Auteur Topic: Wapen van Leiden (ex-PW) 1:87 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit  (gelezen 19626 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem 1:100 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit (VERB)
« Reactie #15 Gepost op: juli 29, 2013, 19:16:52 pm »
Dat komt omdat hij dat andere dek ook flink laat zakken....

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: juli 29, 2013, 20:01:18 pm »
Citaat
Je verkleint de langshelling van het dek van het zonnedek.  Dus verschil Achterkant / voorkant wordt minder. Hoe kan het dan dat ineens de hut  1,7 m. wordt ipv 1,3m.

Bij het bovenste van de twee dekken hou ik de achterkant op de zelfde hoogte en til ik de voorkant op. Bij het dek daaronder hou ik de voorkant gelijk en laat ik juist de achterkant zakken. Die twee verschillen komen samen ter hoogte van het schot waardoor het een flink stuk hoger wordt.

Citaat
Volgens mij was die hut onder het zonnedek niet echt bedoeld om stahoogte te hebben, maar eerder een soort opberghok/ geiten/kippenhok.

Nee, het kippenkot komt daar nog bovenop te staan. Dit is de kajuit van de stuurman vermoed ik (recht boven de hut van de kapitein)

Als het nog niet duidelijk is maak ik wel een paar schetsen.......
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: juli 29, 2013, 20:28:12 pm »
Toch maar even tekeningetje gemaakt  :wink: Zo als je kan zien kan ik door een lichte aanpassing in de helling al een veel betere hoogteverdeling krijgen tussen de dekken. De kapiteinshut was veel te hoog en die er boven veel te laag. In de aangepaste situatie kan in beide worden gestaan.
De poppetjes zijn op schaal getekent en 1.70m lang

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: juli 29, 2013, 20:37:47 pm »
gesnopen...... dank zij je schetsje  :wink: :P
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: juli 29, 2013, 23:09:03 pm »
Ik heb zo'n idee dat het hele zwikkie moet zakken, net boven de roerpen.  :) Dit denk ik omdat je de zeeg ook aanpassen wil waardoor het dek naar achter lager wordt.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #20 Gepost op: juli 30, 2013, 21:56:21 pm »
Citaat
Ik heb zo'n idee dat het hele zwikkie moet zakken, net boven de roerpen.  :) Dit denk ik omdat je de zeeg ook aanpassen wil waardoor het dek naar achter lager wordt.

Henk, ik laat de zeeg naar achteren toe ongewijzigd want die is op zich niet fout.

Ik heb de nieuwe lijnen van het verdek en bakdek uitgezet op de valse kiel. Zo vind ik het realistischer dan de Corel kit.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: juli 31, 2013, 13:10:14 pm »
Als je het dek laat zakken op de bak, ga je dan de verschansing mee laten zakken of laat je de verschansing alleen maar hoger worden? (anders gezegd: laat je de buitencontour van de spanten ongemoeid, of ga je daar ook aan knutselen?

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: juli 31, 2013, 13:58:34 pm »
Dat weet ik nog niet. Ik laat de buitenkant voorlopig het zelfde en dan kijk ik later wel wat het mooiste is.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: augustus 01, 2013, 15:50:55 pm »
de veranderingen zien er niet slecht uit arjan.
de hut die je getekent hebt zijn de slaapkwartiers van de oficieren.
het schot van de kontstantkamer en de stuurhut zitten  dacht ik boven elkaar   en dan het schot van de kapiteinshut en de hut er boven zitten dan ook weer boven elkaar, dit omdat het dan juist uitkomt  met je dekbalken  anders moet je daar een exstra dekbalk voorzien en dat kost dan weer meer.

aan de boeg  prima zo een opstapje van het bakdek naar het luizenplecht  :wink:

binnen kort heb ik weer wat meer tijt om terug wat meer op het forum te komen , want ik heb jullie tog wel gemist  :D
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: augustus 01, 2013, 18:58:28 pm »
Welkom terug Dirk  :mrgreen:

Die tekening van de dekken klopt niet hoor. Het was maar om aan te geven hoe ik de extra hoogte kon winnen. In werkelijkheid is er nog een derde dek, en onder de kapiteinshut de konstapelkamer waar ook de roerstok doorheen loopt.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: augustus 01, 2013, 21:30:49 pm »
snap het  arjan  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: augustus 09, 2013, 21:00:05 pm »
Ik ben bezig om de nieuwe boegspanten te maken. De hoogte moet worden aangepast voor de vlakkere zeeg en de boeg moet wat voller worden. Zo als ik eerder al vertelde is Corel daar om onduidelijke reden afgeweken van de tekeningen van Ketting.

Komend weekend hoop ik een paar foto's te kunnen laten zien van de voortgang.

Even een tip die misschien handig kan zijn voor de rest: Om een spanttekening over te brengen op het hout wordt vaak moeilijk gedaan met het uitknippen en opplakken van de tekening, en dan langs de lijnen zagen. Het is lastig om het papier er vlak op te krijgen en zonder dat het vervormt door het vocht uit de lijm.
Ik doe het anders. Teken de vorm met potlood op papier en zorg dat het potlood er dik op zit. Leg het papier dan omgekeerd op het hout, fixeer het met plakband en wrijf dan met je nagels of een muntstuk stevig over de achterkant van de lijnen. Het grafiet wordt overgebracht op het hout en als het goed is heb je een vage contour van je spant op het hout. de lijnen even natrekken met je potlood en je bent klaar om te zagen.

Een tweede handigheidje dat ik zojuist uitvond: Als je lijmresten van bijvoorbeeld een prijssticker of plakband op je hout hebt zitten dan kan je dat prima verwijderen met een gummetje  :wink: Waarschijnlijk werkt dit ook op andere materialen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: augustus 10, 2013, 17:33:02 pm »
mischien moet je wel meer spanten vermaken.

van af het grootspant tot aan het spant dat op de knoop van het voorsteven staat ( waar voorsteven en kiel aan elkaar gemaakt zijn )  het spant op de knoop is op de overloop maar en paar duimen smalle dan het groot spant +/- 4 duim langs elke kant , dus iets van een 8 duim in totaal.
van af daar zou de ronding van de boeg de +/- zelvde ronding moeten hebben als het voorsteven, dit alles  op de overloop te meten.

dan zou je er heel dicht bij moeten zitten arjan  :wink:

Offline pauwels

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: augustus 10, 2013, 17:43:46 pm »
 :) Waarom niet een paar centlatten plaatsen. Dan heb je de vorm die je met hout invuld.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: augustus 10, 2013, 21:39:20 pm »
Citaat
van af het grootspant tot aan het spant dat op de knoop van het voorsteven staat ( waar voorsteven en kiel aan elkaar gemaakt zijn )  het spant op de knoop is op de overloop maar en paar duimen smalle dan het groot spant +/- 4 duim langs elke kant , dus iets van een 8 duim in totaal.
van af daar zou de ronding van de boeg de +/- zelvde ronding moeten hebben als het voorsteven, dit alles  op de overloop te meten.

Daar komt de boekenwijsheid weer  :wink:

Die 4 duim langs elke kant is 10,28 cm. Bij schaal 1:100 is dat ruim 1mm.  Bij de kit is dat inderdaad veel meer. Dat had ik nog niet gezien.
Bij ketting klopt het redelijk. Waarom waarom doen kitmakers dit ? Het enige wat ze hoeven te doen is een spantenplan kopieren......