Auteur Topic: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]  (gelezen 55756 keer)

Offline Rob

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]
« Gepost op: juni 27, 2013, 22:02:54 pm »
Mijn nieuwe project: het Wappen von Hamburg 1.

Korte geschiedenis
Het schip is in 1667 gebouwd in Hamburg samen het zusterschip Leopold Primus. Het doel van beide schepen was op het handelskonvooien tegen piraterij.
Het schip werd door een onbekende Nederlandse bouwmeester gebouwd.Het WvH was in 1668 klaar, en in 1669 in gebruik genomen. Het beschermde de handelsvloot succesvol onder leiding van admiraal Karpfanger
In 1683 terwijl het schip voor anker lag in de haven van Cadiz (spanje) brak er een brand uit. Terwijl een deel van de bemanning het vuur bestreed, bereikte het vuur de kruitkamer. Het schip werd vernietigd. Hierbij kwam Admiraal Karpfanger en 42 van de 170 zeelieden en 22 van de 50 soldaten om.

De admiraal werd met grote eer door de voor anker ligende schepen begraven in Cadiz. Koning Karel II van spanje liet een monument oprichten voor de admiraal.

Schaal
Het model wordt door Corel verkocht als 1:40. Op de doos staat niks, maar op de tekeningen staat 1:50. De onderdelen passen precies op de tekening, dus die klopt qua maat. Als ik meet van achter naar de voorkant van de steven, kom ik ongeveer op 80cm. met een schaal van 1:50 kom ik dan op 40 meter uit.

Volgens het boek “Wappen von Hamburg 1” van Wolfgang Quinger was het schip waarschijnlijk 140 ft, dus 40m (tenminste dit begreep ik uit google translate)

Citaat
Zarter von dem Bauw eines Convoye-Schiffs,lanck über Steven 14o Fuß, weit binnen seine haut 36 Fuß
Citaat

Länge über Steven 39,98 m
Breite auf Spant 10,28 m

Dus de schaal van 1:50 lijkt beter te kloppen dan die van 1:40
Dat is jammer, want het was leuk geweest om het WvH naast de halve maan te kunnen zetten en dan te vergelijken. nu is het WvH 27,5 cm te klein :( (maar nog altijd een joekel met 110cm)

Offline Rob

• Bootsman
Re: Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50 [verb]
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2013, 22:04:00 pm »
Ik moet zeggen dat tot op heden de kit er erg mooi uitziet, het beslag is schitterend.

Wat me wel weer tegen viel was de handleiding. De Italiaanse is netjes met plaatjes. De engelse zijn gewoon a4 aan elkaar geniet die verwijzen naar de plaatjes van de italiaanse handleiding (maar nog altijd beter dan die van billing vermoed ik zo :))

Dit gaat waarschijnlijk net als de halve maan een 10 jaren project gaat worden, aangezien ik niet zo snel bouw. En ik ga veel spieken bij Dick ;)

Ik heb de spanten vandaag gecontroleerd, en ze kloppen aardig, alleen zijn een paar wat krom gebogen. Zag dat Dick daar ook al last van had.
Nu opzoek naar het Lego :)

Offline luc

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2013, 22:16:49 pm »
Veel plezier hiermee, en vermits op een ander forum alles volledig wordt uitgelegd met begeleidende foto's, mag dit niet langer dan een jaartje duren  :P :P :P
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2013, 23:11:08 pm »
Prachtige kit Rob en jouw vorige project kennende gaat dit weer een topper worden 8)
Heel veel plezier bij het bouwen en ik volg je :wink: 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Robert1965

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2013, 06:28:11 am »
Rob, veel succes met de bouw en we gaan het weer volgen.

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2013, 20:28:02 pm »
bedankt  :D

Onverwacht heb ik vandaag toch kunnen knutselen. Ook al lijkt het niet zo, het koste redelijk wat tijd om alles passend te krijgen. Hier een dry fit:

Offline ABrouwer

• Bootsman
  • al doende leert men
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2013, 20:55:01 pm »
Heb je de valse kiel in het midden ook vastgezet (anders kan hij nog krom trekken) ik kan dat op de foto namelijk niet zien.

Andy
Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder "Het Paradys"

Op de werf: Prins Willem Corel 1:100

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2013, 20:56:42 pm »
In het midden zit hij nog op 2 punten vast. Wil eigenlijk nog een extra aan de achterkant maken.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #8 Gepost op: juni 28, 2013, 23:15:18 pm »
Hoi Rob,

Zo heb ik de kiel van m'n Berlin (Bruijne Beer) een paar jaar geleden gestabiliseerd.

Tussen elke spant een hoekijzer.
Later heb ik er bij boeg en hek nog een xtra hoge steun bijgemaakt.

Tot op heden is alles kaarsrecht met een romplengte van zo'n 70cm.

Toen ik de valse kiel uit de doos haalde was hij zo krom als een hoepel...

Vooral die hoge achterkant heeft de neiging een andere kant op te kieperen,
zonder overtuigende verstevigingen :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Dick

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2013, 12:47:42 pm »
Ik moet zeggen dat tot op heden de kit er erg mooi uitziet, het beslag is schitterend.

Wat me wel weer tegen viel was de handleiding. De Italiaanse is netjes met plaatjes. De engelse zijn gewoon a4 aan elkaar geniet die verwijzen naar de plaatjes van de italiaanse handleiding (maar nog altijd beter dan die van billing vermoed ik zo :))

Dit gaat waarschijnlijk net als de halve maan een 10 jaren project gaat worden, aangezien ik niet zo snel bouw. En ik ga veel spieken bij Dick ;)

Rob, het is 'n schitterende kit ook wat materiaal betreft maar idd. is de BB 'n drama.
De tekeningen kun je ook al weinig mee voor zo'n kit kijk ook maar eens naar de tuigage, dat word lachen later maar dat zien we dan wel weer.
Bij mij valt er niet zoveel te spieken want je bent me zo voorbij.
Ik werk ongeveer 2 uur per dag gemiddeld genomen en in al die tijd heb ik de romp net half dicht dus er zit niet echt tempo in.
Maar dat maakt niet uit dan spiek ik wel bij jouw.  :mrgreen:
In ieder geval veel succes met deze verder wel mooie kit, maar er zit wel heel veel uit zoek werk bij.
We houden elkaar wel in de gaten.  :D

Dick

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2013, 12:51:57 pm »
Oh, ik heb per ongeluk de foto's weer mee gestuurd  :oops:
Erik, niet boos worden hoor. :D

[modje kees] ik heb het voor je aangepast qua foto's :wink:[/modje kees]

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2013, 14:12:51 pm »
Rob, het is 'n schitterende kit ook wat materiaal betreft maar idd. is de BB 'n drama.
De tekeningen kun je ook al weinig mee voor zo'n kit kijk ook maar eens naar de tuigage, dat word lachen later maar dat zien we dan wel weer.

Soms zou je willen dat die kits door ikea werden gemaakt, had je tenminste een duidelijke handleiding  :lol:

vanochtend maar weer even naar de bouwmarkt geweest voor wat extra hoekstukjes, zit volgens mij nu echt goed vast  :mrgreen:

de voorste zal ik later weer moeten verwijderen omdat daar blokjes komen, maar dan zitten de spanten als het goed is stevig

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2013, 16:59:38 pm »
Deze schoonheid ga ik met grote belangstelling volgen. De Corel-problemen klinken bekend. Heel veel plezier en succes.

Jean
Groet, Jean

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #13 Gepost op: juli 03, 2013, 11:57:51 am »
Voordat ik alle spanten vast ga zetten:

Heb de sponning aan de achterkant, alleen nog niet voor de 3 onderste planken aan het achterstuk, dat komt nog.
Mocht iemand nog iets zien, dan hoor ik het graag...

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: juli 03, 2013, 12:47:21 pm »
niet dat ik iets mis zie,  enkel een vraag ?

Het lijkt mij dat het overloop dek ( bovenkant van de valse kiel) een rechte lijn is en geen langszeeg heeft  :?:

Waarschijnlik van niet veel belang omdat er later nog ander dekken bovenkomen. Doch een langszeeg had gemakkelijk geweest zijn om o.a.  later de loop van de barkhouten te kunnen vastleggen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik