Auteur Topic: Wapen van Hamburg van Corel (1:50)  (gelezen 31468 keer)

Dick

• Gast
Re: Wapen van Hamburg van Corel (1:50)
« Reactie #15 Gepost op: maart 31, 2013, 16:56:25 pm »
Bedankt mannen dat gaat helemaal goed komen. :D

Offline Jean B

• Vol matroos
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2013, 12:11:44 pm »
Hallo Dick,

echt een schitterend schip. Beslag van Corel is heel fraai, maar dat wordt straks niet alleen beschilderen. Ik zie dat het Wapen van Hamburg hetzelfde boegbeeld krijgt als de Berlijn, en daar heb ik inmiddels al heel wat uurtjes vijlwerk inzitten om het ding überhaupt passend te krijgen (het soort klusjes dat ik doe terwijl ik zit te wachten op het opdrogen van lijm aan plankjes  :D).

Heel veel plezier toegewenst,

Jean
Groet, Jean

Dick

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2013, 16:32:09 pm »
Jean, ik ben er nu al achter dat er verschillende dingen niet kloppen.
Corel heeft wel de naam maar ik weet nu al dat op het beslag na, want dat is schitterend bv. Artesania betere kits levert.
BB en tekeningen heb je nauwelijks iets aan en er zit ook geen logische volgorde in maar daar komen we wel uit.
De werkelijke waarde van de kit zou ik schatten op €400 maar daar kom je pas achter als je er aan begonnen bent.
Iemand met weinig ervaring of die geen tekening lezen kan moet er niet aan beginnen.
Ik heb er geen spijt van want het is wel 'n hele uitdaging, ik waarschuw alleen potentiele kopers.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #18 Gepost op: april 04, 2013, 18:28:03 pm »
Citaat
De werkelijke waarde van de kit zou ik schatten op €400

Als je naar de inhoud kijkt is geen enkele kit meer dan 200 waard. De high-end kits als de Friesland en de Hamburg zijn veeel te duur.

De tekeningen van Corel zijn zeker niet de beste, maar ik vond ze niet slechter dan AL. Op dat gebied scoort Mamoli eigenlijk nog het hoogste.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2013, 13:10:17 pm »

De tekeningen van Corel zijn zeker niet de beste, maar ik vond ze niet slechter dan AL. Op dat gebied scoort Mamoli eigenlijk nog het hoogste.

Ik heb er nu 'n paar van AL gebouwd Arjan maar de tekeningen waren veel beter ook wat betreft de details, hier heb ik enkel 6 tekeningen bij op ware grote
waaronder 1 blad voor de spanten en 1 blad voor de valse dekken die al uit hele platen bestaan.
Er zijn ook bijna geen details in 'n apart boekje of wat dan ook, alleen 1 boekje tekst in het Engels en Italiaans zonder tekeningen.
De tekst heb ik niet nodig maar om alle details uit 'n doorsnede te halen is wel erg krap.

Dick

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2013, 14:16:54 pm »

De eerste update en dat kan wel eens want ik ben al 14 dagen bezig en anders denken jullie soms dat ik in slaap ben gevallen. :mrgreen:
Ondertussen staan alle spanten en met wat geworstel staat alles netjes in rij.

Ook het overloopdek zit er inmiddels ook op zodat het nu allemaal al aardig stijf is.
Hier komen ook roosters in en ik weet niet of het hier al gebruikelijk is maar ik wil hier ook schaarstokken maken en ik denk het hele dek in verband te
leggen.
De roosters worden afneembaar zodat je er 'n heel klein stukje van zien kan.
Het is maar heel weinig maar het houd me van de straat en het is 'n hele goede oefening voor mijn hand zodat later het hoofddek
er in ieder geval strak in ligt.

Hier waren de eerste problemen al met het vulstuk wat voor geen meter paste.
Na meten en de tekening ook na meten blijkt nu dat de valse kiel 1 cm te lang is dus ga ik het stukje naar het eerste spant toe maar opvullen.
Voor de verdere bouw kan dit volgens mij geen kwaad.

De volgende stappen worden de kiel en achtersteven eronder maken en de spiegel beplanken.
Daarna komt het grote schuurwerk maar dan zijn we wel weer enige weken verder.
Tussendoor komen er wel weer 'n paar foto's.

Offline luc

• Officier
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2013, 15:44:45 pm »
Mooi begin, maar een valse kiel die 1cm te lang is , is toch raar
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Dick

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2013, 16:15:12 pm »
Mooi begin, maar een valse kiel die 1cm te lang is , is toch raar

Ik weet het Luc maar ik heb de kiel zowel de 1 op 1 tekening gemeten en er zit precies 1 cm verschil in terwijl het vulstuk, de afstand tussen de spanten en alles exact de maten van die tekening hebben.
Maar het probleem is weer opgelost denk ik.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2013, 16:34:53 pm »
Komen de erboven liggende dekken qua lengte nu nog wel uit?
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Dick

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2013, 16:57:44 pm »
Komen de erboven liggende dekken qua lengte nu nog wel uit?

Dat denk ik wel Kees want de spanten kloppen, wel heb ik het boegstuk al weer 'n paar mm terug kunnen halen door iets van de valse kiel af te halen
en dat gaat zo wie zo geen problemen geven.
Ik kan er nu nog niks van zeggen omdat ik dan alle spant onderdelen los op elkaar moet stapelen en dat gaat niet lukken.
En anders komt er wel weer 'n oplossing als ik daar aan toe ben, als ik per dek 1 of 2 mm kan rommelen dan ben ik boven weer helemaal goed.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2013, 17:11:40 pm »
OK Dick, ik was bang dat een lengteverschil beneden een domino-effect bij de hoger gelegen dekken zou geven.

Ik zie trouwens op de plannen aan de muur dat deze kit nog mooier is dan ik dacht.
Al de tussenliggende dekken krijgen hun eigen spanten/deksteunen.
En op je foto's zie ik ook dat zelfs een interieur staat weergegeven op de plannen 8)

Jammer dat de plannen en beschrijving te wensen over laten, maar met jou ervaring gaat dat wel goed komen.
Inderdaad geen beginners model :neutral
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Dick

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: april 05, 2013, 18:39:56 pm »
Bij het volgende dek krijg ik bij de boeg het luizen plechtje Kees en daar kan ik wel wat rommelen denk ik zodat de boel weer op de maat van de tekening zit.

Dick

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: april 19, 2013, 13:20:32 pm »
Maar weer even 'n verse up-date van de gang van zaken.
De vulstukken van de boeg zijn geplaatst maar zoals je zien kan zit hier schuurwerk zat, dus dat is wel even werk.
Het bovenste stuk heb ik opgevuld met 'n stukje balsa hout aan beide kanten tegen het spant en nu past het beter maar er zit wel heel veel schuurwerk aan.

Hierna heb ik de kiel geplaatst die ik vastgezet heb met koploze spijkers, natuurlijk met goed houtlijm ertussen en de spijkers goed in de Zap seconde lijm.
Deze komt  niet meer los.

Ja, en toen het grote schuurwerk aan de boeg, dit is nog grof geschuurd en ik moet het nog netjes bijwerken maar dat komt gelijk met de galjoenscheg als je dat zo noemt tenminste, ik ben tegenwoordig heel veel namen kwijt dus verbeter me maar dan blijft er hopelijk wel weer wat hangen.

Ook de spiegel is beplakt en de achtersteven zit er ook op, dit heb ik eerst gedaan zodat de latjes tussen de latten van de romp invallen zodat je de naad niet aan de zijkanten ziet.

Hier komt hij weer de galjoenscheg, deze moet op de beplanking komen volgens de BB maar ik lijm in het midden 'n huidplank, deze is 4mm breed en de scheg is 7mm, hierdoor krijg ik 'n mooie sponning waar ik de planken in kan duwen zodat er altijd 'n mooie afwerking ontstaat.

Nu maak ik eerst het schuurwerk af, daarna komt de scheg erop.
Als dit klaar is bepaal ik de plaats van het onderste berghout en komt de zandstrook erin waarna het eerste deel van het beplanken kan beginnen.
Dit word nog 'n zware klus want de planken zijn 2*4 mm en van echt hard notenhout dus dat word zweten.
Tussendoor komt er wel weer 'n up-date want snel zal het niet gaan.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: april 19, 2013, 14:09:03 pm »
ziet er goed uit dick  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: april 19, 2013, 14:25:11 pm »
Bedankt Dirk, jij kan het weten want je hebt deze al eens geschuurd. :D