Auteur Topic: Bestekken 17e eeuw  (gelezen 22270 keer)

Werner

• Gast
Gouden Leeuw
« Reactie #135 Gepost op: oktober 31, 2013, 19:50:15 pm »
Jan, die van van de Velde getekende Gouden Leeuw is met zekerheid niet het kleine 140-voet-schip. Ik kan me voorstellen, dat het het 1666/67 gebouwde nieuwe oorlogschip De Gouden Leeuw is. Maar ik kun me nog niet voorstellen, dat al in 1667 oorlogschepen van 170 voet bent gebouwt worden.

Werner

PS: Ik ben van 05.11 tot opend end in Den Haag in het Nationaal Archief. Misschien kun ik iets over het schip vinden? Maar men moet eenige Weken erder beginnen, om de rechte Dokumenten ook te vinden.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
Re: Bestekken 17e eeuw
« Reactie #136 Gepost op: oktober 31, 2013, 21:09:47 pm »
Ja, maar deze heeft er echt 80.
http://de.wikipedia.org/wiki/Gouden_Leeuw_(1666)

Jan

82 zelfs volgens het sommetje "28+28+26=82" :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: Gouden Leeuw
« Reactie #137 Gepost op: november 01, 2013, 09:20:31 am »
Jan, die van van de Velde getekende Gouden Leeuw is met zekerheid niet het kleine 140-voet-schip. Ik kan me voorstellen, dat het het 1666/67 gebouwde nieuwe oorlogschip De Gouden Leeuw is. Maar ik kun me nog niet voorstellen, dat al in 1667 oorlogschepen van 170 voet bent gebouwt worden.

Werner

PS: Ik ben van 05.11 tot opend end in Den Haag in het Nationaal Archief. Misschien kun ik iets over het schip vinden? Maar men moet eenige Weken erder beginnen, om de rechte Dokumenten ook te vinden.

Ja dat verschil tussen die opgegeven maat (178) en het jaartal is ook wat mij verbaast. Wat mij ook verbaast, is dat dit schip eigenlijk veel bekende is (in ieder geval de afbeeldingen ervan) dan de zeven Privinciene, maar dat er dus vrijwel niets over te vinden is. Blijkbaar zijn we met zijn allen zo gericht op de held De Ruyter en zijn schip de Zeven Provincien, dat we zijn opvolger Tromp en de Gouden Leeuw gewoon vergeten zijn....

Jan

PS en van historische archieven heb ik maar bar weinig verstand, dus daar ga ik me zelf niet aan wagen....
Heb geen idee wat daar de toegangen voor zijn.

Werner

• Gast
Natonal Archief Den Haag
« Reactie #138 Gepost op: november 01, 2013, 09:39:08 am »
Jan,
als je op deze Webzijde wilt keken.
Je kunt de op het archiv aanwezige archieven inzien. Het is maar alleen een overzicht.

http://www.gahetna.nl/collectie/archief

Het archief van de Staten Generaal zit onder de toegang 1.01.02, je kunt dat Nummer onder archiefinventaris intikken. Daarna kun je de PDF  rechts boven aanzien. Deze Dokument heeft omstrreks 1200 Paginas. Vanaf pagina 35 bent de rode nummers de inventarisnummer. Elk nummer is een pakket met Origineeldokumenten, meest 300-500 Bladen.
toegang 1.01.46 bent de Admiraliteitten.

Werner

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #139 Gepost op: november 01, 2013, 09:43:05 am »
Dus dat betekent dat je in Den Haag gewoon per bezoek het volgende pakket van 500 pagina's doorbladert, in de hoop dat er wat bruikbaars tussenzit? Of is er een mogelijkheid om voor je bezoek te selecteren waar de interessante info zit?

Jan

Werner

• Gast
« Reactie #140 Gepost op: november 01, 2013, 10:54:33 am »
Ja Jan, archiefonderzoek is hard werk. Je kunt in de PDF op het Archief selecteren, in welcke box je wilt zoeken. Er staat niet in de PDF dat er iets over de Gouden Leeuw te vinden is. Wanneer je enckel keer in het archief bent gewezen, loopt het gewoon beter. Wat je moet kunnen, de Handschriften lezen. Maar dat kun man leren. Als je dat interesseert, kunnen we daar wat doen.

Werner

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #141 Gepost op: november 01, 2013, 11:50:54 am »
Het interesseert me zeker, maar of ik er de tijd en het geduld voor heb.....
Zo'n stapel papier doorwerken, doe je niet even je mijn lunchpauze

Jan

Werner

• Gast
« Reactie #142 Gepost op: november 01, 2013, 12:55:17 pm »
Het is er mogelijk, omstreeks 500 papieren in een uur doortewerken. Wat ja niet maaken sult is het lezen van de dokumenten. Je moet naar termen keken, die in samenhang staan met dat, wat je zoekt. Dan een Foto maken en verder. Als je dan weer in jau huis bent, gaat het werk dan juist los.

Werner

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #143 Gepost op: november 01, 2013, 13:08:19 pm »
Wel jammer dat juist in 1666/67 de admiralitetisstukken van Amsterdam nog al een gat vertonen....
Onder welke subkop vallen die bestekken eigenlijk?

Jan

Werner

• Gast
« Reactie #144 Gepost op: november 01, 2013, 14:13:36 pm »
Bestekken vind men toevallig. Ze bent vaak als een bijlage bij een akte aangevoegt. Dat maakt de zaak ook ingewikkelt. Er bent in het Archief "1.01.47.21 Bisdom" reeds gedrukte bestekken, maar niet de tijd om 1650 tot 1680. Ze bent vanaf omstreeks 1700. Hier vinden we ook informaties over koperplaten aan de buitenhuid. In een akte is er een stuk koper bijgelegt. Als de een of ander Tekeningen van Schepen inzien wil, gaat dat op toegang 4.MST, er bent veele tekeningen beschikbaar naar 1700 tot naar 1950.

Werner

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #145 Gepost op: november 01, 2013, 19:39:21 pm »
Werner een vraag die mij bezig houd. Wanneer zijn de eerste bestekken verschenen?

Als ik dit citaat lees dan maak ik daar op uit dat het eerste bestek uit 1633 stamt.

Johannes Cornelis de Jonge. Geschiedenis van het Nederlandsche zeewezen
 Blz. 463. Men leest althans in de notulen der Admiraliteit van dat jaar 1633, een besluit, ‘’ dat men eene proeve zou nemen, om de schepen bij aanbesteding en niet op de werf te doen timmeren”.

Werner

• Gast
« Reactie #146 Gepost op: november 01, 2013, 22:56:15 pm »
Dat kan ik zoo niet zeggen. Het oudste bestek, dat ik kenne, is van 1550, maar dat is geen bestek van een oorlogschip. Misschien kunnen we in de archieven ook oudere bestekken vinden, maar het is erg lastig, voor 1600 bestekken op te speuren. Als je bedenkt, dat in 1901 nog in Vlaardingen Haring-Loggers naar bestekken gebouwt werden, bekomt je een voorstelling, over wat een tijdperk het gaat.
Voor 1653 hebben de Admiraliteiten meest schepen ingehuurt. Er werden ook oorlogschepen gebouwt, maar erg weinig. Het Oorlogschip Aemilia is een van de eerste oorlogschepen, die beter bekent bent. Dit schip is 1632/33 in Rotterdam door J.S. van der Tempel gebouwt.

Werner

Ik ben de komende 14 dagen niet in Emden. Het Nationaal Archief wacht op me.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #147 Gepost op: november 01, 2013, 23:04:04 pm »
Veel plezier in Den Haag!

Jan

Werner

• Gast
De Gouden Leeuw
« Reactie #148 Gepost op: november 12, 2013, 13:04:52 pm »
Hallo Jan,
ik heb in het Archief weinig over de Gouden Leuw gevonden.
Het Schip is gebouwt 1666.
Lengte over Steven 170 voet.
Wijdte binnen de Huid 43 1/2 voet.
Holte 16 1/2 voet.
82 Kanonen
500 Coppen.

Werner

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #149 Gepost op: november 12, 2013, 15:25:04 pm »
Hallo Werner,

Dank voor de moeite om er naar te zoeken!
Dus toch 170 voet. Ik meen ergens (volens mij Van Beylen) gelezen te hebben dat er voor 1690 geen schepen van 170 vt of langer gebouwd werden. Blijkbaar dus wel.

Heb je nog wat moois gevonden voor je eigen onderzoek/werk?

Jan