Auteur Topic: How the U-47 sunk  (gelezen 10948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.171
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #45 Gepost op: oktober 11, 2013, 10:24:21 am »
Of misschien de 6e, in ieder geval iets met een beetje variatie, contrast en een stevig kleurtje
(als je op wilt vallen: geel met blauw is natuurlijk ook wel leuk :) )

JD

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #46 Gepost op: oktober 11, 2013, 23:43:36 pm »
Ben vanavond maar weer even bezig geweest met het plakken van 1 bij 1 mm onderdeeltjes. Einde begint nu toch wel te naderen en dan j ik gaan kleuren, hopenlijk wordt het nog even een redelijke temp dat ik kan spuiten, althans de hoofdkleuren, daarna klieder ik binnen wel verder met mijn olieverf

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.171
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #47 Gepost op: oktober 12, 2013, 17:08:02 pm »
Maar wat ga je er nou op spuiten?

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #48 Gepost op: oktober 12, 2013, 19:29:33 pm »
Ik wildde het eens gaan proberen met verf :lol: :lol:

Serieus nu,ik denk dat voor het visuele een cammo wel mooier is, maar ik denk dat ik toch een cammo ga toepassen wat historisch te verantwoorden is, dus niet die heel ingewikkelde maar meer de licht grijs blauwige basiskleur met de twee kleurvlakken op de romp

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #49 Gepost op: oktober 20, 2013, 17:33:29 pm »
Het is weer zondag en dus weer tijd voor een update
Van de week had ik het model al in de grondverf gezet en daarna in een grijze kleur. Daar het toch een mengelmoesje wordt van verschillende schepen heb ik de vrijheid in kleuren, althans een beetje



Affjin, dat zag er wel goed uit en vandaag zou ik de boel beginnen af te schilderen, althans een begin makend.
Ik liep al te vechten om de afplaktape vrij te houden van de vele zeer kwetsbare onderdelen (afplakken is toch al iets waar ik erg kribbig van kan worden) en bij het herpositioneren trok ik dus gezellig alle verf mee. Ondanks de ontvetter, de grondverf en de dagen droogtijd bij gemiddeld 20 graden was het volkomen ruk.

Dus vanochtend maar opnieuw aan de gang en tja, dan wordt het weer het ouderwetse penselen.....................en da val teguh, jonguh.

Strookje plakband op matje voor de indicatie en kwasten maar (nu heb ik 1 mazzeltje, het model komt in een middelzware zee, dus veel zie je er toch niet van, de waterlijn verdwijnt onder......................inderdaad het water, dus dan zie je niet dat het niet erg strak is.   pffff dat scheelt



Kleur van het onderwaterschip is donkerder dan voorgeschreven, maar dat is bewust gedaan vanwege het "door het water kijken"

Daarna op de tablet, tis een zegen zo'n ding, geen gesjouw meer met de laptop aan het snoertje omdat de accu bar en boos is, het plaatje van de HMS Midland opgezocht, hoewel dit schema uit begin '42 stamt, kan het qua kleuren nog wel verkocht worden voor een schema wat uit '41 komt/ kwam



En dit is de eerste poging aan stuurboordzijde, ik moet de hoeken nog een beetje terugschilderen.






En voor ik opmerkingen krijg over het niet goed dekken van de verf, ja dat klopt, maar dat past wel in mijn plan om te verweren

Grappig, dat wanneer je het model in de hand heb, opvalt dat het cammo-effect toch best goed werkt, het breekt het model visueel en je kan niet direct het type schip herkennen, toch best wel effectief van die jongens.

Voor ik weer iets kan doen zullen we wel weer een aantal dagen verder zijn en is de verf hopelijk goed uitgehard om bakboordzijde te doen. Overigs wel weer een goede oefening om recht te schilderen




Offline SuperSylvester

  • DEKSCHROBBER
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.648
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Sittard-NL
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #50 Gepost op: oktober 20, 2013, 20:13:00 pm »
Nu verwachten we natuurlijk wel servies en bestek op de tafel in de kajuit, dat snap je wel  :lol:

Voor de rest: Goed bezig.
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #51 Gepost op: oktober 20, 2013, 20:27:42 pm »
Gemiddeld bestek is ongeveer 25 cm lang, dat zal dan op deze schaal zo' n 0.71 mm zijn, makkie

Offline JanV

  • Officier
  • ****
  • Berichten: 1.599
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #52 Gepost op: oktober 20, 2013, 20:37:38 pm »
laten we maar beginnen met wat meeuwen dobberend in het water achter de boot  :roll:
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline jean

  • Bootsman
  • ***
  • Berichten: 526
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #53 Gepost op: oktober 21, 2013, 09:38:46 am »
Mooi hoor Bertus,maar wat klein joh..
Jan

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #54 Gepost op: oktober 27, 2013, 16:47:19 pm »
Wat gaat zo'n week snel, ongelofelijk
Ja, en wat heb ik deze zondagochtend weer gedaan, eerst maar eens de diverse horloges en klokken gelijk gezet, oei dat is toch erg vroeg opeens. Daarna nog wat huishoudelijk werk en wat dierenvreugd verzorgd.
Toen het spul weer van de kast gepakt, krukkie bij het aanrecht en ik kon weer wat doen. Ik heb de Corvette ook aan de andere zijde voorzien van cammo, en op het dek diverse details geschilderd. Dat kan nu uitharden en dan kan het geheel in de P+ voor het verweren (ik weiger het beviezerikken te noemen, want dat is het namelijk totaal niet, die term is domweg absurd)
Het zal dan ook gelijk duidelijk worden waarom ik niet heel netjes de lijntjes en zo heb geschilderd.
Goed stand van zaken deze keer





Daarna het doosje met de u-boot boven water getrokken (duh, wat een flauwe voor de hand liggende woordgrap eigenlijk) en begonnen. Ach 28 onderdeeltjes en 3 uur verder incl. de benodigde koffie en rookpauzes had ik een VIIC staan, dat ging zo snel dat ik niet eens de sprues heb gefotografeerd

Ook hier hebben we plaatjes van, tis trouwens net een potlood, zo dus het is op schaal 1/350






Er maar even een zippo naast gezet voor de beeldvorming

en als we beide modellen naast elkaar zetten krijgen we het volgende plaatje



De oplettende kijker heeft waarschijnlijk gezien dat ik niet voor de standaard configuratie heb gekozen bij de U-boot,...........huh..............nou, volgens mij wordt heel vaak een model met gerezen periscoop getoond, terwijl dat ding echt wel naar beneden was als ze onderwater voeren of aan de oppervlakte lagen om te luchten en de accu's te laden, ik heb dus alleen de vuurgeleiding opgericht laten staan.

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.171
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #55 Gepost op: oktober 27, 2013, 17:22:14 pm »
Domme opmerking van de dag: had niet gedacht dat ze even lang waren :)

Jan

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #56 Gepost op: oktober 27, 2013, 19:18:39 pm »
Ja, het scheelt maar een paar meter, de corvette is 66 m lang de u-boot 69m, maar qua breedte scheelt het wel een slok op een borrel

Offline amateur

  • Betweter
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.171
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #57 Gepost op: oktober 27, 2013, 20:06:15 pm »
Altijd gedacht dat die corevtten ten opzichte van de u-boen van die kleine dingetjes waren. De jagers zijn in dit geval groter dan het wild...
Jan

Offline Arjan68

  • VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • ****
  • Berichten: 2.705
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #58 Gepost op: oktober 27, 2013, 20:54:09 pm »
Citaat
Altijd gedacht dat die corevtten ten opzichte van de u-boen van die kleine dingetjes waren

In die tijd waren de onderzeeërs nog erg klein en krap. Kijk nog maar eens goed naar Das Boot (enorm goeie film trouwens). MEt tientallen manschappen leven  in een buis van een paar meter doorsnee. Dan moet je niet clausfroto... kaustofo... eh, bang voor kleine ruimtes zijn  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline BertUS

  • Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
  • *****
  • Berichten: 582
    • BertUS Scale Figures
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #59 Gepost op: oktober 27, 2013, 20:59:26 pm »
Nee, niet echt, maar aan boord van een Flower class was het ook niet echt businessklasse hoor, ik dacht dat de oorspronkelijke bezetting op 35 man stond, mar in het echie zaten er al gauw een man of 45 op elkaars lip. Een zonnedek zoals de schepen in den West hadden, had op de noordatlantische oceaan weinig zin, je bleef zoveel mogelijk binnen vanwege de kou en het ongure weer