Auteur Topic: werkboot 1:50 waterlijn model  (gelezen 8117 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: werkboot 1:50 waterlijn model
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2013, 15:39:26 pm »
klein en fijn en rekenen zijn nu niet echt de sterkste kanten van Dirk....
Maar een mast van 40 cm op een bootje van och arme 15 m. lang ..
Kom juist van de jachtwerf en daar ligt , weliswaar een modern zeilschip van 16m lang en de mast is al niet te heffen met twee man, hij is amper 20 cm in diameter.

( op 1:50 dirk zou dit dan amper 4 mm. diametr zijn.) :wink:

40 cm lijkt mij al iets meer voor een hollandse tweedekker ....als besaanmast.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2013, 17:05:42 pm »
hmm bouw ik dan zo zwaar .

ik vind het er ijgelijk helemaal niet  zwaar uitzien.

4 mm voor de mast vind ik erg wijnig . zal zien wat ik kan of ga doen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2013, 17:50:27 pm »
hmm bouw ik dan zo zwaar .
waarschijnlijk wel.....  :mrgreen:
Als je iets maakt Dirk, reken dan eens om hoe groot het in werkelijkheid is. en stel jezelf dan de vraag, kan dat wel !!!
Kan ik dat dan nog wel opheffen of in mijn handen houden.... is het antwoord "Neen"
Wel dan bouw je te groot.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2013, 18:09:16 pm »
Ter aanvulling op Erik's wijze raad.
Vergelijk de onderdelen van je model eens met de handen en hoofden van de figuren die je
bij dit model gebruikt.

Zijn je figuren 1:50, dan moet de verhouding van je model qua omvang en de gebruikte onderdelen ook kloppen in deze schaal.

Stel je eens een takelblok van een halve meter in diameter voor :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2013, 18:21:31 pm »
Je boot heeft ongeveer de zelfde lengte als een botter, een scheepstype dat verwant is aan de werkboot. De mast van een botter is aan de voet ongeveer 28cm diameter. Dat zou bij schaal 1:50 engeveer 5,6mm zijn ! De hoogte van de mast is ongeveer gelijk aan de lengte van de romp.

Die afmetingen zouden voor je werkboot veel realistischer zijn dan wat je nu hebt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2013, 18:47:45 pm »
ja dan ga ik het terug afbreken en wat lichter maken.
28 cm lijkt me wel te kunnen, maar 20 is echt wel aan de dunne kant vind ik zelf.

maar hoe zit het dan met het 5 gats blok voor de stag  dat is tog redelijk groot zou ik denken of is dat ook maar 1 voet groot ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: mei 05, 2013, 19:00:17 pm »
Dirk, als "modelbouwer" denk en bouw ik in mm's. Of dat goed of fout is weet ik niet.
Maar jou voeten en duimen etc.. werken iig niet voor mij.
Het is me wel opgevallen dat je vaker in de fout bent gegaan met berekeningen en afmetingen in modelbouw.

Misschien moet je die mm's meer proberen te omarmen bij modelouw :?: :wink:

Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #37 Gepost op: mei 05, 2013, 19:04:27 pm »
Citaat
maar hoe zit het dan met het 5 gats blok voor de stag  dat is tog redelijk groot zou ik denken of is dat ook maar 1 voet groot ?

Dirk, 1 voet is nog steeds bijna 30 cm ! De jufferblokken van de grote mast van het fluitschip Anna Maria zijn 33 cm ! En dat is een schip van ruim 120 voet. Ik denk dat je ongeveer de helft moet nemen, dus zo'n 15 tot 20 cm. Dat zou op schaal 1:50 dan 6mm zijn. Voor de gewone jufferblokken is 4 of 5mm groot genoeg.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: mei 05, 2013, 19:38:20 pm »
hoi arjan  de gewone jufferblokken wel maar dat 5 gatsblok aan het voorsteven dat de stag houd is tog wel groter dan de jufferblokken  die de mast rechthouden.

was juist nog ff naar het filmpje  aan het kijken  van willem vos  van toen hij zijn botter bouwde.  deze is maar 2 meter korter dan dit schip  maar heeft er een mast van 30 cm  op staan hoor, dus  +/-1 voet zoals arjan voorstelde  ziet er wel goed uit.

kees  het rekenen  met voeten en duimen / ik weet het maar kan  het niet anders  want als jullie  in cm of meters iets  zeggen  dan begin ik al terug te rekenen naar duimen omdat ik anders geen idee heb  hoe groot het wel niet is.  alleen is mijn reken vaardig hijd  niet van het hoogste niveau  :mrgreen:

ik ga zelf ook nog wat zoeken hoe groot dat 5 gatsblok  kan zijn want dit moet  volgens mij  zeker het dubbele zijn van de gewone jufferblokken aan de zij kant

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #39 Gepost op: mei 05, 2013, 19:56:25 pm »

kees  het rekenen  met voeten en duimen / ik weet het maar kan  het niet anders  want als jullie  in cm of meters iets  zeggen  dan begin ik al terug te rekenen naar duimen omdat ik anders geen idee heb  hoe groot het wel niet is.  alleen is mijn reken vaardig hijd  niet van het hoogste niveau  :mrgreen:
Dirk, in modelbouw over de hele wereld spreekt men in mm's, dus niet in voeten, duimen, meters of cm's.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je jezelf dat zo snel mogelijk aanleert...

Vertaal die voeten gelijk in mm's, dat zal denk ik veel problemen in de toekomst voorkomen.

groetjes, Kees

Offline luc

• Officier
« Reactie #40 Gepost op: mei 05, 2013, 21:07:36 pm »
Dirk, in modelbouw over de hele wereld spreekt men in mm's, dus niet in voeten, duimen, meters of cm's.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je jezelf dat zo snel mogelijk aanleert...

Vertaal die voeten gelijk in mm's, dat zal denk ik veel problemen in de toekomst voorkomen.
nog eventjes geduld, zodra Dirk begint met zijn opleiding draaien en frezen ,zal hij wel moeten overschakelen op mm en micrometers.

Dan komt alles vanzelf in orde
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2013, 21:16:29 pm »
Daar heb jij dan weer gelijk in Luc.

groetjes, Kees

Dick

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: mei 06, 2013, 06:58:35 am »

Ik ben het helemaal met Kees eens Dirk, waarom zal je het jezelf steeds moeilijk maken terwijl het makkelijk kan?
Het is 'n kwestie van wennen en daarna zal het altijd makkelijker zijn.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #43 Gepost op: mei 06, 2013, 07:52:05 am »
de opleiding cnc frezen gaat niet door luc  ik ben medis afgekeurt door de vdab om een cursus te volgen.

maar ik zal er proberen op te letten om niet te veel meer in voeten te rekenen. ik ben tog al flink gevorderd want zet tegen woordig alles in mm en niet meer in cm  :mrgreen:

allee zal eerst eens een nieuwe mast gaan maken en 8 jufferblokken

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2013, 10:01:03 am »
en kom eens een uurtje les nemen in "hoe zachtsoldeer" :lol:
en dan de volgende keer doen we een uurtje  zilversolderen...

Grtz Erik