Auteur Topic: Wapen van Hamburg van Corel (1:50)  (gelezen 31251 keer)

Dick

• Gast
Re: Wapen van Hamburg van Corel (1:50)
« Reactie #45 Gepost op: augustus 04, 2013, 06:19:52 am »
Bij andere modellen heb ik nooit geen probleem gehad Arjan maar bij deze wel, komt wellicht omdat de boeg zo rond loopt.

Dick

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: augustus 20, 2013, 11:52:47 am »
Even voor voorlopig de laatste foto's.
Vanaf donderdag gaan wij verhuizen en dat neemt nogal wat tijd in beslag dus ben ik wel verplicht om 'n tijdje te stoppen met bouwen tenslotte gaat de verhuizing voor.
Met het opnieuw helemaal inrichten van de werf erbij (ik krijg daar 'n hele grote zolderkamer) den ik toch 8 tot 10 weken nodig te hebben.
Maar goed, even de stand van zaken op dit moment.
het overloopdek is beplankt en voorzien van ongeveer 2800 spijkers.
De spijkers heb ik gemaakt van cocktail prikkers waarvan ik eerst de punten heb aan gescherpt tot 0,8 mm en daarna voor ze in het dek te doen te hebben voorzien van wat lijm.

Hierna heb ik het dek verouderd d.m.v. azijn met daarin voor 'n nacht wat staalwol.
Dit heb ik met 'n kwastje aangebracht en het is super oud geworden.
Daarna heb ik het geheel tussen de schaarstokken gemaakt met roosters en alle mast voeten, deze zaten niet in de kit en ik heb ze dus zelf maar gemaakt.
In de planken tussen de schaarstokken moeten de spijkers nog gemaakt worden en ze moeten ook nog verouderd worden.
De mastvoeten en schaarstokken moeten nog blank gelakt worden.

Nog 'n plaatje van het totaal beeld tot dusver alleen ben ik weer slopers hoogte want ik heb de planken tussen de schaarstokken ook verouderd met als gevolg dat deze nu blauw zijn geworden i.p.v. grijs.
Dit komt denk ik omdat dit Linde is en de dek planken zijn van Tanganyka of de samenstelling van de azijn is veranderd omdat deze wel zonder azijn 2 weken heeft gestaan.
Hier zal ik wel eens 'n foto van maken als ik op de nieuwe stek zit, ook zal ik dan alsnog wel laten zien hoe het er nu uit ziet want ik heb de hele werf al in gepakt.

Dus dit is het voor tijdelijk hier maar ik blijf jullie wel allemaal volgen tussen door.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #47 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:59:16 pm »
suc6 met de verhuis  en nog meer suc6 met het inrichten van de scheepswerf.

btw  je verweerd dek is om jaloers op te worden. Zeer mooi geslaagd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #48 Gepost op: augustus 20, 2013, 13:02:52 pm »
Monniken werk , maar wat een prachtig resultaat .

Succes met de verhuis

Groetjes

René

Dick

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: september 22, 2013, 17:28:34 pm »
Hai mensen,

Lang niks van mij laten horen i.v.m. onze verhuizing en nu moet ik eerst de achterstand op de forums nog inhalen.
Ook moet ik nu nog ’n grote werkbank en ’n gereedschapsbord maken, dit zal denk ik ook nog wel 2 weken duren en dan pas kan ik weer beginnen daar waar ik ben gebleven maar dan heb ik ook wel ’n werkplaats van pak weg 30 vierkante meter.
Door alle drukte van de verhuizing wil mijn hand ’n stuk minder maar die komt later ook wel weer tot rust.
Allereerst ga ik mij eens inlezen tussendoor en daar zal ook wel de nodige tijd in gaan zitten want alles gaat met voldoende rust er tussen door.
Als de hele werf klaar is zal ik wel ’n paar foto’s plaatsen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #50 Gepost op: september 22, 2013, 18:12:44 pm »
niets forseren dick  het zou maar wat zonde zijn moest je niet meer kunnen bouwen met je hand.
en blij te horen dat je een  grotere werkplaats hebt nu  kan je net als ik  veel meer rommel in kwijt  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #51 Gepost op: september 22, 2013, 18:30:52 pm »
ja, ik heb ook 30m2 en ik werk op 1m2, de rest staat vol haha.

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Dick

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: oktober 13, 2013, 17:19:33 pm »
Sinds 'n paar dagen geleden ben ik weer voorzichtig begonnen met bouwen en ik zal kijken of ik de aankomende dagen 'n paar foto's kan plaatsen.
Wel heb ik 'n probleem gekregen met het verouderen van het lindehout d.m.v. de azijn methode maar ook dat zal ik deze week wel laten zien.
De verhuizing is inmiddels achter de rug en de werf is weer helemaal klaar.

Dick

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: oktober 21, 2013, 10:13:57 am »
Maar weer eens ’n paar foto’s van mijn vorderingen.
Ik ben niet zo heel veel opgeschoten omdat ik de hele werf ook nog heb moeten bouwen maar dat is allemaal nu klaar.
Eerst even ’n paar foto’s van mijn nieuwe werk plek.
De grote werkbank, hier ga ik het meeste werk doen.

Het gereedschapbord en ’n plaats voor de tekeningen en ook nog eens voor wat andere dingen te doen.

En gelijk ook nog de computer mooi in de buurt.

Inmiddels is het hele onderwaterschip  in de spuitplamuur gezet en spiegelglad geschuurd.
Ook heb ik het inmiddels in de grondverf gezet waar ze voorlopig in blijft staan, dit ga ik om beschadigingen te voorkomen pas op het aller laatste moment schilderen.

Hier ging er iets niet goed, let niet op de borstwering want dat kromme word vertekend door de foto.
Het probleem waren de planken tussen de roosters.
Deze heb ik om te verouderen evenals het dek in de azijn met staalwol gezet en wat schertst mijn verbazing?
Het dek is super mooi geworden en de helft van deze planken werd blauwachtig en bij de andere helft gebeurde er helemaal niks dus heb ik alles maar gesloopt en opnieuw gemaakt.
Had ik tenminste weer ’n week werk.
Nu heb ik dit gedeelte in de  beits gezet en dat is ook goed gelukt.
Vermoedelijk was het vurenhout wat gewoon houtkleur bleef omdat dit toch wat vettig is en Lindenhout wat blauwig bleef anders zou ik het ook niet weten.
Het dek is van Tanganyka en dat was perfect.

Hier is nog eens het kleur verschil te zien maar het is allemaal weer in orde.

Ondertussen heb ik de geschutspoorten er in zitten en ga nu de binnenkant fineren en rood maken dus kan ik deze week weer volop

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #54 Gepost op: oktober 21, 2013, 10:35:06 am »
De azijn/staalwolmethode werkt op iedere houtsoort weer anders. Heeft onder andere te maken met de hoeveelheid tanine (kleurstof) in het hout. Dat zie je ook duidelijk op je dek: het effekt is beter op het wat donkerder tanganyka.
Ik heb eens een testje gedaan op notenhout en dat wordt bijna zwart.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: oktober 21, 2013, 17:38:17 pm »
Klopt Arjan, ben ik ook achter gekomen, het dek is van Tanganyka en dat is helemaal perfect geworden dus de rest van de dekken durf ik zo blind aan.
Omdat ik eerst het dek had gedaan en het zo mooi was geworden heb ik nooit meer aan 'n proefstukje voor het andere hout gedacht. :oops:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #56 Gepost op: oktober 21, 2013, 17:41:55 pm »
Als je het nou echt realistisch wilt maken dan moet je de interne dekken minder verweren dan die in de buitenlucht. Ze hadden minder last van regen, zeewater en zonlicht.

Dick

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: oktober 21, 2013, 17:46:05 pm »
Daar heb je helemaal gelijk in Arjan, maar ik heb van kleuren, verweren e.d. helemaal geen kaas gegeten dus ik b en al blij dat de nieuwigheid er af is. :D

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #58 Gepost op: oktober 21, 2013, 17:57:08 pm »
Ik spreek ook niet uit ervaring hoor. Ik bedacht het net  :wink:

Dick

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: oktober 30, 2013, 17:58:48 pm »
Ik dacht de spuigaten op de hoogte van het verdek compleet met slurfje op deze manier te maken.
De slurf is zo in werkelijkheid ongeveer 45 cm lang.
Volgens mij moet het zo net kunnen maar veel kleiner krijg ik hem ook niet.
Het zit nog wel niet op de goede plaats want ik moet dan eerst nog door de binnenwand heen dus hij komt nog korter tegen de buitenwand en nog wat lager.
Volgens mij komen er zo aan iedere kant 3 stuks.
Ik ga wel de juiste plaatsen alvast af maken zodat ik als ik de buitenwand verder bekleed ik ze gelijk op de goede plek heb en pas dan zet ik ze vast en komt de slurf nog wat verder naar binnen.