Auteur Topic: Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]  (gelezen 61601 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]
« Reactie #450 Gepost op: november 07, 2014, 11:44:26 am »
deze schepen zakten dan ook veel dieper in het water, er is ergens een mooie tekening van de wasa en een ander schip dat laat zien hoe veel het schild.
de hallanders hadden nu al problemen  met schepen om ze over de zandbanken te  loodsen  en moesten ook kamelen gebruiken in de ondiepe wateren voor de kust.
de dekken van de engelsen lagen ook  een stuk hoger dan bij de Hollanders
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ara

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #451 Gepost op: november 10, 2014, 13:49:52 pm »
Hi! dat is ook the Provintie van Utrecht! NMM Greenwich collectie  ara  http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/473/media-473365/large.jpg

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #452 Gepost op: november 10, 2014, 15:30:33 pm »
Op basis waarvan weet je dat zozeker?

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #453 Gepost op: november 11, 2014, 20:20:44 pm »
ik twijfel tog ook hoor want dit schip heeft kanonnen  in de bak staan   en heeft op de overloop ook 1 poort meer.

dus twijfels aan deze kant maar ik zeg natuurlijk niet dat het niet kan , maar er zitten wel grote verschillen in deze tekening en degene die ik heb.

het zou wel het wapen van utrecht kunnen zijn deze heeft denk de zelvde bewapening en is ook groter dan de provincy van utrecht
http://koti.mbnet.fi/felipe/html/wapen_van_utrecht_1665.html
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ara

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #454 Gepost op: november 12, 2014, 17:46:37 pm »
Hi!

Unfortunately I´m at any time able to read and understand Dutch, but I´m not able to write in it (my mothertongue is German). So let me share my thoughs about the Provincie van Utrecht in English. First, the ship has 12 ports
on the orlop deck, not 11. The bow port simply cannot be seen in the drawing you used. Ahead of the fockrust always comes the anchorlinig, and then follows the bow port. Look closely at your drawing, and you will recognize, there must be 11 ports on the upperdeck, three in the area of the back. Besides, a warship of 145 ft. lenght will not have only 11 ports. For example, the Sturckenburgh ship of 136 ft. has 12. Secondly, about the guns. Van de Velde did not show a single gun in your drawing; obviously it has yet to be equipped with guns and provisions. The Provincie went with De Ruyter to the Westafrican coast in 1663 to reconquer the forts there from the English. Do you really think she had no guns mounted on the back for such an enterprise? Ships of her size could have two per side at minimum. So you have to put lower rails on the back in the manner of the 50ties ships, so that guns can fire over them.
The Provincie had a completely new stern design with the double slingerlijst and the accordingly bigger side gallerie; both features formed a unit. The rest of the hull is old fashioned exactly like the ships of the First English War (The half deck still ends before the main mast). The Wappen van Utrecht of 1665 is totally modern designed in all respects, you can see that at once in this well known drawing. So, could it be, that the Provintie van Utrecht probably was the first Amsterdam ship at all with this new stern design? There is a Van de Velde oil painting  of her (somewhere on the internet also; don´t know, where, unfortunately). So that new design was noticed. I hope, these thoughts help. Bye,   Rein

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #455 Gepost op: november 13, 2014, 10:40:01 am »
hoi ara als ik het goed versta kan je wel nederland lezen maar niet schrijven.

van mij mag je in het engels reageren hoor maar ik hou het liever bij het nederlands als je het niet erg vind want mijn engels schrijven is ook niet al te best maar kan het wel lezen. mijn duits is helaas niets waard en kan het ook niet lezen of spreken

de tekening die ik heb is denk ook wel een schip in aanbouw zoals je al bemerkte staat er geen geschut in  ook staan er nog geen lataarne  achter op de spiegel en is er ook nog geen wand te bespueren want je ziet enkel de onderste jufferblokken zitten.

als deze tekening die je laat zien het zelvde schip is  zou dat wel erg mooie informatie zijn want dan heb ik een voor en achter zicht van het schip.
dat er ook een olieverf tekening was wist ik niet  en zal er wel achter gaan zoeken , als ik het kan vinden.

ik zoek het schip tog nog eens te maken helemaal beplankt en in vol ornaat  dus alle bijkomende info is zeer welkom.
en wil gerust mijn tekening aanpassen  maar het model dat ik nu gemaakt heb zal ik wel zo laten.

in iedergeval al hartelijk dank voor je bijdrage van de tekening  ik zal ze zeker eens goed gaan bestuderen ;)

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #456 Gepost op: november 13, 2014, 15:56:33 pm »
Ara, het is waarschijnlijk de ''Gideon'' die je laat zien. Geen Provincie van Utrecht.

http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/143798.html

This Dutch two-decker is viewed from just before the starboard beam. It possibly depicts the ‘Gideon’ (see PAH3883). This is an unsigned portrait of a Dutch two-decker. It is probably a very faint offset, rubbed on the back and thoroughly worked up in rapid but accurate pencil. It has been approximately dated to 1665 by the watermark. The work depicts a quarter-gallery of a type no earlier than 1665.

Artist/Maker   Velde, Willem van de
Credit   National Maritime Museum, Greenwich, London
Materials   graphite
Measurements   Sheet: 344 x 505 mm; Mount: 554 mm x 734 mm
Portrait of a Dutch two-decker (PAH3851)

Offline ara

• Scheepsjongen
  • *

Offline ara

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #458 Gepost op: november 13, 2014, 20:03:11 pm »
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/143830.html
This is the Gideon of 1664 with a completely modern design: lenghtened half deck, so more guns can be mounted there, heightened forecastle rail with gunports cut in like in the Hohenzollern model. Compare the Gideon with her sistership Akerboom from the same year and the same dimensions (140 ft.) The Provincie of 1663  probably was the only Amsterdam warship built with this mixture of styles: a prototypelike new stern and sidegallerie design combined with an oldfashioned hull from the 50ties. From 1664 onwards there was the new design established. Be also careful with the accompanying texts of the NMM webside or other museum websides, we have to remain critical; they just copied, was Robinson wrote decades ago in his catalogue. He did a great job, but was not always right. Museum people simply do not have the time for careful research in each case, they have a lot of other things to worry about. This ship has nothing to do with the Gideon. Look also closely at the carvings sitting on the sidegallerie and on the  gallerie´s wall. Bye,   ara

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #459 Gepost op: november 14, 2014, 04:53:38 am »
het portet is denk wel degelijk de provincy van utrecht , had ik nog niet eerder gezien dus alvast erg bedankt.

de Gideon lijkt enorm veel op de utrecht  maar ik lees dat ze ook 11 geschutspoorten had op de overloop .

als ik van 11 naar 12 geschutpoorten wil gaan  staan de poorten wel dicht bij elkaar want dan moet ik elke poort +/-40 cm opschuiven en weet ook niet of het dan wel uit gaat komen met de konstabelskamer.

ik ga er zeker verder naar  kijken  ara

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #460 Gepost op: november 16, 2014, 16:57:15 pm »
nog een utrecht maar in een kleinere schaal  :mrgreen:

ben deze aan het maken in speksteen  en zou als mal moeten dienen voor zee batles  een bord game  en daar zijn de schepen 1/500 of 1/600

ik wil er dan een stuk of 10 gieten in rizine en dan nog een schip van 160 voet en een jacht zo dat ik een vloot kan samen stellen van een 20 a 30 schepen.

want je vind geen hollandse schepen in dit game en wil niet echt met de fransen of engelsen spelen  :mrgreen:

is nog veel werk aan voor ze kan dienen als mal maar heb vandaag al een begin gemaakt

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #461 Gepost op: november 16, 2014, 17:14:55 pm »
Leuk! Steen hadden we nog niet gehad als materiaal  :wink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #462 Gepost op: november 16, 2014, 18:34:46 pm »
had hem eerst uit stirofoon gemaakt ( soort isimo ) maar toen ik de berghouten wou lijmen met secondelijm zag ik hem wegsmelten.

dus heb ik nu geen enkel risiko genomen en maak hem helemaal uit steen die smelt zeker niet weg ook niet in de silicone voor de mal te maken  :D

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #463 Gepost op: november 16, 2014, 19:10:50 pm »
Ja, stirofoam smelt als sneeuw voor de zon als je de verkeerde lijmsoort gebruikt.
Welke gereedschappen gebruik je om het te bewerken? Het is dan wel een erg zachte steensoort, maar het lijkt me dat messen en zo toch snel bot worden
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #464 Gepost op: november 16, 2014, 20:10:14 pm »
diamandvijl  en een houtbeitel om het gladder te maken, daarna moet hij geschuurd worden met water in slispapier.