Auteur Topic: Wapen van Leiden (ex-PW) 1:87 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit  (gelezen 20007 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Wapen van Leiden (ex-PW) 1:87 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit
« Gepost op: juli 27, 2013, 23:00:41 pm »
Inderdaad, alweer een Prins Willem! Maar dan wel eentje met de nodige aanpassingen.

De basis vormt de Corel kit. Die lag bij mij al jaren in de kast en het zou zonde zijn om er niets mee te doen. Een mooie kit van goede kwaliteit, maar helaas wijkt hij op een flink aantal punten af van het origineel (het model in het Rijksmuseum). De verschillen zijn ook goed zichtbaar als je de Corel tekeningen naast die van Ketting legt. Een paar voorbeelden:

• Het kampanjedek en halfdek hebben een te grote helling. Hierdoor zijn de schotten en deuren onder deze dekken te laag
  • Verkeerde vorm van de voorste drie spanten. Geen idee waarom dit is gedaan. Misschien om het beplanken simpeler te maken ?
  • Veel te sterke zeeg, met name bij de boeg.
  • De spiegel heeft te rechte zijkanten. Die zouden meer naar binnen moeten vallen

Dit zijn dus punten die ik zowiezo wil gaan aanpassen. Maar..... we gaan nog een stapje verder  :wink:

Als je de tekeningen van Ketting en het model van de PW vergelijkt met die van andere "Hollanders" dan valt op dat een aantal zaken nogal ongebruikelijk is. Het bij de boeg sterk omhoog lopende verdek en bakdek is een goed voorbeeld. De indeling van de dekken en kajuiten bij het achterschip is erg onlogisch en strookt niet met de plaatsing van de geschutspoorten. En zo zijn er nog wat meer dingen die niet in de hollandse bouwstijl passen.

Ik heb over deze zaken gecorrespondeerd met Ab Hoving. Zijn mening is dat het PW model niet moet worden gezien als een perfekte weergave van het origineel. Hij omschrijft het zelf als een  "min of meer poëtische weergave van de realiteit". Dat doet uiteraard niet af aan de historische waarde van dit prachtige model, maar het geeft mij de kans om zelf ook poëtisch te zijn.

Wat ik dus van plan ben is om mijn eigen interpretatie te gaan bouwen van hoe de echte PW er uit had kunnen zien  8) Ik ga niet beweren dat ik dichter bij de realiteit zal zitten, maar het is in ieder geval een leuk en leerzaam experiment  :D

In volgende postings zal ik de verschillen en aanpassingen wat meer in detail gaan beschrijven en waar nodig voorzien van foto's of tekeningen.

Tot zo ver deze intro. Nu is 't tijd voor een paar ijskoude  :drink: :drink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

• Officier
Re: Prins Willem 1:100 - Eigen ontwerp op basis van Corel kit (VERB)
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2013, 00:11:46 am »
Veel plezier met deze nieuwe uitdaging.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2013, 08:27:26 am »
Ga je met belangstelling volgen.

Succes
Groetjes

René

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2013, 09:33:14 am »
Succes met het nieuwe project!
Ga je zelf alle spanten maken of pas je die uit de kit aan?

Online pauwels

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2013, 09:49:43 am »
Een mooi project Arjan. Is de Rijks-PW jouw enige bron, of ga je andere richtlijnen toepassen? succes  :)

Online pauwels

• Bootsman
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2013, 10:39:03 am »
Misschien heb je wel een oplossing voor de achterste geschutpoorten van de konstabelskamer aan de zijkant, deze heb ik nooit in verband kunnen brengen met de ‘spiegelpoorten’ voor wat betreft de hoogte van het konstabeldek. Persoonlijk denk ik dat de achtersteven te laag is bij de Rijks-PW.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2013, 12:13:35 pm »
Citaat
Misschien heb je wel een oplossing voor de achterste geschutpoorten van de konstabelskamer aan de zijkant, deze heb ik nooit in verband kunnen brengen met de ‘spiegelpoorten’ voor wat betreft de hoogte van het konstabeldek. Persoonlijk denk ik dat de achtersteven te laag is bij de Rijks-PW

Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken. Ik kan de poorten op een andere hoogte zetten of misschien laat ik ze helemaal weg. Er staan naar mijn mening veel te veel kanons bij het achterschip en ook op onlogische plekken. Het is een oostvaarder en geen linieschip dus ik ga er een aantal weg laten.

Citaat
Ga je zelf alle spanten maken of pas je die uit de kit aan?

Ik pas alleen de voorste drie spanten aan. Daar laat Corel de boeg hol lopen in plaats van bol. Het voorste spant maak ik opnieuw, de rest kan ik met vulstukjes aanpassen.

Offline † Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #7 Gepost op: juli 28, 2013, 14:45:22 pm »
Mooi project, veel plezier bij de bouw 8)
Ik zit weer op de eerste :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".
groetjes, Kees

Rust In vrede beste vriend.

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #8 Gepost op: juli 28, 2013, 15:37:27 pm »
Je hebt helemaal gelijk met je opmerkingen over het aantal kanons op het achterschip, de plaats van de geschutspoorten van de konstabelskamer en de retraitepoorten, de boegvorm  klopt inderdaad ook niet helemaal.
Veel succes met je Prinsje

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Dick

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2013, 19:18:58 pm »
Veel succes met je nieuwe project Arjan en ik ga je uiteraard volgen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #10 Gepost op: juli 28, 2013, 20:11:37 pm »
De valse kiel is aangepast voor de kleinere helling van de kampanjedekken. Het is nu volgens Ketting. De tekening laat zien wat Corel er van heeft gemaakt. Het verschil lijkt niet groot, maar het resultaat is dat de bovenste hut nu een hoogte heeft van 1.70 meter in plaats van 1.30, en dat is een stuk realistischer.

Bij de boeg gaat de zeeg een stuk minder worden. Hierdoor lopen de dekken ook niet meer zo steil omhoog. Op de tekening heb ik de nieuwe situatie met twee potloodlijnen aangegeven. De berghouten gaan de zelfde kromming volgen.

Het eerste valse spant heb ik opnieuw gemaakt volgens Ketting. Het is aan de onderkant wat voller en loopt wijder uit. De bovenkant is nog niet helemaal symmetrisch zie ik.

Morgen ga ik de valse kiel verder aanpassen.Vervolgens moet bij een aantal spanten de dekhoogte moet worden aangepast. Genoeg te verbouwen dus  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: juli 29, 2013, 09:16:59 am »
Interessant experiment.

Ik vraag me wel af, wat (gegeven je tamelijk grote aanpassingen) het nut is van het gebruik van de Corel-Kit.
De passing van veel van het 'snijwerk' was al niet super, maar als je er zo in gaat veranderen, hou je geen bruikbaar stuk over....
Maar je hebt inderdaad wel een fraaie verzameling hout in die doos zitten, dat dan weer wel.

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: juli 29, 2013, 11:06:03 am »
Citaat
Ik vraag me wel af, wat (gegeven je tamelijk grote aanpassingen) het nut is van het gebruik van de Corel-Kit.

Het scheelt een hoop zaagwerk. De overige spanten en de valse kiel zijn wat mij betreft oke. Verder kan ik veel onderdelen gewoon gebruiken, zoals kanons, hout en een deel van het beslag.
En zo zie ik nog wat terug van de investering die ik destijds in de kit heb gedaan.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juli 29, 2013, 12:50:01 pm »
Zit wat in: de spanten van Corel zijn redelijk OK als je ze vergelijkt met Ketting (en Dirk :) ).

Ik denk wel dat je de achterste drie spanten (ter hoogte van kampanjedek ook nog moet aanpassen: anders krijg je je doelstelling: kampagnedek meer in lijn met hollandse praktijken niet gedaan.
Volgens mij zou er bij de speigel en het spant daar direct achter bijna 2 cm in de breedte af moeten.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: juli 29, 2013, 19:02:45 pm »
ik ga je met argus ogen volgen....

en begin al gelijk met de eerste vraag, of beter ik begrijp het niet.
Citaat
Het verschil lijkt niet groot, maar het resultaat is dat de bovenste hut nu een hoogte heeft van 1.70 meter in plaats van 1.30, en dat is een stuk realistischer.
Je verkleint de langshelling van het dek van het zonnedek.  Dus verschil Achterkant / voorkant wordt minder. Hoe kan het dan dat ineens de hut  1,7 m. wordt ipv 1,3m.
Volgens mij was die hut onder het zonnedek niet echt bedoeld om stahoogte te hebben, maar eerder een soort opberghok/ geiten/kippenhok.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik