Auteur Topic: Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]  (gelezen 57878 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Provincie van Utrecht 1663 1;48
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2013, 09:22:05 am »
de bedoeling is natuurlijk  zo goed mogelijk de tekening van van de velde te evenaren zodat het schip  lijkt op de tekening. en dat je kan zien dat dit de  Provincie van Utrecht is.

ik wil eerst heel het kadaver maken met alle dekken in. ik wil het zeker niet beplanken want dan gaat een deel van het werk verloren achter de huidplanken.
enkel waar het niet anders kan zal ik een klein stukje plank maken .
ook wil ik het in de vlakbouwstijl maken maar dan zonder vlak maar wel met buikstukken knieén en oplangen,

m.a.w  een geraamte van het schip waar je hopelijk alles kunt zien.
daarna wil ik hem in kidstijl maken maar dan helemaal afgewerkt ( dit is dus voor veel later en ijgelijk nu nog niet van toepassing )
grootste uitdaging nu zal de boeg worden.

en nu op zoek naar een kabel voor  de fotos zoeken om ze op mijn pc te zetten want anders is het schip af voor jullie iets te zien krijgen  :lol:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:22:15 am »
Ik reageer hier even op Dirks plan om een schip naar eigen ontwerp te bouwen. Wat mij een beetje tegenvalt zijn de reacties uit het forum op zijn plannen. Algemene tendens: hou je maar bij de paar bekende dingen de we allemaal al jaren bouwen.
Nou is er eindelijk eens iemand die zich aan het keurslijf van de Prins Willems en de Hollandse Tweedekkers tracht te ontworstelen en dan is er allerwegen kritiek. Ik begrijp dat niet. Is het forum er nou werkelijk alleen maar om mensen die bouwdozen maken te begeleiden? Is het niet buitengewoon leerzaam om zo'n project als Dirk voorstelt te draaien? Is het niet zo dat je pas echt iets leert als je je nek durft uit te steken en het risico van een 'scheepsramp' durft te trotseren? Dirk geeft er blijk van zijn klassieken te kennen. Ik ben een groot liefhebber van zijn werk, juist omdat er van alles misgaat en hij daar ook openlijk mee om gaat, zonder het te proberen te verstoppen. Daar heb ik respect voor.

Overigens heb ik in Scheepshistorie 3 het een en ander over de Utrecht gepubliceerd.

Ik wil graag dat je Dirk doorgeeft dat ik van harte bereid ben hem met raad en daad bij te staan als hij dat nodig mocht vinden.

Hartelijke groet en succes met je nuttige forum.

© Ab
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2013, 14:22:06 pm »
ik weet niet goed wat zeggen erik  maar alvast bedankt  :wink:
als we er niet uitgeraken hebben we een heel mooie hulplijn waar we  terecht kunnen , die we waarschijnlijk wel nodig gaan hebben .

ben juist naar de winkel gereden voor een  nieuw kabeltje voor mijn foto toestel. dit moest besteld worden en zal eind volgende week ergens binnen komen.

ik heb dus  geprobeert met de tabled van mijn zoon een foto proberen te trekken. dan zie je tog wat ik aan het doen ben

het voor achtersteven en de kiel liggen dus op de bank.
om nu het vlak op te vangen dat ik niet ga maken heb ik het rijzen van het vlak opgevangen met een blokje hout.
hier komen dan de buikstukken op te liggen en dan maak je een vlakbouw zonder vlak.
natuurlijk moet ik achteraan met centen gaan werken om het niet bestaande vlak optevangen zodat ik tog de juiste loop heb van de spanten.

hopelijk is mijn schematis tekeningetje iets beter te begrijpen.
de buikstukken zijn nog iets te lang maar dat komt later wel in orde.
eenmaal als deze 5  buikstukken vast liggen word er gewoon verder gewerkt als de vlakbouw dus de spanten van oprichting de scheerstrook en dan in dit geval de centen die ik nodig ga hebben  en dan kan  de romp  helemaal afgemaakt worden tot de overloop.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2013, 14:27:50 pm »
Ik wil toch even reageren op Ab's bericht:

Ik heb nooit gezegd dat ik geen respect heb voor Dirks kennis, durf en doorzettingsvermogen. Hij is juist het type bouwer waarvan we er meer willen op het forum!

Ik stelde kritische vragen omdat ik niet begrijp waarom hij het op deze manier wil doen en om te voorkomen dat hij misschien een foute beslissing maakt. We weten hier uit ervaring dat hij soms zo diep met zijn neus in Witsen zit dat hij de realiteit uit het oog verliest  :wink: Het geven van meer dan alleen lovende kritieken is altijd al het stokpaardje geweest waarop wij ons willen onderscheiden van andere forums.

Kritiek is niet per definitie een negatief iets. We hebben al meerdere malen gezien dat het bouwers naar een hoger nivo kan tillen en dat het kan leiden tot een beter eindresultaat. Het tegengestelde komt helaas ook wel eens voor (weglopende leden) maar dat nemen we dan maar voor lief. Ik zou ook zeker niet tegen ieder lid zo reageren. Maar Dirk kennen we al een tijdje en daarom en vanwege zijn capaciteiten ben ik tegen hem nogal direkt. Ik kan begrijpen dat dit door anderen soms verkeerd kan worden geinterpreteerd.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2013, 15:32:59 pm »
Je moet maar op het gedacht komen om je vlak zo te simuleren, ben nu helemaal mee met je manier van denken  :wink:
Groetjes

René

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: augustus 16, 2013, 16:09:31 pm »
Ik snap na je laatste posting wat je bedoelt Dirk. Eigenlijk kan je het nu geen vlakbouw meer noemen, dat gaf bij mij de verwarring  :wink:

Als ik het goed begrijp is het spantenbouw in een andere volgorde. In plaats van dat je eerst een aantal spanten van oprichting compleet neerzet doe je nu alle spanten tegelijk van beneden naar boven ?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: augustus 16, 2013, 17:33:12 pm »
zonder fotos is het mooilijk uit te leggen  en ik weet soms ook niet hoe ik het dan moet verwoorden zodat  het  goed of juist overkomt .

ik had liever ook eerst het vlak gelegt maar dit wou ik nu net niet dus daarom deze rare start met direct buikstukken op de kiel.
ik ga nog niet alles direkt vol zetten hoor  er komen eerst 5 spanten op te staan en daar moet de scheergang aangemaakt worden.
het word ijgelijk  net zo gemaakt als ik de dio s van witsen gemaakt heb .
dit is voor mij altans een makelijke manier van werken en het werkte toen vrij goed naar mijn goesting.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #22 Gepost op: augustus 16, 2013, 20:12:04 pm »
Nou is er eindelijk eens iemand die zich aan het keurslijf van de Prins Willems en de Hollandse Tweedekkers tracht te ontworstelen en dan is er allerwegen kritiek.
Ik begrijp dat niet. Is het forum er nou werkelijk alleen maar om mensen die bouwdozen maken te begeleiden? © Ab
Ten eerste ben ik heel blij dat Dirk ons weer gaat laten genieten van een van z'n onnavolgbare projecten van een "Hollander".

Ten tweede heb ik niet het idee dat Dirk wordt afgeremd door allerwegen kritiek.
Sterker nog, volgens mij proberen we hem allemaal te steunen met onderbouwde en opbouwende kritiek.
Ik ben het wat dat betreft volledig met Arjan eens.

En we mogen volgens mij verder niet vergeten dat de "bouwdozen"  het vlot is waar onze hobby momenteel nog op drijft.
Zonder die kits was er "haast" niemand in modelbouw-wereld meer bezig met "Hollanders".

Uch, ik heb gezegd.
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #23 Gepost op: augustus 16, 2013, 20:31:56 pm »
Ik onthoud mij sowieso van enig commentaar omdat ik domweg mij nog geen voorstelling kan maken wat Dirk wil gaan doen, ik weet alleen dat ik niet echt lang hoef te wachten gezien en het enorme tempo. Wat ik wel snap dat Dirk buiten de genaande paden gaat lopen en soms geeft dat de mooiste vergezichten

Offline luc

• Officier
« Reactie #24 Gepost op: augustus 16, 2013, 21:09:46 pm »
Ik onthoud mij sowieso van enig commentaar omdat ik domweg mij nog geen voorstelling kan maken wat Dirk wil gaan doen, ik weet alleen dat ik niet echt lang hoef te wachten gezien en het enorme tempo. Wat ik wel snap dat Dirk buiten de genaande paden gaat lopen en soms geeft dat de mooiste vergezichten

Perfect verwoord ,sluit mij hier volledig bij aan
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: augustus 16, 2013, 21:57:09 pm »
thx mannen  en ik vergeet zeker niet dat ik zonder jullie hulp de laatste jaren  zeker nog niet zover gestaan had.

dat was ook de reden dat ik hier op het forum ben  binnen gekomen ook al kende ik in het begin bijna niemand.
wat kees zegt is natuurlijk wel waar dat 99% van de bouwers het bij een kid houden en daar heb ik zeker geen problemen mee want  een schip bouwen doe je niet zo maar op een paar weken. en als je heel de dag moet werken en maar een paar uur per week kunt bouwen ben je zelf met een kid vele maanden zoet.

ik ben zo één van de uitzonderingen op de regel ( heb wel tijt ) en ben altijt wel in om iets nieuw te proberen  dus ook een schip waar wijnig informatie van is te vinden .
ik weet dat ik op jullie hulp en seport kan rekenen als ik die nodig heb en daarom juist durf ik al eens wat verder te gaan dan anderen want meestal komen we er ook wel uit  :wink:

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #26 Gepost op: augustus 17, 2013, 11:53:27 am »

Dirk, ik heb een vraag over het spant. Op de tekening van van de Velde staat een trap getekend, als ik de trap volg en inteken komt er een andere vorm van de oplanger uit, ook de stut staat wat rechter op. Hoe kom je aan de vorm van de spant die je nu hebt? Is het een Witsen richtlijn?

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: augustus 17, 2013, 12:11:45 pm »
Wat Luc aangeeft komt ook overeen met het spantenplan van Winter. De spanten staan wat ronder en vallen eerder naar binnen. Iets meer een flessenhals als je de doorsnede bekijkt.

Dirk, op jouw tekening wordt het spant nog breder boven het tweede berghout. Volgens mij is dat normaalgesproken het breedste punt.

Dat wil niet zeggen dat je tekening fout is natuurlijk  :wink: We weten ondertussen dat er veel kan bij hollanders.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: augustus 17, 2013, 12:49:51 pm »
die trap loopt niet vertikaal omhoog. hij verspringt om op de twee dekken tussen de poorten te blijven.

het is een mooi project. Het  lijkt me ook mooi om zo te werken. alleen zonder tijd en ervaring ben ik toch blij dat ik een van de keurslijf schepen aan het bouwen ben ;-) mischien over twee schepen een keer zoiets proberen..

De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: augustus 17, 2013, 13:34:34 pm »
Als de treden boven de onderste poort verspringen zou de spant inderdaad wat vlakker worden.  :)