Auteur Topic: Wapen van Leiden (ex-PW) 1:87 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit  (gelezen 19564 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem 1:100 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit (VERB)
« Reactie #30 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:44:41 pm »
kid makers denken maar aan 1 ding arjan en dat is verkopen.
of dit nu juist is of niet is wel het laatste van hun zorgen.
ik dacht zal het maar zeggen dan kun je het  nakijken hoe het er bij staat, en of je het eventueel  gaat veranderen of niet.
beter optijt iets zeggen dan als het te laat is .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: augustus 10, 2013, 22:25:43 pm »
Citaat
kid makers denken maar aan 1 ding arjan en dat is verkopen.

Inderdaad, maar waarom zou je beter verkopen als je een paar spanten smaller  maakt ? Het maakt de beplanking niet makkelijker of zo. Ik snap de reden achter de wijziging gewoon niet.

Ik kan het wel aanpassen om het meer volgens de regels te krijgen:

spant 6 moet 1mm breder aan iedere zijde
spant 5 moet 2mm breder aan iedere zijde
spant 4 moet 5 tot 6mm breder aan iedere zijde.

Die eerste twee kan ik oplossen met dunne latjes, maar spant 4 moet ik dan opnieuw maken. Dat gaan we morgen maar eens doen  :sail:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: augustus 10, 2013, 23:06:48 pm »
ik weet het niet arjan er zal wel een verklaring voor zijn waarschijnlijk.  hoewel ik ook niet weet welke dit is.
mischien komt het beter uit met de spanten zodat ze die juist wel kunnen maken uit 1 stuk triplex , ik weet het echt niet.
de meeste kids komen allemaal uit het vorige milenium en er zal nooit iets aan gewijzigt zijn  en als er niemand klaagt bij hun zal alles wel goed zijn  waarschijnlijk.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: augustus 11, 2013, 12:31:08 pm »
Dit is wat dirk bedoelde: de romp van de corel kit is van boven gezien sigaarvormig. Vanaf het grootspant naar de boeg worden de spanten geleidelijk smaller. In werkelijkheid blijft de breedte bijna constant tot het begin van de steven en daarna een korte, stompe boeg.

Dit is de situatie voor de aanpassingen:

De eerste vier spanten van links moeten even breed zijn.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: augustus 11, 2013, 14:13:59 pm »
Kom je nu niet in de problemen met de betrekkelijk grote val van de voorsteven als je gaat beplanken?

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #35 Gepost op: augustus 11, 2013, 14:23:55 pm »
Wat bedoel je precies Henk ?
De val van de steven is niet zo sterk bij dit schip, en ik zie niet waarom een bredere boeg tot problemen zou leiden bij het beplanken.

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #36 Gepost op: augustus 11, 2013, 15:18:19 pm »
Ik denk dat dan je laatste spant, op de kinnebak, te breed zal worden. Te breed om in een vloeiende ronde vorm aan de steven te eindigen. Het zal in mijn beleving het beplanken zeer moeilijk maken onder het eerste berghout en teveel in een ''punt'' gaan staan.  ( ik probeer ook maar mee te denken  :). )

Foto van Jan.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: augustus 11, 2013, 15:26:57 pm »
We gaan het wel zien Henk  :wink: Ik ben ook maar een beetje aan het experimenteren en al doende leert men.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #38 Gepost op: augustus 18, 2013, 21:00:18 pm »
De bouw ligt niet stil, maar erg snel gaat het ook niet.
De afgelopen week heb ik de boegspanten wat breder en voller gemaakt. Hieronder twee foto's van de originele Corel spanten en de door mij gedane aanpassingen. Het verschil is niet groot, maar de holling die in de spanten zat is er nu uit.

Bij het bakdek gaan de spantennu naar buiten "uitwaaieren" (nog niet klaar !). Dit heeft de originele PW ook, maar om onduidelijke reden is dit weggelaten bij de kit. Het bakdek werd eerst smaller naar voren maar krijgt nu en constante breedte

Bij het achterschip zijn ook wat kleine correcties aangebracht in de spanten om het meer op het originele model te laten lijken. De spiegel gaat bijvoorbeeld sterker taps toelopen (ook alweer zo'n fout in de kit). Waarschijnlijk gaat veel van het mooie PE beslag nu niet meer passen, maar dat geeft niet want de spiegel ga ik zowiezo flink veranderen.

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: augustus 19, 2013, 13:17:12 pm »
Ik heb  de lijnen van de ketting tekeningen gedigitaliseerd. Als behoefte hebt kanik ze als pdf opslaan en mailen.
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #40 Gepost op: augustus 19, 2013, 15:53:55 pm »
de spanten van michiel zien er al beter uit als die van de kid.
nu je de brete goed hebt arjan  zou ik ook eens  beneden kijken want daar zit  nog iets niet juist  denk ik

de boeg  van de kid is veel te scherp  op het voorsteven ( dit is engelsebouwstijl)  bij michiel loopt het denk al iets platter 

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #41 Gepost op: augustus 19, 2013, 16:04:31 pm »

dat zijn ze
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: augustus 19, 2013, 16:26:17 pm »
Dirk, wat jij nu tekent klopt echt niet. Dat zou een veel te volle boeg opleveren. Mijn spanten kloppen nu aardig met die uit het boek van Ketting.

Ik zal nog een keer uitleggen wat mijn bedoeling is met dit projekt, want dat lijkt nog niet bij iedereen duidelijk te zijn: Ik probeer niet om de PW zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen. Dan had ik beter kunnen gaan scratchbouwen. Ik wil op basis van de kit mijn eigen interpretatie geven van hoe de PW er uit zou kunnen hebben gezien.  Een combinatie dus van het model, de kit en mijn eigen ontwerp.  Het model waarop Ketting zijn boek heeft gebaseerd is  waarschijnljk ook geen erg accurate weergave van het echte schip, dus het heeft niet zo veel zin om alleen dat als basis te nemen.

Ga dus niet steeds mijn werk vergelijken met het boek. Op sommige punten wijk ik daar bewust van af.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: augustus 19, 2013, 18:17:56 pm »
Ik ga dit schip een andere naam geven zodat er niet te veel meer met de PW wordt vergeleken  :wink: Het wordt de bouw van het "Wapen van Leiden". Een fictief chip van de zelfde afmetingen als de PW en in de zelfde periode gebouwd.

Het wapen voor op het galjoen heb ik dan ook meteen  8)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Wapen van Leiden (ex-PW) 1:100 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit
« Reactie #44 Gepost op: augustus 19, 2013, 18:40:45 pm »
np arjan 

wel mooi dan hebben we al 2 schepen uit leiden want  mijn waag was ook van daar  :wink:

een mooie achterspiegel  uittekenen valt niet mee heb ik al ondervonden, of ga je enkel het wapenschild veranderen en de rest het zelvde houden ?