Auteur Topic: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45  (gelezen 35853 keer)

Offline pauwels

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: nieuw project schaal 1:45
« Reactie #30 Gepost op: oktober 20, 2013, 16:02:41 pm »
Je hebt gelijk René. Ik ben hiervoor al een keer verbeterd.  :oops: :oops:

De schuin geplaatste lat in de sponning geeft de hoek aan, waar later de zantstrook in moet vallen.
De ontstane driehoek zal het denkbeeldige lokgat voorstellen. Een goed lokgat is zeer belangrijk om het binnenkomende water snel af te voeren en om het regelmatig schoon te houden. Het lokgat werd afgedicht met uitneembare planken ofwel Tengels geheten,

Nee, dat is niet zo. De tengel was een in doorsnede driehoekige plank die de hoek tussen de spant en de zandstrook opvulde. Daardoor werd het lokgat beperkt tot een trapziumvormig kanaal, waarin de pompvoet werd gezet.

Hmm, slechte leerling

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #31 Gepost op: oktober 20, 2013, 16:10:22 pm »
De verwarring met tengels en tingels  :wink:
Groetjes

René

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #32 Gepost op: oktober 20, 2013, 16:49:23 pm »
Dan vraag ik mij af waar het gezegde "blijf met je tegels......" ik zou dan meer aan andere zaken denken. Of zou dan het woord "tengels" uit een andere taal geleend zijn?

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: oktober 20, 2013, 17:07:27 pm »
Tengels worden overal gebruikt. In de bouw onder de panlatten bijvoorbeeld. Het zijn vaak dunne latten die aan vingers doen denken zo is waarschijnlijk het gezegde "blijf met je tengels van mijn ...af"ontstaan. Maar in de vroege scheepsbouw had het blijkbaar weer een andere betekenis.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #34 Gepost op: oktober 21, 2013, 10:41:21 am »
dan zal ik mijn gedacht er  ook maar eens bij zetten

zo werd het denk in de vlakbouw gedaan maar hoe het met de spantenbouw  bij vanyk gedaan werd ben ik niet zeker van of  de tingel wel het zelvde  is.
bij de spantenbouw  werd  de zandstrook er helemaal op het laatst  opgeslagen  als alle huidplanken er al opzaten  dit om al het  afval makelijk uit het schip te verwijderen.  hoe men dan deze lat er nog tussen moffelde weet ik niet zeker , want het moest langs onder gebeuren .

bij de vlakbouw werd deze gelegt  van zodra het vlak was uitgeslagen dus nog voor er 1 buikstuk opstond.
hij diend om een goot te maken  waar het water in kan lopen , hier staan dan de  ketels op waar de pompen in zitten ,  in de ketels zitten gaten in geslagen zodat er wel water maar geen vuiligheid in kan.  de  schuine balkjes boven aan  moesten dan ook enkel afneembaar zijn waar het keteltje stond en niet over de hele lengte van het schip , want dat ging ook niet inverband met de stenen die er op lagen voor balst.  dit om  zeewier of andere verstroppingen  van het keteltje te verwijderen.

en zo denk ik dat het is  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #35 Gepost op: oktober 21, 2013, 15:13:25 pm »
Die tengel zoals jij die tekent Dirk ben ik nog nooit tegengekomen. Ik zou ook niet inzien waarvoor die zou dienen. Volgens mij werd er bij de spantenbouw ook eerst de zandstrook gelegd alvorens men verder ging met beplanken. Bijna overal lees je dat die tengel uitneembaar was om het loggat schoon te kunnen maken. Of die tengel nu echt trapeziumvormig was schrijft alleen Witsen. Hij heeft het daar over een tengel van 3x6 duim met een scherpe (schuine) kant. De planken naast de tengel zouden ook weer dikker zijn dan de normale vloergangen. Even een laatste update.

Lezend in Witsen kom je toch tot heel andere maten van allerlei onderdelen dan bijvoorbeeld in het boek van Ketting wordt beschreven. Zo lees ik dat de balkweger bij Witsen 2 voet 6 duim breed moet zijn in het midden en 5,5 duim dik. Ketting zegt 2/5 van de steven en dat komt dan op zo'n 19 cm. De dikte noemt hij niet. Dat is toch wel een aanmerkelijk verschil?

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: oktober 21, 2013, 16:16:32 pm »
ik denk dat witsen hem ergens in zijn doorsnede tekent jan zal straks eens zien of ik het kan vinden.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: oktober 21, 2013, 17:17:40 pm »
Citaat
Lezend in Witsen kom je toch tot heel andere maten van allerlei onderdelen dan bijvoorbeeld in het boek van Ketting wordt beschreven.

En het kan best dat ze beide gelijk hebben. Witsen is van onschatbare waarde, maar vergeet niet dat hij zijn kennis grotendeels van een enkele scheepsbouwer heeft verkregen (ergens aan de zuiderzee geloof ik). De kans is groot dat in Rotterdam of Dordrecht andere maten werden gehanteerd voor bijvoorbeeld de tengels. Dit kan ook te maken hebben met het verschil in constructie tussen vlakbouw en spantenbouw.

Vraagje over je laatste foto: waarom zitten bij het linkerspant de nagels schuin in tegengestelde richting ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #38 Gepost op: oktober 21, 2013, 18:49:04 pm »
Wat de tingel aangaat, ik ben op het verkeerde been gezet door H. Ketting en H.N. Kamer.  :(

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #39 Gepost op: oktober 21, 2013, 20:57:25 pm »
ik zat  ook verkeert   de enige die het bij het rechte iend had was rené .

ik dacht altijt dat  hij tegen de kiel kwam zoals ik getekent had maar dat schijnt niet goed te zijn.
op de tekening van witsen staat hij wel op  maar het is zo onduidelijk dat je er niets uit kunt maken als je zijn tekst niet leest.
maar waar rené  hem plaatst is wel degelijk juist dus

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #40 Gepost op: oktober 21, 2013, 21:02:55 pm »
Komt er dan helemaal geen plank tussen het kolsum en de buikdenning?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: oktober 21, 2013, 23:19:22 pm »
ja  hoor zoals je getekent hebt is volgens mij ook wel goed henk  wij verwijzen nu allemaal wel naar witsen maar  ik wet dat er bij   van yk somige dinges anders gedaan werden .

witsen  zijn zaadhout is ook een stuk breder dan de kiel  ik dacht 1.5 keer de kiel ( moet ik eerst  eens op zoeken )  het zijn allemaal kleine verschillen die soms tot een andere construktie komen  of die tengel nu over heel de lengte van het schip loopt of niet weet ik ijgelijk ook niet maar ik vermoede van wel .

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #42 Gepost op: oktober 22, 2013, 10:13:35 am »

Vraagje over je laatste foto: waarom zitten bij het linkerspant de nagels schuin in tegengestelde richting ?
Foutje van de timmerlieden. Ze waren samen en de een begon aan de boeg, de ander aan de spiegelkant. Toen ze elkaar tegenkwamen zagen ze dat ze beiden een andere richting hadden gekozen,  :lol: Nee Arjan er zat geen bedoeling achter, maar het is zo gebeurd.

witsen  zijn zaadhout is ook een stuk breder dan de kiel  ik dacht 1.5 keer de kiel (
Had ik ook gelezen Dirk en het verbaasd me een beetje want daarmee dek je toch een heel stuk van het loggat af. Lijkt mij niet erg logisch.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: oktober 22, 2013, 18:42:07 pm »
mooi werk, maar zeg Jan, moet je niet eens een echte titel aan je topic geven?  :wink:

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #44 Gepost op: oktober 22, 2013, 20:27:58 pm »

Lezend in Witsen kom je toch tot heel andere maten van allerlei onderdelen dan bijvoorbeeld in het boek van Ketting wordt beschreven. Zo lees ik dat de balkweger bij Witsen 2 voet 6 duim breed moet zijn in het midden en 5,5 duim dik. Ketting zegt 2/5 van de steven en dat komt dan op zo'n 19 cm. De dikte noemt hij niet. Dat is toch wel een aanmerkelijk verschil?

Erg verwarrend allemaal. Het is geen goed idee om schrijvers door elkaar te halen (heb ik zelf ondervonden). Je ''moet'' proberen richtlijnen te vinden voor de afmetingen in Witsen voor je onderdelen van jouw specifiek schip. Je bouwt immers naar Witsen. vb.  Als je de wijdte hebt, dan kun je daar een lengte aan vast plakken en als je de lengte hebt, heb je ook een richtlijn voor de dikte van je voorsteven. En daar 2/5 deel van is je dikte van je balkweger.