Auteur Topic: HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:80)  (gelezen 17412 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:80)
« Gepost op: november 10, 2013, 20:08:29 pm »
De leden die mij al wat langer kennen weten dat scheepsrompen, en dan met name de vormen en lijnen, mij het meeste interesseren. Bij mijn laatste twee projekten, het fluitschip en de PW, probeerde ik steeds naar een meer historisch verantwoorde rompvorm toe te werken. Het frustrerende daarbij was echter dat ik gewoon niet wist wat de juiste vorm was omdat er geen accurate tekeningen zijn uit die tijd.

Momenteel ben ik daardoor even "hollander moe" en wil ik iets bouwen waarvan ik voor 100% zeker weet dat het authentiek is omdat er nog originele tekeningen zijn. Dan kom je vanzelf terecht in engeland of frankrijk in de 18e eeuw. De keuze is gevallen op de HMS Halifax. Met dat schip heb ik nog een appeltje te schillen  :wink:

Zoals je misschien herinnert ben ik een tijd geleden (in 2010) al eens bezig geweest met de Constructo kit van de Halifax. De zelfde waar kees nu zijn prachtige model van aan het maken is. Bij mij liep het vast op de onmogelijk correct te beplanken boeg doordat de kit weer eens afweek van de werkelijkheid. Geen idee waarom want de werftekening bestaat nog en Harold Hahn heeft deze uitgewerkt tot een complete set. Bij het bestuderen van de tekeningen ben ik er trouwens achter gekomen dat de kit op nog veel meer punten niet klopt.

Die tekeningen ga ik nu als basis gebruiken voor mijn tweede bouw van de Resolution. Met de juiste spanten wordt het beplanken hopelijk wat makkelijker, hoewel het nog steeds een lastige boeg is. Het is een relatief simpel scheepje met twee langsgetuigde masten en 6 stuks geschut. Daardoor is het projekt te overzien en hopelijk binnen een jaar af te ronden.

Hier een foto van de werftekening. Deze is gemaakt toen het schip in Engeland werd verbouwd van een vrachtschip naar een lichtbewapend schip voor bewaking van de kusten. Op deze schaal is het bijna niet te zien, maar in de tekening staan met stippellijnen de doorgevoerde veranderingen aangegeven. Onder andere een hogere verschansing met uitsparingen voor de kanons, zwaardere dekbalken en een grotere kajuit.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: HMS Halifax 1768 - Een 58 voet schoener (1:45)
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2013, 20:29:22 pm »
Ja leuk, deze ga ik natuurlijk met buiten bijzondere interesse volgen 8)

Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2013, 20:30:57 pm »
Succes Arjan. Ik hoop dat een Engels schip jou meer voldoening geeft.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2013, 20:48:26 pm »
Succes  arjan

hier nog een prentje uit "Model Shipwright 1973" aan de hand van Harold Hahn.

en
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline schipper

• Global Moderator
  • Vol matroos
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2013, 20:52:09 pm »
veel succes, ben erg nieuwsgierig naar de resultaten, ga je hem ook optuigen ?
gr. simon

klaar:          Albatros van Constructo
bezig met : Halifax van constructo, statenjacht BB, lilla dan van BB en de Artur van Igra

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2013, 22:38:38 pm »
Citaat
ga je hem ook optuigen ?

Dat is wel de bedoeling.

@Erik: Bedankt, maar ik heb alle tekeningen en info al verzameld de afgelopen weken. Er is bijna niets dat niet op het internet te vinden is  :wink:

Het gaat trouwens geen volledige spantenbouw worden want daar heb ik nog steeds de benodigde elektrische tools niet voor. Het wordt dus de bekende kit methode met valse kiel en spanten.

Maar Kees heeft al beloofd om dit schip te bouwen in "admiralty stijl" dus we kunnen beide methodes binnenkort vergelijken  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2013, 07:54:13 am »
Citaat
@Erik: Bedankt, maar ik heb alle tekeningen en info al verzameld de afgelopen weken. Er is bijna niets dat niet op het internet te vinden is  :wink:

Mag jer ook het boek " The colonial schooner" van Harold.
Daar legt hij veel beter zijn methode uit. Daar leert hij ook hoe je figuurtjes moet snijden  en bouwt hij 3 verschillende schooners... o.a. de Halifax
Citaat
Het gaat trouwens geen volledige spantenbouw worden want daar heb ik nog steeds de benodigde elektrische tools niet voor. Het wordt dus de bekende kit methode met valse kiel en spanten.
als  je juist dat boek leest kom je tot de ontdekking dat Harold ook geen elect. tools gebruikt, behalve een unimat om zijn  huidplanken van dikte te maken, de rest is handgereedschap en armen-zweet.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: november 11, 2013, 10:58:39 am »
Succes Arjan!
Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2013, 11:07:12 am »
Idem, Arjan, succes.

Ga dit scheepje van zeer dichtbij volgen,daar mijn volgende boot zich in dezelfde klasse bevind, als uw boot.

Vooral de tuigage en dekopbouw.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2013, 16:42:27 pm »
Tis een mooi boek ban Hahn, heb het ook, jammer dat de tekeningen een beetje vervormd zijn door het verlijmen van de rug. Je gaat toch pob bouwen dus maakt het niet zo uit dat de tekeningen van internet dus verborgen copyrighttrukjes hebben. Kwam ik achter bij het jitzagen van de spanten. Ja en dat met alleen een handbediende figuurzaag

Dick

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2013, 17:38:30 pm »
Arjan, ook van mij veel succes en ik ga je zeker volgen.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2013, 17:46:18 pm »
Succes Arjan, ga je zeker volgen.
Groetjes

René

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2013, 20:28:08 pm »
Succes met de bouw Arjan.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2013, 23:17:55 pm »
Ik twijfel nog over de schaal waarin ik ga bouwen. De 1:45 had ik gekozen omdat dit de zelfde is als de Constructo kit en dat vond ik wel een handzaam formaat. Maar ik wil ook eens met kleinere schalen experimenteren. Dan bedoel ik niet meteen 1:200 of kleiner zoals dat model van Gus Agustin dat ik laatst plaatste, maar iets er tussenin.

Als ik de schaal verdubbel (of is het halveren ? ik snap dat nooit) naar 1:90 dan wordt het een scheepje van zo'n 20cm over de stevens. Dat is nog te doen.

Hier moet ik nog eens een nachtje over slapen  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2013, 09:45:59 am »
waarom dan niet ineens naar de echt klassieke historische schalen gaan ipv steeds die fancy schalen van de kitbouwers.

n.m.l.  1:48    kwam van     1/4"  --> 1 voet :lol: :wink:
en dan de afgeleiden --> 1: 24  of 1: 72 of  1:96  ???
als je echt gaat scracthen, doe het dan ineens zoals het hoort !! :lol: :wink:

Je plan en de meetschaal die daarop staat is al in voeten en duimen... kan je ineens  meten op je tekening met een papiertje. tegen de schaal op je tekening houden en dan omrekenen.

PS.
 hoe kleiner de verhouding van de delling: dan   noemt men het een kleine schaal  en als het kleiner wordt dan 1:250  noemt men het micro schalen.
een grote schaal is b.v. 1:10

Grtz Erik