Auteur Topic: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken. ---> Voltooid  (gelezen 17285 keer)

Offline tartane

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: De Zutphenaar 1 : 20, skratchbouw, eiken.
« Reactie #105 Gepost op: juni 18, 2015, 21:39:02 pm »
Dat is inderdaad waar wij ook aan dachten. Het plechtje is te klein om daar nog een luik in te maken, en bovendien moest daar veel gelopen worden voor het bomen. Dus uitneembare luikjes op de plek van de stijltjes kan prima. Maar waarom dan een opening van 6 cm tussen de twee middelste? Wie het weet mag het zeggen.
Constant

Offline stanley

• Special Guest
  • Vol matroos
« Reactie #106 Gepost op: juni 19, 2015, 06:17:16 am »
Nou, als je twee luikjes wil maken die dicht bij elkaar liggen heb je voor elk toch een stijl aan weerskanten nodig. Zo nodig met een tussenafstand van 6 cm, lijkt mij.

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #107 Gepost op: juni 19, 2015, 09:00:55 am »
Dat zou kunnen, maar een enkele stijl voldoet dan ook. Ik denk meer iets in de richting van bijvoorbeeld de vaarboom die, wanneer die niet in gebruik was, op de bodem van het schip lag. Misschien stak die dan door die spleet voor een groot deel  in het vooronder. Een andere optie is dat die spleet iets te maken kan hebben met het wegen van het schip. Dus dat het een soort bevestigingspunt is geweest voor het uiteinde van de boom. Iemand liep dan op de oever naast het schip en bewoog het schip dan voort met de vaarboom. Door de hoogte van de spleet heb je dan ook een variabele hoogte van de vaarboom (hoge en lage oevers).
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #108 Gepost op: juni 19, 2015, 10:38:44 am »
De functie van die twee balkjes zou ik me zo voor kunnen stellen. Zie het schetsje. Tussen de twee balkjes werd een los balkjes gestoken met in het midden daarvan een touw dat verbonden werd aan de vaarboom. Door deze constructie is het mogelijk het schip te "wegen". Men liep op de oever en drukte tegen de vaarboom en het schip kwam in beweging. Er zijn talloze voorbeelden bekend van het wegen van schepen. Alleen weet ik niet of de manier bestaat die ik hier beschrijf. Nog steeds hebben veel platbodems, en ook rondbodems, een gleuf in het voordek waarin de vaarboom met dat doel kon worden gestoken.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #109 Gepost op: juni 21, 2015, 13:18:06 pm »
toch wel indrukwekkend wat je ons hier voorschotelt. :aplaus:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #110 Gepost op: juni 21, 2015, 14:09:48 pm »
Ben bezig met de transformatie van Otto. Hier zie je hem zoals die uit de winkel kwam.
Wat anders moet zijn de laarzen en de hooivork. Verder moet zijn kleding veranderen in een pofbroek met een soort trui en krijgt hij een hoed op. Ik probeer de figuur na te maken op de boot (rechts) zoals afgebeeld op het schilderij in mijn eerste posting.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #111 Gepost op: juni 21, 2015, 14:22:18 pm »
Het begin van de wijzigingen. Hij heeft nu blote kuiten en klompen aan. Dat was een kwestie van wegsnijden. Die blote kuiten moet ik nog wit verven (Beenwindsels?) zoals op het schilderij. De hooivork heb ik weggesneden en de handen vrijgemaakt van het "hout" dmv voorzichtig inboren met een 2 mm boortje. Gaat verrassend makkelijk, als je het toerental laag houdt. In zijn handen, zijn armen bleken demontabel, krijgt hij nu een lange vaarboom van ca 3 mm dik. De broek heb ik dikker gemaakt met een mengsel van Velpon en houtzaagsel. Met alleen Velpon zou het ook kunnen maar dat wordt dan nooit meer hard. Deze substantie hardt heel langzaam en blijft uiteindelijk iets zacht. Maar dat is ook het geval met het origineel. Met dat mengsel ga ik ook de rest van de kleding te lijf. Daarna polijsten/snijden en eventueel nog meer op brengen. Otto is 87 mm hoog. Uiteindelijk zal ik hem schilderen.
Constant

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #112 Gepost op: juni 21, 2015, 19:37:26 pm »
een vaarboom was me onbekend
dus zeker bedankt voor je uitleg  8-o  zo zie je maar dat je steeds weer iets kunt opsteken van elk bouwverslag  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #113 Gepost op: juli 08, 2015, 16:09:45 pm »
Otto na de tijdmachine. Voor de detaillisten onder ons; de punt van zijn hoed is de bewerkte dop van een lijmtube.
Constant

Offline tartane

• Bootsman
« Reactie #114 Gepost op: juli 08, 2015, 16:20:15 pm »
Het voltooide schip. Inmiddels heb ik een verslag geschreven van de bouw en de historische context bestemd om te worden opgenomen in het volgende nummer van "Scheepshistorie".
Het was een omvangrijke klus waar ik met heel veel plezier aan heb gewerkt. Veel dank ook aan de archeologen uit Zutphen voor wie geen lastige vraag te veel was en waar ik met plezier mee heb samengewerkt!
In afwachting van plaatsing in het museum, dat momenteel verbouwd wordt, blijft het model bij mij thuis.
Nu heb ik weer gelegenheid om korte tijd te werken aan de voltooiing van de Galeotta. Daarna, na de vakantie begint voor mij een megaklus. De bouw van een maquette van de volledige stad s'Heerenberg in de achterhoek, compleet met het bijbehorende kasteel op schaal 1 : 300. Een team van oudheidkenners van de stad is al bezig met het verzamelen van gegevens. De maquette moet de toestand rond 1600 weergeven.
Constant

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #115 Gepost op: juli 08, 2015, 17:00:52 pm »
Misschien kun je ergens een roeiiboot in de gracht leggen, dan heb je een excuus om die maquette hier ook te laten zien :)

Even voor mijn begrip: 1 op 300 hoe groot wordt die maquette, en ook wel interessant: wat gaat er mee gebeuren als hij af is?

Jan