Auteur Topic: HMCS Summerside 1:72 [Verb]  (gelezen 9317 keer)

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: HMCS Summerside
« Reactie #30 Gepost op: september 29, 2013, 12:23:12 pm »
hier een foto met mijn resultaat
http://www.veraart.net/eerder-gebouwd/flower-class

historisch niet correct, van alle onderdelen die in de kit zaten heb ik een allegaartje gebruikt, onder het mom van alles is mogelijk geweest bij deze schepen.
in de info die ik toen gevonden had, bleek dat dit in de praktijk ook zo geweest was, als er wat beschadigd werd dan werd er weer iets nieuws geplaatst met wat net voorhanden was op de betreffende werf en de juiste functionaliteit hadden.

Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: september 29, 2013, 12:30:57 pm »
leuk Dirk.
De foto's tonen aan dat ze zelfs in musea plastic kits gebruiken. Het straalt zo 'Matchbox" uit.

Het zijn wel twee verschillende klassen die je laat zien. De "Flower" en de "Castle-class".
De "Flower" is kleiner en de boek is meer rond in zijaanzicht. De "Castle" is langer en aan de boeg heb je een tamelijk scherpe bocht.
De "fFower" was de voorloper van 1938 tot 1944 ? De "Castle class" was de opvolger vanaf 1944.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #32 Gepost op: september 29, 2013, 19:09:27 pm »
Erik
Ik kan alleen maar zeggen, ga eerst eens wat onderdelen opd e romp plakken en afmaken, dan pas weer iets nieuws tekenen
En dan gewoon logischerwijs. Wat kan ik doen zonder iets anders te beschadigen of wat moet ik eerst plaatsen voor ik dat doe. Begin van voor naar achter of andersom.

Kleuren

Het is een canadees, dus dat scheelt alw at variaties die de RN wel uitprobeerde (zelfs geel met blauw kan)

Ik ben nu bezig met de 1/350 Flower, zo tussen neus en lippen door, tis dat mijn 1/72 nogal soffig is, anders had ike ven een foto van beide modellen gemaakt

En dat museummodel, tis net een knap forummodel, ik had alleen iets meer verwacht van een museum model.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: september 29, 2013, 22:25:33 pm »
En dat museummodel, tis net een knap forummodel, ik had alleen iets meer verwacht van een museum model.

tja, volgens mij zijn er aardig wat leden hier die dat beter kunnen dan wat ze daar laten zien, zeker van Erik kunnen we meer verwachten  :wink: :wink:
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: september 30, 2013, 11:45:17 am »
PE kom ik nog tegen voor extra detail , maar hoe word dat gedaan?

Wat vraag je nu feitelijk.
zeker twee verschillende antwoorden mogelijk.
Hoe je P.E. maakt ???
Tekeningen op 4 a 5x de ware groote en dan  via film techniek wordt de fotogevoelige etsplaat belicht. Ofwel positief of negatief.
wat belicht is blijft staan of wat belicht is wordt in het bad weggevreten.( zelfde techniek als gedrukte schakelingen maken.
Sommigen zoals met de Flower doen tweezijdig etsen.

Hoe je het gebruikt.

voorzichtig met scherp mes uitsnijden... desnoods met een tooltje plooien.  De meesten kleven met CA. en  zoals je op de site leest heb ik daar slechte ervaring mee. Nu soldeer ik via weerstandsoldeer app en vloeibare soldeerverf van Carr.
maar in de loop van de topic ga je dat nog wel zien.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: september 30, 2013, 11:53:22 am »
Erik
Ik kan alleen maar zeggen, ga eerst eens wat onderdelen opd e romp plakken en afmaken, dan pas weer iets nieuws tekenen
En dan gewoon logischerwijs. Wat kan ik doen zonder iets anders te beschadigen of wat moet ik eerst plaatsen voor ik dat doe. Begin van voor naar achter of andersom.

moet nu eerst gaan schilderen.... Het achterdek en de binnenkanten van de reling moeten eerst geschilderd zijn, voor ik het dek kan oplijmen. het is niet het origine dek maar een multiplex van 0,5 mm met aan de onderkant dekbalken met dekronding. ik moet dat dak met stevige lijm in de romp limen, want ik moet de langse zeeg erin forceren.

Ook moet ik de bridge in P.E eerst maken. dan kan ik zien hoe ik met die glasvezel weg kan. en waar ik die electronica in kan verbergen...( moet er altijd nog aan kunnen in geval van defect hé..

Zo snel zal ik dus niet aan lijmen toekomen. Daarom de optie van eerst al die P.E onderdellen en onderdeeltjes te maken,  te schilderen  met de airbrush ( zoveel mogelijk alles in dezelfde kleur wat in dezelfde kleur moet. Ik moet die kleuren ook zelf maken, gebruik in dit geval geen Humbrol noch revel  en wens niet te dikwijls een zelfde kleur te moeten maken . ( Geeft altijd kleur verschillen...)

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #36 Gepost op: september 30, 2013, 11:56:18 am »
Thx Erik duidelijk antwoord, de beide antwoorden waren voor mij niet duidelijk.
Zijn er firma's die dit op bestelling doen , naar een tekening die je opstuurt ?
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: september 30, 2013, 12:17:13 pm »
ja. maar het is nogal prijzig  en ik geloof dat de afmetingen van de messing plaat minstens een A3 formaat moet zijn. heb je al wel massa tekeningen- onderdelen nodig om die plaat vol te krijgen.

Je kan het ook , zoals met gedrukte schakelingen zelf maken. Doch ikzelf begin er niet aan met die chemicaliën

meer erover, het net staat er vol van :
http://www.goldmm.com/ships/shipsbook.htm

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #38 Gepost op: september 30, 2013, 16:43:11 pm »
tja, volgens mij zijn er aardig wat leden hier die dat beter kunnen dan wat ze daar laten zien, zeker van Erik kunnen we meer verwachten  :wink: :wink:

Tja, ze zullen die van mij er niet neerzetten, zo'n aftands ding

Maar Erik, beperk je blikveld maar eens want je ziet denk ik te veel, om ergens te gaan beginnen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #39 Gepost op: september 30, 2013, 18:20:55 pm »
Betrje

ben al goed bezig hoor.
achterdek staat klaar om ingelijmde te worden, eerst nog schilderen. Als het in de romp staat wordt dat moeilijk afplakken !!!
moet nog uitvinden wat de kleur was van de binnenkant van de reling.  Grijs --- wit ... het looppad moet al groen worden.
is het achterdek geschilderd, dan kan ik het in het schip inlijven.

nu eerst een nieuwe kop maken voor het soldeer app.  Koolstaven van 4 mm. heb ik niet gevonden, ze bestaan maar dan moet ik even een pak = 1000 stuk afnemen. Ik heb dan maar de gangbare genomen  die in gebruik zijn bij lassers = 6,5 mm.

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #40 Gepost op: september 30, 2013, 19:21:17 pm »
Okee, even een teaser dan, kijk, zo ziet een echte Flower class er uit, op de dieptebommenrekken en de brug na klaar, maar ze waren nog bezig met de refitt

Of je neemt het kleinere broertje (ja, dat grijze vlekje naast dat "slagschip"

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: september 30, 2013, 20:35:27 pm »
Ha hier is het voorbeeld weer.

Als ik dit zie kriebelt het toch om ook te verweren... maar zoals ik al geschreven heb, daar ben ik echt geen artiest in.

De mal van de dekkromming.

Het achterdek langs de onderkant. Vandaag nog de twee  zijkanten erop gelijmd om later het dekhuis daar steun te geven.  bemerk ook de dekbalken met de dekkromming.

en nu nog wat off-topic
Hier even wat aan de voorbereiding voor het solderen. De nieuwe kop in het midden er rechts al 4 stukjes koolstaaf. bovenaan zie je de oude kop voor die koolstaven  van 4 mm.

en het geheel in elkaar.

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #42 Gepost op: september 30, 2013, 21:50:32 pm »
En daar kijk ik dan weer graag na, dat zelfgemaakte gereedschap

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #43 Gepost op: oktober 02, 2013, 15:01:05 pm »
Na 5 jaar. !!!!! liggen

blijkt dit nog altijd de twee enige lijmen te zijn die perfect  bouwdoospvc aan hout kleven. :!:

Ik krijg ze niet van elkaar. tenzij ik zaag of hamer ga gebruiken. Zijnde Patex contactlijm  en Uhu Acrylit.

In het verleden werden ook testen ook met  Pattex CA.-vloeibaar , Pattex CA-gel, Uhu-Hart,  Uhu-epoxy-slow, Uhu-Epoxy-snel  Geen enkel van deze lijmen heeft de wringtest( met de handen) doorstaan.

Gelukkig moet ik nu het achterdek hout op hout lijmen. en dat ga ik wel doen met de Uhu-epoxy traag. De proefopstelling nam een 1/2 uur in beslag om de klemmen, de touwtjes het dek mooi op zijn plaats en passend  te krijgen. dus moet ik best traag drogende lijm gebruiken met een openverwerkingstijd van meer dan 1/2 uur.
Ik moet al een gebogen dek met dekronding nu nog in een langszeeg gaan forceren. Wij weten allemaal dat dit nooit een eenvoudige klus is.

Dit is dus mijn proefopstelleing voor deze klus klaar te krijgen.
Houten steunen op het dek. een doek onder de romp. een touw rond houtensteun en romp. en dan maar opspannen.

Aan de stuurboordkant moet ik de romp wat helpen om tegen het dek aan de leunen.

Ik moest ook beletten dat het dek op het einde boven de gaten komt van de dieptemijnen opening.

nu weer wat aan de restauratie job en vannacht de stoommachine in de romp plaatsen.
Daarna het dek  en dan ....  dat zien we dan wel weer.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: HMCS Summerside 1:72 [Verb]
« Reactie #44 Gepost op: oktober 02, 2013, 16:33:54 pm »
dat is goed voorbereid beginnen erik  en dan eerst nog een dryfit om te zien of het goed zit en daarna pas lijmen.

ziet er goed uit  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself