Auteur Topic: MuZEEum  (gelezen 1853 keer)

pedro80

• Gast
MuZEEum
« Gepost op: maart 01, 2013, 08:09:56 am »
Geachte heren,

Afgelopen weekend ben ik ik Vlissingen in het MuZEEum geweest. Dit is het maritiem museum van Zeeland en is gevestigd in het Lampsins-huis (Michiel de Ruyter heeft nog voor deze koopman gewerkt!). Een prachtig museum met een gevarieerde collectie! Uiteraard veel over Michiel de Ruyter en het feit dat het in het Lampsins-huis zit, geeft het ook nog net dat beetje extra. Daarnaast hebben ze er een aantal mooie modellen, dus daar heb ik maar een paar foto's van gemaakt:

De Prins Willem:

Vooral de beschildering vind ik interresant: wolkjes!?!

Op zolder staan een aantal stellingen met spullen (achter glas) die ze kennelijk niet kwijt kunnen. Half verscholen zag ik daar dit model staan:

Het lijkt me een Nederlands Oorlogsschip en volgens de suppoost is het de "Gouden Leeuw" van Tromp, maar dat wist 'ie niet zeker... Ik ga dan ook eens speuren of ik hier betere foto's van kan vinden! Voor de geinteresseerde: http://www.muzeeum.nl

Groeten!

Peter

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: MuZEEum
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2013, 09:20:53 am »
mooi peter thx voor de fotoos.
ja wolkjes staan ook op het origineel .

het lijkt ook geen kid te zijn aan de ornamenten te zien wel 2 mooie exemplaren  8)

de 2 kanonsluiken op de verschansing aan de wolkjes lijken me niet juist te staan  want daar is de betstee van de ofisieren en op een kanon slapen lijkt me niet echt aangenaam.  hmm ben ff naar het origineel gaan kijken en daar staan ze dus ook op wat ijgelijk best wel raar is
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2013, 06:43:25 am »
nog een aanvulling op dit model.

Dit model van de Prins Willem is gemaakt door Jan Kees de Groot (+2001), kinderarts in ruste en aan het museum geschonken als legaat.
Jan Kees heeft jaren bij mij  ** op het atelier vrijwilligerswerk verricht. Met het model heeft hij op het jaarlijkse modelbouwerscongres in Londen een eerste prijs gewonnen.  © Ab hoving.

** Rijksmuseum  Amsterdam.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pedro80

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2013, 14:28:55 pm »
En deze hadden jullie nog van mij tegoed: ik heb een mailtje teruggekregen van het MuZEEum dat het half verscholen model met de rode zeeg idd. de Gouden Leeuw van Tromp moet voorstellen. Via deze link een betere afbeelding: http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=110002366

Een prachtig model!

groeten

Peter

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2013, 14:39:46 pm »
Prachtige foto, bedankt Peter 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2013, 16:37:21 pm »
bedankt Peter. een mooie foto die ook aantoont hoe de boelijns lopen. Van de fokkenmast naar de boegspriet daar langs naar de bak..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2013, 19:31:31 pm »
inderdaad , prachtig bootje ,met mooie kleuren
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen