Auteur Topic: Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]  (gelezen 61600 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Provincie van Utrecht 1663 1;48
« Reactie #45 Gepost op: augustus 18, 2013, 21:15:10 pm »
dat is een 9 jongens  192

het zal een vlaamse 9 zijn  :mrgreen:
het is juist geen 7 voet hoog.

132 is inderdaad voor kabouters  arjan dat wil ik niemand aandoen om daar heelderdagen in te gaan staan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #46 Gepost op: augustus 18, 2013, 21:18:40 pm »
Ok. dan wordt het 6 voet 8 duim.

Vandaar dat ze vroeger allemaal verschillende schepen maakten.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #47 Gepost op: augustus 18, 2013, 21:28:56 pm »
je zult je mischien afvragen hoe ik aan deze hoogte kom want ik heb nergens maten van natuurlijk.

dit word berekent hoe de kanonsgaten tegenover de berghouten staan.
ik kan je zeggen dat ik veel heb moeten rekenen en tekenen eer ik alles had zoals op de tekening van van de velde , als je niet presies weet hoe een schip juist inelkaar zit  krijg je dit volgens mij ook nooit geklaart.

het tekenen heeft dan ook een hele tijt geduurd eer dit helemaal klaar was
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #48 Gepost op: augustus 18, 2013, 22:01:41 pm »
Er borrelen weer allerlei vragen naar boven.

Ik zie de connectie van de berghouten en de geschutpoort nog niet 1 2 3. Bij Cornelis staan de berghouten 45 duim uit elkaar. Ik moet eerst nog wat lezen in Witsen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: augustus 19, 2013, 23:08:56 pm »
henk de hoogte van de overloop moet je zelf bepalen  anders kan je de hoogte van je voorsteven nooit bepalen. deze heb ik op 7 voet gezet en vandaar ben ik vertrokken, de rest  wijst zig zelf uit.

kan voorlopig geen fotos laten zien maar zal er wel al een paar trekken , van zo snel ik mijn kabeltje van de camara naar de pc heb zal ik ze ook posten.
vandaag heb ik de buikstukken en knieén gezet dit vanaf het voorsteven tot aan de spant waar de zandstrook naar vertikaal gaat om aan het achtersteven te worden genageld , dan word alles een beetje steviger om dan morgen de centen te bevitigen zodat ik aan het achterste stuk kan werken en ook de scheerstrook kan bevestigen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #50 Gepost op: augustus 20, 2013, 20:49:36 pm »
nog maar eens een slechte foto hopelijk zie je genoeg.

de buikstukken knieén en scheerstrook zijn gezet

morgen bobyjaanland en donderdag wil ik dan aan de boeg beginnen als ik mijn kabeltje heb want ik dnk dat ik wel tegen een aantal problemen ga lopen dus beter eerst vragen.

ondertussen kan ik de rest van de oplangen plaatsen  :wink:

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #51 Gepost op: augustus 21, 2013, 14:54:45 pm »
Uhhh Dirk, laat jij snachts een voorgeprogrammeerbare zaagmachine draaien? Zo te zien heb je al heel wat staan zo

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #52 Gepost op: augustus 21, 2013, 16:45:39 pm »
Turbo Dirk  :shock:  :wink:
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #53 Gepost op: augustus 21, 2013, 18:24:47 pm »
 :mrgreen: nee hoor het achterste stuk heeft me tog 10 uurs gekost om dat er tot hier in te krijgen en het zijn denk  maar 15 buikstukken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #54 Gepost op: augustus 21, 2013, 21:46:30 pm »
heb vanavond nog wat zitten rekenen en tekenen om de boeg te maken. ik kom op 8 buikstukken uit om de boeg vol te leggen tot de scheergang.
om een mooie ronding naar boven te krijgen moeten de buikstukken  die op het steven komen volgens mijn berekening een bocht van +/- 3 voet hebben en liggen ze ongeveer 2 voet uit elkaar.
dit als mijn tekening klopt tenminste.

ik ga ze eerst eens in linden maken om te zien of dit allemaal wel een beetje klopt .

de bocht van 3 voet is nodig omdat  er denk niet met knieén gerkt word maar omdat de oplangen direkt op het buikstuk komen te staan.

dit alles is mooie teorie  maar morgen zal ik dus eerst eens kijken of dit allemaal wel een beetje klopt  :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: augustus 22, 2013, 12:31:55 pm »
ben deze morgen om 7 uur begonnen en nu is het middag en heb nog geen hout gelegt  :neutral

de teorie van gisteren en de tekeningen die ik gemaakt zijn , zijn mooi op papier  maar blijken niet echt te kloppen.
dus ben ik  al heel de voormiddag op het model aan het passen en meten  verschillende stukken zagen en nog maar eens veranderen , je weet wel .

ben er eindelijk uit hoe het moet maar heb nog 2 vragen inverband met de buikstukken die op het steven komen.
zal eerst wat fotos trekken en mijn kabeltje gaan halen van het fotoaperaat want daar hebben ze juist voor gebeld  :D

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #56 Gepost op: augustus 22, 2013, 13:16:43 pm »
1/ het buikstuk half inkepen zodat het zakt tot aan de sponning waar de huidplanken in gaan

hier vind ik het nadeel dat  het buikstuk redelijk verzwakt want van de 24 cm dikte kap je 10 cm weg om het op diepte te krijgen

1a/ je zou het zelvde kunnen doen maar dan half half werken dus de helft uit kappen in het buikstuk en de andere helft in het voorsteven  ?

2/ het buikstuk  komt gewoon op het steven te liggen en er worde een oplang langs buiten tegen gezet die aangekapt word naar  niets

hier is de oplang nog niet  mee gebogen maar je ziet hopelijk wel waar ik heen wil.

dan ik opteer ijgelijk voor nr 2  maar zou de oplang iets breder maken zodat de schuine kant iets langer is .
nu weet ik dus niet wat juist is en kan dus alle hulp gebruiken met het zoeken naar een juiste oplossing

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: augustus 22, 2013, 14:56:42 pm »
Ik kies voor optie 1. In mijn beleving zal de stevenwrang wel zwakker worden maar zal er door de toekomstige gemonteerde banden een stevige constructie ontstaan.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #58 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:24:43 pm »
waarschijnlijk zal het wel 1 zijn denk ik henk ook komt er ook nog het kolsom over + de banden die je zegt.
ook ontstaat er nu een stevigere verbinding tegen de zijwaartse krachten aangezien het ingekeept is in het voorsteven. anders licht het er ijgelijk maar los op.

voorlopig ben ik bezig met het zetten van de rest van de oplangen , dus werk genoeg  :wink:

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #59 Gepost op: augustus 22, 2013, 15:40:21 pm »
Volgens mij komt er geen kolsum overheen, die loopt tot het fokkespoor.