Auteur Topic: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45  (gelezen 35808 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: stukje 17e eeuwse scheepsbouw schaal 1:45
« Reactie #195 Gepost op: januari 15, 2014, 15:07:09 pm »
dank U voor het vertrouwen van mijn Tabel... :drink:   :applaus:

PS die tabel is wat 85% van de modelbouwers nodig hebben en zijn gewoon een compilatie van wat er overal in de boekjes te vinden is en was. ( kwestie van grootste gemene deler theorie)
De bedoeling ervan is van iedereen een steun te geven over de maten, zonder echt iedere schip, ieder tijdspanne voor 100% historisch te verantwoorden.
m.a.w. gebruik je de tabel dan zit je  als gemiddelde modelbouwer visueel goed . :wink:
Wil je natuurlijk 120% getrouwheid , dan moet je de eigentijdse bronnen gaan gebruiken..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #196 Gepost op: november 13, 2015, 14:55:56 pm »

Beste modelbouwers, mag ik me weer even voorstellen: zo'n 1,5 jaar niets van me laten horen of zien, schande eigenlijk. Maar dat heeft een oorzaak. Verhuizing naar een ander deel van het land en een aardige verbouwing daarop volgend. Ook moest er gezocht worden naar een nieuwe werkplek alsmede de inrichting daarvan. Kortom genoeg te doen.
Maar nu weer voorzichtig begonnen met het stukje scheepsbouw. Ben bezig om er een tweede dek op te maken, het verdek. Wel weer even wennen allemaal, zo ben ik al weer aan het slopen geweest en heb al 3
schaarstokken opnieuw gemaakt. Ik heb gelijk ook al een vraagje. Ik wil op dit dek een groot luik maken met roosters. Maar hoe ging dat met de dekbalken, bleven die gewoon intact en werden de roosters daar tussen gemaakt, of werden ze afgezaagd en met een raveling opgevangen. Dat laatste lijkt me een beetje raar omdat dan het schip daardoor erg verzwakt. Er is vast iemand die daar een correct antwoord op weet.

Oh ja, mag dit projectje dan weer uit de mottenballen alstublieft?
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #197 Gepost op: november 13, 2015, 15:34:28 pm »
Hij wordt mooi!
Maar heb je zo'n luik ook al niet in het dek daaronder?
 (vracht moet tenslotte in het ruim terecht kunnen komen....)
Volgens mij (maar ik ben ook maar een amateur), worden er geen balken doorgezaagd, maar worden de balken net zo ver uitelkaar gelegd als het luik lang moet worden.

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #198 Gepost op: november 13, 2015, 15:40:52 pm »
Ja, in het overloopdek zitten ook een tweetal luiken Jan. Maar die zijn niet groter dan de ruimte tussen de dekbalken zeg eens 3 a 3,5 voet. Wil ik een groot luik maken van zeg eens 12 of 15 voet, dan komen de dekbalken wel erg ver uit elkaar te liggen en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk. Compris?
Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #199 Gepost op: november 13, 2015, 15:44:15 pm »
Mooi werk, de meeste luiken vallen tussen de balken.
Voor het grote luik dat 7 X 7 voet meet werd er 1 balk weggehaal, daar kwam een merkel voor in de plaats.
De afstand tussen de schaarstokken was op die plaats ook 7 voet
Zo hebben we het op de pinas van Witsen getekend
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #200 Gepost op: november 13, 2015, 15:53:47 pm »
Ok dus een dekbalk weg en daartussen een Merkel ( toch niet Angela hoop ik?) werd de gehele dekbalk weggelaten, nee toch? En hoe werd een en ander dan met elkaar verbonden? Ik begrijp nog niet geheel hoe de constructie dan in elkaar zit. Is dat uit de tekeningen van de pinas te halen?
Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #201 Gepost op: november 13, 2015, 16:13:11 pm »
De dekbalken lagen op die plaats ook 7 voet van elkaar, zo een doorgezaagde dekbalk dient nergens toe, op die plaats meer klamaaien en ribben.
Groetjes

René

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
« Reactie #202 Gepost op: november 13, 2015, 16:19:12 pm »
Op de tekening van de pinas, zij aanzicht heb je voor de grootte mast 3 dekbalken de volgende ligt dan op 7 voet, zowel op het overloopdek als op het verdek.
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #203 Gepost op: november 13, 2015, 16:27:35 pm »
Ok René, ik snap het. Dan moet ik me gaan afvragen om wederom te gaan slopen of een andere oplossing bedenken. Zoiets als het grote luik valt net buiten mijn project.
Jan

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #204 Gepost op: november 13, 2015, 17:58:50 pm »
Weer een stomme vraag van mij, maar als je eventueel een merker tussen de dekbalken toepast voor het grote luik, verandert dan ook het profiel van de schaarstok ? Ivm de uitsparingen voor de grieten.

Ik denk aan een merker in de lengterichting.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #205 Gepost op: november 13, 2015, 18:35:38 pm »
ijgelijk maakt het niets uit want je kan geen groot luik boven een klein luik zetten ze staan altijd recht boven elkander dus in de overloop en het verdek moet je juist de zelfde luiken hebben zitten op de zelfde plaats.

ik zou dus zeker geen balken liggen doorzagen. het groteluik staat ook 2 of 3 voet voor de midden mast en aangezien je er geen mast in hebt staan heb je ook het groot luik niet van doen.  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #206 Gepost op: november 14, 2015, 08:57:08 am »
@Henk, volgens mij ligt een merker altijd in de breedte van het schip en van schaarstok naar schaarstok om het luik te ondersteunen daar waar de dekbalk ontbreekt.
@Dirk, je hebt gelijk dat de grote luiken boven elkaar moeten zitten. Ik heb dat nu op de tekening van de pinas van Witsen bestudeerd. Achteraf gezien had ik in het overloopdek dus ook al een groot luik moeten zetten om nu in het verdek dat ook te kunnen doen. Ik ga dat niet meer slopen, maar ga bedenken hoe ik het nu verder ga. Historisch juist kan niet meer, maar er staat nergens welk deel van het schip ik precies aan het maken ben. Dus een beetje dichterlijke vrijheid mag wel denk ik.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #207 Gepost op: november 14, 2015, 09:48:18 am »
 :wink: oke snap ik maar dan ga je de schaarstokken  waar het luik komt 7 voet uit elkaar moeten zetten, als het goed is komen ze gewoon aan de buitenkant van de andere schaarstokken. daarna kan je de balken doorzagen waar het luik komt
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #208 Gepost op: november 15, 2015, 14:37:05 pm »

Het was toch geen weer om buiten te spelen, dus maar aan het werk gegaan en de knieen gemaakt en bevestigd.
Jan

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #209 Gepost op: november 15, 2015, 16:22:45 pm »
Kan geen afbeeldingen zien Jan.  :(