2013, 23:18:33 pm »
Mooie tussenweg en zo klein is het nu ook weer niet.
De Prins Willem, die hier als kit vaak vertegenwoordigd is, is zo'n 1:100.

Dus als het goed is kennen we hier de beperkingen bij het bouwen in deze schaal.

Wel nog de titel van dit verslag, qua schaal, nog even aanpassen :wink:

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #25 Gepost op: november 23, 2013, 20:26:35 pm »
De keuze die ik nu nog moet maken is of ik de Halifax ga bouwen in haar originele staat als handelsschip, of zoals ze er uit zag na de verbouwing tot licht bewapende kustwacht.

De verschillen zijn niet zo groot. De verschansing is deels wat hoger gemaakt en er zijn zes kleine eenponder kanons geplaatst.
Op de werftekeningen staan beide situaties ingetekend.

Misschien moet ik eerst eens proberen of ik het geschut in 1:80 kan maken en de keuze daarvan af laten hangen. De paarden zijn 1cm lang en 5mm hoog. De lopen zijn 1,5cm lang en 1,5 tot 3mm diameter

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: november 24, 2013, 17:10:26 pm »
De Halifax gaat gebouwd worden volgens de bekende kit methode, dus met valse kiel en spanten. Momenteel ben ik bezig om deze op papier uit te tekenen. Daarna kunnen ze worden overgebracht op het hout en kan ik gaan zagen.

De methode die ik gebruik is als volgt: Ik gebruik een fotobewerkingsprogramma (Gimp) om de tekeningen van de Halifax op mijn beeldscherm exact op schaal 1:80 weer te geven. Verder heb ik het contrast en de kleuren wat aangepast om de lijnen beter zichtbaar te maken. Hieroner een screenschot

Ik ga de tekening nu niet printen, maar neem hem met een fijn potlood over op transparant papier. Zo kan ik alleen de lijnen kiezen die ik nodig heb en makkelijk wijzigingen aanbrengen om bijvoorbeeld te compenseren voor de dikte van het gebruikte triplex.

Het resultaat voor de valse kiel is dan als volgt. De lineaal en het vulpotlood zijn als referentie voor de grootte. Deze tekening is nog niet helemaal klaar. De sleuven voor de spanten moeten er bijvoorbeeld nog in.

De werftekening geeft zoals gebruikelijk halve spanten weer. Deze heb ik gekopieerd en gespiegeld aan elkaar geplakt om volledige spanten te krijgen die makkelijk op papier over te nemen zijn. Op onderstaande foto staan links de spanten vanaf boeg tot grootspant en rechts van achtersteven tot grootspant

De spanten staan ook allemaal op papier. Hier moet de juiste hoogte van het dek nog worden afgetekend en de sleuven waar ze op de kiel schuiven±

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #27 Gepost op: november 24, 2013, 19:08:38 pm »
mooi tutorial en demo van "Gimp"
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline wim500

• Officier
« Reactie #28 Gepost op: november 24, 2013, 21:31:22 pm »
Arjan, succes met de bouw van dit prachtige schip.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: november 24, 2013, 21:46:42 pm »
Misschien moet ik eerst eens proberen of ik het geschut in 1:80 kan maken en de keuze daarvan af laten hangen. De paarden zijn 1cm lang en 5mm hoog. De lopen zijn 1,5cm lang en 1,5 tot 3mm diameter
Ga je ook de lopen van het geschut scratchen?

groetjes, Kees