Auteur Topic: RMS Titanic van Mantua  (gelezen 76 keer)

Offline eddie

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
RMS Titanic van Mantua
« Gepost op: mei 23, 2018, 17:55:11 pm »
Mijn eerste bouwverslag op dit forum is van de Titanic. Het model wordt 1,35 meter lang dus een heel gevaarte. En even wat weetjes van de Titanic.

De RMS Titanic was het tweede van een drietal luxeschepen uit de Olympic-klasse, die een groot deel van het trans-Atlantisch verkeer moesten verwerken. Het schip was eigendom van de rederij White Star Line, en werd gebouwd in Belfast. In de nacht van 14 op 15 april 1912 kwam de Titanic op zijn eerste reis kort voor middernacht in aanvaring met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord, en binnen drie uur was het schip gezonken. 1522 opvarenden kwamen om het leven. Hoewel dit naar aantal slachtoffers niet de grootste scheepsramp in de geschiedenis is, is het wel de bekendste, vooral omdat het schip als "onzinkbaar" bekendstond.
Het schip was 269,04 meter lang, 28,19 meter breed, 56 meter hoog (van onderkant kiel tot bovenkant schoorsteen), 10,54 meter diepgang, had een brutoregistertonnage van 46.329, ledig schip van 39.380 ton en een draagvermogen van 13.767 ton.
(bron is wikipedia)

Ik neem aan dat jullie foto's wel kunnen waarderen dus eerst wat foto's van de dozen inc de inhoud van doos één.

En als laatste wat latjes om de romp dicht te maken  :shock:

Offline eddie

• Scheepsjongen
  • *
Re: RMS Titanic van Mantua
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2018, 18:32:59 pm »
Aangezien ik niet weet hoeveel foto's ik in één bericht kan plaatsen gaan we maar zo verder.

Als eerste had ik de spanten en de kiel uit het frame gehaald, alle verbindingen een beetje opgeschuurd zodat het makkelijk maar niet te los in elkaar geschoven kon worden. Vervolgens met lego de spanten haaks op de kiel gelijmd. De spanten lijmen met behulp van legoblokjes heb ik niet van mezelf maar daar zijn forums zoals dit forum voor  :klasse:

En als alle spanten gedaan zijn ziet het er zo uit.

Ik heb voor het lijmen een heel handig flesje. Een heel klein druppeltje of een dikke klodder, een heel dun streepje lijm of een dikke streep, het kan allemaal.

En nieuwsgierig als ik ben even de dekken er los opgelegd.

Vervolgens twee dekken in elkaar gezet en alle vier de dekken beplankt.

Helaas geen foto's van het beplanken van de andere twee dekken maar straks komt het totaal plaatje.
Na het beplanken moesten de wanden gedaan worden. Mantua had daar stickers voor in gedachten maar ik had daar een heel ander idee voor, namelijk verven/spuiten.

Niet slecht al zeg ik het zelf.
En nu staat hij/zij er zo bij.

Het voorste dek was wel een irritant ding. De punt heb ik denk ik vijf keer mogen lijmen omdat het steeds afbrak, onvoorzichtigheid van mij in samenwerking met een heel dun stukje hout gaat (nog) niet zo goed samen  :mrgreen:
En nu mag ik het volgende stukje nog doen.

Eigenlijk moet dit in drie delen. Links, rechts en in het midden een latje. Maar ook hier ben ik het niet mee eens dus ga ik proberen om het in één geheel te maken door het middenstuk er netjes uit te snijden.

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2018, 20:12:07 pm »
Goed bezig Eddie, laat de foto's maar komen .
Niet bang zijn om vragen te stellen, we gaan ze hier met plezier beantwoorden.
Handig zo een lijmbusje, welke lijm gebruik je ?
Groetjes

René

Offline TORRO

• Scheepsjongen
  • *
  • en de boer ploegde voort
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2018, 08:08:48 am »
goede informatie kan je vinden o.m.

http://www.titanic-plan.de ; deze man heeft waarheidsgetrouwe plannen, die je op de gewenste schaal kan krijgen (mits betaling natuurlijk)

een zeer goed boek : "rms titanic - a modelmaker's manual" van peter davies-garner

uitstekend uitgevoerde photo-etch parts kan je vinden bij minibrass

alles hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je wilt gaan in de detaillering en de prijs die je eraan wilt besteden.

tot voor 2 maanden was er ook nog de uitstekende website van Titanic Research en Modelmakers Association (TRMA) maar die is nu jammer genoeg offline
eric
afgewerkt : Nordkap 476 (Billing Boats), Marina II (Artesiana Latina), Calypso (Billing Boats)
op de werf : Titanic (Mantua)