Auteur Topic: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45  (gelezen 35846 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: nieuw project schaal 1:45
« Reactie #45 Gepost op: oktober 23, 2013, 09:50:10 am »
het enige dat ik in het voordeel van Ketting  kan zeggen, is dat hij ergens doorzien heeft dat die maten allemaal aan elkaar zijn gekoppeld . Ketting is er, voor zeker zaken, in geslaagd van de maten van Witsen  in regeltjes te gieten t.o.v  de de grootste breedte en de lengte van de kiel.

Dit is volgens mij de grootste uitdaging bij Witsen.  zijn maten zijn voor één bepaald schip , nadeel is dat hij in zijn verhandeling soms zonder aankondiging van referentie veranderd.  Het klakkeloos volgen dan de maten is daarom geen goede optie. men moet steeds in ogen houden dat er een bepaalde verhouding achterzit.

Uitgaande van zijn regeltjes heb ik ooit voor mezelf een heel tabblad in Excell  kunnen maken die bijna al de uitwendige , zichtbare maten geeft van een model vertrekkende vanuit de lengte kiel en grootste breedte. als basis voor al de formules. nu hoef ik enkel de schaal en de lengte van de kiel in te vullen  en ik heb ineens op schaal 80% van de maten van romp en masten..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: oktober 23, 2013, 10:06:30 am »
Je hebt gelijk Henk dat je in de problemen komt als je verschillende schrijvers door elkaar haalt. Ik probeer om een beetje historisch een stukje van een schip na te bouwen en dan ga je lezen. En zodra je dat doet kom je in verwarring want ze schrijven allemaal wat anders of ik lees verkeerd, dat kan ook. Ik ben bij het ontwerpen van de spanten uitgegaan van een schip van 160 voet, 40 breed en de holte is dan 10 procent is 16 voet. daar is de spantvorm op gebaseerd en ook de kieldikte. Lees ik Witsen dan schrijft hij (vertaald in centimeters) dat de steven bij een dergelijk schip 33 cm dik is aan de kant van de huidgangen, maar aan de voorzijde afgesmald tot 22,5 cm. Ketting schrijft dan dat de balkweger 2/5 daarvan moet zijn, maar het is Witsen die zegt dat de balkweger 2 voet 6 duim breed en 5,5 dik moet zijn en hij heeft het dus niet over een afgeleide van de kieldikte. Ja dan ga je toch twijfelen. Een balkweger van dik 70 cm breed, zoals Witsen dat noemt is toch echt heel breed en we hebben het bij Dirk gezien dat daarover ook al werd getwijfeld. Wat ik wel zie is dat sommigen een 2e balkweger onder de 1e aangeven om zodoende wat meer sterkte te verkrijgen en dan is die keuze van Witsen niet zo gek. Ik heb dus ook mijn twijfels over van alles en nog wat. Zelfs over de titel van de ze topic Michiel. 
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #47 Gepost op: oktober 23, 2013, 10:11:44 am »

Uitgaande van zijn regeltjes heb ik ooit voor mezelf een heel tabblad in Excell  kunnen maken die bijna al de uitwendige , zichtbare maten geeft van een model vertrekkende vanuit de lengte kiel en grootste breedte. als basis voor al de formules. nu hoef ik enkel de schaal en de lengte van de kiel in te vullen  en ik heb ineens op schaal 80% van de maten van romp en masten..
Kijk Erik daar zou ik wat aan hebben. Kan ik dat van je kopen? Of zeg je om te leren kun je het beter zelf uitzoeken?
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #48 Gepost op: oktober 23, 2013, 11:07:49 am »
het staat geloof ik in de download sectie van dit forum.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #49 Gepost op: oktober 23, 2013, 13:20:35 pm »
Helaas niet kunnen vinden.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #50 Gepost op: oktober 29, 2013, 11:21:33 am »

Even slopershoogte. De nagels zaten niet allemaal hetzelfde en dat begon me te irriteren. Even opnieuw begonnen.

Nu alleen nog de tingel erin maken en dan weer verder met het overloopdek. Eerst de balkweger en maar eens kijken hoe breed ik die ga maken. We hebben intussen zoveel informatie op het forum dat de keuze er niet gemakkelijker op wordt.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: oktober 29, 2013, 11:59:40 am »
mooi jan  8)  je kan hem uit 1 stuk maken ( brete) of 2 smallere stukken pakken .

het lijkt mij  alle twee wel goed te zijn  zolang als je maar aan de opgelegde brete komt. je moet enkel zien dat je het eerste berghout goed kan verankeren aan de balkwager  zodat het allemaal netjes aan elkaar hangt als het gebouwt is  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #52 Gepost op: oktober 29, 2013, 13:06:33 pm »
Hoi Dirk, ik denk dat ik hem inderdaad uit twee stukken maak, dat oogt wat beter denk ik.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #53 Gepost op: oktober 29, 2013, 18:30:44 pm »
Hey Jean, ben je ook al bezig met die cursus Russisch voor beginners?

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #54 Gepost op: oktober 29, 2013, 21:29:56 pm »
 :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #55 Gepost op: november 02, 2013, 16:20:19 pm »

Voorlopige ondersteuning gemaakt om de dekbalken op te vangen. Later kan ik die bijvoorbeeld vervangen door er een klimpaal onder te zetten. De dekbalken worden met een halve zwaluwstaart verbinding aan de balkweger vastgemaakt.

Ik heb ervoor gekozen om twee balkwegers onder elkaar te zetten hetgeen gebruikelijk was bij grotere schepen.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #56 Gepost op: november 02, 2013, 17:37:53 pm »
 8) ziet er goed uit jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: november 04, 2013, 16:59:29 pm »

Even een knie in de dryfit. Volgens Witsen (wie kent hem niet :P) moeten die dingen zo'n 7.5 a 8 duim dik zijn en de lengte varierend tussen de 7 en 11 voet. De nebbe zo'n 4 a 5,5 voet. Nogal pittige dingen dus. Aangezien het een redelijk groot schip is waar ik een stukje van maak, heb ik gekozen voor zo'n kleine 10 voet lengte. De dekbalken zijn in het echt ook geen kleine jongens hoor. Bij een flink schip zijn ze toch zo'n 40 voet lang. Ik denk dat je vandaag de dag geen hout meer vind van die lengte.

Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
Re: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45
« Reactie #58 Gepost op: november 04, 2013, 18:14:04 pm »
Knap werk, kijk eens die hebben hout gevonden van het goede formaat http://www.classicboating.co.uk/Hmae%20thumbs.html
Groetjes

René

Offline pauwels

• Bootsman
Re: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45
« Reactie #59 Gepost op: november 04, 2013, 18:16:50 pm »
Mooi strak werk Jan. Laat je het lijfhout ook nog verzinken?