Auteur Topic: Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]  (gelezen 57717 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Provincie van Utrecht 1663 1:48 [Hist]
« Gepost op: augustus 13, 2013, 21:51:04 pm »
ik ben al een tijt bezig met dit schip, niet met bouwen maar aan het tekenen.
veel info heb ik er niet over maar wel de lengte brete en holte. + 1 afbeelding
daar ben ik dan ook op voort gegaan .

ik zal een paar linken posten dan kan je zelf eens zien wat dit schip gedaan heeft

eerst de foto  http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/143806.html

de afmetingen  http://koti.mbnet.fi/felipe/html/provincie_van_utrecht_1663.html

er is nog wel meer te vinden maar alle bronnen zeggen ongeveer het zelvde, wat wil ik nu doen .
eerst wil ik het geraamte van het schip bouwen ( admirale stijl )  maar zonder beplanking en zonder dekplanken dus spanten dekbalken dus alles wat nodig is zonder  afwerking  zodat je er los door kunt zien  en zie je ook hoe alles in elkaar staat.

daarna of in dezelvde tijt wil ik er een kid model van maken dat wel helemaal afgewerkt zal worden , aangezien dat er van dit schip geen kid bestaat wil ik mischien wel eens de mooiete doen om het proberen uit te brengen.   natuurlijk zal dit op heel kleine schaal zijn enkel voor mensen die er naar vragen op het forum.  maar daartegen heb ik nog een hoop te tekenen van plannen dus gaat het nog niet voor het eerst zijn ,  en ik ga ook niet alles van te voren zagen   :mrgreen:  maar wel de valse kiel + spanten  en hopelijk  daartegen ook het beslagwerk.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
Re: Provincie van Utrecht 1663 1;48
« Reactie #1 Gepost op: augustus 13, 2013, 22:05:43 pm »
Waarom neem je niet het model uit het boek van Winter ? Daar zijn gedetailleerde foto's en tekeningen van, en het lijkt sterk op het schip dat jij wilt bouwen.

Als je alleen van die paar prenten van de provincie van utrecht uit moet gaan, en verder volgens Witsen wilt bouwen dan gaat je geen goed resultaat krijgen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2013, 23:49:37 pm »
Je legt de lat hoog Dirk.

Is het schip in Amsterdam gebouwd?

succes in ieder geval  :D

PS.   Heb je niet een of ander bestek of zo iets dergelijks?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2013, 10:48:34 am »
hoi arjan , ik ben een paar maanden geleden  met het plan bij erik geweest en daar hebben we  ook  erik zijn biblioteek op tafel gelegt  op zoek naar wat  kon en niet kon . veel vergeleken en ook een hoop geschrapt en veranderd.

dat deze schepen allemaal wel iets op elkaar lijken is zeker waar .
maar warom  een schip bouwen  dat al tot in elk ditaai  getekent en uitgelegt  is . 
ik maak graag iets waar ik van zo goed als niets kan starten en dit helemaal uitwerken . 

de utrecht is ook gemaakt als oorlogs schip en niet als handels schip  dus witsen ga ik niet kunnen volgen en moet ik gaan kijken bij anderen .
voor mij de grootste uitdaging is de boeg maken ( herinner het toppic draaispanten of niet ) waar ook hoving met ons mee leesde en ook zijn bijdrage heeft gedaan ,  daar wil ik dus ook iets mee doen.

henk  waar het schip gebouwt is ben ik niet zeker sommige bronnen klappen over amsterdam  .
er zijn heel wat schepen gebouwt als de utrecht ,wapen van utrecht , provincie van utrecht,
een bestek van dit schip heb ik niet gevonden
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: augustus 14, 2013, 22:32:42 pm »
Moeilijk hoor Dirk. ik vraag me af '' wat maakt nu de Provincie van Utrecht, de Provincie van  Utrecht''. De lengte en de wijdte en Holte heb je en natuurlijk een afbeelding van de spiegel. Je komt er wel ver mee, denk ik  :).

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: augustus 14, 2013, 22:42:04 pm »
Het is een mooie uitdaging, maar met ouw kennis en vaardigheid gaat het wel lukken Dirk.

Ik zou Winter wel als referentie gebruiken wat betreft het spantenplan.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: augustus 14, 2013, 23:14:47 pm »
de spanten zijn getekent  tog degene die er om doen of die ik nodig heb.
deze zullen gezet worden  naar de vlakbouw  zoals ik gewoon ben  maar dan zonder vlak, wel ga ik met centen moeten werken anders gaat het natuurlijk niet  maar dat gaat zeker goed komen.

aan de hand van deze spanten zoek ik ook de spanten te maken voor het  kidmodel , dan weet ik zeker dat ze juist zijn.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: augustus 14, 2013, 23:32:25 pm »
Maar waarom vlakbouw ? De echte linieschepen werden met spantenbouw gemaakt.
Je gaat in de problemen komen als je deze rompvorm met vlakbouw wilt maken. Dat is Willem Vos ook niet gelukt met de 7P.

Je wilt altijd authentiek bouwen. Gebruik dan ook de authentieke methode voor dit type schip!

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2013, 10:08:38 am »
Ok, dus je hebt het rijzen van het vlak, volgens Witsen, direct verwerkt in de tekeningen en daar spanten uit geconstrueerd. Daarna ga je met centen verder om de rest van de spanten te creëren. Heb je dan ook een scheerstrook getekend om de bovenste breedte te bepalen. Foto's ?  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2013, 18:48:50 pm »
ja henk zo is het.  fotos komen er aan zo vlug ik mijn draadje van de  camera naar de pc terug gevonden heb want dat ben ik kwijt.  :mrgreen:
zal morgen nog eens goed zoeken  en anders moet ik een nieuw kabeltje gaan halen.

arjan ik wil dit schip in de vlakbouw  bouwen maar ik wil geen huidplanken  op het schip anders zie je niets meer van de spanten.  mischien lijkt het moeilijk voor jullie maar dat is het heus niet hoor .

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2013, 19:49:50 pm »
Je hebt veel ervaring met vlakbouw, daar zal het niet aan liggen. Maar je bent daarmee beperkt in de romvormen die je kunt maken. De boegvorm die je nodig hebt kan gewoon niet.

En vlakbouw doen als je later alleen spanten wilt hebben  :?: :shock: de omgekeerde wereld

Maar ik weet ondertussen wel dat we dit idee onmogelijk nog uit je kop kunnen praten  :mrgreen: Ik ben benieuwd naar het resultaat en hoop dat het je gaat lukken

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2013, 22:15:29 pm »
geen probleem arjan ik weet dat het onlogis  klikt want  ijgelijk heb je het vlak wel nodig.  hier gaan we wel een mouw aanpassen  :wink:

ik had al eens een topic geopent waar  je de plannen kunt zien  http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1427.0.html

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2013, 23:01:23 pm »
al begrijp ik het nu nog niet goed wat je echt wil. maar ik ga gewoon wachten tot we de eerste foto's zien verschijnen. Dirk kennende gaat dat niet lang duren..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2013, 23:12:19 pm »
Ik  had de topic nog niet gezien Dirk, (ik ben een stukje film kwijt van dit forum). mooi getekend.

Dirk gaat gewoon een schip op centen maken met Witsen spantjes  :).

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2013, 23:19:49 pm »
Dat andere topic heb ik nooit gelezen Dirk. In die periode was ik even weg van het forum.

Het enige wat ik over je tekeningen wil opmerken is dat de zeeg naar achteren toe te groot is. De oorlogsschepen waren veel rechter. Kijk maar eens goed naar de tekeningen van van der Velde en Winter.

Maar ik heb de zelfde vraag als Erik: wat wil je nou precies ? Wil je een zo realistisch mogelijke tweedekker bouwen, of je eigen interpretatie op basis van Witsen en een paar schetsen ? Als je dat eens goed uitlegt dan weten we op welke punten we kritisch moeten zijn  :wink: