Auteur Topic: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]  (gelezen 71754 keer)

Offline Rob

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]
« Reactie #210 Gepost op: januari 16, 2015, 15:05:46 pm »
De bouw aan het WvH staat niet stil, maar snel gaat het ook niet. Ik ben bezig om de buitenbeplanking aan te brengen. Aan de binnenkant heb ik alles met latjes bedekt en rood geverfd. Ik ben nu bezig om het dek te leggen.

Even een overzichtsfoto hoe het er nu uitziet:

Er komt nog een half dek bovenop, dus het achterschot zal alleen maar zichtbaar zijn via kanons poorten. Dit is voor mij een mooie kans om weer te oefenen om ornamenten te maken. De deurklinken moeten nog gelijmd worden en daarna buig ik ze naar beneden.
Het was met het blote oog niet erg zichtbaar, maar ik zie nu dat ik voortaan eerst moet stoffen voor foto's maken  :roll:

Hoewel ik nog lang niet tevreden ben over de kwaliteit, merk ik wel dat het met elk beeldje iets beter gaat. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen  :wink:

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #211 Gepost op: januari 16, 2015, 16:18:23 pm »
hey rob,

in welk materiaal maak je de ornamenten, balsa of iets anders ?

eric
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #212 Gepost op: januari 16, 2015, 16:49:59 pm »
Hoi Eric,

De vierkantere delen zijn hele kleine stukjes lindehout.
De mannetjes zelf zijn gemaakt van greenstuff van warhammer. Het is een 2 componenten klei, die na het kneden zelf droogt (geen oven nodig)
Ik geloof dat bijna elk ander merk ook dit type klei in hun assortiment hebben

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #213 Gepost op: januari 17, 2015, 06:45:21 am »
Dat is weer een mooie vordering.

Citaat
Het was met het blote oog niet erg zichtbaar, maar ik zie nu dat ik voortaan eerst moet stoffen voor foto's maken  :roll:
klassiek, dat heb je dus met die macro opnamen... je ziet zaken die je anders met dezelfde ogen niet ziet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #214 Gepost op: februari 11, 2015, 12:03:44 pm »
Het dek ligt er eindelijk in.

het volgende klusje is de nagels aanbrengen.
Ik heb meten 2 vragen.
- hebben jullie nog tips hoe je dit regelmatig kan doen? Met de hand gaf niet de strakke lijn die ik eigenlijk wil.

- Ik heb het al eens gevraagd, maar het is me nog niet duidelijk hoe die nagels nou precies zitten  :oops:. De plank werd dus vast gezet me een houten nagel. Die klemde de plank aan de balk, waarna hij  glad aan het dek werd gemaakt.
Maar werd er wel of geen teer op gedaan. Op de batavia zie je alleen de houten kop nog, geen teer. Victory wel, maar tijdens mijn rondleiding daar vertelde een gids dat ze zoveel mogelijk het oude dek proberen te bewaren/gebruiken, ook al moeten ze dan meer teer op de nagen gieten vanwege beschadigingen/ouderdom. Dus waarschijnlijk zie je op de foto's van het oude dek alleen maar teer op de pennen omdat die ondertussen weg zijn, en ze het gat hiervan opvullen.

Lijkt me ook dat als je het zo strak erin slaat dat je: 1 geen ruimte hebt voor de teer en 2 dat het ook niet nodig is.

Als er het teer niet gebruikt is, dan zou het dus ook niet logisch zijn dat ik zwarte punten ga plaatsen (ben ik iets aan het weergeven wat normaal nauwelijks opvalt(en de verkeerde kleur)). De methode met de saté prikkers waar sommige de koppen ervan in de plank op de plek van de nagels doen lijkt dan veel logischer...... (wat bij mij niet echt mooi wil lukken)

Dus wel of geen zwarte punten??

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #215 Gepost op: februari 11, 2015, 12:22:44 pm »
Hoi Rob,

Dat ziet er weer rete-strak uit  :klasse: al zet ik wat vraagtekens bij het verband.

Voor je deknagels, gezien de schaal waarin je bouwt zou je kunnen overwegen om met een priem
een klein gaatje te prikken en daar de punt van een scherp potlood even een rondje laten maken.

Zo wordt het niet overdreven en heb je toch het idee van nagels.

Dan krijg je ongeveer dit effect:

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #216 Gepost op: februari 11, 2015, 14:40:28 pm »
Citaat
- Ik heb het al eens gevraagd, maar het is me nog niet duidelijk hoe die nagels nou precies zitten  :oops:. De plank werd dus vast gezet me een houten nagel. Die klemde de plank aan de balk, waarna hij  glad aan het dek werd gemaakt.
Maar werd er wel of geen teer op gedaan. Op de batavia zie je alleen de houten kop nog, geen teer. Victory wel, maar tijdens mijn rondleiding daar vertelde een gids dat ze zoveel mogelijk het oude dek proberen te bewaren/gebruiken, ook al moeten ze dan meer teer op de nagen gieten vanwege beschadigingen/ouderdom. Dus waarschijnlijk zie je op de foto's van het oude dek alleen maar teer op de pennen omdat die ondertussen weg zijn, en ze het gat hiervan opvullen.

Om heel correct te zijn: het waren gesmede ijzeren nagels met een kop van ongeveer 1 duim diameter. deze nagels werden in de planken ingeslagen en afgedekt met een stop uit hout.
voor je verband van je dekken...er zit wel een zekere regelmaat in het leggen van planken. dat oogt dan ook wat mooier op een model.
Meer over beplanking kan je vinden op :
http://www.modelships-beagle.eu/NL/faq/map5/a582.htm
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #217 Gepost op: februari 11, 2015, 15:32:27 pm »
Bedankt Jack.
Ik heb het de met een 4 planks systeem aangebracht. Alleen de schaarstokken zijn breder en langer dan de normale planken.

Om heel correct te zijn: het waren gesmede ijzeren nagels met een kop van ongeveer 1 duim diameter. deze nagels werden in de planken ingeslagen en afgedekt met een stop uit hout.
voor je verband van je dekken...er zit wel een zekere regelmaat in het leggen van planken. dat oogt dan ook wat mooier op een model.
Meer over beplanking kan je vinden op :
http://www.modelships-beagle.eu/NL/faq/map5/a582.htm

Bedankt Erik,
als je alleen de houten proppen ziet, dan zou je alleen een iets lichtere of donkerdere hout kleur zien. Niet zwarte stippen...... Toch?

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #218 Gepost op: februari 11, 2015, 18:17:31 pm »
rob een stop van 1 duim  op 1/50  dat is maar een puntje. 25,4 /50 = 0,5 mm.
je gaat toch geen rondjes hout maken van 0,5 mm. diameter  :lol: :lol:

Het gaat dus meer om het visuele aspect dan om de juiste kleur.
bij die stop in werkelijkheid zit er ook een rand= cirkel
dus gebruik een H3 potlood met een scherpe punt en maak lekker indrukken in je hout.

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #219 Gepost op: februari 11, 2015, 18:21:29 pm »
Ok, bedankt

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #220 Gepost op: februari 14, 2015, 12:48:47 pm »
Het resultaat:

Ik vond de manier waarop de kit de kolderstok liet draaien niet ok, dus heb zelf wat gemaakt. Je hebt nu de indruk dat het door een kogel gaat.
Je ziet dit straks alleen als je door de poorten kijkt en de verlichting aanstaat.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #221 Gepost op: februari 14, 2015, 18:19:13 pm »
Goed gelukt, die nagels. Ziet er mooi uit. Leuk dat je ook verlichting gepland hebt  :fade:
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #222 Gepost op: februari 14, 2015, 19:41:41 pm »
Goed gelukt, die nagels. Ziet er mooi uit. Leuk dat je ook verlichting gepland hebt  :fade:

Heb ik groot en deel uit jou verslag "geleend"  :wink:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #223 Gepost op: februari 15, 2015, 15:32:19 pm »
erg netjes gemaakt rob
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #224 Gepost op: maart 03, 2015, 10:05:23 am »
Een kleine update.
Ben nu bezig om de kanonnen te schilderen enz. Heb al een paar geplaatst.

Hiernaast ben ik ook wat attributen aan het maken voor op dek. De kogels had ik ook op het onder dek. De emmer met de lonten is wel weer iets nieuws :D