Auteur Topic: Corel - La Toulonnaise - 1/75 - OOB/Verb  (gelezen 3561 keer)

Arclaud

• Gast
Corel - La Toulonnaise - 1/75 - OOB/Verb
« Gepost op: april 22, 2013, 19:09:57 pm »
Mijn eerste modelbouwkit die ik zal bouwen is 'La Toulonnaise' van het merk Corel. Het kitje heb ik een kleine twee weken geleden gekocht en ik heb reeds een (valse) start genomen met de werkzaamheden.

Ik ben zo vrij geweest om het korte stukje geschiedenis over het schip in de handleiding even te vertalen:

Citaat
Nadat 'La Toulonnaise' op 13 augustus 1823 in Toulon te water werd gelaten, nam het onder het bewind van Kapitein Joursin deel aan de Spaanse Oorlog. Het schip lag aanvankelijk gestationeerd in Barcelona, maar werd verplaatst naar Cadiz. Daar werd het betrokken in een bombardement op de haven.
In 1832 werd het schip in Brest onderworpen aan een complete renovatie. Delen van de inwendige en uitwendige gangboorden werden vervangen, net als de watergangen en de beplanking van de brug. Ook de bovenbouw van het achterdek werd vernieuwd.
Toen het schip zich in 1836 in Fort Royal te Martinique bevond waren er opnieuw reparaties nodig.
Uiteindelijk werd het schip op 18 december 1843 uit de vloot geschrapt, toen een speciaal bij elkaar geroepen commissie besliste dat het niet economisch was om nieuwe noodzakelijke reparaties te laten uitvoeren.

Dit kort stukje tekst betreft ongeveer 1/23 van de fotoloze bouwinstructies. De instructies zijn overigens enkel gedrukt in het Italiaans, het Engels, het Frans en het Duits. Normaal gezien neem ik genoegen met het Engels, ware het niet dat het Engels in deze handleiding vaak erg onduidelijk is. Daarnaast staat alles ook nog eens erg beknopt beschreven.

Naast de bouwinstructies zit het volgende bij de kit:

En ook negen bouwplannen:

Het beslag heb ik voor alle veiligheid meteen in een handig doosje gestopt:

Ik stond te popelen om aan het scheepje te beginnen, maar kon me toch nog genoeg bedwingen om eerst snel een bouwplank in elkaar te timmeren.

Nu kon ik beginnen met het stellen van de spanten. Hierbij stuitte ik meteen op twee problemen.

Bij het passen van de eerste spant op de kiel brak deze in twee. Ik weet niet hoe dit kon gebeuren, want ik zette zo goed als geen kracht op het ding. Ik heb meteen de lijm boven gehaald en de twee delen weer aan mekaar gezet.

De vooraf met laser uitgesneden kiel en spanten pasten voor geen meter op elkaar. Bij aanschaf van de kit kreeg ik een hobbymes, houtlijm en schuurpapier aangeraden als beginnersmateriaal. Niet beter wetend, besloot ik wat hout weg te snijden met het hobbymes. Dit bleek een slechte keuze, want bij de vijfde, zesde en zevende spant sneed ik aan de kiel teveel hout weg, waardoor de spanten veel te los kwamen te zitten.

Ik dacht dit op te lossen door alle spanten vast te lijmen, gebruik makend van de lego-truc.

Daarna wou ik het geheel verstevigen door in alle hoeken van de spanten een driehoekig blokje te lijmen.

Gezien de korte afstand tussen sommige spanten was dit niet op alle plaatsen mogelijk. Gelukkige pasten de spanten wel goed op de plaats waar dit niet kon, waardoor dit geen probleem vormde.

Toen alle lijm droog was heb ik het dek vastgelijmd en voorzien nagels om alles op zijn plaats te houden. Na het drogen heb ik de kop van de nagels met behulp van een centerpons en een hamer verder het dek in geklopt. Hierdoor is alles mooi vlak voor het beplanken van het dek.

De bouwinstructies droegen mij op om latjes van 12 mm lang tegen elke zijde van de spant en tegen het dek te lijmen ter versteviging van het geheel. Ook aan de boeg diende ik enkele verstevigingen te lijmen. Mijn scheepje ziet er na al dit werk als volgt uit:

Het volgende wat volgens de bouwinstructies dient te gebeuren is het plaatsen van een muur en enkele verstevigingen aan het achterdek. Ook de spiegel dient geplaatst te worden. Nu zit ik al een hele tijd naar de instructies en de bouwplannen te turen, maar ik raak er niet helemaal wijs uit.

Hieronder heb ik het muurtje, met nummer 18, voorlopig geplaatst. Je kan zien dat er een stuk onder het dek uitkomt.

De volgende stap is het plaatsen van de spiegel. Wanneer ik deze tegen de achterzijde van de kiel houd zoals in de instructies en bouwplannen beschreven staat, lijkt het of het dek een heel stuk te kort is.

Vervolgens dien ik onder het dek en tegen de achterste spant twee verstevigingsplaatjes te lijmen. Doordat het muurtje, met nummer 18, een heel stuk onder het dek uitkomt, kan ik deze plaatjes niet tegen het dek lijmen. Voor zover ik wat van de bouwtekeningen snap, dienen deze plaatjes net wél tegen het dek gelijmd te worden.

In de hoop dat jullie, ervaren modelbouwers, hier raad bij weten, heb ik de nodige stukken van de bouwplannen gefotografeerd.

De instructies zeggen het volgende:

Citaat
Glue the wall 18 on the deck, the transom 19 fixing it in a curved position against the upper edge of the deck, glue the laths 20 on the inside of the transom for the end support of the planking (figures 5 and 6); glue under the deck, against the frame 10, the fillings 21 and 22 (fig. 7).

Tot zover deze openingspost, ik richt me weer tot de bouwplannen en instructies.  :)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Corel - La Toulonnaise - 1/75
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2013, 19:40:48 pm »
Het is lastig om te zien wat er niet klopt bij de spiegel. Ik denk dat het uitstekende deel waar de spiegel tegenaan moet iets te lang is. Onderdeel 18 lijkt weer iets te lang te zijn. Maar ik ben daar niet zeker van.

Het beste is om alles na te meten op de doorsnee tekeningen. Je kan er van uit gaan dat de tekeningen preciezer zijn dan de voorgezaagde onderdelen. Als een onderdeel afwijkt van de tekening pas je het aan.

De onderdelen zijn trouwens niet laser-cut. Dan zouden er bruine randen aan de kiel en spanten zitten van het branden. Dit is waarschijnlijk handgezaagd en daardoor onnauwkeurig.

Nog een laatste opmerking: in het vervolg nooit meer spijkertjes gebruiken om iets vast te maken :wink: Daar is houtlijm voor uitgevonden.
Soms zijn spijkers wek handig om iets tijdelijk vast te pinnen zolang de lijm droogt.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline luc

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2013, 20:22:46 pm »
dat een stuk van nr 18 onder het dek uitkomt is nog niet zo erg. (moet volgens mij ook.)

als ik kijk op je plan naar stuk nr 12 (tegen de kiel achterkant geplakt) ,dan is dit verkeerd bij jouw.

kijk naar het stuk  12.  op plan gaat de achterkant recht omhoog en dan opeens de schuine hoek waar de spiegel tegen moet.

Bij jouw gaat hij recht omhoog , dan een hoek van 90° en dan pas de schuine hoek waar de spiegel tegen moet.

ps, als het geen waterbestendige houtlijm is , gewoon met wat water terug losmaken en aanpassen.

ps: hou ook in het achterhoofd dat dit houtbouw is en geen plastiekbouw. Bij plastiek past alles bijna 100%, bij hout ?? % (dikwijls zelf aanpassen, maar dat maakt alles ook zo verslavend)
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Arclaud

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2013, 21:03:24 pm »
Arjan68,

Onderdeel 18 lijkt mij ook te lang, maar staat wel op de juiste plaats. Ik denk dat ik het vast ga lijmen en al wat onder het dek uitkomt ga afzagen. Zo kan ik de verstevigingsonderdelen op hun juiste plaats vastlijmen.

Ik heb even wat nagemeten op de doorsnee-tekeningen. De afmeting in het rood is wat ik op de tekening mat, de afmeting in het wit is wat ik op mijn scheepje mat.

Dat achterste stuk aan de kiel is dus inderdaad wat lang. Dat dien ik dus bij te vijlen. Verder zag ik ook dat mijn dek in realiteit 3mm korter is dan op de doorsnee-tekening.

Inderdaad, de onderdelen zijn niet laser-cut. Ik dacht dat ik dat ergens in de handleiding had gelezen, maar zal verward geweest zijn met wat ik in andere bouwverslagen las.

Ik neem best aan dat ik in het vervolg geen spijkers meer mag gebruiken, maar kan je mij ook de achterliggende reden meegeven?

Ik heb ze in dit geval gebruikt omdat:
  • Het in de handleiding stond.
  • De spijkers in de kit zaten.
  • Het dek doorbuigt en de lijm deze buiging niet kon houden tijdens het droogproces.
  • Ik het dek nog ga beplanken.

Arclaud

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2013, 21:11:14 pm »
Luc,

Het is op mijn foto's niet zichtbaar, maar de plaatjes met nummer 21 die onder het dek gelijmd dienen te worden meten ongeveer 28mm breed en 35mm lang. Er zit geen gat in de plaatjes om de stukken van onderdeel 18 die onder het dek uitkomen door te laten. Langs de buitenkanten hebben ze de vorm van het dek.

Wat u zegt met betrekking tot onderdeel 12 had ik nog niet opgemerkt. In realiteit zit er bij mij inderdaad een hoek van 90° in, wat op de bouwtekening niet te zien is. Op plan zit er volgens mij echter nog een schuine hoek voor de schuine hoek waar de spiegel op moet. Onderdelen 20, wat overigens balkjes van 4x4 zijn, zitten langs onderdeel 12. En wat binnen de stippellijnen van de spiegel valt behoort ook tot onderdeel 12. Ik denk dat onderdeel 12, erg simplistisch weergegeven, dan ongeveer zo'n vorm dient te hebben:

\
          |
          |
          |
          |
          |
          |
          |
          |
         /
       /
      --------

Nu weet ik niet of mijn houtlijm waterbestendig is. Ik gebruik Titebond Original Wood Glue. Op de website staat dat vloeibare lijm met een natte doek weggeveegd kan worden, gedroogde lijm dient afgeschuurd te worden.

Met plasticbouw heb ik geen ervaring. Hetzelfde geldt voor houtbouw. Plastic sprak mij echter helemaal niet aan, terwijl ik hout mooi en sierlijk vind. Ik vind het trouwens helemaal niet erg om iets aan te passen, maar ik wil er 200% zeker van zijn dat aanpassen de goede keuze is. Wat ik wegschuur of wegvijl kan ik namelijk niet meer terughalen, en ik zou dit eerste scheepje toch graag afmaken.  :D

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2013, 21:28:48 pm »

Citaat
Wat ik wegschuur of wegvijl kan ik namelijk niet meer terughalen, en ik zou dit eerste scheepje toch graag afmaken.  :D
Daar vergis je je in, het mooie is namelijk dat je hout altijd kan opvullen met hout.

Bij de spanten is het gebruikelijk om delen te schuren/vijlen zodat alles de juiste vorm heeft voor de beplanking.
En op de delen waar het niet goed loopt omdat de spanten te klein zijn, vul je het op met strookjes hout/fineer.

Je kan de spanten ook 100% correct maken door ze naar aanleiding van de plannen te corrigeren door daar waar nodig
materiaal weg te halen of aan te vullen..

Waar het op neer komt is, dat je altijd kan aanvullen wat je te veel hebt weggehaald :wink:
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2013, 21:33:34 pm »
Citaat
Ik neem best aan dat ik in het vervolg geen spijkers meer mag gebruiken, maar kan je mij ook de achterliggende reden meegeven?

Ja dat kan ik  :wink:

Gespijkerde verbindingen kunnen na verloop van tijd speling krijgen door het werken (uitzetten en krimpen) van het hout. Dat kan leiden tot vervorming van je model. Bij modelbouw, waar er geen grote krachten op je verbindingen komen te staan is houtlijm daarom veel beter geschikt.
Bovendien kun je spijkertjes alleen gebruiken op plekken die later niet zichtbaar zijn. Ze zijn veel te groot in verhouding tot de schaal van je model  om ze ook op zichtbare plekken te gebruiken.

Maar..... alles wat ik hier schrijf mag je ook gewoon negeren  :wink: De bouwer bepaalt hoe hij zijn schip in elkaar zet. Dus als je messing spijkertjes mooi vindt staan dan gebruik je ze gewoon. Een hobby heeft geen regels en wetten. Hooguit uit ervaring geboren advies  :sail:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Arclaud

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2013, 22:08:47 pm »
Kees,

De tip om de spanten in de juiste vorm te schuren voor het beplanken heb ik al vaak gelezen. Deze ga ik zeker in het achterhoofd houden. Het lijkt me het makkelijkste uit te voeren door schuurpapier op een buigzame lat te bevestigen, niet?

Slaat dat van de spanten 100% correct maken op het proces bij het stellen van de spanten? Of ook op het afschuren van de spanten voor beplanking?

----------

Arjan,

Ik zal jouw wijze raad zeker niet in de wind slaan!  :)

Ik was sowieso al niet van plan om de spijkers op zichtbare delen te gebruiken. Het dek heb ik eerst gelijmd en daarna bespijkerd om het in zijn gebogen positie te krijgen. Binnenkort voorzie ik het van een laag beplanking, waarbij ik uiteraard enkel maar lijm zal gebruiken.

Bij het beplanken van het dek wil ik overigens geen gebruik maken van hele latten. Ik denk dat ik ze in plankjes ga snijden om zo een realistischer effect te krijgen. Binnenkort maar eens nadenken welke lengte in de plankjes ga geven. Ik heb geen idee wat gebruikelijk was bij een schip uit die periode.

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2013, 08:26:32 am »
Binnenkort maar eens nadenken welke lengte in de plankjes ga geven. Ik heb geen idee wat gebruikelijk was bij een schip uit die periode.

Als je uitgaat van een lengte van 6 tot 6,5 m begin 19e eeuw zit je goed, op jouw schaal een cm of 8. In de loop der eeuwen werd delengte steeds korte, en de breedte steeds smaller. Zal in die tijd 15 tot 20 cm breed zijn. 3 mm als breedte lijkt mij prima. Alternatief voor het werken met losse plankjes in de lengte is lat over de hele lengte en daarna insnijden. Denk ook aan de breeuwnaden tussen de planken. Daarvoor bestaan verschillende methodes, kijk eens in het how-to's hoekje. Zelf gebruik ik potlood, maar dat is een methode die door anderen hier niet altijd gewaardeerd wordt  :mrgreen:, hoewel ik er zelf best tevreden over ben.

Groet,

Jean
Groet, Jean

Arclaud

• Gast
Re: Corel - La Toulonnaise - 1/75 - OOB/Verb
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2013, 21:23:25 pm »
Omwille van tijdsgebrek is het een hele poos geleden dat ik wat aan mijn scheepje heb gebouwd. Het beetje tijd dat ik toch nog kon vrijmaken heb ik hoofdzakelijk gespendeerd aan het bestuderen van Beagle's beplankingshandleiding en de bouwplannen/handleiding van mijn kit. Deze louter academische activiteiten hebben echter geleid tot een heel wat hoofdgekrab.  :shock:

Toch nog een positieve noot: de spiegel en verstevigingsplaatjes zijn ondertussen met succes bevestigd.

Om eerlijk te zijn ben ik nu een beetje stuurloos. Volgens Corel zou ik stilaan moeten beginnen aan het beplanken van de romp, waarbij ik de spanten eerst in de juiste vorm moet schuren. Dat laatste had ik ook al meegenomen uit de beplankingshandleiding, tips van jullie forumleden en andere bouwverslagen.

In de beplankingshandleiding van Beagle las ik dat ik het best begin met het aanbrengen van de zandstrook. Nu begrijp ik niet goed hoe ik die zandstrook moet maken en plaatsen.

Is het de bedoeling dat deze geplaatst wordt waar de spant overgaat naar de valse kiel? En dien ik ze dan aan te brengen van het voorste punt van de kiel tot het achterste punt van de kiel?

Wat doe ik met de stukken van de kiel die niet bedekt worden door de latjes die op de spanten geplaatst worden?

Ik weet ook niet goed hoe ik moet bepalen waar de berghouten komen. Op de bouwplannen loopt er zo'n gekke kromme lijn over de romp, zijn dit de berghouten, of is dit de waterlijn?

Tevens vind ik volgende tekeningen op de bouwplannen erg vreemd:

Ze lijken aan te geven dat ik op bepaalde plaatsen de uitstekende stukken spant dien weg te halen. Ik vind dit merkwaardig en weet ook niet hoe ik dat netjes kan doen omdat de beplanking net op die spanten wordt vastgelijmd...  :?

Aangezien ik alles zo goed mogelijk wil maken, begin ik niet aan de beplanking van de romp tot ik de theorie begrijp...

Een dezer dagen kan ik wel al beginnen aan de beplanking van het dek, waarbij ik de tips van Jean B zal meenemen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2013, 05:41:08 am »

Citaat
Ik weet ook niet goed hoe ik moet bepalen waar de berghouten komen. Op de bouwplannen loopt er zo'n gekke kromme lijn over de romp, zijn dit de berghouten, of is dit de waterlijn?

Hier zou ik willen op antwoorden dat je voor de beplanking even niet naar de Bouwbeschrijving moet kijken, doch even naar de "Download sectie van dit forum moet gaan en lees even de handleiding over hoe beplanken.
---> http://www.modelships-beagle.eu/faq/docu/Howto-Beplanking.pdf
Zoals het hier op deze tekening staat aangegeven hoort het zeker niet !!!

Citaat
Ze lijken aan te geven dat ik op bepaalde plaatsen de uitstekende stukken spant dien weg te halen. Ik vind dit merkwaardig en weet ook niet hoe ik dat netjes kan doen omdat de beplanking net op die spanten wordt vastgelijmd...  

Juist .  Je dient later die stukken van de spanten te verwijderen. Dat wil dus ook zeggen dat je dan op die spanten je huidlatten niet mag vastlijmen. je hoeft die spanten enkel te gebruiken als steun. Je ziet ook dat je nadat de beplanking is geplast je daar dunnere laatjes langs de binnenkant moet kleven ter versteviging en daarna kan je pas die binnenkanten verwijderen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2013, 12:14:21 pm »
Wat helpt is om op de plaats waar je latyer de spanten moet afzagen, een stuklje plakband te plakken, dan kunnen de latjes niet vastkomen op de spanten (maar natuurlijk wel aan elkaar, omdat je uiteraard ook de zijkanten plakt?)

Vraagje: is de romp enkel of dubbel beplankt?

De plaats van de berghouten: daarbij helpt de grote overzicthstekening (niet de schetsen, maar de 1:1 bouwtekening.)
Meestal nummert Corel die als '1'. Ik vermoed dat je daar het berghout wel kunt vinden (en anders wijzen wij hem wel voor je aan ;) )

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2013, 12:20:21 pm »
Dat zeg ik nou wel, maar HEEFT dit schip wel een berghout?
Ik zie op een hoekje van de tekening die je laat zien een dwarsdoorsnede, daaruit lijkt eht alsof de romp tussen dek en kile dubbel beplankt is, en daar boven enkel. Er zit daar een duidelijk dikteverschil tussen rom en verschansing.

Ik vermoed eigenlijk dat Corel er van uitgaat dat je dubbel plank onder de deklijn, en daarboven enkel.

Afschuinen van de spanten is noodzaak. Zorg wel dat je niet te veel materiaal wegschuurt, dan klopt je rompvorm niet meer (te weinig is ook niet goed, want dan lopen je planken niet netjes over het spant) Het helpt om een dun fineerlatje te gebruiken als strooklat: langs de spanten leggen, en kijken of het mooi vloeiend van voor naar achter loop, zonder knikken, en ook netjes aansluit op de spanten.

Overigens denk ik dat vanwege de vorm van je schip (scherp) het planken zelf relatief eenvoudig is, omdat het grootste beplankingsprobleem doorgaans ontstaan bij een heel bolle boeg, en daar heeft die van jou geen last van.

En als je dubbel beplankt, dan heb je altijd nog de tweede laag om het beter te doen:)

Jan