Auteur Topic: Santa Maria (Amati) 1:65  (gelezen 11041 keer)

Offline Cicero83

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
    • Modelbouw Blog
Santa Maria (Amati) 1:65
« Gepost op: augustus 10, 2013, 21:16:19 pm »
Hallo,

Als modelbouw beginneling wil ik volgende week beginnen aan de bouw van het schip de Santa Maria.
Het is een kit van Amati met een Engelstalige handleiding.

Nu staat er dat ik voor het vastmaken van de spanten aan de kiel 'Vinylic glue' moet gebruiken.
Heb hier op gegoogled maar ik heb geen idee wat dit is. De spanten zijn van hout. Kan iemand mij adviseren wat voor lijm ik het beste kan gebruiken.

En mijn volgende vraag: De tweede stap van het bouwen is het aanbrengen van de planken, wat ook planking wordt genoemd volgens mij (ik heb een ander idee bij planking, maar goed). Wat voor lijm kan ik hier het beste voor gebruiken? En heeft iemand nog tips bij het planken van mijn schip?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Groet, Marco
Bekijk ook mijn weblog: http://www.modelbouw.nu/

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Santa Maria (Amati) 1:65
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:20:12 pm »
hoi marco  mooi schip om te beginnen  8)

lijmen kan je best doen met witte houtlijm.
maar voor je begint met beplanken moet je eerst nog je spanten aan de boeg  schuren zodat je geen knikken krijgt in je beplanking .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:22:16 pm »
Een leuke kit en Amati is een kwalitatief goed merk.

Gewone houtlijm is prima. Neem niet de waterbestendige variant zodat je een verbinding met water eventueel weer los kan maken (handig bij foutjes  :wink:). Het merk maakt niet uit. Zelf gebruik ik altijd bison

Ik zie op de foto's dat je spanten laser gesneden zijn. Zorg dat je eerst de bruine zijkanten voorzichtig afschuurt. Dat is verbrand door het snijden en dan krijg je een minder sterke lijmverbinding. Het hoeft niet helemaal schoon, als het ergste er maar af is.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:27:21 pm »
ik zie dat de link van de howto van het beplanken niet meer werkt hier op het forum dus geef ik ff een andere link  http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf
lees dit eerst eens op je gemak door voor je begint met beplanken.
ook een fillerblok is aan te raden / deze  ga je zelf moeten maken  in de boeg  om makelijker te kunnen werken  :arrow: zal eens een voorbeeld zoeken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:38:59 pm »
http://www.modelbrouwers.nl/albums/coppermine/albums/userpics/11722/Resolution-012.jpg

de blok hout in de boeg maakt het makelijker om de boeg te beplanken zo heb je meer opervlakte om te lijmen.
hier kan je een afval blokje hout voor gebruiken ( grenen of linden zolang het maar zacht hout is )  en dit moet je dan met een vijl en schuurpapier in de juiste vorm  vijlen.

Offline Cicero83

• Scheepsjongen
  • *
    • Modelbouw Blog
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:54:29 pm »
Kijk aan! Ik zocht al naar een soort handleiding, dit is super. Ik zal dat PDF bestand eens goed doorlezen.
Dat schuren en vijlen van de spanten stond inderdaad ook in de handleiding.

Bedankt in ieder geval voor de informatie tot nu toe, vet handig voor een beginneling als ik.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2013, 23:10:47 pm »
marco  als je iets niet snapt kan je het best eerst vragen  er zitten hier mensen genoeg die je  graag voort helpen.

beter eerst vragen  dan later er achter te moeten komen dat je fout zit en het terug moet afbreken en verbeteren.

in iedergeval veel suc6 met de bouw van dit mooie schip  :wink:

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2013, 09:41:39 am »
Succes met de bouw Marco, het is een mooi schip.

Offline Cicero83

• Scheepsjongen
  • *
    • Modelbouw Blog
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2013, 22:50:34 pm »
Vanmiddag ben ik begonnen met het schuren van de spanten van mijn schip.

Nu las ik de PDF handleiding voor beplanken dat de spanten gevormd moeten worden naar de loopbaan van de planken. Is er een goede manier om dit te doen? Ik ben bezig geweest met vijlen, maar dit schiet eerlijk gezegd niet echt op. Hoe doen jullie dit? De handleiding laat een plaatje zien waarvan het voorste stukje hout schuin is weggevijlt:

Het maakt me niet uit als dit gevijld moet worden hoor, ik vraag me alleen af hoe jullie dit doen en met welk type vijl.

Daarnaast kreeg ik van amazone de tip om een fillerblok te gebruiken, maar dat lijkt me volgens mij niet toepasselijk voor dit schip, aangezien er al zo'n schuin houtje aan de voorkant zit. Of heb ik ongelijk..?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2013, 09:06:36 am »
dat blokje zit dacht ik standaart in de kid en je kan het gebruiken  tog een  groter blok daar  is wel makelijker maar in prinsiepe zou het moeten gaan.

de bedoeling is dat je nu een huidlatje neemt en over de spanten legt . dit latje moet de helespant raken als het schuingeschuurt is.
nu zul je zien dat het enkel de hoek van de spant raakt als je nog niet  geschuurt hebt.
dit moet je nakijken over de hele lengte van het schip ( min 3 spanten tegelijk pakken )
zo kontroleer je of alle spanten juist zijn en er geen bulten of verzakkingen in zitten en dat je een mooie ronde boeg krijgt.
als je aan de boeg niet  goed schuurt  krijg je later knikjes in je beplanking.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #10 Gepost op: augustus 13, 2013, 10:26:38 am »
Hoi Marco,

Ziet eruit als een leuke kit.
Ik gebruik zelf de dremel voor het grove werk. Werd een beetje gefrustreerd hoe langzaam het anders gaat. Daarna met een vijl netjes afwerken.
Maar ik geloof dat weinig mensen dat doen.

Succes

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2013, 10:37:43 am »
Iedereen heeft zo zijn eigen methode. Ik zelf gebruik vaak een guts of hobbymes om de randen van de spanten af te schuinen. Het triplex bij kits is vaak vrij zacht en dan gaat dat prima. De laatste afwerking doe ik dan met een vijl of schuurblokje.

De zogenaamde diamantvijltjes vind ik het fijnste werken met hout.

Dick

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 14, 2013, 08:55:59 am »
Mooie kit Marco,veel plezier met de bouw en ik gebruik ook altijd de Dremel voor het grove werk maar je moet wel heel erg oppassen dat je er dan niet te veel af haalt dus wat ervaring is wel gewenst.

Offline Cicero83

• Scheepsjongen
  • *
    • Modelbouw Blog
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2013, 11:04:46 am »
Bedankt allemaal voor de tips. Ik ben inmiddels begonnen met het afschuinen van de eerste spanten. Hiervoor heb ik de Dremel gebruikt, dat werkt prima.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: augustus 15, 2013, 15:02:04 pm »
Plaats even wat fofo's van je afschuinwerk zodat we kunnen zien of je op de juiste manier bezig bent. Nu kan er eventueel nog gecorrigeerd worden. Als de beplanking er op zit niet meer.