Auteur Topic: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45  (gelezen 35928 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45
« Gepost op: oktober 12, 2013, 11:30:22 am »

Ja een nieuw project. Mijn PW staat in de mottenballenvloot en zal daar voorlopig nog wel verblijven. Ben toe aan een nieuwe uitdaging. Al heel lang loop ik met het idee een klein deel van een schip te maken op wat grotere schaal zodat ik meer details kan maken en laten zien. Ik ben begonnen met een tekening te maken van een grootspant zoals Ketting dat omschrijft in zijn boek van de PW hoe dat in de 17e eeuw op de Hollandse werven geconstrueerd werd, (naar Nicolaas Witsen). De schaal heb ik gesteld op 1:45. Ik ben voornemens om zo'n 10 spanten te maken en dan alleen de stuurboord zijde. Ik wil daar een tweetal dekken in maken geheel compleet uitgevoerd met balken, grieten, kalmaaien, steunen, lijfhout etc. etc. dus zo historisch als mogelijk is. Ik haal mijn gegevens voor wat de maten en uitvoering betreft zo veel mogelijk uit het boek van Ketting, ook al raadpleeg ik wel andere bronnen. Ik heb nog geen naam bedacht voor het project maar dat komt nog wel en wellicht heeft een van jullie daar een goed idee over..
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: nieuw project schaal 1:45
« Reactie #1 Gepost op: oktober 12, 2013, 12:26:24 pm »
Mooie uitdaging Jean, en alweer een interessant scratchprojekt !

Je zegt dat je alleen de stuurboordzijde wilt gaan maken. Hoe zorg je dan dat je dekken niet gaan doorhangen ? Gebruik je de mast als steun ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2013, 12:27:40 pm »
Succes Jan. Gaat lukken  :D

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: oktober 12, 2013, 12:30:41 pm »
Op de hoogte van het grootspant staat toch geen mast?

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: oktober 12, 2013, 12:49:16 pm »
Heren, dat is mij nog een raadsel hoe ik dat ga oplossen. Wellicht een paar hulpsteunders onder de uiteinden van de dekbalken, maar misschien is dat niet eens nodig als ik de dekbalken stevig veranker aan de balkwegers met een zwaluwstaartlas en steunen eronder. Goed in de lijm en dan blijven ze wellicht zweven. Moet maar zien in de praktijk hoe ik dat het beste kan doen.
Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2013, 13:45:26 pm »
Zo een halfmodel kan je beter op een plank monteren, dan is het probleem van steun opgelost.
Bij een volledig beplankt model kan je een plexy gebruiken dan heb je een inkijk .
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2013, 15:30:33 pm »
je moet tog een schaarstok steken en die kan je opvangen met op de buitenste spanten een vertikale balk  onder te maken  dan is je probleem in één keer opgelost.

veel suc6 jean  aangezien dit meer van yk is zal ik  er ook  wel een hoop uit kunnen leren
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2013, 19:27:35 pm »
Toch wel jammer dat je de PW bij de mottenballen hebt liggen, vond ik toch een pracht model.

Maar, ik ken de malaise waar je nu doorheen gaat, ff wat anders. Leuk idee om zo'n stukje doorsnede te maken en
erg leerzaam vooral als je straks een volmodel gaat bouwen zeg schaal 1:10 of zo.

Succes ermee, we gaan het uiteraard in de puntjes volgen

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2013, 10:54:44 am »
Heren, dank voor jullie inbreng. Ik neem het mee in mijn overwegingen. Ja Jack het gaat mij ook aan het hart die PW, maar de motivatie ontbreekt op dit moment en dan kun je beter even wat anders aanpakken. Maar een volmodel maken op 1:10 zie ik nog niet gebeuren. Ja misschien een sloepje.
Jan

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2013, 11:40:26 am »
Zeker een uitdagend project, in acht genomen dat het allemaal eerst uit moet tekenen. Ik weet dat er hele mooie tekenprogramma,s bestaan waarin je dit digitaal kan doen. Rene is hier heel bedreven in vwb Delftship, maar kijk eens bij de Brouwers naar de Jonge Jan van Fritsw. Die tekent eerst alles en laat het dan 3D uitprinten, hij maakt dus zijn eigen kit. sommige noemen het valsspelen omdat hij de onderdelen niet zelf maakt, maar ik denk dan zo, waar zouden we zijn zonder elektrisch gereedschap tegenwoordig, gemak dient de mens toch.

Mss eens een babbeltje opgooien met Dirk, hoe maak je een verkoopbare kit?   :lol:

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2013, 13:46:19 pm »
Zo even naar dat project van Fritsw gekeken. Dat is een techniek die veel te hoog gegrepen is voor een eenvoudige scheepstimmerman. Prachtig, maar ik hou het voorlopig maar bij potlood en papier.
Jan

Dick

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2013, 16:43:29 pm »
Jan, veel succes met je nieuwe project en ik ga ja zeker volgen.

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #12 Gepost op: oktober 15, 2013, 17:21:33 pm »

De onderdelen van de spantjes zijn uitgezaagd en kunnen in elkaar worden gezet.
Jan

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: oktober 15, 2013, 18:23:03 pm »
Een mooie puzzel Jan. wat voor hout gebruik je?

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: oktober 15, 2013, 19:08:56 pm »
Voor de spantjes heb ik linden gebruikt. Lekker makkelijk te bewerken.
Jan