Auteur Topic: Kruit aan boord van hollandse schepen  (gelezen 1539 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Kruit aan boord van hollandse schepen
« Gepost op: juni 14, 2013, 07:22:10 am »
Heren,

Ik ga hier een vraagje neerleggen waar in een ander forum waar ik wat rondhang een discussie over aan het ontstaan is:

Zijn er gegevens bekend over de afmetingen en uitvoeringen van kruitvaten waarin kruit mewegenomen werd in oorlogsschepen (zeg maar 1650-periode Zeven Provincien). Ketting geeft een tamelijk ingewikkeld (en zonder bronvermeldingen) verhaal over de totale hoeveelheid kruit aan boord, maar werd het in kleine vaatjes meegenomen, of juist in van die grote dingen, en zo ja hoeveel vaten, en welke afmetingen.
Ben gisteren flink aan het zoeken geweest, maar ik kon (behalve Ketting) niets vinden.....

Jan

Offline pauwels

• Bootsman
Re: Kruit aan boord van hollandse schepen
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2013, 21:07:12 pm »
 Jan, de hoeveelheid kruit voor een Schip kun je wel ongeveer bepalen. Op blz. 267 staat dat er 25 schoten voor ieder kanon meegenomen werd. De hoeveelheid of gewicht kun je aflezen op blz. 264, onderste tekening. je zou het aantal kilo's uit kunnen rekenen per schip als je het kaliber van de kanons weet. Wat voor soort vaatjes en de grote van de vaatjes kan ik ook zo 1 2 3 niet vinden. hoe groot zal een kruitvaatje zijn??

Groet Henk.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #2 Gepost op: juni 17, 2013, 07:14:53 am »
Ja, en dat was dus precies de vraag: als je je model wilt inrichten, moet er in de kruitkaner dus ook iets liggen: en hoe groot zou dat zijn?
De hoeveelheid is inderdaad wel duidelijk: ZP had zo'n 40.000 pond kruit aan boord (ergens in de ZP-cahiers uit leleystad staat dat de zeileigenschappen van
die grote jongens na een zeeslag aanzienlijk slechter waren dan daarvoor, vanwege de enorme hoeveelheid gewicht die weggeschoten werd)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: juni 17, 2013, 07:32:22 am »
maar die verslechterde stabiliteit was meer te wijten aan het gewicht van het "shot" dan van het " kruit"

en vermits ik niet mag vergelijken met de Engelsen ... :lol:

1°rate  in 1655  had 330 barrels aan boord.
in 1677  was dit 390 barrels
in 1722 was dit 480 barrels
in 1801 was dit 479 barrels
in 1722  was het gewicht van een Barrel 90 pond.

2° rate was 203 barrels (1655)
3° rate was 180 barrels
4° rate was 100 barrels
5° rate was 40 barrels
6° rate was 14 barrels.

maar maten van vaatjes geven ze niet op.

PS Let op voor schietoefeningen moest de kapitein kruit uit eigen zak betalen !!! ( of uit buitgemaakte voorraden)
Het oficiele kruit mocht enkel dienen in s'Lands belang en in dienst van de koning.

en nu het volume uitrekenen van 90 pond kruit ... dan kan je de maat van een vaatje  mss. vinden.

De maten van de powder-barrels kan je vinden in het boek Van Baudriot   "The 74gun-ship www.ancre.fr   kost je wel 416 €
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik