Auteur Topic: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]  (gelezen 56060 keer)

Offline Rob

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]
« Reactie #15 Gepost op: juli 03, 2013, 13:02:26 pm »
Klopt, er zit geen zeeg in. Je ziet dit dek alleen door de roosters heen. Ze hebben wel een lichte bolling over de spanten. Aangezien ze platen gebruiken kan je niet en bol over de spanten en de zeeg hebben.

Corel lost het plaatsen van de barkhouten op door voor die tijd de spanten te marken. Op een tekening hebben ze per spant een punt aangegeven waar je de eerste plank moet bevestigen. Op die manier creëren ze de zeeg.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #16 Gepost op: juli 03, 2013, 15:54:49 pm »
Citaat
Aangezien ze platen gebruiken kan je niet en bol over de spanten en de zeeg hebben.

Kan wel, maar het kost wat moeite. Als je de valse dekken met water en hitte te lijf gaat dan kan je ze in twee rightingen krommen

De oorlogsschepen hadden trouwens veel rechtere dekken dan de handelsschepen. Kijk maar eens naar de tekeningen van het Hohenzollern model. De dekken zijn bijna recht van voor tot achtersteven. Wel zo handig op een geschutsdek.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2013, 18:16:16 pm »
De oorlogsschepen hadden trouwens veel rechtere dekken dan de handelsschepen. Kijk maar eens naar de tekeningen van het Hohenzollern model. De dekken zijn bijna recht van voor tot achtersteven. Wel zo handig op een geschutsdek.

Blij dat het klopt  :wink:

Kwam er 2 weken terug achter dat de 2 rolpaarden miste in de kit en 9 wieltjes :(
Meteen het kombuis gebeld (hier heb ik de kit gekocht) en de missende onderdelen lagen keurig 2 dagen later op mijn mat :D

Ben ook tegen een fout ik de kit aangelopen. Er horen aan de voorkant 2 vulstukken. Boven een hoge en daar onder een lage. Helaas heeft de hoge de vorm die de lage moet hebben en andersom.

Zoals te zien is past het hoge stuk voor geen meter, terwijl dat lage stuk perfect past op die positie.

Dick heeft zoals te lezen en te zien is in zijn verslag hier ook last van gehad.
Heb het hoge vulstuk gezaagd en het dunne opgehoogd, was gelukkig weinig balsa extra nodig aangezien ik het overgebleven deel op het lage stuk kon plakken.

Heb de spanten ook grof in vorm geschuurd, nu rustig alles nalopen en fijn schuren.

Vind de techniek van Dick er erg goed uitzien om de scheg met een latje ertussen alvast vast te maken (heb je een sponning), dus denk dat ik het maar schaamteloos ga kopiëren ;)

De scheg past nog niet helemaal. Als ik de tekening bekijk, dan heb ik het idee dat de scheg niet helemaal juist is van vorm (zit boven te veel hout). Iaw, ik ben van plan om de scheg iets bij te schuren en het vulstuk zo te laten. Als ik het vulstuk verder zou schuren hou ik niks over, en passen de boven dekken niet meer.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2013, 18:53:08 pm »
ja Rob  , het is altijd een beetje meten en aanpassen...
beter 3 maal meten en 4X passen   dan 1 x te weinig.

Wel ook altijd een paar stappen  verder denken en kijken of er toch later geen ander zaken bijkomen die nu nog niet in de BB staan vermeld.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2013, 11:14:33 am »
Ondertussen heb ik de scheg en de kiel geplaatst. Nu een dry-fit van de zandstrook, moet het nog netjes afwerken.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #20 Gepost op: augustus 19, 2013, 11:48:55 am »

Als ik de markering van corel gebruik, dan is de voorste markering erg hoog. Ik heb de planken aan de voorkant dan ook gedrukt omdat het anders echt te veel omhoog kwam.
Het is dus een dry-fit.
Klopt dit een beetje, of zit het nog te hoog?
Als ik het horizontaal probeer te krijgen, gaan de planken raar bollen aan de zijkant.

Hij loopt dus via alle markeringen, behalve die op de voorste spant

Voorste sponning is echt ideaal :D

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: augustus 19, 2013, 13:07:29 pm »
Het loopt nog steeds veel te veel omhoog. Maar daar is weinig aan te doen met deze rompvorm, tenzij je kromme planken gaat gebruiken (dat werd in werkelijkheid soms ook gedaan).

Nu ik eens goed kijk klopt er ook bij deze kit niks van de vorm van de spanten, en dat zou je toch wel mogen verwachten voor het geld  :( Authentiek beplanken kan je dus wel vergeten. Zorg maar dat hij strak beplankt wordt en later verf je het onderwaterschip toch wit  :wink:

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: augustus 19, 2013, 13:25:18 pm »
Nu ik eens goed kijk klopt er ook bij deze kit niks van de vorm van de spanten, en dat zou je toch wel mogen verwachten voor het geld

Was even benieuwd welke punten jij specifiek ziet  :?:
Moet er wel bij zeggen dat er nog een deel van de spanten bovenop komt (2e dek)

Zal proberen om het nog iets lager te laten komen zonder de planken te torderen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: augustus 19, 2013, 18:13:59 pm »
Citaat
Was even benieuwd welke punten jij specifiek ziet

Je kan beter vragen wat er wel klopt. Van midscheeps tot aan de boeg zijn de spanten bijna perfekte cirkelbogen. Dat was in het echt nooit zo. Het is lastig uit te leggen. Je kan beter naar Dirks verslag van de Utrecht kijken. Of de spanttekeningen in Ketting, Dik of Winter. Allemaal het zelfde basisprincipe dat ik bij deze kit niet terug zie.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:13:22 pm »
als je dan toch over de rompvorm begint van een hollander ofte een continentaal schip ( geen Engels - geen Frans geen amerikaans
 dan krijg je echt geen ronde  vorm maar min of meer een geblokte midscheepsvorm.

Zoals hier Door Cor Emke getekend in zijn 'Heemskerk'. Dan komt er nog bij of het schip van de 'Maze' of van de 'Amsterdam' strekking. dat geeft naar gelang het geval nog een kleine wijziging  aan de rompvorm.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #25 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:17:07 pm »
Tja, dat lijkt inderdaad bepaald niet op de spanten van het WvH :(

Volgende schip ga ik gewoon van een tekening maken... als er dan zaken niet kloppen is dat volledig mijn eigen schuld  :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:21:53 pm »
Ondanks de fouten is de WvH nog steeds een prachtig model om te bouwen Rob !

Ik sneed dit onderwerp aan omdat je [verb] achter je topic hebt staan. Dan laten we je weten wat er verbeterd kan worden  :wink:

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #27 Gepost op: augustus 19, 2013, 19:22:47 pm »
ben ook blij met dat soort info  :D

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #28 Gepost op: oktober 01, 2013, 20:41:33 pm »
Is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Was erg druk op mijn werk, en ben net 2 weken op vakantie geweest :D zonder internet. Ben nu druk bezig om bij te lezen op het forum.

Er is dus niet heel veel gebeurt de laatste tijd.
De achterkant is beplankt en het kanon is geplaatst met het deukje.

Het beplanken gaat erg traag doordat ik lang moet wachten tot de planken droog zijn.

Zal de komende tijd ook niet veel gebeuren. Heb promotie gemaakt op mijn werk :cool: en dat gaat de komende paar maanden erg veel tijd en energie kosten. Ga zeker proberen af en toe een plank te plaatsen, maar hard zal het niet gaan.

Rob

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #29 Gepost op: oktober 01, 2013, 21:19:38 pm »
Dat ziet er mooi uit Rob tot nu toe.

En nog gefeliciteerd met je promotie  :aplaus: