Auteur Topic: How the U-47 sunk  (gelezen 9167 keer)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
How the U-47 sunk
« Gepost op: september 13, 2013, 19:59:35 pm »
Er is al jaren een geruchtenstroom gaande over het verdwijnen van de U-47 van Kapitan Prien in begin maart 1941.
Bronnen zeggen dat hij overgelopen was met de complete bemanning, anderen zeggen dat hij gezonken is door een defecte torpedo die na afvuren een rondje draaide en de sub trof. Weer andere bronnen verhalen over het tot zinken brengen door twee engelse corvettes, waarvan de ene de HMS Camelia was, een Flower Class Corvette.

Nu zweeft er in de hele diepe donkere kelders van dit forum een verslag van mijn 1/72 corvette, maar op MB doe ik mee met een groepsbouw  Underwater war

Ik wil dus een soort diorama gaan bouwen met een corvette en een U-boot in de schaal 1/350. In weze heb ik dat nodig, druk vanuit een groepsbouw om iets af te maken.

Eerst maar eens een schets van hoe ik het wil gaan doen:

Voor de corvette heb ik de HMS Anchusa van Mirage gekozen die ik wil omdopen tot de HMS Camelia.
Omdat de eerste refit van de Flower Class plaatsvond in maart/april 1941 heb ik een stukje vrijheid en die wijsheid haal ik uit de volgende 4 boeken

Agassiz: een Flower Class Corvette
Ensign 3: Flower Class Corvette
Flower Class Corvettes en
Flower Class Corvettes Profiles

en uiteraard vanaf Google is ook wel wat te vinden, maar boeken (in mijn geval dus ebooks) vind ik handiger

Ik moet nog wel even op jacht naar docu over de U-boot.

Foto's van de kit zijn:

De explosies wil ik maken van een frame met watten met daarin een LEDje en als het meezit en ik snap het een soort knippermodule

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: How the U-47 sunk
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2013, 20:32:45 pm »
Dat wordt een interessant projektje, en weer eens wat anders dan al die zeilbootjes  :D

Je eerste plaatje met je schets doet het niet.....
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2013, 21:28:02 pm »
Nu doet het plaatje het wel, even een puntje wegtoveren

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2013, 22:10:55 pm »
Ik ben nieuwsgierig hoe dit er uit komt zien. Succes met de bouw.

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2013, 12:01:21 pm »
Goed, we zijn begonnen, de romp is al een beetje in elkaar geplakt, de kieren waarvoor ik gewaarschuwd was, heb ik wat kunnen ondervangen door aan de onderzijde van het voordek de overlap iets groter te maken. Ook zijn de patrijspoorten en de skylightraampjes uitgeboord.
Ik heb op de foto de tekening van een Flower Class bijgedaan welke is gebaseerd op originele werftekeningen en daaruit blijkt dat Mirage zijn huiswerk goed gedaan heeft, er zijn mss op kleine details (1 patrijspoort op achterschip teveel) eigenlijk geen grote fouten tot zover te ontdekken, hulde, ik heb dat bij de grotere merken wel anders meegemaakt.
Alleen jammer dat de matrijzen dus blijkbaar erg warm worden want op het onderschip zijn wat vervormingen te zien, het zal mij teveel tijd en moeite kosten in verhouding met het zichtbare om dat op te lossen, ik maak er toch geen statisch model van.
Wel moet ik nu al erg vooruit gaan plannen hoe ik zaken ga doen, want het moet een dynamisch dek worden, dus DCrekken in de takels, guns gedraaid, halflege DC installatie etc
Maar goed eerst maar even een paar plaatjes

Ja, idd, zo klein is het

even met de tekening erbij (de BB ziet er trouwens ook perfect uit)

Even zonder poespas, opvallend weinig kieren  :lol:

OP de lijn tussen stabilisatorrail en schroefas zijn de deukjes te zien, aan beide kanten exact dezelfde plek, dus wijt ik dat aan de matrijs

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: september 15, 2013, 12:26:34 pm »
Ben benieuwd hoe je die aquarium gaat vullen met 'water'. Er staat hier nog een dio met droge rivierbedding.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #6 Gepost op: september 15, 2013, 12:33:48 pm »
De grap is dat ik hem helemaal niet ga vullen, hoe dat gaat uitpakken weet ik niet

Maar jij zou met bijv EZ water kunnen werken

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2013, 12:41:50 pm »
nou ik zit weer op de eerste rang....
Dat was het idee , een 5 tal jaren terug van met de Corvette en de U te maken...
Zoals altijd je bent mij weer voor !!
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #8 Gepost op: september 15, 2013, 12:49:12 pm »
Erik,

maar dan kan jij toch een diorama maken in 1:87 (want daar heb je de flowerclass corvette toch ook in gemaakt als ik het me nog goed herinner)
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2013, 13:33:36 pm »
Jan, het is zelfs nog iets groter, 1/72 namelijk

Maar Erik, je kent het diorama, Duel at see toch nog wel, ipv die MTB maak je een U-boot.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2013, 14:08:23 pm »
Ja hoor ik kijk nog regelmatig naar de prentjes. :lol: dan kriebelt het telkens weer even om te beginnen  :P :wink:

Nu eerst weer  de nieuw-look aan de web-site geven ....
Dan nog even een restauratie afwerken?

en dan hopelijk laat men mij even gerust en kan ik beginnen aan de   "HMS Summerside" en de U???
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2013, 21:33:13 pm »
Tijdje zitten peinzen over de vervolgstappen, ik heb inmiddels het achterdek met skylights erop en moest aan de dieptebommenrekken gaan beginnen, maar een model wat midden in een U-bootjacht met volle rekken te maken is ongeloofwaardig dus zat ik te kijken of ik dat kon veranderen. Eerst maar eens proberen om de kitonderdelen te verbouwem, maar dat lukte dus niet en als je ze tegen elkaar aan plakt, lijkt het ook nergens op, dus toch maar besloten nieuwe rekken te maken. Inmiddels heb ik de 4 zijkanten af, moet ze nog een beetje afwerken en pas maken, maar het begin is er. Hier de foto's

Hier eerst maar eens een plaatje van het origineel, het is zo klein dat ik het niet eens netjes op de foto krijg

De maten overgenomen van de kit onderdelen en afgetekend op een plaatje 0.5 mm evergreen en de vakjes uit gesneden

Hierna een paar stripjes van 1 mm er opgeplakt, deels als pootjes en deels extra versteviging en de rest uitgesneden

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2013, 22:36:51 pm »
Prachtig project BertUS, ik zit ook op de 1e rij om dit te volgen 8)
Ik heb hier ook nog zo'n 1:72 variant op de plank staan. Deze moet broodnodig geweathered worden :D

Waar heb je deze kit gekocht? Ben al een tijdje op zoek naar de 1:350 variant, hier in Nederland..
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #13 Gepost op: september 16, 2013, 07:13:20 am »
Kees
Ik heb deze bestald bij Sjaaks Hobbyshop in Leiden, moest een kleine 2 weken wachten omdat zij hem ook moesten bestellen, bij Krikke staat hij ook op de site

Zag wel een explosion view van de stalen frames etc, misschien wel eens een idee om een admiraliteitsmodel te maken van zoiets  :lol:

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #14 Gepost op: september 17, 2013, 07:21:48 am »
Even een hele vroege schriftelijke update.
Ik ben verder gegaan met de rekken en er wel een iets simplistischer vorm aangegeven met 1 mm pootjes.1 mm is idd erg dik, maar met mijn grote vingers, de kwetsbaarheid van de parts wil ik er niet te veel aan klooien met risico op breken, het valt minder op als deze gemonteerd en gespoten zijn, maar sommige waren wel een beetje erg en die heb ik al wat bijgewerkt.
Ik heb de rekken aan de achterzijde wel iets ingekort en de pootjes wat korter gemaakt. Daarbij heb ik twee uitwerpopeningen in de achtersteven gemaakt, want de bommen werden niet over de reling heen geworpen vanuit de rekken, maar gedropt via uitwerpgaten.
Het blijkt echter wel dat bij de kit de rekken iets teveel naar de zijkant staan, of te recht, want de openingen vallen nu een beetje in de ronding van de romp. Maar och, eenmaal " op zee" valt dat minder op.
Ik zal vanavond wel weer even wat foto's maken, maar moet wachten tot mijn kleindochter in bed ligt, want met haar in de buurt is dat geen optie. Bouwen trouwens ook niet.

ook ben ik al aan het kijken naar bemanning, mennekes moeten 5 mm hoog en 1.4 mm dik worden, zelf maken is geen doen, althans dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik voor een aantal flatfigures ga zoals bijv Eduard ze maakt. Moet nog even struinen en uitproberen want het mooist is. Mss ga ik wel even een poging wagen om zelf iets te maken, ik heb in ieder geval wel een paar stukjes putty klaar liggen.